Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Vete inte mänsklig föda.
InläggPostat: sön 06 nov 2011, 21:13 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: tis 27 sep 2011, 16:28
Inlägg: 9
Åå men man får nog positivt resultat i badrummet :).
Skämt å sido...Individen får göra sin egen bedömning, jag säger bara att det kan finnas alternativ. För såväl allergiker som intoleranta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vete inte mänsklig föda.
InläggPostat: sön 06 nov 2011, 21:24 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Swing Monk skrev:
Gluten er riktignok protein, men det er IKKE det samme som at alt protein i hvete og dets slektninger er gluten. Om jeg husker riktig så er omtrent 90% av proteinet i moderne hvete gluten. Men selv om proteininnholdet i for eksempel spelt er høyere, så er andelen av denne som er gluten, vesentlig lavere.



Bagarmästaren på Saltå Kvarn Mannfred Enoksson säger så här :
Glutenhalten är det viktigaste för oss bagare . Ett perfekt mjöl har 12 % protein och 26-34 % gluten .


Så du har helt rätt Swing Monk

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vete inte mänsklig föda.
InläggPostat: mån 07 nov 2011, 01:55 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: sön 05 dec 2010, 21:22
Inlägg: 222
Ort: Sthlm
Tittar man på innehållsförteckningen så ser man att de flesta bageriprodukter baserade på vetemjöl innehåller extra gluten. Jag har för mig att tillsatsen beror på att det moderna mjölet är så dåligt att det inte duger att baka på. Mitt matsmältningssystem gillar inte vanligt vetemjöl något vidare men spelt går bra.

Swing Monk: När jag bodde i Norge läste jag i ett hälsokostblad att även spelt håller på att bli ödelagt i Norges moderna lantbruk. Att skillnaden mellan vanligt vete och spelt stadig minskar etter hvert. Är det så tror du? Det vore mycket sorgligt om produktionsgiganterna inom korn försöker ödelägga spelt som livsmedel.

_________________
Living a thrifty and frugal lifestyle is truly simple: Use it up. Wear it out. Make it do. Do without. Waste not.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vete inte mänsklig föda.
InläggPostat: mån 07 nov 2011, 10:04 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 14 dec 2010, 16:55
Inlägg: 338
Jamson skrev:
Tittar man på innehållsförteckningen så ser man att de flesta bageriprodukter baserade på vetemjöl innehåller extra gluten. Jag har för mig att tillsatsen beror på att det moderna mjölet är så dåligt att det inte duger att baka på. Mitt matsmältningssystem gillar inte vanligt vetemjöl något vidare men spelt går bra.

Swing Monk: När jag bodde i Norge läste jag i ett hälsokostblad att även spelt håller på att bli ödelagt i Norges moderna lantbruk. Att skillnaden mellan vanligt vete och spelt stadig minskar etter hvert. Är det så tror du? Det vore mycket sorgligt om produktionsgiganterna inom korn försöker ödelägga spelt som livsmedel.


Ja, også i Norge er spelt krysset med hvete blitt vanligere. Jeg vet ikke nøyaktig hvor mange prosent som er henholdsvis opprinnelig spelt og krysning av spelt og hvete. Men størst er sjansen for å få opprinnelig spelt om en velger ØKOLOGISK. Problemet er for øvrig MINDRE i Norge enn resten av Europa. Personlig foretrekker jeg for øvrig Emmer.

Dersom du virkelig er interessert i å få tak i opprinnelig spelt, så er ”Speltmel.no” stedet for pålitelig informasjon. Her er hver enkelt spelt/spelthvetesort omtalt meget detaljert. Dersom den du kjøper av IKKE kan opplyse hvilken sort det er, kan du gå ut fra at det er en krysning med hvete.

I Norge er det spelt av typen Oberkulmer Rotkorn som dyrkes mest tror jeg, i alle fall innenfor ØKOLOGISK landbruk. Men det er som du sier en negativ utvikling på gang. En ny sort høstspelthvete har de siste årene blitt vanligere også innen økologisk landbruk.

_________________
Svårt att förstå norska? Klipp och klistra in den här: http://translate.google.com/#no|sv|
Tack till "åhhnaaaj"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vete inte mänsklig föda.
InläggPostat: mån 07 nov 2011, 10:51 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Tucken skrev:
Åå men man får nog positivt resultat i badrummet :).
Skämt å sido...Individen får göra sin egen bedömning, jag säger bara att det kan finnas alternativ. För såväl allergiker som intoleranta.


Ledsen att säga det, men nej, en glutenintolerant (celiaki) ska inte göra en egen bedömning, strikt glutenfri kost är det enda som fungerar, och du ser oftast inte resultat på toaletten, annat än om det blir en tarmblödning då, förändringen i slemhinnan är microskopisk och leder till ett försämrat näringsupptag, symtomen kan vara mycket difusa och inte visa sig förens efter flera år, då kanske med en irreversibel osteoporos, en järnbristanemi eller med rejäl otur cancer. Vanligast är oliika form av utmattningssymtom dock. Och det räcker med att göra fel någon gång ibland för att ha en konstant atrofierad slemhinna, det tar tid för den att läka. Och nej, en sådan patien ska inte göra sin egen bedömning och den ska inte ge sig på livsmedel som inte är strikt glutenfria.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vete inte mänsklig föda.
InläggPostat: mån 07 nov 2011, 11:00 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Emmervetet har ett vekt gluten och är lite svårare att baka bröd av men passar fint till tex småkakor , annars så bör man blanda det med annat vete .
Emmervetet är en mycket gammal korsning mellan enkornsvete och en växt som heter getöga
Korsningen är ca 12000 år gammal och emmervetet står nära speltvetet .


Två bra ställen om man vill köpa gamla sorter i Sverige .
http://www.wastgotarna.se/

http://gutekorn.wordpress.com/bli-medlem/


Länk till en ekonomisk förening
http://allkorn.se/

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vete inte mänsklig föda.
InläggPostat: mån 07 nov 2011, 11:32 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: tis 27 sep 2011, 16:28
Inlägg: 9
jojjenda skrev:
Ledsen att säga det, men nej, en glutenintolerant (celiaki) ska inte göra en egen bedömning, strikt glutenfri kost är det enda som fungerar, och du ser oftast inte resultat på toaletten, annat än om det blir en tarmblödning då, förändringen i slemhinnan är microskopisk och leder till ett försämrat näringsupptag, symtomen kan vara mycket difusa och inte visa sig förens efter flera år, då kanske med en irreversibel osteoporos, en järnbristanemi eller med rejäl otur cancer. Vanligast är oliika form av utmattningssymtom dock. Och det räcker med att göra fel någon gång ibland för att ha en konstant atrofierad slemhinna, det tar tid för den att läka. Och nej, en sådan patien ska inte göra sin egen bedömning och den ska inte ge sig på livsmedel som inte är strikt glutenfria.

Du har en stark åsikt i frågan. Min åsikt är att det är upp till var man att göra sin egen bedömning i vilken given situation som helst. Tycker inte att man kan komma utifrån och säga att han ska göra si eller så.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vete inte mänsklig föda.
InläggPostat: mån 07 nov 2011, 11:38 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Ta och lugna ner dig lite .

Det finns många som letar efter "det där guldkornet" som ger dem förmågan att "bota sig själva" och slippa sjukdom och medicineringar .

Pappa var en av dem och trots strålning , cellgifter och operation så dog han , för att han kom till läkaren för sent .
Han trodde på kvackare och tog homeopatmediciner i stället .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vete inte mänsklig föda.
InläggPostat: mån 07 nov 2011, 12:01 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 14 dec 2010, 16:55
Inlägg: 338
Tucken skrev:
Faktum är att fåglar, råttor osv lämnar vetet ifred tills att det dränkts i vatten och aktiverats. Då blir det smaskens.

Det er nok et faktum som fuglene her omkring IKKE har fått med seg. De spiser villig vekk når jeg mater dem med skikkelig tørr hvete...... Det er også merkelig at råttor skulle lemna tørt korn. Hvordan kan de da være en trussel mot verdens kornlagre? En av grunnene til at katten var så populær i gamle Egypt, var at den beskyttet kornlagrene mot råttor. Men jeg har vanskelig for å forestille meg hva råttor hadde i kornlagrene å gjøre dersom de ikke liker tørt korn.....

Forøvrig er jeg enig i at hvete er bra føde - for dem som tåler det. Men du må fortsatt skille på hveteallergi/ -intoleranse og cøliaki. Det er faktisk to forskjellige ting.

_________________
Svårt att förstå norska? Klipp och klistra in den här: http://translate.google.com/#no|sv|
Tack till "åhhnaaaj"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vete inte mänsklig föda.
InläggPostat: mån 07 nov 2011, 16:06 
Offline
She was a girl of impeccable taste!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 21 mar 2010, 15:12
Inlägg: 650
Ort: Halland
Verkar som att fler och fler tror att spannmål inte är nyttigt för människan, däribland jag själv. Tyvärr måste jag erkänna att det är på helt ovetenskapliga grunder, för såvitt jag vet har det inte genomförts några vetenskapliga kliniska studier i frågan, eller? Och även om Jack Spirko och många med honom märkt av stora viktnedgångar mm. när de uteslutit spannmål ur kosten så bevisar det väl ingenting, förutom just att man tappar vikt. Om kosten sen skulle vara nyttigare för kroppen i det långa loppet eller ej, vem vet? Men jag är beredd att hålla med, som sagt på ovetenskapliga grunder, kalla det en magkänsla (pun intended :D )

För er som gärna vill kunna äta bröd men inte vill äta en massa spannmålsmjöl, här kommer ett finfint recept:


2 dl hackade/mixade nötter (valnötter, hasselnötter, etc)
1-2 dl riven ost
1 tsk bakpulver
(1 msk fiberhusk)
3 ägg
½dl russin

Sätt ugnen på 175 grader.

Kör nötterna i mixer eller dylikt, tills de är ganska finfördelade. Tillsätt riven ost, bakpulver, eventuellt fiberhusk, ägg och russin. Blanda väl och bred ut ca 1cm tjockt på bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugenen i 175 grader i ca 7 minuter. Låt svalna något och dela upp i lagom stora rutor.


Fiberhusk är ej nödvändigt att använda, det ingår i originalreceptet men jag använder det ej. Min erfarenhet är att brödet blir precis lika bra utan, möjligtvis att det håller ihop lite sämre och är något svårare att lossa från bakplåtspappret. Anledningen till att jag utesluter det ä att jag är tveksam till att använda fiberhusk som ej fått svälla ordentligt i vatten först, även om jag ej märkt några negativa effekter då jag ätit det. Man kan även ha i solrosfrön/pumpakärnor och annat smått o gott.

EDIT: Skrev fiberhusk/havrekli från början, då jag provat båda. Dock fungerar det även helt utan båda delarna!


Senast redigerad av Alex Supertramp mån 07 nov 2011, 16:14, redigerad totalt 2 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vete inte mänsklig föda.
InläggPostat: mån 07 nov 2011, 16:08 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Alex Supertramp skrev:
Verkar som att fler och fler tror att spannmål inte är nyttigt för människan, däribland jag själv. Tyvärr måste jag erkänna att det är på helt ovetenskapliga grunder, för såvitt jag vet har det inte genomförts några vetenskapliga kliniska studier i frågan, eller? Och även om Jack Spirko och många med honom märkt av stora viktnedgångar mm. när de uteslutit spannmål ur kosten så bevisar det väl ingenting, förutom just att man tappar vikt. Om kosten sen skulle vara nyttigare för kroppen i det långa loppet eller ej, vem vet? Men jag är beredd att hålla med, som sagt på ovetenskapliga grunder, kalla det en magkänsla (pun intended :D )

För er som gärna vill kunna äta bröd men inte vill äta en massa spannmålsmjöl, här kommer ett finfint recept:


2 dl nötter (valnötter, hasselnötter, etc)
1-2 dl riven ost
1 tsk bakpulver
(1 msk fiberhusk)
3 ägg
½dl russin

Sätt ugnen på 175 grader.

Kör nötterna i mixer eller dylikt, tills de är ganska finfördelade. Tillsätt riven ost, bakpulver, eventuellt fiberhusk/havrekli, ägg och russin. Blanda väl och bred ut ca 1cm tjockt på bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugenen i 175 grader i ca 7 minuter. Låt svalna något och dela upp i lagom stora rutor.


Fiberhusk är ej nödvändigt att använda, det ingår i originalreceptet men jag använder det ej. Min erfarenhet är att brödet blir precis lika bra utan, möjligtvis att det håller ihop lite sämre och är något svårare att lossa från bakplåtspappret. Anledningen till att jag utesluter det ä att jag är tveksam till att använda fiberhusk som ej fått svälla ordentligt i vatten först, även om jag ej märkt några negativa effekter då jag ätit det.


Låter mer som en efterrätt/kaka än ett bröd? Är det gott att äta som frukostbröd med vanliga pålägg? Nötter brukar ge en rätt "nötig" smak tycker jag.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vete inte mänsklig föda.
InläggPostat: mån 07 nov 2011, 16:12 
Offline
She was a girl of impeccable taste!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 21 mar 2010, 15:12
Inlägg: 650
Ort: Halland
jojjenda skrev:
Alex Supertramp skrev:
Verkar som att fler och fler tror att spannmål inte är nyttigt för människan, däribland jag själv. Tyvärr måste jag erkänna att det är på helt ovetenskapliga grunder, för såvitt jag vet har det inte genomförts några vetenskapliga kliniska studier i frågan, eller? Och även om Jack Spirko och många med honom märkt av stora viktnedgångar mm. när de uteslutit spannmål ur kosten så bevisar det väl ingenting, förutom just att man tappar vikt. Om kosten sen skulle vara nyttigare för kroppen i det långa loppet eller ej, vem vet? Men jag är beredd att hålla med, som sagt på ovetenskapliga grunder, kalla det en magkänsla (pun intended :D )

För er som gärna vill kunna äta bröd men inte vill äta en massa spannmålsmjöl, här kommer ett finfint recept:


2 dl nötter (valnötter, hasselnötter, etc)
1-2 dl riven ost
1 tsk bakpulver
(1 msk fiberhusk)
3 ägg
½dl russin

Sätt ugnen på 175 grader.

Kör nötterna i mixer eller dylikt, tills de är ganska finfördelade. Tillsätt riven ost, bakpulver, eventuellt fiberhusk/havrekli, ägg och russin. Blanda väl och bred ut ca 1cm tjockt på bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugenen i 175 grader i ca 7 minuter. Låt svalna något och dela upp i lagom stora rutor.


Fiberhusk är ej nödvändigt att använda, det ingår i originalreceptet men jag använder det ej. Min erfarenhet är att brödet blir precis lika bra utan, möjligtvis att det håller ihop lite sämre och är något svårare att lossa från bakplåtspappret. Anledningen till att jag utesluter det ä att jag är tveksam till att använda fiberhusk som ej fått svälla ordentligt i vatten först, även om jag ej märkt några negativa effekter då jag ätit det.


Låter mer som en efterrätt/kaka än ett bröd? Är det gott att äta som frukostbröd med vanliga pålägg? Nötter brukar ge en rätt "nötig" smak tycker jag.


Hehe, prova! Jag kan inte äta valnötter i normal form, tycker det smakar pyton. Hasselnötter går an, men är för beskt för mig. Dock verkar något hända när de hettas upp, för i brödform smakar de helt OK! Fungerar lika bra med senap och skinka som med skivad gurka, marmelad eller ost. Skulle absolut inte kalla det efterrätt, om man inte har väldigt konstiga efterrättspreferenser... :lol:

Såg förresten häromdagen att Citygross har 1kg förpackningar av valnötskärnor, blir något billigare än de vanligare mindre förpackningarna.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet