Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: HSBC återupplivar PO med beska besked
InläggPostat: lör 14 jan 2017, 00:57 
Från tråden "Nyhetsnotiser..." fick jag tips om denna http://www.alternet.org/environment/eco ... und-corner sammanfattning av en HSBC-rapport om Peak Oil (länk till rapporten finns i sammanfattningen).

HSBC är en av världens fetare banker. När de uppmärksammar sina kunder på PO - som kommer ganska snart, typ ett par år - så är det kanske läge att börja lyssna. HSBC är inte några miljömuppar eller PO-dårar, de tillhör snarare gruppen som sparkar burken framåt och säger att allt är fint.

Läs sammanfattningen, glutta på rapporten, tänk, diskutera, agera!

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: HSBC återupplivar PO med beska besked
InläggPostat: lör 14 jan 2017, 01:30 
Här några härlig passager i sammanfattningen...
Citera:
The HSBC report examines two main datasets from the International Energy Agency and the University of Uppsala’s Global Energy Systems Program in Sweden.

The latter has consistently advocated a global peak oil scenario for many years — the HSBC report confirms the accuracy of this scenario, and shows that the IEA’s data supports it.

...

Under this analysis, 81% of the world’s oil supply has peaked in production and so now “is post-peak.”

...

Firstly, oil price spikes would have an immediate recessionary effect on the global economy, by amplifying inflation and leading to higher costs for social activity at all levels, driven by the higher underlying energy costs.

...

Therefore, the scientists conclude that to avoid recession, “the oil price should not exceed a threshold located somewhat between $40/b [per barrel] and $50/b, or possibly even lower.”

...

In this scenario, oil price hikes would have a recessionary affect that destabilizes the global debt bubble, which for some years has been higher than pre-2008 crash levels, now at a record $152 trillion.


Hela dokumentet är fullt med riktigt intressanta grejer. Väl värt att läsa. Dock ska man ha i åtanke att skribenten, Nafeez Ahmed, är en doomer.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: HSBC återupplivar PO med beska besked
InläggPostat: lör 14 jan 2017, 06:57 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Vem tänker sig HSBC som läsare av den här rapporten? :hm:

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HSBC återupplivar PO med beska besked
InläggPostat: lör 14 jan 2017, 07:18 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Intressant är också på sidan 47 där man kan läsa oljebolagens egna tankar om minskningstakten "decline rate" i oljeproduktionen. Alla anger 3-5 % och man kan ju gissa att de gärna vill visa upp en mer optimistisk sida. 3 % ger en halvering av produktionen på ca 20 år medan 5 % ger 13 år.

Vidare skriver Schlumberger som är en av världens största oljeprospekteringsbolag att vi troligen sett en överproduktion de senaste åren som kommer att straffa sig i framtiden med en högre minskningstakt. :cry:

Tack för rapporten MD det var intressant läsning i sängen så här på lördagmorron.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HSBC återupplivar PO med beska besked
InläggPostat: lör 14 jan 2017, 08:41 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Verkae vara en mycket intressant rapport! Ska läsa hela under dagen.

Gick från halvsovande till klarvaken och direkt in i planeringsläge.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HSBC återupplivar PO med beska besked
InläggPostat: lör 14 jan 2017, 08:51 
hm, det är det som är så kul med expontitalräkning, om saker bara ökar och man har begränsad yta så märks det inte hur illa det är förrens precis innan det verkligen går åt helvete

nå, man kanske ska skaffa en stuga för pensionen , odla lite för eget bruk och borta från så mycket folk som möjligt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: HSBC återupplivar PO med beska besked
InläggPostat: lör 14 jan 2017, 11:21 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Öppen fråga, hur tror ni att PO påverkar?

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HSBC återupplivar PO med beska besked
InläggPostat: lör 14 jan 2017, 16:36 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Det är mycket energi som kommer från olja som måste ersättas så lite jobbigt blir det.

Dock sker det spännande saker som kan bromsa problemen lite.

Denna snubbe pratade på ett av Swedbanks möten.



Senast redigerad av mrlowrisk mån 16 jan 2017, 16:17, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HSBC återupplivar PO med beska besked
InläggPostat: sön 15 jan 2017, 21:31 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
Derzu Uzala skrev:
Öppen fråga, hur tror ni att PO påverkar?


Oljepriset kommer stiga, men när oljepriset ökar och blir för stor del i procent av världs BNP kommer vi få en rejäl nedgång i ekonomin. Nedgången i ekonomin gör i sin tur att efterfrågan på olja minska.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HSBC återupplivar PO med beska besked
InläggPostat: ons 25 jan 2017, 23:06 
Här kommer lite ytterligare beska. Inte en rapport utan ett resonemang, det är dock kort så det är värt att läsa.
https://damnthematrix.wordpress.com/201 ... ing-eroei/

Orkar du inte läsa den korta så titta åtminstone på bilden. Det handlar om olja...
Bild

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: HSBC återupplivar PO med beska besked
InläggPostat: ons 25 jan 2017, 23:27 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
testar att lägga in diagram. Nu vet jag inte hur diagram fungera här

Bild


https://ourfiniteworld.com/2017/01/10/2017-the-year-when-the-world-economy-starts-coming-apart/

Goda människor som vill väl.

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HSBC återupplivar PO med beska besked
InläggPostat: tor 26 jan 2017, 20:30 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
Kan vi jämföra situationen i Venezuela som är helt beroende av oljeintäkter med vad som kan hända vid Global-PO ? Landat har crashat totalt (lokal TEOTWAWKI?) , om det beror på PO inom landet eller att de fått en regering som inte kan hantera situationen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: HSBC återupplivar PO med beska besked
InläggPostat: tor 26 jan 2017, 21:27 
Vet inte om det går att jämföra så. Venezuela existerar ändå i en värld där de flesta har tillgång till energi (oja) så det går att få tag i grejer och man kanske få hjälp. Om hela världen blir som Venezuela blir det knepigare.

Det jag är mest förskräckt över är inte själva prisstegringen på olja utan dominoeffekterna av det. Priset går upp, företag går i putten, produktionen av en del saker minskar, medelklassen förlorar köpkraft -> fler företag går i putten, oljepriset sjunker -> det blir olönsamt att plocka upp okonventionell olja -> oljeföretag går i putten -> oljeindustriarbetare och arbetare i företag som servar oljeindustrin -> fler förlorar jobbet -> köpkraften minskar -> produktionen minskar -> lån kan inte återbetalas -> finansiella institut får problem -> de går i putten med sina konsekvenser ELLER stater går in och stöttar finansinstituten -> samhället blir fattigare -> service och trygghetssystem havererar osv. osv.

Ovanstående är förstås inte någon komplett, eller ens korrekt, beskrivning av hur ett ras går till men delar av beskrivningen kommer att finnas i det som kommer. Jag gissar att den processen kommer att itereras fram med värre effekter för varje varv. Daskar vi på lite jobbiga klimatförändringar under den processen så kommer det att bli en resa jag vill hålla mig undan så gott det går.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: HSBC återupplivar PO med beska besked
InläggPostat: ons 01 feb 2017, 09:45 
Mycket intressant läsning!
Fast jag tror att inte PO kommer att bli ett större problem. När man tittar på dagens läge så visar sig att den så kallade FIRE-ekonomin (Finance, Insurance, Real Estate) är en större hot. Hela den finansiella sektorn är en enda stor bubbla just nu och många stora banker är i en djup kris; I Europa just nu Deutsche Bank, italienska bankerna.
När den bubblan spricker, finns det inte många som kan betala för olja kvar. Då blir det bara myndigheterna som använder olja som bränsle. Om även de har råd....

Kanske dags för en ny tråd....


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: HSBC återupplivar PO med beska besked
InläggPostat: ons 01 feb 2017, 10:45 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: fre 22 jan 2016, 16:19
Inlägg: 172
Jag kan typ ingenting om Peak Oil. Men en sak är jag säker på. Det är att när det blir rejäla kriser, som PO kan orsaka, så kommer många människor lida och få det svårt. Men en rejäl kris som i diagrammet Mulen Dag visade, leder också till många idéer. Motgångar föder starka och innovativt människor. Människan har visat gång på gång vad anpassningsbar och uppfinningsrik hon är. Ännu har vi i Sverige inte nått en sådan kris. Först när man inte kan hanka sig fram på samma sätt som tidigare kommer idésprutandet komma igång, triggad av överlevnadsinstinkt och möjligheterna som krisen för med sig. Ett nedskalat myndighetsväsende, polis mm, leder till att man inte kan upprätthålla alla knepiga och begränsande lagar som låser fast ens passioner och kunnande i ett träsk som inte går att komma vidare ur.

Ja människor kommer dö, människor kommer lida och människans rätta natur kommer komma fram. Good and bad. Men hjärnor och kroppar kommer också kicka in i High Gear. Så om vi inte bara sätter oss i soffan och väntar på någon annan, så har vi möjligheter. Vi kan redan nu börja fundera på våra styrkor och svagheter. Vem är jag? Vad har jag att bidra med? Vad är redan idag intressant för mig som kan komma till nytta framöver? Och oavsett om PO kommer snart eller när vi redan dött så är det aldrig en förlust att lära sig nya saker.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet