Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrening med poolklor?
InläggPostat: lör 09 okt 2010, 23:15 
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Natriumdiklorisocyanurat är väl vad som på engelska heter Sodium Dichloro-isocyanurate, eller NaDCC?

NaDCC är den kloreringsprodukt som har bäst lagringstid. Jag kommer inte ihåg exakt men det är bättre än kalciumhypoklorit vars andel aktivt klorin minskar med cirka två procentenheter per år. Däremot minskar hållbarheten rejält om du öppnar burken och utsätter innehållet för syre. Det kanske är en bra idé att köpa en extra burk som inte portionsförpackas? Fast allt det här står kanske på burken?

Står det något om hur stor andel som är aktivt klorin på burken? För NaDCC handlar det oftast om cirka 60%. Kan vara bra att tänka om när man portionerar.

InläggPostat: sön 10 okt 2010, 01:03 
Sometimes I just hate it when I'm right.

Japp, flera källor jag hittat har refererat till natriumdiklorisocyanurat som NaDCC.

På burken står det "Innehåller ca. 56 % aktivt klor". Jag får inte riktigt ihop hur det (eller 60%) kan stämma, om man räknar på molvikterna i C3Cl2N3NaO3. Eller är det Wikipedia som har fel på formeln? Jag får det till 32 vikt-% Cl.

Det står inget om hållbarhet på burken. Har du nån aning om hur syret bryter ner NaDCC? Jag antar att syret förbrukas i processen, så det påverkas av hur många gånger man öppnat burken?

InläggPostat: mån 11 okt 2010, 19:41 
Användarvisningsbild

Kan tyvärr inte ge några bra svar alls på varken det första eller andra. Om du räknar med att använda det under närmsta året så är det säkert inga problem men om man köper en burk för att ha i beredskap för att kanske använda det om fem-tio år kan det nog vara en bra idé att inte öppna alls.

Syret är förövrigt inte så farligt, värre med fukt. Antar att det kan vara en bra ide att lägga i en sån där avfuktningstablett om man nu har öppnat eller portionsförpackat.

InläggPostat: mån 11 okt 2010, 19:59 
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Om man nu ska jämföra mellan en vattenpump:

http://www.outnet.se/katadyn/vario-filt ... grp-s1/545

och klor. Vilket är "bäst"? Ska man ha ett par alternativ hemma för att vara på den säkra sidan?

Slänger in en bra länk om vatten också:

http://svtplay.se/t/103472/dyra_droppar

InläggPostat: mån 11 okt 2010, 20:18 
Chefen

åhhnaaaj skrev:
Om man nu ska jämföra mellan en vattenpump:

http://www.outnet.se/katadyn/vario-filt ... grp-s1/545

och klor. Vilket är "bäst"? Ska man ha ett par alternativ hemma för att vara på den säkra sidan?

Slänger in en bra länk om vatten också:

http://svtplay.se/t/103472/dyra_droppar

PACE! Primary, Alternative, Contingency och Emergency. Man ska alltid ha multipel redundans på alla livsviktiga system. vattentillgång är ett livsvviktigt system.

Den förberedde överlever.

InläggPostat: mån 11 okt 2010, 22:14 
Användarvisningsbild

För mig har klorering (nu pratar jag inte om små tabletter utan från en hink eller burk som Fotogenmannen har köpt) och en minireningspump helt olika användningsområden. I en tillfällig nödsituation och brist på annat så visst är en pump i stil med de från Katadyn utmärkt. I skogen eller vid strömavbrott så väljer jag helt klart något liknande. Men för vatten i större mängder under längre tid så är jag inte sugen på att förlita mig på en pump med filter.

Klor har även fördelen att vattnet kommer att vara skyddat under användning och distrubering. Vatten som är renat med filter (eller UV-strålning för den delen) kan bli dåligt innan du använder det medan klorerat vatten bör ha en klorest på 0.3-0.5 mg/l och därmed skydda från nytt skit.

Tänkt dig ett scenario där du förvarar ditt vatten i en upphöjd tank för att med gravitation kunna använda det från en kran i ditt kök. Vattnet kommer att befinna sig i tanken under en okänd tidsperiod då patogener kan ta sig in i både tank och rör/slang/etc. Om du använder dig av klorering kan du försäkra dig om att vattnet fortfarande är okej när du använder det. Om du desutom vill kontrollera vattenkvalitén på ditt vatten vid kranen är det bara att mäta klorresten. För att mäta kvalitén om du använt filter så får du plocka fram agar-plattor och börja odla bakteriekulturer. Extra smidigt i större skala - tänkt er att man är några grannar eller ett kvarter som går ihop och delar på en vattenkälla.

InläggPostat: tis 12 okt 2010, 09:58 

Men hur smakar klorvatten då? Är det drickbart i stora mängder? Minns alla kallsupar från när man var liten grabb och det var inte trevligt.

Vattensituationen i världen blir bara tuffare och jag ser snart att vatten (drickbart) kommer att bli en resurs som kommer att minska stadigt på vår planet. Sverige är lyckligt lottade men länder som Saudi är beroende av att "köpa" vatten. Den situationen är som sagt inte hållbar i längden...

InläggPostat: tis 12 okt 2010, 10:04 
Chefen

åhhnaaaj skrev:
Men hur smakar klorvatten då? Är det drickbart i stora mängder? Minns alla kallsupar från när man var liten grabb och det var inte trevligt.

Vattensituationen i världen blir bara tuffare och jag ser snart att vatten (drickbart) kommer att bli en resurs som kommer att minska stadigt på vår planet. Sverige är lyckligt lottade men länder som Saudi är beroende av att "köpa" vatten. Den situationen är som sagt inte hållbar i längden...

Länder som Saudi har enorma intäkter vilka de skulle kunna investera i hållbara energikällor och en miljövänlig infrastruktur och på så sätt garantera sina medborgares livskvalitet bland annat genom avsaltat vatten, den dag oljan tar slut eller blir osäljbar. Då är jag mer oroad för de afrikanska länder som saknar en stark centralmakt men lider under befolkningsexplosion.

Den förberedde överlever.

InläggPostat: tis 12 okt 2010, 10:06 

åhhnaaaj skrev:
Men hur smakar klorvatten då? Är det drickbart i stora mängder?

Hur smakar kommunalt vattenledningsvatten? Det är klorerat. Om man klorerar lagom så har man en restklorhalt som inte märks, men fortfarande skyddar mot tillväxt av nya elakingar. Om man inte har möjlighet att mäta klorhalten så får man ta i lite mer, men redan när lukten knappt känns så ska restklorhalten vara tillräcklig.

InläggPostat: tis 12 okt 2010, 18:15 

sprithitler skrev:
åhhnaaaj skrev:

Länder som Saudi har enorma intäkter vilka de skulle kunna investera i hållbara energikällor och en miljövänlig infrastruktur och på så sätt garantera sina medborgares livskvalitet bland annat genom avsaltat vatten, den dag oljan tar slut eller blir osäljbar. Då är jag mer oroad för de afrikanska länder som saknar en stark centralmakt men lider under befolkningsexplosion.

Saudi är på många sätt en krutdurk, jag tror att det kommer bli en ordentlig revolution/oordning där snart. Oljan varar inte för evigt...och befolkningsökningen är otroligt stor.

Läste någonstans att hälften av alla i Afrika skulla duka under om de inte hade fått matleveranser (FN, Unicef m.fl.)

InläggPostat: tor 03 mar 2011, 23:55 
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!
Användarvisningsbild

Hur fungerar klor-påsarna? Jag tänkte att köpa en burk klor på biltema snart och då kan det vara bra att veta hur bra det fungerar.

Jag tror på den starkes rätt, om du inte håller med mig kan du alltid diskutera saken med mina knytnävar...

InläggPostat: fre 04 mar 2011, 08:41 

Att testa att klorera med poolkloret har varit på att-göra-listan sen i oktober, men inte kommit längre än dit. :oops: Men testpåsen med pulvret har klarat sig bra i rumstemperatur och ljus (men inte i direkt solljus) utan att svälla eller råka ut för andra olyckor i alla fall.

InläggPostat: fre 04 mar 2011, 09:50 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Jag har små klortabletter i min packning , som är till för desinfektion . Ska blandas med vatten bara . Men i en tub har det börjat svälla .
Har även desivon i pulverform , som på samma vis ska blandas med vatten .
Det här togs bort från marknaden efter några svåra olyckor , där människor tagit fel , de trodde de tagit vanlig albyl .
De var för lika .

Annars är väl billigaste att köpa klortabletter via lantmanna , de används ju för desinfektion av juverdukar och utrustningen i mjölkrummet .
Så det handlar om storpack .

InläggPostat: tor 31 mar 2011, 22:20 
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Klor skall förvars mörkt! Bryts ned av solljus....

InläggPostat: lör 04 jun 2011, 22:41 

Nu har jag fått tummen ur och provat poolkloret. Kan ha något att göra med att ungarnas plaskpool åkte fram i värmen idag. :lol:

Jag passade på att handla lite mer på Biltema och plockade upp en burk teststickor. 99 spänn för 50 stickor.

Bild

Stickorna kommer i en burk innehållande 5 förtroendeingivande förseglade påsar med 10 stickor i varje. Skalan för klorhalt går från 0 till 5 ppm.

Jag löste upp mina 3.5 gram chockklor i 100 ml vatten, och doserade 0.1 ml (med en doseringsspruta) i en liter kranvatten.

Här har jag testat en liter vatten behandlat med 3.5 mg chockklor (vänstra stickan) och en liter behandlat med en Puritabs-tablett (19 mg natriumdiklorisocyanurat) (högra stickan).

Bild

Vattnet med 3.5 mg ger ett tydligt utslag, även om det är svårt att avgöra om det är mer eller mindre än 5 ppm. Och Puritabs-vattnet ger precis som väntat ett ganska mycket kraftigare utslag. Således så verkar teststickorna göra sitt jobb bra, och på ett tillräckligt tillförlitligt sätt skilja på inget klor och tillräckligt (mer än 1-2 ppm).

Vattnet behandlat med 3.5 mg har en svag doft av klor, men inte mer än att jag kan dricka det helt obehindrat. Men jag har å andra sidan växt upp nära ett vattenverk och är tydligen van med ganska hög klorhalt. Puritabs-vattnet både doftar och smakar klor, så där får man vara lite törstigare innan det slinker ner obehindrat.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa