Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Varför är inte alla preppers radioamatörer?
InläggPostat: mån 29 sep 2014, 15:21 
Nu är jag ingen amatör än men har läst böckerna många gånger om och har rejält med utrustning hemma...hinner inte bara ta kursen och göra provet pga tidsbrist.

Lösningen, iaf upp till 500 - 600 km är NVIS... det gäller bara att läsa på.

InläggPostat: mån 29 sep 2014, 16:15 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Är det bara jag här som är fascinerad av riktigt gamla system som man kunde laga med träbitar och kopparfolie typ?

InläggPostat: mån 29 sep 2014, 16:30 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

@TheRoad - Det är ju därför man inte skall sända från sin BOL utan en bit bort, gärna en bra bit bort, och dessutom variera sändningsplatserna... Det blir då väsentligt mycket svårare att lokalisera var den som sänder egentligen befinner sig.

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: mån 29 sep 2014, 19:48 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Som radioamatör lär man sig hur radiokommunikation fungerar. Det finns sätt att sända radio så att det blir svårt att pejla positionen. I stället för att sända med markvåg direkt så studsar man signalen rakt upp mot jonosfären och signalen kommer som ett regn ovanifrån.

Kunskap är makt och kunskap får man genom att använda utrustning i fredstid och lära sig hur den fungerar. Det är lite väl sent att börja lära sig när fläkten har blivit skitig.

InläggPostat: mån 29 sep 2014, 21:06 
Mizzarrogh skrev:
Är det bara jag här som är fascinerad av riktigt gamla system som man kunde laga med träbitar och kopparfolie typ?

nix, jag tycker om dom gamle sakerna

önskar jag kunde morse bättre och haft inte så förstörd hörsel
då kunde man haft god nytta av enkla radioapparater

InläggPostat: mån 29 sep 2014, 22:14 
Ja nån radioamatör e man ju inte direkt, men ett par fältapor med 1500m kabel det har jag i alla fall så jag o grannen kan snacka strunt när skiten har träffat fläkten :-)

InläggPostat: tis 30 sep 2014, 00:54 
Användarvisningsbild

ensamkvar skrev:
Ja nån radioamatör e man ju inte direkt, men ett par fältapor med 1500m kabel det har jag i alla fall så jag o grannen kan snacka strunt när skiten har träffat fläkten :-)

Då är vi två! Fältapor är dessutom riktigt mycket svårare att avlyssna och positionsbestämma på distans (fast snubblar man över tråden eller ser den upphängd i träden så är det ju inte svårt att hitta rätt förstås).

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: tis 30 sep 2014, 06:31 
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Det var en nyhet om en tyfon på Filippinerna där det sas att man inte vet vilken hjälp de nödställda behöver eftersom kommunikationerna inte fungerar.
Min tanke var "men finns det inga radioamatörer på Filippinerna?"
Då slog det mej som en blixt från klar himmel att det här än nåt som jag får fixa själv och inte lita på att nån annan gör det för en.

InläggPostat: tis 30 sep 2014, 14:12 
Angående opsäk och att bli pejlad. Är det inte ett ganska besvärligt sätt att hitta någon att plundra? Låt säga att jag hör en signal norrifrån. Jag utgår från att det är en prepper med stora förråd som kan försörja mig och min svältande familj. För att triangulera ska jag nu förflytta mig 5 km västerut och lyssna igen. Tyvärr sänder inte "preppern" igen den närmsta veckan så jag lyckas aldrig bestämma någon position och när jag kommer hem igen har mina barn svultit ihjäl.

Där jag bor vet "alla" att jag har djur. "Alla" vet att jag odlar potatis, grönsaker och djurfoder. "Alla" vet att jag har de redskap jag behöver, från spade och hacka, via hästdrivna och mindre traktorburna till de som kräver ett dragfordon på 100 hk. Det går liksom inte att hålla sina förberedelser hemliga, och skulle man försöka skulle nog de åtgärderna väcka mer uppmärksamhet än det man försöker dölja. Jag kanske svär i kyrkan nu men är inte just den där opsäken egentligen ganska meningslös? :)

InläggPostat: tis 30 sep 2014, 14:27 
Användarvisningsbild

Heinkel skrev:
Angående opsäk och att bli pejlad. Är det inte ett ganska besvärligt sätt att hitta någon att plundra? Låt säga att jag hör en signal norrifrån. Jag utgår från att det är en prepper med stora förråd som kan försörja mig och min svältande familj. För att triangulera ska jag nu förflytta mig 5 km västerut och lyssna igen. Tyvärr sänder inte "preppern" igen den närmsta veckan så jag lyckas aldrig bestämma någon position och när jag kommer hem igen har mina barn svultit ihjäl.

Där jag bor vet "alla" att jag har djur. "Alla" vet att jag odlar potatis, grönsaker och djurfoder. "Alla" vet att jag har de redskap jag behöver, från spade och hacka, via hästdrivna och mindre traktorburna till de som kräver ett dragfordon på 100 hk. Det går liksom inte att hålla sina förberedelser hemliga, och skulle man försöka skulle nog de åtgärderna väcka mer uppmärksamhet än det man försöker dölja. Jag kanske svär i kyrkan nu men är inte just den där opsäken egentligen ganska meningslös? :)

Jag skulle i och för sig tro att de allra flesta här varken har djur, massa maskiner eller större mängd odlingsbar jord. Har man det är man i en helt annan sits så klart, men det kan ju ända vara så att man drar på sig oönskad uppmärksamhet om man sänder. Det är ju kanske inte andra preppers man behöver oroa sig för, utan andra med bättre resurser och förmåga...

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: tis 30 sep 2014, 14:53 
@heinkel: jag tror att minst 10 av dina närmsta hushåll har jämförbara resurser som du har nämnt. Men för mig är OpSec viktigt iom jag är säker att 100 närmsta familjer som bor runt mig har inget alls...därmed paranoian.
Det var någon som nämnde Hamsphere tidigare i annan tråd...

Återigen, Googla efter NVIS så har man löst flesta problem som har med pejling att göra.

InläggPostat: tis 30 sep 2014, 14:55 
Visst är det så. Sitter man i lägenhet och bara vill rida ut en kortare tid förstår jag att man inte vill avslöja sig. Ett matförråd för någon månad och möjlighet att tillaga den kan man nog ganska enkelt bygga upp i hemlighet och hålla dolt för omgivningen.

Just opsäken för mig är väl snarare att folk i allmänhet inte vet att jag "preppar", utan bara att jag är intresserad av självförsörjning. Att inte i större utsträckning än man redan är bli stämplad som knäpp :roll: avhåller iaf mig från att diskutera frågorna som vi pratar om här i någon större utsträckning.

InläggPostat: tis 30 sep 2014, 15:06 
Användarvisningsbild

Heinkel skrev:
Att inte i större utsträckning än man redan är bli stämplad som knäpp :roll: avhåller iaf mig från att diskutera frågorna som vi pratar om här i någon större utsträckning.

Egentligen är det fascinerande att något som borde vara det mest naturliga en människas tillvaro, att se till att ha sina mest elementära behov säkrade, betraktas som suspekt och knäppt av andra... Jag tror dock de flesta på forumet förstår precis vad du menar. :smack:

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: tis 30 sep 2014, 16:25 
Bor numera i en bunker

Heinkel skrev:

Frågan om vilka risker man löper pga sin situation är ju en intressant frågeställning som kanske till och med skulle kunna vara en egen tråd.

Jag skulle svara på detta så som så, trots att detta kanske kan betraktas som OT, att detta kanske mycket väl, och med rätta, förefaller osannolikt idag.
Jag vet inte ens om det är praktiskt görbart att pejla någon så som jag beskrivit eller om någon skulle komma på att göra det, men jag tror att det kan vara det
och jag ser det därför som en möjlig risk. Vill man vara inkognito och hålla sig så dold som möjligt för att undvika ev objudna gäster så är det i mina ögon i alla fall
en extra risk att ha en radiosändare. Sedan får man väga detta mot fördelarna som man ser med att ha en radiosändare.

Det beror ju också väldigt mycket på vad som händer efter SHTF. Blir det bara lite sämre ekonomiskt med fattigdom och så, men alla ändå har
något att äta så klarar sig nog de flesta och lag och ordning lär bestå. I ett sådant läge är det väl ingen som kommer att plundra andra för att själv överleva
och kriminaliteten lär nog i allmänhet bli rätt begränsad.

Blir det å andra sidan ett scenario med massvält och allmänt sammanbrott i samhället, totalt kaos och "nöden har ingen lag" som gäller så kan ju allt hända.
I en sådan situation är det ju också ganska lätt att tänka sig att bondgårdar kommer att bli väldigt intressanta för plundrare i vilket fall som helst. Folk är ju
inte dummare än att dom förstår varitfrån maten kommer, så att säga.

Tråden handlar ju om varför vi inte alla är radioamatörer, och jag angav bara ett möjligt skäl som jag ser till detta faktum. Sedan kanske denna risk är väldigt liten
eller till och med orimlig, vad vet jag. Jag har i alla fall ingen radiosändare och jag ser inte heller riktigt något behov för egen del.

InläggPostat: tis 30 sep 2014, 16:46 
det finns massor av skäl för att faktiskt vara radioamatör, och få för att inte vara det

om man är extremt rädd om sin opsc så lyssnar man till 99%
man sänder inget som kan få folk till att pejla (och det är inte lätt att pejla, fråga dom som jagat med hund och dom gamle typerna av hundpejl, som var just hundpejl , och som jobbade så bra det gick med givna regler)
vill man göra så att alla ska lyssna gör man det en bra bit bort

men i en normal situvation så kan det vara viktigare att man lätt kan skicka kodade medelanden till dom som man harkommit överens om att ska lyssna vid rätt tillfälle
ex, prepperbyn i norr har kommit överens om att lyssna kl x9:37 (09:37 och 19.37)
där den som sänder frågar efter fiskegänget i norr
och får svar med motsvarande
frågar om position och svara där dom fick hela baggaget fullt med abborrar 2011, vilket i klarspråk i den mycket enkla kodningen är att dom kommit till plats a11 eller något åt det hållet till

men tillbaka till normala saker, om det exempelvis blir en epedemi så kan man åtminstånde få höra lite från olika världsdelar om myndigheterna vill tysta ex internet , självklart kan dom beodra radioamatörerna till tystnad, men det är inte lika lätt att göra det rent praaktiskt

o.s.v

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa