Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vardagsfordon
InläggPostat: tor 04 jun 2009, 23:20 
Hej! Vet inte om detta delforumet enbart är avsett för BOV, men jag chansar.

Dels kan det ju vara bra att ha sitt vardagsfordon åtminstone någorlunda förberett för oväntade händelser, och dels kan man ju aldrig ändå till 100% garantera att SHTF av valfri storlek inträffar när man är så till att man kan komma åt sitt BOV.

Kanske är man utanför sin hemstad och det är ett ypperligt läge, jämfört mot att först åka in i stan och sedan tränga sig ut igen, eller kanske är det bara bra med lite vardagsgrejer att ha till hands var man nu befinner sig.

Extrahjul har väl mer eller mindre alla, domkraft och fälgkors är något man borde ha också känns det som.
Men mer reservdelar till en bil rent mekaniskt vet jag inte hur mycket nytta man egentligen kan ha av, ute på vägen ges ju inte mycket möjlighet till finare meck än så oftast.

Inuti har jag tänkt på några grejer:

Gammal mobil+12v laddare (kan ringa 112 utan sim, åtminstone om den är tillverkad de senaste 10 åren)

Ev. akuta mediciner, astma/allergi. I mitt fall en karta allergitabletter.

Nån form av tillhygge? Är lite kluven till det. Inte så bra om farbror polisen skulle inspektera bilen och tro att man var nån slags våldsverkare, men å andra sidan: hur ofta tittar polisen igenom folks bilar utan anledning till misstanke för något sådant?
En teleskopbatong eller fällkniv, nåt som man kan fälla ihop och stoppa på nåt smart ställe(handskfack känns dåligt, svåråtkomligt från förarsätet och det första stället som kollas vid ev. kontroll. Kanske i lådan bakom parkeringsbromsen?

Sjukvårdsväska modell lite smidigare kan ju också vara en höjdare. Man kanske inte kan lösa allt med det, men en del.

Nån som har några bra idéer? :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 05 jun 2009, 00:03 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 28 mar 2009, 23:34
Inlägg: 7
Ort: Stockholm
Jag använder vardagsbilen som en förstärkning till min bob.. + att man klarar en mindre kris med bara det som finns i bilen.

Min Bilutrustning:

Vatten 1-20 liter (+ vattenreningstabl)
Frystorkad mat (typ real) 10 måltider.
Mini triangia + 1 liter t-röd.
eldkit (tändstickor + bic + eldstål)
första hjälpen + apotek kit + hygien kit
Ficklampa dynamo
yxa + morakniv.
presenning
extra diesel 20l
hävertpump + slang
Kartor
Extrakläder, handskar, mössa.

Bil alltid fulltankad.

jäklar vad grejor det är, hur som helst så får allt utom vatten och diesel plats i utrymmet under golvet i bakluckan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Volvo 245
InläggPostat: fre 05 jun 2009, 02:51 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Detta brukar ligga där bak året runt. En Volvo 245 Rymmer mycket i
skuffen utan att det syns. Detta är iaf det jag kommer ihåg...

    Reservdunk 6l bensin
    Yxa
    Såg
    Kniv
    Spritkök
    1L Sprit,
    Tändstål+Tändstickor
    Gammal mobil med laddare (Eriksson 628, Vääldigt gammal) + Simkort
    4x1,5 Liter Vatten
    Startkablar
    Verktyg
    Filt


I bilen brukar det också ligga en EDC eller BOB denna korta lista skall
dock uppdateras...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vardagsfordon
InläggPostat: fre 05 jun 2009, 07:02 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 17:24
Inlägg: 575
W. Irving skrev:
Nån form av tillhygge? Är lite kluven till det. Inte så bra om farbror polisen skulle inspektera bilen och tro att man var nån slags våldsverkare, men å andra sidan: hur ofta tittar polisen igenom folks bilar utan anledning till misstanke för något sådant?
En teleskopbatong eller fällkniv, nåt som man kan fälla ihop och stoppa på nåt smart ställe(handskfack känns dåligt, svåråtkomligt från förarsätet och det första stället som kollas vid ev. kontroll. Kanske i lådan bakom parkeringsbromsen?


Vill du ha något att slåss med så välj valfritt verktyg. Inget konstigt med att ha en rejäl skiftnyckel e.dyl i bilen. I dörrfacket t.ex.

Reservdelar beror lite på vad du har för bil, om det är något som kan tänkas gå sönder som går att byta i fält. Mycket av det som kan gå sönder bör man dock ha åtgärdat vid det regelbundna underhållet.

Det är bra att vara förberedd. Man kan hamna i en bilkö några timmar utan möjligheter att ta sig nånstans. Då kan det vara bra med en filt och något att äta. Och att tanken är full så man inte får soppatorsk i bilkön.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 05 jun 2009, 08:14 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2008, 11:47
Inlägg: 41
Ort: Uppland
Hamnade i värsta rusningstrafiken i Stockholm då jag skulle ta mig hem igår. Det tog nästan 90 minuter innan det började rulla smärtfritt. Då hade jag varit pinknödig i 60. Kanske något att pinka i vore på sin plats? Kolla bara så att ingen långtradare glider upp bredvid... :D

Startkablar, domkraft, fälgkors, bogserlina, 1,5 liter vatten till bilen, 1,5 liter vatten till mig, några av försvarets guldburkar eller civila liknande, kronans jägarkök, T-röd 1 liter, ficklampa + batterier, 2 uppsättningar varningstriangel, regnställ (kronans regnkappa, dito byxor, sydväst), patienttäcke 1 (kronans), extra kläder (ombyte, förstärkning), brädlappar att lägga under domkraften ifall marken är mjuk, liten flaska bromsolja, 5 liter bensin (borde ha minst 20 ist), gummistövlar, verktyg, 1 dunk motorolja, silvertejp, extra säkringar, första hjälpen, yxa, kniv Sissi puukko m/07 med eldstål & kompass, kronans lilla spade (KLAS), pump (mekanisk) till däcken, lufttrycksmätare till däcken.

Som "vapen" borde ju inte en maglite med plats för 6 batterier funka. Väcker inte så stor uppmärksamhet. Kolla regelbundet att reservhjulet är pumpat. /Mimung

_________________
Possunt nec posse videntur.

Bättre ha och inte behöva än att behöva och inte ha.
Pappa älskar och saknar dig Scilla Joline älsklingsunge.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet