Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vattenbehandling :: Filter,Pump,Tabletter
InläggPostat: mån 21 okt 2013, 23:03 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: mån 21 okt 2013, 22:30
Inlägg: 22
Hej!
Jag undrar när de olika är att föredra (i sverige). Klarar jag mig på att koka eller bör jag köpa något extra? Jag vet inte riktigt vilka vattenkategorier det finns, de jag kan komma på är: Sjö, Hav, Bäck, (Vatten intill jordbruk och industrier) mm


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenbehandling :: Filter,Pump,Tabletter
InläggPostat: tis 22 okt 2013, 01:31 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 17 okt 2013, 18:37
Inlägg: 243
Ort: Västra Götaland
Denna firma handlar jag ifrån, tycker de är överlägsna i filtrerad mängd per krona men framför allt så menar dom att deras filter tål att lagras även efter de börjat användas. http://www.drinksafe-systems.co.uk/products.php


Körde med det dyra och tunga Katadyn Backcountry som man kan lagra i sex månader efter man börjat använda det, enligt tillverkaren och nya filter kostar typ lika mycket som en ny komplett pump.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenbehandling :: Filter,Pump,Tabletter
InläggPostat: tis 22 okt 2013, 05:51 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
Hej och välkommen !
Nu är inte jag bästa skogsmullen att svara kanske.
Men såvitt jag har förstått så är de flesta vattendrag i Sverige väldigt bra.

Kokning dödar av bakterier och småparasiter i vattnet, och bör för det mesta räcka.
Tabletter ger ett liknande resultat, dock genom förgiftning istället för värme. Så kokning är ju att föredra.

Om du har andledning att tro att vattendraget är förorenat med kemiskt avfall eller tungmetaller så bör du filtrera, då varken kokning eller extratillsatser gör något åt det.

Havsvatten är väl lite klurigare pga. Salthalten.
jag vet inte om kommersiella filter tar det, eller om man måste tjafsa med omvänd osmos eller destillering.
Vilket är både svårt och energikrävande.

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenbehandling :: Filter,Pump,Tabletter
InläggPostat: tis 22 okt 2013, 06:56 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: mån 21 okt 2013, 22:30
Inlägg: 22
ok. Hur ofta använder ni er av någon vattenreningsmetod gentemot att koka? Vilken är den bästa o mest ekonomiska lösningen till BOB och även bug out place? Jag antar att tabletter är bra att ha on the go och att något filer är bra vid sämre dricksvatten. Rekomendationer?

Hittade detta filtret som fått väldigt bra omdömmen och sägs ha användts i över 1miljon exemplar i kenya.
http://www.amazon.com/Vestergaard-Frand ... tag=01u-20


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenbehandling :: Filter,Pump,Tabletter
InläggPostat: tis 22 okt 2013, 07:08 
Jag har också några vattenfilter från drinksafe. Är nöjd med dem, men de har en begränsad livslängd. Tydligen finns det en annan typ av filter som inte har någon kemisk rening alls, utan bara mekanisk, som har mycket högre kapacitet och som går att backspola. Skulle skaffa ett sådant om jag skulle köpa filter idag.

Läs mer här och Googla efter bästa pris:
sawyer-water-filter-franpreppad-nu-t5195.html
http://www.sawyer.com/water.html#water1
http://www.youtube.com/watch?v=iUsdx0UC2uU
http://www.youtube.com/watch?v=368DpkqhjFM

Ett litet filter typ Waterstraw kan vara bra att ha i EDC och/eller BOB. Men det har låg kapacitet och det blir jobbigt att få i sig mycket vatten.

Det mesta vattnet i Sverige är utmärkt bra att dricka, om det ser bra ut, luktar bra och smakar bra.

Men: Konsekvenserna av en allvarlig magsjuka är så allvarliga att det finns anledning att vara försiktig. Utan vätskeersättning kan, om det vill sig illa, ett barn dö på mindre än ett dygn. En vuxen efter ytterligare något dygn. (Googla vätskeersättning, särskilt om du har barn att tänka på...)

Därför är det rimligt att ändå behandla vatten man är lite tveksam till.

Kokning räcker fint, men är tidskrävande och arbetssamt. En Kelly Kettle hjälper mycket. Och en dunk för att förvara vatten medan det svalnar. Mathållning som baserar sig på mycket soppor är också ett knep för att få i sig oskadligt vatten.

kelly-kettle-a-la-mode-t5593.html

Tabletter fungerar bra och är lätt att transportera, men är tidskrävande. Skall verka en god stund. Blir dyrt i längden också, men perfekt för tillfällig användning sällan.

Filter är bra, och ger snabbt mycket rent vatten, men förutsätter att vattnet är ganska rent från början, annars blir många filter snabbt igentäppta. Det blir mycket dyrt.

I mina trakter är det väldigt mycket humus i ytvatten (å/bäck/sjö) på grund av mycket omfattande verksamhet i skogen med stora maskiner och mossbrytning. Det mesta vattnet har en färg mellan thé och kaffe. Inte direkt farligt, men de flesta filter täpper igen mycket snabbt och blir helt obrukbara. Trist.

Det är vettigt att rekognoscera sin BOR för att försöka hitta platser med bra vatten utan humus. Brunnar eller kallkällor. Större sjöar och vattendrag brukar också ha bra vatten, men kolla först. Det kan vara kraftigt årstidsberoende.

För stationärt bruk i BOL gäller det att ha en bra brunn eller ett biologiskt aktivt slow sand filter (googla) som står frostfritt, helst i uppvärmt utrymme.

Kolla gärna ordlistan för förklaring av förkortningar. ;) ordlista-t133.html


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenbehandling :: Filter,Pump,Tabletter
InläggPostat: tis 22 okt 2013, 11:44 
Jag är lite slapp när det gäller vatten eftersom jag har egen brunn och närhet till sjö.

Min lösning är kaffefilter och kokning men så satsar jag på bug in i första hand. Behöver jag ut och röra på mig har jag kaffefilter och reningstabletter. Jag gillar kaffefilter, dubbla såna så blir jag av med många av de större obehagligheterna vilket gör att vattnet ser godare ut när det är kokt eller tablettat. Tanken bakom ovanstående är "tillräckligt bra". :) Det finns massor av situationer då det inte duger men de jag rimligen riskerar hamna i så tror jag det räcker.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenbehandling :: Filter,Pump,Tabletter
InläggPostat: tis 22 okt 2013, 12:46 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: mån 21 okt 2013, 22:30
Inlägg: 22
Ah, får nog bli ett sånt sugrörsfilter, det mekanisk är alldeles för dyrt.
Ska jag köra på den från drinksafe eller funkar den från amazon lika bra?

Vilka reningstabletter rekomenderar ni?
Visste inte att man kunde använda kaffefilter som filter.
Hur bra funkar kaffefilter och sådant filter som man gör av naturmateria?

PS: Tack för länk till ordlista. Blev lite förvirrad ett tag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenbehandling :: Filter,Pump,Tabletter
InläggPostat: tis 22 okt 2013, 13:07 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 17 okt 2013, 18:37
Inlägg: 243
Ort: Västra Götaland
Jag har en Explorer Canteen med extra filter till varje familjemedlem. Specen säger upp till 1600 liter vatten, jag räknar med 1000 liter för att vara på den säkra sidan. Då har varje person 2000 liters reningskapacitet i BOB, dividerat med 4 liter per dag blir det 500 dagar, alltså typ 1.5 års vattenförbrukning. Är man noga med vilket vatten man väljer och förfiltrerar vattnet (med tex kaffefilter) med mycket partiklar i så räcker filtren länge.

Men teknologi i all ära, det går att göra filter själv. Vitmossa, sand och finkrossat kol från elden funkar finfint, tar till och med humussmak (om den inte är allt för kraftig).

Jag har blivit matförgiftad vid 4 tillfällen då jag i min ungdoms glada dagar tyckt att det var en bra idé att ha dricka orenat vatten i relativ ödemark i södra Sverige. Det var inte roligt någon av gångerna. Mitt tips är att minimum koka vattnet, undantaget i fjällvärlden där i alla fall jag dricker rinnande vatten orenat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenbehandling :: Filter,Pump,Tabletter
InläggPostat: tis 22 okt 2013, 13:26 
ssisnice skrev:
Visste inte att man kunde använda kaffefilter som filter.


Som sagt; det är mest för att ta bort synliga saker som småkryp, alger och annat - för att vattnet ska bli aptitligare. Nån nytta gör det säkert men vattenreningstabletter eller kokning krävs. Jag använder Micropur http://www.friluft.se/product_info.php?products_id=3374 vet inte om de är bättre eller sämre än annat.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenbehandling :: Filter,Pump,Tabletter
InläggPostat: ons 06 aug 2014, 22:13 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 14:41, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenbehandling :: Filter,Pump,Tabletter
InläggPostat: ons 06 aug 2014, 22:51 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: mån 02 dec 2013, 23:03
Inlägg: 144
Själv har jag LifeSaver Jerrycan för mer eller mindre stationärt bruk i hemmet eller BOL:
http://shop.conserva.de/en/lifesaver/47 ... 37689.html
Valde den för att ha ett enkelt system med hyfsad kapacitet. Klarar 10.000 Liter. Filtrerar ner till 15 nanometer, vilket betyder att den tar alla bakterier, virus, patogener etc som finns på jordklotet. Vill minnas att typ Polio är den minsta och som ligger på 25 nanometer.

Köpte även till aktivt kol som man lägger i den (1st = 500L)
http://shop.conserva.de/en/lifesaver/48 ... 37726.html
Med detta får man även bort tungmetaller och andra gifter etc.

Totalt sett tämligen fullständig vattenrening hur jag som lekman förstått det!


På "att köpa listan" står mindre mer mobila små alternativ att ha i bil, BOB etc, har fått lite alternativ hittills i tråden :up:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenbehandling :: Filter,Pump,Tabletter
InläggPostat: tor 07 aug 2014, 13:53 
Jag kör som sagt med Sawyer mini och Berkey sportbottle tycker man kan klara sig lååååååångt på det, men men det som överlever får se ?? :-)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenbehandling :: Filter,Pump,Tabletter
InläggPostat: tor 09 okt 2014, 16:13 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: mån 06 okt 2014, 15:17
Inlägg: 42
Ort: Götaland
Jag har vattenfilter från Sawyer. Fantastiskt bra, liten storlek, helt mekanisk rening, inga lösa delar. Kan skruvas fast på en petflaska, varefter det bara är att dricka. Tar bort alla bakterier, parasiter, svampsporer och andra vattenburna patogener. Det lilla filtret väger cirka 50 gram och renar 400 000 liter (!). Finns att köpa från svenska webbutiker, men är betydligt billigare att beställa från t.ex. Amazon. Jag köpte nyligen ett 4-pack av den mindre varianten, kostade mig under 1000 kr. Har sålt två till kollegor, och behåller två själv. Jag har sedan tidigare den lite större varianten, och har använt den på flera vandringar. Den klarar 4 miljoner liter vatten...

Rekommenderas varmt.

Lilla: http://www.amazon.com/Sawyer-Products-SP128-Filtration-System/dp/B00FA2RLX2/
Större: http://www.amazon.com/Sawyer-Products-SP131-PointOne-Squeezable/dp/B005EHPVQW/

_________________
-------------------------------------
Ge blod.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet