Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Växtbelysning
InläggPostat: tis 13 maj 2014, 22:45 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Om du läser i tråden så handlar det om att odla i mörkt utrymme . Tänk en bunker .

InläggPostat: tis 13 maj 2014, 22:50 
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Dweomer skrev:
Om du läser i tråden så handlar det om att odla i mörkt utrymme . Tänk en bunker .

Eeehh jaa va ska man annars ha växtlampor till. Sällan dom används ute :notme: :notme:

PS. Svamp o div kan stävjas med lite väteperoxid i vattnet de är även bra för rötterna.

InläggPostat: ons 14 maj 2014, 01:58 
Bor numera i en bunker

Skall man ha fruktträd i sin bunker så gäller det förståss också att vara ute i god tid med sina förberedelser eftersom man får räkna med
ett antal år från det att man satt det (förutsatt naturligtvis ett köpeträd från handelsträdgården) och till dess att man får sin första skörd.
För äpplen är det väl kanske 3-5 år kan jag tro. För mig tror jag det tog 4 år för mitt äppelträd att ge sin första skörd.

InläggPostat: tis 30 sep 2014, 14:27 
Användarvisningsbild

Hittade en artikel från msn som var lite skojig .
Men det här är ett jippo med utvalda sallader mm till finare resturanger .

Deep beneath the streets of London a new initiative is seeing different salad vegetables being grown in abandoned bomb shelters under Clapham.
The brainchild of Richard Ballard and Steven Dring, the founders of the Zero Carbon Food project, the underground farm has already produced its first crop of herbs, shoots, miniature vegetables and salad leaves.
It is housed in an abandoned bomb shelter, leased from Transport for London for 25 years, which used to keep some 8,000 Londoners safe during WWII. In the past there have been requests from club owners to host parties in the tunnels, but a lack of fire escapes meant that it didn’t pass health and safety regulations.
There are now plans to expand the initial farm and to provide delicacies to London's top restaurants as well as the nearby New Covent Garden market. The project has been endorsed by chef Michel Roux, who was attracted by the short time from farm-to-table. Neil Sanderson, the MD of salad brand Florette is also on the board.
The eco-friendly farm utilises low-energy LED bulbs and an integrated hydroponics system.
Its location 33m below ground means the tunnels remains at a steady plant-friendly temperature, which keeps energy consumption to a minimum.
Meanwhile, there will be no need for pesticides thanks to special pest filters installed in the tunnels

Bild

InläggPostat: tis 30 sep 2014, 14:31 
Användarvisningsbild

Hur det kan vara något som ger "zero carbon" att odla under mark, helt beorende av elektricitet, begriper jag inte, men det var intressant i alla fall! :D

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: tis 30 sep 2014, 16:37 
Bor numera i en bunker

Skojigt projekt ändå som det hade varit intressant att få veta lite mera detaljer om. T ex elförbrukning/m2 odling mm.
Jag antar att man köper sin el från förnybara energikällor och därmed anser att det är zero-carbon.

InläggPostat: tis 30 sep 2014, 18:35 
Användarvisningsbild

Elförbrukning per m2 beror på hur tätt du odlar, så det kan variera beroende på vad det är du odlar och hur. Grov uppskattning (se tidigare inlägg i tråden) är att du behöver minst 40kWh per dag för att odla fram 2000 kcal mat. Inte särskilt effektivt med andra ord.

Om man odlar i ouppvärmt växthus och på friland kan man få mycket mat med vanligt solljus som ju är gratis. Kan konserveras, torkas eller lagras i jordkällare eller stuka. Sedan kan man kanske odla extra vitaminrika och näringsrika växter med konstljus över vintern. Förutsätter dock att det inte är atomvinter eller har varit en supervulkan aktiv de senaste åren. Spillvärmen värmer huset samtidigt som man får lite mat.

Men kan man räkna med fortsatta elleveranser i samband med en atomvinter eller efter ett supervulkanutbrott? Kanske, men nog tveksamt...

Om man antar att man odlar bulken av det man behöver äta i solljus, vad skulle man vilja odla i konstljus under vintern för att få extra vitaminer och annan näring? Då kan man nog klara sig med mycket mindre odling.

Sallad. Persilja. Tomat. Annat?

InläggPostat: tis 30 sep 2014, 18:39 
Q
Användarvisningsbild

det finns en ganska viktigt sak om man vill odla senare om det har skitit sig ute, att odla för att bevare utsäde
då behöver man inte odla för mat , som man förhoppningsvis har bunkrat, utan det som ska ut senare

njut lite av livet med, ingen annan kan göra det åt dig
den som har mest prylar när en dör vinner, och jag tänker fan i mig inte komma sist ;-)
peter thorsell , rikskriminell

InläggPostat: tis 30 sep 2014, 19:24 
Bor numera i en bunker

Skogsbonde skrev:
Elförbrukning per m2 beror på hur tätt du odlar, så det kan variera beroende på vad det är du odlar och hur. Grov uppskattning (se tidigare inlägg i tråden) är att du behöver minst 40kWh per dag för att odla fram 2000 kcal mat. Inte särskilt effektivt med andra ord.

Om man odlar i ouppvärmt växthus och på friland kan man få mycket mat med vanligt solljus som ju är gratis. Kan konserveras, torkas eller lagras i jordkällare eller stuka. Sedan kan man kanske odla extra vitaminrika och näringsrika växter med konstljus över vintern. Förutsätter dock att det inte är atomvinter eller har varit en supervulkan aktiv de senaste åren. Spillvärmen värmer huset samtidigt som man får lite mat.

Men kan man räkna med fortsatta elleveranser i samband med en atomvinter eller efter ett supervulkanutbrott? Kanske, men nog tveksamt...

Om man antar att man odlar bulken av det man behöver äta i solljus, vad skulle man vilja odla i konstljus under vintern för att få extra vitaminer och annan näring? Då kan man nog klara sig med mycket mindre odling.

Sallad. Persilja. Tomat. Annat?

Det är intressant att man kan göra det i alla fall. Lönsamt jämfört med solljuset kan det förståss aldrig bli, men å andra sidan så om man diskuterar överlevnad så är väl pengar aldrig det viktigaste.
När det verkligen skulle behövas är ju hur som helst, precis om du säger, under en atomvinter eller en vulkanvinter, när det inte går att odla alls utomhus. Man torde i så fall behöva
producera sin egen el på något sätt för att detta skall vara möjligt, och hur man gör det är förståss en helt annan fråga.

Personligen så skulle jag tycka att tomat, sallat och kryddväxter vore trevligt att ha året runt som hobbyodling. Groddar är det ju också många som odlar året runt.
Jag provade ett år med att förlänga säsongen för mina chiliplantor genom att köra dem under lysrör inomhus (4x36W) under höst/vinter. Billigt blev det inte men det
fungerade utmärkt, men då hade plantorna redan tagit sig förbi det kritiska blomningsstadiet och fått frukter, så det handlade mest om att få frukterna att växa mera
och mogna. Möjligen skulle man kanske kunna göra samma sak med tomatplantor, är min tanke.

InläggPostat: tis 30 sep 2014, 20:13 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Håller själv att leta efter någon bra belysning för lite sallad/kryddor i ett hydrosystem till vintern.

Men här finns en som testat en del belysning för chiliodling:
http://www.shaggkvist.se/2013/05/05/tes ... tartar-nu/

Här är en till test av LED/Lysrör, tyvärr är den bara halvfärdig:
https://www.youtube.com/watch?v=orTi1Su ... iVacvJE7mA

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3