Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Vatten, vårt viktigaste livsmedel.



Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: tor 01 dec 2016, 22:51 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Jag roterade mitt vatten idag. Datumet på dom var 28/10-14.
Vattnet hade en lätt hinna men var i övrigt, ok, vad jag kunde se och smaka :hm:
I botten på dunkarna var det den "vanliga" rödbruna hinnan som jag diskade bort innan de återfylldes och förrådsställdes igen.

Jag har nu 6st 20 liters från Biltema och 40 liter i andra sorter.
Tanken är att utöka till totalt 12 Biltema 20 liters fram till sommaren.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: sön 09 apr 2017, 17:41 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: lör 18 okt 2014, 18:29
Inlägg: 81
Ort: Väst
Roterade just 40 L från oktober 2014, d v s 2,5 års förvaring. Neutral lukt och smak. Ingen dunklukt, ingen klorlukt. Ingen missfärgning eller bottensats. Eftersom jag skall jobba nästa vecka drack jag inget, bara smakade och spottade ut, men i SHTF hade jag inte tvekat att dricka det, ev efter kokning.

Ingångsdata:
* Biltema 10 L PEHD-dunkar, artnr 88-420
* Ursköljning med 0,5 dL Klorin i 4 L vatten 10 minuter (agiteras några gånger)
* Vatten från egen bergbrunn, 80 m djupborrad, där filtrering sker genom rullstensås. Vattnet är något surt, och med radon på gränsen om det varit kommunalt vatten. Extremt lite bakterier när jag mätte för 20 år sen (dags igen...)
* Upptappat på eftermiddagen när hydroforen fått ordentlig omsättning
* Förvaring i fönsterlös matkällare i källarplanet. Ca 12 grader C på vintern och 18 på sommaren.

Slutsats: Med hög kvalitet på vattnet och god hygien går det att lagra mycket länge. Kemiskt renat ytvatten som gått långa sträckor i vattennät är antagligen en annan femma...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: mån 10 apr 2017, 07:11 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Finns det någon som har provat att förvara vattnet i solljus istället? Solens UV-ljus är väldigt hårt mot bakterier, virus och parasiter. Men å andra sidan så kanske man får algtillväxt istället...

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: tis 11 apr 2017, 00:42 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det ska väl vara genomskinlig plats för att solen ska kunna göra sitt. Å andra sidan behöver det nog vara genomskinligt för algerna ska växa bra också.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: lör 22 apr 2017, 02:29 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Tank skrev:
Jag roterade mitt vatten idag. Datumet på dom var 28/10-14.
Vattnet hade en lätt hinna men var i övrigt, ok, vad jag kunde se och smaka :hm:
I botten på dunkarna var det den "vanliga" rödbruna hinnan som jag diskade bort innan de återfylldes och förrådsställdes igen.

Jag har nu 6st 20 liters från Biltema och 40 liter i andra sorter.
Tanken är att utöka till totalt 12 Biltema 20 liters fram till sommaren.

//Tank

Koll på vad den där rödbruna bottensatsen är? Är det biofilm eller är det mineralfällningar?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: tis 27 jun 2017, 16:05 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Jag gissar att den rödbruna bottensatsen är järnoxid som har hunnit sjunka till botten.

Just nu är jag i full gång med att peta i mig kommunalt vatten som har stått i Biltemas vattendunk (20 liter) sedan början av augusti 2014. Vattnet verkar alldeles utmärkt så jag har bestämt mig för att kolka i mig några liter för att se om magen har några synpunkter.

(jag kollade mitt lager av muggpapper innan jag satte igång :roll: )

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: ons 16 aug 2017, 09:22 
Test: tre år gammalt vatten på glasflaska

Resultat: inga problem

Jag hade tappat upp ca 100 liter vatten i olika glasflaskor. Vattnet kommer från en kran i källaren. Flaskorna har legat i ett mörkt utrymme i källaren (under trappen). Temperaturen gissar jag pendlar mellan 10-18 grader. De äldsta flaskorna är från september 2014, andra från oktober 2015.

Inga flaskor var missfärgade. De såg ut att ha tappats upp den här veckan. Jag började först med de två är gamla flaskorna. Ingen dålig lukt ur den första flaskan jag öppnade. Smuttade lite, inget konstigt. Tog till slut ett par klunkar. Inget konstigt. Några timmar senare drack jag ett par glas ur flaskan. Inga problem.

Dagen efter samma procedur med en flaska som var tre år gammal. Inga problem där heller.

Ca ett dussin flaskor luktade dock illa (en svag lukt av ruttna ägg). Jag antar att jag hade slarvat med rengöringen av dessa flaskor.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: ons 16 aug 2017, 22:18 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
James Bonde skrev:
Test: tre år gammalt vatten på glasflaska

Resultat: inga problem

Jag hade tappat upp ca 100 liter vatten i olika glasflaskor. Vattnet kommer från en kran i källaren. Flaskorna har legat i ett mörkt utrymme i källaren (under trappen). Temperaturen gissar jag pendlar mellan 10-18 grader. De äldsta flaskorna är från september 2014, andra från oktober 2015.

Inga flaskor var missfärgade. De såg ut att ha tappats upp den här veckan. Jag började först med de två är gamla flaskorna. Ingen dålig lukt ur den första flaskan jag öppnade. Smuttade lite, inget konstigt. Tog till slut ett par klunkar. Inget konstigt. Några timmar senare drack jag ett par glas ur flaskan. Inga problem.

Dagen efter samma procedur med en flaska som var tre år gammal. Inga problem där heller.

Ca ett dussin flaskor luktade dock illa (en svag lukt av ruttna ägg). Jag antar att jag hade slarvat med rengöringen av dessa flaskor.

Om jag tryckkonserverar glasflaskor med vatten, då borde de väl hålla i en evighet, även i direkt solljus?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: tor 17 aug 2017, 20:04 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
pre skrev:
Om jag tryckkonserverar glasflaskor med vatten, då borde de väl hålla i en evighet, även i direkt solljus?


Innan du gör dig det besväret läs det här http://forskning.no/mat-og-helse/2011/1 ... bli-darlig


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: lör 23 dec 2017, 02:10 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: fre 24 dec 2010, 13:34
Inlägg: 111
Ort: Primary target area judgement day.
Citera:
Om vatten är klorerat och kommer från en ren kran till en ren dunk så håller det i månader.

Ett problem jag märkt med det kommunala dricksvattnet här är att klorhalten verkar variera en del. Kan vara tillfälliga störningar, nästan alltid tycker jag att det smakar som vatten ska smaka,ingenting, och enstaka gånger har det haft en rätt markant klordoft som gjort att det i alla fall för mig varit odrickbart. Om man skulle fylla upp sina dunkar en dag när det är mycket klor i vattnet får man kanske en bra hållbarhet medans om man skulle göra samma sak med lite klor kanske sämre hållbarhet.

Jag sparar för övrigt inget vatten alls. Tycker att det blir fort dåligt/smakar dåligt på bara ett par dagar plus att det är rätt tungt att hantera.
Blir det kris kommer jag nyttja närmsta lämpliga bäck eller vattendrag istället. Det är en tveksam strategi men just vatten är jag inte orolig för, har aldrig haft någon brist på det förut.

_________________
World order is one of those things people don’t think about until it is gone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: lör 23 dec 2017, 03:14 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Klaas skrev:
Citera:
Om vatten är klorerat och kommer från en ren kran till en ren dunk så håller det i månader.

Ett problem jag märkt med det kommunala dricksvattnet här är att klorhalten verkar variera en del. Kan vara tillfälliga störningar, nästan alltid tycker jag att det smakar som vatten ska smaka,ingenting, och enstaka gånger har det haft en rätt markant klordoft som gjort att det i alla fall för mig varit odrickbart. Om man skulle fylla upp sina dunkar en dag när det är mycket klor i vattnet får man kanske en bra hållbarhet medans om man skulle göra samma sak med lite klor kanske sämre hållbarhet.

Jag sparar för övrigt inget vatten alls. Tycker att det blir fort dåligt/smakar dåligt på bara ett par dagar plus att det är rätt tungt att hantera.
Blir det kris kommer jag nyttja närmsta lämpliga bäck eller vattendrag istället. Det är en tveksam strategi men just vatten är jag inte orolig för, har aldrig haft någon brist på det förut.

Jag har aldrig varit med om problem med livsmedelleveranser. Men någon gång är den första för allt, så jag förstår inte resonemanget.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: lör 23 dec 2017, 11:01 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Jag retar mig kraftigt på dessa rekommendationer som springer ur ansvarsfrihet. D v s man ger en rekommendation som den allra mest hysteriskt överkänsliga och hispiga ska känna sig trygg med och så formulerar man sig "så det inte ska bli dåligt" utan att förklara vad det innebär. Sen sitter liksom alla där och skakar av rädsla för det okända som kan slå till närsomhelst eftersom ingen heller förklarar varför en vecka är ofarligt eller ger några garantier.

Det är rätt talande att sprithitler drack fyra år gammalt vatten utan problem.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: lör 23 dec 2017, 11:46 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: fre 24 dec 2010, 13:34
Inlägg: 111
Ort: Primary target area judgement day.
Citera:
Jag har aldrig varit med om problem med livsmedelleveranser. Men någon gång är den första för allt, så jag förstår inte resonemanget.

Resonemanget är att tar maten slut kan jag inte odla, samla, jaga, eller fiska så att man kan leva på det, varken på kort eller lång sikt. Livsmedel måste därför alltid finnas tillgängligt i form av eget lager.
Vatten däremot av god kvalitet finns tillgängligt i ett flertal rinnande källor inom promenadavstånd häromkring med sten/sandbotten vilket syresätter/renar vattnet.
Har druckit flertal gånger ur rinnande källor i naturen utan problem.
Blir naturvattnet kontaminerat eller blir det lång ihållande torka blir det bekymmer men jag ser inte det som något större problem för tillfället.

_________________
World order is one of those things people don’t think about until it is gone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: lör 23 dec 2017, 12:28 
Resonemanget stämmer bra under ordinarie omständigheter, men jag tror att det finns en stor risk för att vattnet i bäckar och sådant blir kontaminerat snabbt när om avloppssystemet slutar fungera. På många platser finns det pumpstationer och mellanlagringsutrymmen för avloppsvattnet. När detta har slutat fungera så breddar det över till övrigt dagvatten hamnar det snabbt i bäckar och floder, med följden att det vattnet blir odrickbart.

Vattnet är fortfarande användbart, men måste kokas.

Detta gäller ju givetvis inte om man bor på kalfjället eller någon annan plats långt bort från befolkningscentra.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: lör 23 dec 2017, 19:30 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Eller har en egen brunn [emoji41]


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet