Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: tis 08 mar 2016, 18:55 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: ons 30 jul 2014, 12:12
Inlägg: 9
Verkar vara väldigt olika åsikter och tankar här på forumet, vissa preppar inför fullskalig zombie-apokalyps medans en annan preppar inför ett längre strömavbrott.
Vad preppar du inför? 8| :-g

Själv bor jag fortfarande hemma men börjat upplysa mina föräldrar kring 72timmars tänket som MSB försöker sprida. Målbilden jag har i mitt huvud åt dem är Mat, vatten och värme i minst veckor. För att inte verka galen eller vara för påstridig ser jag det rimligt att bygga upp ett förråd med konserver och vatten för dagar och till det kommer ett stormkök med T-röd men nog om det.

Inför mitt egna framtida boende(inom 1 år) tänker jag inbrottssäkerhet, brandsäkerhet samt självständighet. Jag tror inte på en zombie-apokalyps eller ett SHTF-scenario men jag ser att det finns anledning att förbereda sig för det oväntade.
För inbrottsäkerheten beror det självklart på boendeform men iallafall säkra upp fönster samt dörr, även planer på typ pepparspray samt batong i nära anslutning vid händelse av inbrott.
För brandsäkerheten tänker jag brandvarnare i samtliga rum, Brandsläckare inom 10 meter samt brandfilt välplacerad i köket. Undvika öppna flammor samt säkra elen.
För självständigheten tänker jag pasta samt konservmat (tänk köttsoppa, ärtsoppa och makrill på burk) för 3-4 veckor. Tänker även att jag bunkrar upp med varor med högt handelsvärde så som frystorkat snabbkaffe och sprit(vodka, whiskey). Vatten har jag i 2 st 10liters dunkar som jag roterar. Har ytterligare vikbara dunkar för hämtning av vatten om kommunen har tankplats vid händelse av vattenförorening. Har även några pet-flaskor i frysen som agerar kylklamp vid strömavbrott och vattenkälla.
Värme får jag i form av kläder och täcken samt värmeljus. Stormkök och T-röd har jag för att täcka matlagning i 4 veckor.
Sjukvård ingår i självständighetskategorin och där har jag feberdämpade, smärtstillande, plåster, större förband, brännskadeförband, desinfektionsmedel, lindor, något mot diarré och något mot hård mage samt engångshandskar.

De scenarion jag kan tänka mig att råka ut för är listade efter vad jag anser sannolikt.
Längre strömavbrott på grund av oväder.
Sjukdomsepidemi, 50% av befolkningen smittas inom loppet av en månad och då kan det vara skönt att låsa in sig och vänta ut läget.
Handelsblockad i händelse av krig eller utpressning (av stormakt).


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: tis 08 mar 2016, 19:51 
Allt från att bli överfallen på gatan (självförsvar), till att försvinna från jordens yta om statsapparaturen går åt helvete ("bunker"), till att anmäla mig frivillig ifall vår ovän i öst beslutar sig för att bråka; mot seger eller död. Och vad som helst däremellan. Allt från EDC till BOB och BOL är täckt, med några undantag. CBRN-skyddet är svagt, nätverket måste expanderas pronto, samt behöver örfila mig själv till omfattande odlingar snarast.

Buskkräftar* i tid och otid, har gjort det sedan jag var under en meter lång, och börjar anse mig som väldigt kapabel till att ta hand om mig själv, även i ganska magra överlevnadssituationer. Övning, övning, övning, på allt från friktionseld till jakt utan hund och ätbara saker uti det vilda. Sover utomhus i runda slängar trettio nätter om året, bara för att det är underbart skönt och betydligt lugnare än att höra lägenhetsgrannarna råknulla klockan tre på en onsdag natt när jag måste upp halv fem.

Totalt ointresserad av apokalypsscenarion, dvs. supervulkaner och asteroider. Går antagligen inte att överleva, vill inte heller göra det.

Spoiler: visa text
*bushcrafting


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: tis 08 mar 2016, 20:01 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Civilisationens slut.

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: tis 08 mar 2016, 21:39 
Peppar för livet.

Rustar för trevliga äventyr, men det mesta i utrustningsväg fungerar såklart lika bra till mer ofrivilliga äventyr.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: tis 08 mar 2016, 22:20 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 01 feb 2016, 22:45
Inlägg: 30
Vet inte om jag tror så mycket på att specifikt förbereda sig för det ena eller det andra. Bättre att fokusera på vilka behov man kan tillgodose under en aktuell period, och vilka medel som behövs här till. Åtminstone fram till att eventuell hotbild konkretiseras.

Ingen av oss kan förutspå framtiden. Men något som vi alla kan förutse, det är hur länge vi kan klara oss på det vi har i våra egna hem (ca iaf).

Jag vill kunna tillgodose de egna behoven av vatten, mat, värme, säkerhet.... Tänk Maslows behovstrappa, typ. Detta utan tillgång till det nuvarande konsumtionssamhället.

Den bästa förberedelsen du kan göra, det är den i din egen skalle. Fokusera på basbehov i praktiken, till vardags. Medan merparten av befolkningen irrar omkring och behöver mat, vatten och batterier så kommer jag att kunna lägga mer krut på att analysera läget, få en helhetsbild. Köper mig den tiden redan nu. Kommer inte att behöva stressa upp över hur lösa nästa måltid de kommande 2-3 månaderna, kan i stället fundera på vart jag vill och bör ta vägen.

Har ett femsiffrigt belopp i kontanter hemma som kan finansiera det mesta på kort sikt så som nytt fordon, årshyra, flera månaders käk från mountain house... detta samtidigt som det mer "kortsiktiga" byggs upp till vardags.

Ställer mig överlag skeptisk till devisen om preppande för specifika prognoser. Liksom...

- "Jag förbereder mig för EMP!"
- "Jag förbereder mig för finanskollaps!"
- "Jag förbereder mig för krig!"

osv....


Ingen av oss kan förutse framtiden. Men vi kan förutse vår egen förmåga att tillgodose våra egna behov av självständigt rankade behov. Oavsett scenario så lär pengar vara värdelöst, åtminstone de på bankkontot.

Det är denna självständighet, förmågan att tillgodose kroppens och psykets behov i ett samhälle utan, som jag "preppar" för. Tänk Katrina i USA eller Jugoslaviens fall, typ.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: ons 09 mar 2016, 01:13 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: fre 03 jul 2009, 02:52
Inlägg: 172
Jag preppar främst för större samhällsstörning (oväder, elavbrott o.dyl) som varar en längre tid. Jag preppar ensam då min sambo totalt saknar intresse och (enligt mig) kunskap och förståelse om vad som faktiskt kan hända och hur det skulle påverka oss.

I förlängningen preppar jag också för Sveriges indragande i väpnad konflikt, men då i form av planer som tillsammans med övrig prepping kommer läggas fram för sambo och barn och övrig familj varefter jag ansluter lämpligt förband.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: ons 09 mar 2016, 01:26 
Tycker preppspektiv har en bra ingång med att man inte vet vad som ska hända. Trots det har jag en bild av vad jag preppar för. Det är en rätt krånglig bild men ta några av de värre doomsterscenarierna rörande PO och klimatförändringar (men inte de allra värsta) så är det ungefär rätt. Så, en tid med akut bränslebrist, brist på konstgödning och bekämpningsmedel kombinerat med havererad internationell handel och ruttet väder. En lätt optimistisk bild av det får man i David Jonstads bok Kollaps, jag är lite mer dysterkvist.

Det är min primära prepping och det är kanske inte så mycket prepping som förberedelser för en förändring av vårt sätt att leva. Men, sen har jag (med benäget bistånd av forumet) kommit till insikt om att vägen från idag till den avklarade kollapsen antagligen inte blir en jämn och fin nedgång där utbudet i butikerna långsamt minskar i omfång utan snarare blir en lång period av mer eller mindre allvarliga kriser och det är de kriserna jag preppar för.

Då kommer jag tillbaka till preppspektivs påstående att man inte vet, och jag håller med. Det enda jag kan förutsätta är att det kommer att bli brist på saker, i perioder möjligen svält och att det finns risk att människor blir desperata och handlar oöverlagt eller i värsta fall planerat för att få tag i vad de behöver.

Sammanfattningsvis kanske jag kan säga att jag preppar för att familjen ska klara en längre period utan kontakt med resten av världen och att jag försöker förbereda en omställning till ett liv utan moderniteter i en värld utan handel och med akut och total resursbrist.

Om det går bra? Nja, sakta fram. :-)

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: ons 09 mar 2016, 08:47 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 01 feb 2016, 22:45
Inlägg: 30
I ett försök att konkretisera mina egna farhågor, så tror jag att det som ligger närmast till hands är vad som skildras i de fiktiva blackout-dokumentärerna från USA (https://www.youtube.com/watch?v=FYoXxVnTePA) samt Storbritannien (https://www.youtube.com/watch?v=MRes1zks3DM).

På lite längre sikt kan även denna förtjäna att omnämnas. Här snackar vi alltså en global smitta som föranleder behov av en helt ny livsstil á la nybyggarnas glandsdagar från samma tidevarv då Robespierre giljotinerades https://www.youtube.com/watch?v=L8_wACL7sw0.

Alla tre är mycket sevärda, och förtjänar var för sig att utgöra underlag för exempelvis studiecirkel.

(Så sent som i dag gick ju räddningstjänsten ut och uppmanade folk att hålla sig inne pga en brand i Trelleborg. Tänk så mycket lättare det blir för oss som redan har det vi behöver hemma... http://www.expressen.se/tv/nyheter/kvp/ ... relleborg/)

Kortsiktigt (3 månader och nedåt) vill jag alltså preppa för att kunna stilla mina egna behov "här & nu", typ. På längre sikt, typ 2 år och uppåt (tänk världskrigen, Jugoslaviens fall, dylik dignitet) ser jag behov av att kunna rama in sin livsstil mer åt självförsörjning. Hur stort lager av käk man än har, så tar det till sist slut. Och det är väl främst för detta, att besitta medel för att tillgodose de vardagliga behoven för en längre tid, samtidigt som man lär sig färdigheter för en mer cirkulär än linjär försörjning, som jag blickar åt i min prepper-horisont. "Preppa för en kommande brist på saker", det får bli min filosofi framöver. Tack MulenDag :D

Finner för egen del ämnet som ganska... "klumpigt" att resonera kring så här i skrift. Hade varit lättare muntligt, med en kall öl, varm grill och gott sällskap :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: ons 09 mar 2016, 11:16 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 04 sep 2014, 19:44
Inlägg: 133
Ort: classified information
Håller med om att ingen vet vad eller hur saker och ting utvecklas. Var och en är salig i sin egen tro. Så även jag. Jag tror att jag tillhör de få här på forumet som tror att det inte kommer att bli brist på prylar i framtiden. När kaoset uppstår och sjukdomar och svält minskar ner befolkningsantalet kommer det finnas ett överflöd av grejer. Se bara på vilket hushåll som helst... alla har skåp, garderober, förråd och garage fulla med prylar. Men rent vatten, mat, hälso- hygien- och förbrukningsvaror kommer det bli brist på.

Jag har varit medlem här i rätt exakt 1½ år och innan dess läste jag här under ca 2-3 år. Preppmedveten har jag nog varit de senaste 10-12 åren. Mitt prepper-perspektiv har ändrats med åren. Från början var det att lindra en ekonomisk kris på det privata planet. Hur skulle jag klara mig under en långvarig arbetslöshet, sjukdom och som pensionär med liten pension. Köpte mig en BOL på landet kontant och började odla i mindre skala. Mitt matlager räddade mig vid 2 tillfällen när ekonomin sviktat.

Men med tiden började tankar om att få till det mer uthålligt över tid om/när samhället krisar. På min fastighet går det inte att bedriva någon större självhushållning med tanke på djurhållning, mark och skog. Dels ligger den så till att det inte skulle gå att dölja resurserna för de svältande massorna.

Sedan är jag egentligen inte intresserad av att driva en gård för självhushållning, varken som singel eller tillsammans med andra. När jag ser kostnaderna att skaffa en gård, allt arbete och underhåll för att hålla det i skick kom jag fram till att det allra lättaste och billigaste är att köpa en BOL2:a i glest befolkade trakter och satsa på ett stort och långsiktigt matlager av frystorkat. Jag får tid till att njuta av livet. BOL1:an ger trygghet på det privatekonomiska planet och den framtida BOL2:an ger trygghet när samhället under en period brakar samman. Men detta är en ständig process. Just nu börjar BOL1:an kännas överflödig ju mer engagerad jag blir i att hitta den blivande BOL2:an...

Vad jag prepper för idag? Jag preppar för en situation där samhället inte kan garantera medborgarnas säkerhet och grundläggande behov. Vad som utlöser detta spelar inte så stor roll. För mig innebär det att isolera mig långt borta från allt och alla under lång tid. Kanske blir det tillsammans med 1-2 personer. :hm:

_________________
Jag preppar för en situation där samhället inte kan garantera medborgarnas säkerhet och grundläggande behov.

Svalbard Global Seed Vault


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: ons 09 mar 2016, 11:37 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 04 nov 2012, 20:16
Inlägg: 100
Ort: Östra Götaland
Jag förbereder för en långsam ekonomisk nedgång och de civila oroligheter som följer i dess spår. Hus som ligger ensligt med jordbruksmöjligheter.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: ons 09 mar 2016, 12:21 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08 apr 2011, 18:34
Inlägg: 167
Ort: Östergötland
sämre tider

_________________
Nöd bryter lag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: ons 09 mar 2016, 14:51 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
Oförutsedd händelse...

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: ons 09 mar 2016, 16:29 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 01 feb 2016, 22:45
Inlägg: 30
Ett till exempel på en mer påtaglig faktor att ha en såväl fysisk som mental beredskap på och för - ordningsmakten förfall.

(http://bloggar.aftonbladet.se/krisenino ... nte-komma/)

Detta förtjänar egentligen en tråd för sig (om det inte redan finnes), men just det här med att:

1) Polisen har inte resurser att hantera vardagsbrott
2) Du vill inte bli ett offer för detta brott
3) Du hanterar den uppkomna situationen på ett sätt som kan göra dig själv skyldig till ett grövre brott (t ex inbrott --> dråp, sexuellt ofredande --> misshandel) i ett försök att värja dig
4) Du ställs inför rätta för det grövre brottet.

Just den här dikotomin, att antingen blir du 1) offer för ett brott av mer ringa karaktär, eller 2) åtalad genom din strävan att freda dig.

Finns naturligtvis en balans där emellan och det är inte min avsikt här att beakta alla hypotetiska scenarion, men jag tror att vi kommer få se mer åtal av sådan karaktär framöver. Enskilda medborgare som finner det skäligt att "ta lagen i egna händer" (inte enbart i form av s.k medborgargarden, utan även i mer direkta situationer) som ett resultat av sjunken tillit till den legala ordningsmakten.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: ons 09 mar 2016, 18:22 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2015, 23:44
Inlägg: 405
Jag preppar för olika samhällsstörningar som t ex långvarigt strömavbrott, vattenavbrott eller transportstrejker.
Förrådet är även bra att ha vid sjukdom eller arbetslöshet.
På längre sikt kommer förrådet att vara bra att ha när jag går i pension.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppar ni inför?
InläggPostat: tor 10 mar 2016, 20:49 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 17 feb 2016, 19:06
Inlägg: 16
Lite diffust om vad egentligen, men försöker bygga upp ett förråd för två personers förnödenheter under ca 2 veckor.

Ett knippe välplacerade robotar lär slå ut nätet omgående och vad det innebär vet förmodligen de flesta av oss som hänger här.

Jag tänker inte låtas bli överraskad och vet att om det väl smäller, så är var och en, tyvärr, sig själv närmast.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet