Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad betyder egentligen tid efter tshtf?
InläggPostat: mån 28 nov 2016, 22:19 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Fick mig en funderare efter att ha sett denna video.
https://youtu.be/OCh3wPkajP0

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad betyder egentligen tid efter tshtf?
InläggPostat: mån 28 nov 2016, 22:41 
Tid finns utan tidmätning, aka klockor.

Tidmätning, exakt och i små fraktioner, är nödvändiga för våra nuvarande liv men tiden i sig finns ändå.

Jag skulle säga att den absurda mätningen av tid är en av de saker som ställer till det för oss. Egentligen behöver vi inte noggrannare tidmätning än dags att gå upp, dags att äta, dags att sova, dags att så och skörda och dags att dö.

Den exakta tidmätningen behövs bara för effektivitet och måste vi inte vara, eller kan inte vara, så effektiva behövs inte så exakt tid.

Så jag håller inte riktigt med filmen men den var intressant och tänkvärd.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad betyder egentligen tid efter tshtf?
InläggPostat: tis 29 nov 2016, 00:24 
Som MD säger. Vi har en klocka i naturen, den har varit vår tidsmätare långt längre än klockan. Våra förfäder som seglade till Nordamerika och mellersta östern hade inga klockor. Vid SHTF behöver vi veta när vi kliver upp (när solen stiger upp eller tuppen gal), när vi ska äta lunch (när vi blir hungriga), sluta jobba och äta middag (när det blir mörkt) och sen lägga sig för det finns ändå inget annat att göra.

Klockan är ett bra hjälpmedel, men det viktiga är inte att den visar rätt tid, utan att man har gemensamma hålltider inom sin egen grupp, exempelvis när man har vaktavlösning, när man ska mötas på en viss plats, när man ska påbörja drevjakten eller när man ska anfalla de två grannbyarna :P


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad betyder egentligen tid efter tshtf?
InläggPostat: tis 29 nov 2016, 01:15 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det var visst först med järnvägen som vi fick samma tid i hela landet. Annars skulle ju ett tåg ha kunnat anlända tidigare än det avgick...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad betyder egentligen tid efter tshtf?
InläggPostat: tis 29 nov 2016, 15:20 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Zombie skrev:
Det var visst först med järnvägen som vi fick samma tid i hela landet. Annars skulle ju ett tåg ha kunnat anlända tidigare än det avgick...


Det stämmer, om jag minns rätt så använde de till en början Göteborgstid.
Ett område där exakt tidmätning är ett måste, eller åtminstone en stor fördel, är navigering till havs.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad betyder egentligen tid efter tshtf?
InläggPostat: tis 29 nov 2016, 18:10 
Jag orkade inte med hela filmen.

Vår ungefärliga indelning av dygnet i tre pass, 8 timmars arbete, 8 timmars fritid och 8 timmars vila, är den senindustriella tidsindelningen. Vi är alla inordnade i det produktionsmönstret. På medeltiden var dygnet uppdelat i mindre cykler: man sov några timmar, älskade, åt, hackade i jorden, sov, åt, snackade med granne, hackade i jorden osv. Jag kan tänka mig att den dagsrytmen kan återkomma i en "ordnad" TEOTWAWKI.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad betyder egentligen tid efter tshtf?
InläggPostat: tis 29 nov 2016, 20:11 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 15 okt 2016, 00:33
Inlägg: 139
Ort: Vagabond
Tiden är oerhört viktig i vår kommunikation med andra människor och vår planering tillsammans med andra människor. Två armbandsur, gärna ett mekaniskt och ett elektroniskt är att rekomendera att ha på sin person hela tiden. Inom militära förband så synkroniserar man sina klockor av en anledning, och det är inte för att hinna hem till TV'n. Det är för att ha referensramar i tiden.
Men jag gillade hippiesnacket i tråden också :D

_________________
3-3-3

4318


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad betyder egentligen tid efter tshtf?
InläggPostat: ons 30 nov 2016, 16:38 
En effekt blir troligen att man vill utnyttja dagsljuset bättre. Iaf under vinterhalvåret.

Det kommer att vara ont om tid för att samla bränsle, fixa med mat, hygien, tvätta kläder och mycket annat som skulle bli oerhört mycket mer arbets- och tidskrävande än idag. Och då skulle dagsljus vara ganska nödvändigt. När det blir mörkt får man vila sig. När det är ljust jobbar man. Knepigt om det inte är så många timmar dagsljus...


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet