Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Världen är uppochner och min fru kollar på dokusåpor
InläggPostat: tis 17 jan 2012, 11:44 
Redneck survivalist
Användarvisningsbild

Bodis skrev:
polarbear_ skrev:
Ett litet tips till er som har svårt att få tillstånd om att handla på bulk, är att om er respektive är snål så är det bara att gämföra prislapparna och säga något i stil med "det här har vi ju snart ätit upp!". Då brukar normalt tillståndet ges.. :D

Jag frågar inte om tillstånd då jag tjänar ca hälften av våra inkomster men det vore enklare att ha henne med sig då kan man planera lite effektivare och slippa få gliringar om att vi redan har massor av konserver eller batterier eller dyl.

jag tjänar nog 2/3 av vår totala inkomst, men jag tänker på husfriden.. :roll:
det är som sagt lättare att få någon med på noterna om man lirkar lite istället för att köra över personen.

InläggPostat: tis 17 jan 2012, 12:28 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

polarbear_ skrev:
Bodis skrev:
polarbear_ skrev:
Ett litet tips till er som har svårt att få tillstånd om att handla på bulk, är att om er respektive är snål så är det bara att gämföra prislapparna och säga något i stil med "det här har vi ju snart ätit upp!". Då brukar normalt tillståndet ges.. :D

Jag frågar inte om tillstånd då jag tjänar ca hälften av våra inkomster men det vore enklare att ha henne med sig då kan man planera lite effektivare och slippa få gliringar om att vi redan har massor av konserver eller batterier eller dyl.

jag tjänar nog 2/3 av vår totala inkomst, men jag tänker på husfriden.. :roll:
det är som sagt lättare att få någon med på noterna om man lirkar lite istället för att köra över personen.

Det är sant först lirkar man sen tar man smörjolja sen tar man i sen hammare nä skämt och sido man får ta dom strider man tycker är viktiga sen ge sig på dom andra.

InläggPostat: fre 20 jan 2012, 12:25 
Omega man
Användarvisningsbild

@ Vilse

Ta det inte på fel sätt, det var inte menat som att jag skulle uttrycka mig att du lever i ett skämt utan att det påminde mig om ett skämt.

Jag är helt klart för att om man inte skadar någon annan människa så skall man leva så som man finner bäst/blir lycklig av. Och kan nog ärligen säga att jag är lite avis på ditt sätt att ha löst det på i vissa lägen.

无法无天 Tankar om samhällets misslyckande har alltid funnits.

InläggPostat: tis 27 mar 2012, 00:14 
Nykomling

Hej på er,

Jag kan ju bara säga att jag också känner igen mig med en fru som inte alltid delar min syn och min förståelse för PeakOil och en kommande ekonomisk kollaps.

Hon tycker som regel att detta med ett extra mat-, vatten-, utrusningslager är ok om något skulle hända. Men ofta så tycker hon att pengarna som jag lägger på prepping är lite onödig och hellre borde gå till resor, kläder och lite mer "vanlig" mat (inte i konservburk) Speciellt är det så när allt går bra och tankarna om katastrofer och samhällets sammanbrott tycks vara lååångt borta. Men, när olika katastrofer visas på TV'n som tsunamin i Japan etc så ökar hennes intresse för att vara förberedd på en "grid-down" situation igen. Så hennes förståelse/intresse för PeakOil/TEOTWAWKI går som en sinuskurva kan man säga. :smack:

För ett tag sen nu så slogs dricksvattnet ut av bakterier där jag bor och då var jag plötsligen en hjälte som relativt lätt kunde rena vattnet så att vi inte berördes så mycket under dom dagarna dricksvattnet var smutsigt.

Men det är ju därför jag har hittat detta forum, för att kunna diskutera mycket av det jag inte kan diskutera hemma med frugan eller andra som har fastnat rejäl i en dokusåpavärld.

Men men, jag fortsätter preppingen och inköpen sakta men säkert för det.

/Ultramannen

InläggPostat: tis 27 mar 2012, 11:46 
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

"Knäppgök, du har kollat på för mycket zombiefilmer, sånt där händer bara på teevee !!"
Finns ingen alls förståelse här hemma, men så länge hon låter mej hållas :-g
Kanske inte hjälper så mycket att jag gör narr av hennes attityd och skämtsamt hävdar att jag ska fälla henne när zombisarna kommer så jag och barnen kan komma undan...

Det blir iallafall hyfsad OPSPEC, eftersom hon tycker att det skulle vara fruktansvärt pinsamt, om det skulle komma ut att jag hamstrar konserver och vattendunkar i garderoben.

För frihet !
Partiet De Fria

InläggPostat: mån 02 apr 2012, 09:10 
Grannarna tittar konstigt på mig
Användarvisningsbild

...är det inte lite dumt säga du ska fälla henne, för zombie-rna även om det bara är på skämt? Upprepar man något många gånger oavsett om det är ett skämt, så kommer det kanske ändå finnas en gnagande känsla av att man aldrig kan veta vad den andra kommer att göra. :roll:

Vilket kan ge nån reflex av "tvekan" i situationer då man måste lita 100% på varandra, för
att man kanske skulle komma ihåg att den andra 'kan göra vad som helst' i trängda situationer
om det är så man uppfattat det (medvetet eller omedvetet). Tänk om det är skillnaden mellan
de sekunder som skulle kunna rädda ens liv..? (:)

http://rymdiz.blogspot.se/

InläggPostat: mån 02 apr 2012, 09:23 
Användarvisningsbild

Mjae, jag tror mer på "proof is in the pudding"
Och eftersom alla slags övningar är helt uteslutna just nu, så kan jag nog med säkerhet säga att i en situation där någon sekund kan avgöra är vi nog rökta för flera minuter sen.

För frihet !
Partiet De Fria

InläggPostat: tis 03 apr 2012, 11:58 
Användarvisningsbild

det är nog så sant. Jag tänker mig lite "hollywood" classic scene, där vulkanens magma rinner mot huset och ni skriker "alla in i bilen" innan ni kör mot (o) säkerheten någon annanstans. :mrgreen:

Men det är klart de flesta skeenden är inte så dramatiska, utan handlar mer om betydligt långsammare skeenden över månader, år och decennier. :roll: fast även i det långsamma scenariot är det taskigt att utse nån till zombie-mat. :lol:

http://rymdiz.blogspot.se/

InläggPostat: tis 03 apr 2012, 16:46 
Användarvisningsbild

Hon kallar mej foliehatt, och jag hotar med att mata henne till fiktiva monster...Jag tror vi är ganska kvitt :lol:

För frihet !
Partiet De Fria

InläggPostat: tis 03 apr 2012, 19:36 
Redneck survivalist
Användarvisningsbild

Min fru läser http://www.radda-sverige.nu/ och jag hänger på denhär sidan, lite då och då brukar hom säga "jag tror vi måste bunkra lite mer" för då har hon läst nått läskigt. Försök introducera lite sånna bloggar till era respektive så kanske dom får upp ögona. (det är hon som fått mej att fundera lite mer i domhär banorna än innan)

InläggPostat: tis 03 apr 2012, 21:06 
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

tenere skrev:
Min fru läser http://www.radda-sverige.nu/ och jag hänger på denhär sidan, lite då och då brukar hom säga "jag tror vi måste bunkra lite mer" för då har hon läst nått läskigt. Försök introducera lite sånna bloggar till era respektive så kanske dom får upp ögona. (det är hon som fått mej att fundera lite mer i domhär banorna än innan)

Surprise, surprise. En länk till en blogg som låtsas inte vara Sverigedemokratisk men är det förstås. Vad handlar det om där under ytan. Jo att invandrare är onda förstås:

http://www.radda-sverige.nu/kriminalite ... riminella/

http://www.radda-sverige.nu/kriminalite ... inalmyten/

http://www.radda-sverige.nu/t/invandring/

Jo jag vet, jag är "PK". Ursäkta!

InläggPostat: tis 03 apr 2012, 22:18 
Redneck survivalist
Användarvisningsbild

Altuna skrev:
tenere skrev:

Surprise, surprise. En länk till en blogg som låtsas inte vara Sverigedemokratisk men är det förstås. Vad handlar det om där under ytan. Jo att invandrare är onda förstås:

http://www.radda-sverige.nu/kriminalite ... riminella/

http://www.radda-sverige.nu/kriminalite ... inalmyten/

http://www.radda-sverige.nu/t/invandring/

Jo jag vet, jag är "PK". Ursäkta!

Jag vet inte för jag läser den inte, men det jag har fattat om den är att hon som skriver bloggen ( nån tant som är föredetta regeringsrättsråd eller nått som har en liten Offgridd stuga i norland och ett hyrt hus på norra cypern) skriver om allt möjligt, däribland survivalism och preppers. Och hur urusel svenska staten är och hur svårt det är att vara företagare i sverige, Jag har inte hört nånting om att den är främlingsfientlig.

och då passar väll inte "hus på norra cypern" och sverigedemokrat så bra ihop eller??

InläggPostat: tis 03 apr 2012, 23:00 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Jag har lärt min fru allt om Peak oil och skrämmer det inte henne och får hennes ögon att öppnas ja då är det nog inget som gör det (inte i tid alla fall)

Peak Oil är något alla survivalister med självaktning måste sätta sig in i ordentligt annars "leker" man bara survivalist.

InläggPostat: fre 06 apr 2012, 13:53 
Användarvisningsbild

Min fru glider mer och mer in på min linje. Vi har lite lika syn på detta med peak oil och energi. Men hon skulle aldrig ge mig helt rätt för då är hon väl rädd att jag ska se det som ett klartecken på nått vis. :) Men hon klagar inte alls när matförrådet växer och det dyker upp allehanda andra nyttiga prylar. Tror hon tycker det är rätt bra ändå. :)

InläggPostat: fre 06 apr 2012, 15:40 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Och när vi var på IKEA i Haparanda idag kom min fru bärandes på två stora askar med stearinljus. -"Du är nog allt en lite prepper ändå" sa jag. Fast det ville hon inte kännas vid. Stearinljus kan ju vara bra att ha ändå, tyckte hon. Jag log för mig själv för hon vet mycket väl att det redan finns en hel låda med stearinljus i källaren. :notme:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa