Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vedskjulet
InläggPostat: lör 05 apr 2014, 09:41 
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Jag gillar hundar.

Väldigt få som vill nalla ved eller grönsaker om en eller två 30-40 kg vaktiga hundar stryker omkring. Och om någon gör ett försök så vet man att de har dåliga avsikter!

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.

InläggPostat: lör 05 apr 2014, 09:41 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Grym skrev redan det jag tänkte skriva... :) (Nå, iden med dynamiten är gammal vilket väl visar att problematiken inte är ny... (mucka inte med folk från det småländska mörkrets hjärta, då kan vad som helst hända... ha ha! :D))
Kanske någonting med svavel och salpeter kombinerat med någon liten laddning som blåser ut tex någon flytande svavel/ammoniakförening eller liknande i dimmform i rummet så att allt stinker ruttna ägg och avlopp resten av året... Klart läge för laborationer här... :D

Här har det varit relativt förskonat, men åas så kär vi rejäla enmeter okluvet (eftersom min far skruvade dit en liten industripanna på tiden det begav sig (inte ångrat det en minut,. enda är bara att man alltid måste lägga in ett rejält fyrbåk för att det skall hända något även om man bara behöver litet duschvatten.)) så det är kanske inte lika attraktivt för vanligt folk, jag vet inte...

Hade någon stulit ved här hade jag satt upp en lapp om att det var minerat.

På tal om olovandes "lån"
Kom osökt att tänka på en händelse för många år sedan (om han som orsakade det hela läser detta nu hoppas jag att han också kan skratta åt det nu och framför allt att han lärt sig något nyttigt. :)
Fritt återgivet:

-Ehh... Skulle jag kunna få låna traktorn?

-Jaha, varför det?

-Jag... Ehh, behöver dra upp bilen ur diket.

-medgivande under förutsättning att den kommer tillbaka i samma skick (kommer inte ihåg orden här).

långt senare...

Skramlet av traktorn som återvänder helt nedsmord med åkergyttja och diskret parkers där den antogs stå.
Förklaringen uppdagades dock senare då det visade sig att hans bil stod längst ut i ett åkerdike, efter den stod en gammal grön lastbil som tidigare varit skinande ren och pedantiskt skött av ett per äldre män som drev någon typ av entreprenadföretag och lämnat bilen olåst medan han varit borta i något ärende.

Tanken hade tydligen varit att snabbt låna lastbilen och dra upp hans nu ohjälpligt fastkörda gamla 900 och sedan diskret ställa tillbaka den. planen misslyckades dock kapitalt då även lastbilen snart satt bergfast i leran, snart kom även lastbilens ägare tillbaka och funderade var den tagit vägen, konstaterade var den hamnat och att förutom att den tidigare pedantskötta gröna lastbilen nu var helt nedstänkt med bajsbrun gegga från diket och att även delar av avgassystemet var sönderkört. Slutade med att killen med den fastkörda saaben kom till någon form av som jag förmodar, väldigt ödmjuk uppgörelse som slutade med att han fiock tvätta lastbilen skinande ren igen samt köpa nya dämpardetaljer, blev en rätt dyr historia som kostade mer än tre gånger så mycket mot om han hyrt in en bärgare som han inte tyckte sig ha råd med just då...

Hörde senare en liknande historia, jag vet inte om det är en skröna, men enligt den så lånade den personen (även det en man...) en stor väghyvel som således också satt ohjälpligt fast, enda fordonet de kunde komma på för att få loss den var att "låna" en av de enorma truckarna de använde på en närliggande fabrik att köra virkesbuntar, givetvis var den inte utrustat med terrängdäck så följden blev att den också fastnade, exakt hur de fick loss den sedan minns jag inte, men har för mig det slutade med att de fick hyra in en enorm kranbil eller någonting i den stilen för att kunna dra loss alltsammans igen...

Summan är väl att det kan vara väldigt dumsnålt att inte vara ärlig med det man gör, hade man varit det hade man nog haft pengar till en solsemester eller något i stället... Nu fick ju personen i fråga i första exemplet vara glad att han slapp åka i finkan eller hamna i straffregistret.

InläggPostat: lör 05 apr 2014, 10:16 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Jag har fått traktorn "lånad" några gånger och en gång så kostade det mig en stor summa pengar att laga . de som lånade var helt oförtående att de hade gjort nåt fel . Gamla traktorer har ju lika nycklar så lätt att "låna" .
Första gången var det en som "bara" skulle köra hem ett vedlass , jag var inte hemma så traktorn lånades ändå . Kostade mig att riva hela hydralsystemet då personen använde vegetabilisk olja i sin traktor och vagn . jag hade mineralolja , så det blev en gröt av allt .
Andra gången så var traktorn tom på motorolja och kunde ha skurit , men de klarade sig den gången .

Så även traktorn ska stå bakom låsta dörrar . Men det finns "vänner" som tror de är så bra vänner att det inte gör nåt om man bryter sig in heller , utan vänskapen förlåter sånt beteende :smack:

InläggPostat: lör 05 apr 2014, 14:03 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Nu är här bättre men jag brukar numera skruva loss vitala delar och låsa in inomhus så att de inte går att starta.
Detdär var länge sedan, men lastbilsgubbarna var nog rätt nära (att sätta ett) skott där tror jag... ha ha.
Rätt sköna gubbar vad jag minns, finns nog inte många kvar av den skolan idag. :)

InläggPostat: lör 05 apr 2014, 15:20 
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Mizzarrogh skrev:
Nu är här bättre men jag brukar numera skruva loss vitala delar och låsa in inomhus så att de inte går att starta.
Detdär var länge sedan, men lastbilsgubbarna var nog rätt nära (att sätta ett) skott där tror jag... ha ha.
Rätt sköna gubbar vad jag minns, finns nog inte många kvar av den skolan idag. :)

Men några finns det! :up: :sneaky:

Kokning pågår!

InläggPostat: lör 05 apr 2014, 17:48 
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Mizzarrogh skrev:
Grym skrev redan det jag tänkte skriva... :) (Nå, iden med dynamiten är gammal vilket väl visar att problematiken inte är ny... (mucka inte med folk från det småländska mörkrets hjärta, då kan vad som helst hända... ha ha! :D))
Kanske någonting med svavel och salpeter kombinerat med någon liten laddning som blåser ut tex någon flytande svavel/ammoniakförening eller liknande i dimmform i rummet så att allt stinker ruttna ägg och avlopp resten av året... Klart läge för laborationer här... :D

Här har det varit relativt förskonat, men åas så kär vi rejäla enmeter okluvet (eftersom min far skruvade dit en liten industripanna på tiden det begav sig (inte ångrat det en minut,. enda är bara att man alltid måste lägga in ett rejält fyrbåk för att det skall hända något även om man bara behöver litet duschvatten.)) så det är kanske inte lika attraktivt för vanligt folk, jag vet inte...

Hade någon stulit ved här hade jag satt upp en lapp om att det var minerat.

På tal om olovandes "lån"
Kom osökt att tänka på en händelse för många år sedan (om han som orsakade det hela läser detta nu hoppas jag att han också kan skratta åt det nu och framför allt att han lärt sig något nyttigt. :)
Fritt återgivet:

-Ehh... Skulle jag kunna få låna traktorn?

-Jaha, varför det?

-Jag... Ehh, behöver dra upp bilen ur diket.

-medgivande under förutsättning att den kommer tillbaka i samma skick (kommer inte ihåg orden här).

långt senare...

Skramlet av traktorn som återvänder helt nedsmord med åkergyttja och diskret parkers där den antogs stå.
Förklaringen uppdagades dock senare då det visade sig att hans bil stod längst ut i ett åkerdike, efter den stod en gammal grön lastbil som tidigare varit skinande ren och pedantiskt skött av ett per äldre män som drev någon typ av entreprenadföretag och lämnat bilen olåst medan han varit borta i något ärende.

Tanken hade tydligen varit att snabbt låna lastbilen och dra upp hans nu ohjälpligt fastkörda gamla 900 och sedan diskret ställa tillbaka den. planen misslyckades dock kapitalt då även lastbilen snart satt bergfast i leran, snart kom även lastbilens ägare tillbaka och funderade var den tagit vägen, konstaterade var den hamnat och att förutom att den tidigare pedantskötta gröna lastbilen nu var helt nedstänkt med bajsbrun gegga från diket och att även delar av avgassystemet var sönderkört. Slutade med att killen med den fastkörda saaben kom till någon form av som jag förmodar, väldigt ödmjuk uppgörelse som slutade med att han fiock tvätta lastbilen skinande ren igen samt köpa nya dämpardetaljer, blev en rätt dyr historia som kostade mer än tre gånger så mycket mot om han hyrt in en bärgare som han inte tyckte sig ha råd med just då...

Hörde senare en liknande historia, jag vet inte om det är en skröna, men enligt den så lånade den personen (även det en man...) en stor väghyvel som således också satt ohjälpligt fast, enda fordonet de kunde komma på för att få loss den var att "låna" en av de enorma truckarna de använde på en närliggande fabrik att köra virkesbuntar, givetvis var den inte utrustat med terrängdäck så följden blev att den också fastnade, exakt hur de fick loss den sedan minns jag inte, men har för mig det slutade med att de fick hyra in en enorm kranbil eller någonting i den stilen för att kunna dra loss alltsammans igen...

Summan är väl att det kan vara väldigt dumsnålt att inte vara ärlig med det man gör, hade man varit det hade man nog haft pengar till en solsemester eller något i stället... Nu fick ju personen i fråga i första exemplet vara glad att han slapp åka i finkan eller hamna i straffregistret.

Salpeter, socker och hjorthornsalt :sneaky:

InläggPostat: lör 05 apr 2014, 18:32 
Tränar vakthöns

istället för +1 stärkt av att andra har samma problem måste jag uttrycka mig i skrift. Välfylld vedbod, fick spunk efter att jag märkte att det minskade nattetid eller vid frånvaro sattes lås på boden. Varför ska jag slita och släpa medans grannen dricker bira och stjäl. Tycker att om man har grannar som stjäl ur vedboden att det säger det mesta om den och att det sedan kommer att visa sig under svårare tider i andra sammanhang. Har man, eller kvinna för den delen väl passerat gränsen att stjäla från grannen under fredstid, vad kommer då hända under ofredstid eller shtf tider? att vinka och hälsa och prata skit 5 minuter när man är ute med hunden och sen ha natträder mot samma granne, vad är det för människor?

Samma sak gäller tyvärr i all samfällighet tycker jag med att vem ha inte skottat och sandat sin trottoar del? HUr har ni som har samfällighet på vatten? Mina tankar är att nästa krig kommer startas pga vattenbrist.. inte på brist av olja.

Inte helt fel med att sätta upp en skylt om att veden är minerad. har funkat förr i andra sammanhang? men törs lita på att skylten är falsk? :sneaky: eller är den det? :?

InläggPostat: lör 05 apr 2014, 18:42 
motallternativet för dom som sätter upp en mineratskylt är ju att borra in en dynamitgybbe och slänga in i vedhögen :notme:

egen gård, hund och folk i farten är nog vettigt
det kan gå tillbaka till medeltida betende ganska fort

InläggPostat: lör 05 apr 2014, 19:32 
Tränar vakthöns

har vi lämnat medeltiden? själv känner jag mig ibland som att jag bor på stenåldern... :D

InläggPostat: lör 05 apr 2014, 20:14 
Användarvisningsbild

Varför inte borra hålet och sedan trycka i ett par tre hekto termit, det blir till och köpa nytt roster i alla fall! :bandit:

Kokning pågår!

InläggPostat: lör 05 apr 2014, 20:17 
räcker med magnesiumspån :mrgreen: :notme:

InläggPostat: lör 05 apr 2014, 20:21 
Användarvisningsbild

grym skrev:
räcker med magnesiumspån :mrgreen: :notme:

:up:

Kokning pågår!

InläggPostat: lör 05 apr 2014, 20:28 
Tränar vakthöns

Tycker att det hela är att ge fan i min grejer om du int frågar. har inga problem att hjälpa till om det kniper men har klart problem med om du steppar över gränsen och börjar ta dig friheter..

Vi har väl diskuterat det tidigare med kniv, bössa, kärring och vi kanske ska lägga till vedbod? :D traktor kan även komma på tal tydligen...

InläggPostat: lör 05 apr 2014, 20:51 
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

skogsstjärnan skrev:
Tycker att det hela är att ge fan i min grejer om du int frågar. har inga problem att hjälpa till om det kniper men har klart problem med om du steppar över gränsen och börjar ta dig friheter..

Vi har väl diskuterat det tidigare med kniv, bössa, kärring och vi kanske ska lägga till vedbod? :D traktor kan även komma på tal tydligen...

Word! :up:

InläggPostat: sön 06 apr 2014, 20:18 
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Efter första stölden är det bara att sätta sig på pass med bössan och vänta och när fan kommer tillbaka för mer ved bränner man av ett varnings skott :) och funkar inte det... :twisted:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa