Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Varför ger sig äldre ut på isen?
InläggPostat: tis 09 feb 2016, 01:25 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Varför är det mest äldre, och särskilt i södra Sverige med vanligtvis dåliga isar som ger sig ut och ska "långfärdsåka" på isarna?
Ser dom bara fina blanka isar, eller en självmordsresa framför sig? jag bara undrar eftersom det varit mildväder i hela södra Sverige de sista veckorna! Många har omkommit på isarna sista tiden.

Så vad är det med män, isar och äldre? Är det dåligt omdöme, fruns tjat, eller ska dom ha sista resan på isen? Jag bara funderar på varför dom har så svårt att bedöma riskerna?

Inläggsrubrik: Re: Varför ger sig äldre ut på isen?
InläggPostat: tis 09 feb 2016, 15:41 
Konservprovsmakare

Tror snarare det är många som ger sig ut men gamlingarna dör....

De har helt enkelt inte kraft nog att ta sig upp om de går igenom.

InläggPostat: tis 09 feb 2016, 16:27 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Män, unga som gamla, har i allmänhet mindre säkerhetstänk och tar idiotiska risker. :roll:

Svalbard Global Seed Vault

InläggPostat: tis 09 feb 2016, 19:32 
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Tjurighet och lång erfarenhet. Min far kan bara inte hejda sig när det äntligen går att pimpla. 77 år. Han är nöjd så länge man inte går i en svacka när isen flexar.

InläggPostat: tis 09 feb 2016, 20:41 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Ja, jag tror också att man kanske börjar ta lätt på träningen, slarvar med träningen att ta sig upp ur vakar, överskattar sin egen förmåga, osv.
Mycket vanligt bland äldre män skulle jag vilja påstå...

Zaha Hadid gifte sig aldrig och hade inga barn, något hon förklarat med orden: "Om [arkitekturen] inte tar över helt, är du inte något att ha. Du måste ägna dig åt den på heltid. Du kan inte kosta på dig att hoppa in och ut."SWEXIT!

InläggPostat: tis 09 feb 2016, 22:28 
Grannarna tittar konstigt på mig.
Användarvisningsbild

Slarv

InläggPostat: tis 09 feb 2016, 22:58 
Q
Användarvisningsbild

svårt att säga, det har hänt en del olyckor i sjön utanför

en klasskamrats far gick igenom isen med spark, fiskade och gick så långt ut att isen brast även med sparken, och då kommer dom alldrig upp då isen inte bär någonting, dog och man hittade sparken, men inte liket

en annan gick ner sig långt senare, lyckades få hjälp via mobilen, och överlevde med nöd och näppe, bara 50 m från land och en del hus där

förutom det självklara med träning, utrustning o.s.v så tror jag det fundamentalt viktigaste i sammanhanget är att kunna hejda sig
att våga, vilja och kunna stanna till och fundera på vad man borde göra
är den där fisketuren verkligen värt livet?
eller skridskofärden
dom känner till riskerna, men dom gör först en sak, och en sak till som funkade och sist så går dom över gränsen och dör

en jag känner gjorde det i sommras och dog för att få loss en drag och en fiskelina......
det var inte värt det
edit, kände

njut lite av livet med, ingen annan kan göra det åt dig
den som har mest prylar när en dör vinner, och jag tänker fan i mig inte komma sist ;-)
peter thorsell , rikskriminell

InläggPostat: ons 10 feb 2016, 14:06 
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?

Jeg tror det som i hovedsak er årsaken til at eldre (menn) begir seg ut på isen, er at de skal fiske eller gå på skøyter/skridskor(?) Om unge går på skøyter i dag, så er det vel stort sett i en hockey rink eller på en pc skjerm :lol: . Det samme gjelder vel fisking, det er færre og færre som bedriver det.

Har man intet på isen å gjøre, så holder man seg vel stort sett på land?

InläggPostat: mån 06 feb 2017, 23:41 
Mina ficklampor lyser starkare än dina!

Jag antar att när man blir gammal börjar det klicka ibland. Gamla och erfarna vet när isen håller och har förstånd nog att vara försiktiga, men så börjar det klicka. De gör idiotiska saker i oförstånd för att hjärnan fungerar långsamt, eller med tunnelseende, eller på autopilot och ibland inte alls. Gamla människor går ju vilse ibland också.

InläggPostat: mån 06 feb 2017, 23:56 
Q
Användarvisningsbild

tja, en föredetta arbetskamrat försvann för ett litet tag sedan utanför byn, långfördsskrillor och upptäcktes inte förrens han inte kom till jobbet efter helgen, ca 60 år gammal
få se om han hittas eller inte

kändes inte så kul, men han gjorde saker själv, så gör jag det med och kommer troligen dö så med, men inte med skridskor..

jag tror att en viktig orsak är att man inte är lika försiktig för man har ju erfarenheten som kommer med cornflakespaketet som följer med hög ålder

njut lite av livet med, ingen annan kan göra det åt dig
den som har mest prylar när en dör vinner, och jag tänker fan i mig inte komma sist ;-)
peter thorsell , rikskriminell

InläggPostat: mån 06 feb 2017, 23:59 
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Jag tror att det är på samma sätt som i stort sett all riskbedömmning sker. selektiv varseblivning "isen höll förra gången" "det drabbar inte mig" "jag kunde släppa styret i 200km/h igår" man nedvärderar risken ju fler gånger det bra.

InläggPostat: tis 07 feb 2017, 00:36 
Gratis är gott, men man får inte vara kräsen.

northwise skrev:
Varför är det mest äldre, och särskilt i södra Sverige med vanligtvis dåliga isar som ger sig ut och ska "långfärdsåka" på isarna?
Ser dom bara fina blanka isar, eller en självmordsresa framför sig? jag bara undrar eftersom det varit mildväder i hela södra Sverige de sista veckorna! Många har omkommit på isarna sista tiden.

Så vad är det med män, isar och äldre? Är det dåligt omdöme, fruns tjat, eller ska dom ha sista resan på isen? Jag bara funderar på varför dom har så svårt att bedöma riskerna?

Det är den naturliga ättestupan som kallar och drar i deras undermedvetna.

InläggPostat: tis 07 feb 2017, 01:05 
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?
Användarvisningsbild

De kanske prioriterar frihet och upplevelser framför trygghet.
Säkerhetsbälte, cykelhjälm mm i all ära, men respektera att alla inte vill inordna sig i det hysteriska säkerhetstänkandet. Ibland resulterar det i döden. Har de drunknade klagat? Eller levde de livet fullt ut och njöt av friheten på isen i sin sista timme.

InläggPostat: tis 07 feb 2017, 10:57 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Östra Svealand skrev:
Säkerhetsbälte, cykelhjälm mm i all ära, men respektera att alla inte vill inordna sig i det hysteriska säkerhetstänkandet. Ibland resulterar det i döden. Har de drunknade klagat? Eller levde de livet fullt ut och njöt av friheten på isen i sin sista timme.

Det vore förstås fint på något sätt om det var så. Men jag tvivlar på om det är sanningen faktiskt. Jag har pratat en del med folk som har den attityden (bla klättrar, alpinister) och ibland försökt tänka så själv när man tagit risker. Men det känns faktiskt oftast bara som en rationalisering, något man säger till sig själv för att det ska kännas bättre. Inte som att man i grunden är helt cool med att det kan gå hur som helst. Tror iofs inte så många långfärdsskridskoåkare har den attityden i alla fall. Där handlar det nog mest om otur och/eller dålig riskbedömning. Men jag kanske har fel.

InläggPostat: tis 07 feb 2017, 13:41 
Mina ficklampor lyser starkare än dina!

Nja, gamla människor har oftast cykelhjälm. De inser att det är risk att cykla ikull och att det kommer att få konsekvenser och skyddar sig gladeligen med de medel som inte fanns när de var unga. Däremot cyklar de ofta när yngre anhöriga anser att de ska låta bli. Intressant nog, bland gamla kvinnor låter det som att det vore ett moraliskt fel att bära en full vattenkanna på kyrkogården. Jag har varit med vid 2-3 tillfällen och det har varit höjda röster och aggressiva tonfall. Och de bar säkert ledigt en full tioliters zinkhink i var hand när de var i sin krafts dagar.

Drunknade klagar inte. Men jag förmodar att de ångrade sig när de låg och sprattlade i vattnet. Själv ser jag det som en skam att göra en missbedömning så att man hamnar i det läget. Skulle jag begå självmord skulle jag välja en annan metod. "Men ett vet jag som aldrig dör, det är domen över död man."

Östra Svealand skrev:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa