Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: sävsjö och frös till döds
InläggPostat: tor 01 mar 2018, 20:39 
en liten tanke om att det går fort fel

vi skiter i varför dom var ute i kylan , men 12 timmar i relativt modesta -10 till -15 grader och lite blåst räckte för att ha ihjäl en annars (troligen) frisk människa,
dom skall varit lättklädda och utan skor

tål att fundera på att det behövs relativt lite och att kyla är farligt, speciellt om man inte lär sig att hantera den


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: sävsjö och frös till döds
InläggPostat: tor 01 mar 2018, 22:15 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Har du någon länk? Det kom liksom ur tomma luften det här...

grym skrev:
en liten tanke om att det går fort fel

vi skiter i varför dom var ute i kylan , men 12 timmar i relativt modesta -10 till -15 grader och lite blåst räckte för att ha ihjäl en annars (troligen) frisk människa,
dom skall varit lättklädda och utan skor

tål att fundera på att det behövs relativt lite och att kyla är farligt, speciellt om man inte lär sig att hantera den

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: sävsjö och frös till döds
InläggPostat: tor 01 mar 2018, 22:42 
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/polisen-soker-efter-forsvunnen-kvinna-och-flicka


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: sävsjö och frös till döds
InläggPostat: tor 01 mar 2018, 22:48 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
grym skrev:
tål att fundera på att det behövs relativt lite och att kyla är farligt, speciellt om man inte lär sig att hantera den


Ja kylan är en dräpare att frukta och som du skriver så behöver det inte vara speciellt kallt heller för man ska bli nedkyld och drabbas av sk allmän nedkylning, då kroppen börjar stänga ner vissa funktioner. Jag tror att de flesta har läst Andy McNab's Bravo Två Noll, en skildring av det uppdrag han deltog i under Irakkriget. En av patrullens medlemmar dör av hypotermi i en situation där det egentligen inte var speciellt kallt. Snöglopp eller snöblandat regn är ett nederbördsfenomen där lufttemperaturen ligger mellan +5 och 0. Nu var han kraftigt uttorkad vilket gör att kroppen inte kan behålla värmen (vatten ackumulerar värme) men vad jag vill få fram är att det inte behöver vara polarkyla för att man ska frysa ihjäl. Länken nedan innehåller mycket intressant och nyttig fakta om kroppens fysiologiska reaktioner under nedkylning.

http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Art ... 26-172.pdf

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Senast redigerad av Charlie** tor 01 mar 2018, 23:04, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: sävsjö och frös till döds
InläggPostat: tor 01 mar 2018, 22:54 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
grym skrev:
en liten tanke om att det går fort fel

vi skiter i varför dom var ute i kylan , men 12 timmar i relativt modesta -10 till -15 grader och lite blåst räckte för att ha ihjäl en annars (troligen) frisk människa,
dom skall varit lättklädda och utan skor

tål att fundera på att det behövs relativt lite och att kyla är farligt, speciellt om man inte lär sig att hantera den


10 till 15 minus är inte att leka med och lägger man till vind på detta så blir detta lätt en dödlig mix.
Att vi i Norden lätt underskattar minusgrader är rätt märkligt tycker jag, med tanke på vad många av oss nog fått lära i tidiga år som barn.
Mina föräldrar tjatade iallafall jämt och ständigt om att klä sig varmt, ta på mössan, halsduk och vantar.
Och de som gjort sin plikt i försvarsmakten, har också där fått detta inpräntat.
Avkylningseffekten är något att ta i beaktande vid all utomhus vistelse vintertid.

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/mete ... fekt-1.259

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: sävsjö och frös till döds
InläggPostat: fre 02 mar 2018, 09:21 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: tor 17 apr 2014, 08:58
Inlägg: 289
Ort: Finland
Häromdagen stod jag utomhus i köld mellan -10 och -15 (med svag vind) i ca 40 min. Skulle vänta på flickvännen och tänkte passa på att testa nya vinterstövlarna så jag gick i god tid för att kunna stå ute i över en halv timme. Jag var klädd så att jag skulle klara minst -20 grader när jag är i rörelse.

Stövlarna var varma* men märkte att en tröja till under jackan inte hade varit fel. Så att även om jag kan klä mej för kyla blir det lätt kallt när man står på stället.

*Grub´s Snowline 8.5 https://www.varusteleka.com/pictures/34 ... 2f04f5.jpg


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: sävsjö och frös till döds
InläggPostat: fre 02 mar 2018, 09:48 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: fre 24 dec 2010, 13:34
Inlägg: 111
Ort: Primary target area judgement day.
Svårt det där med kyla, marginalerna blir så små om något oförutsett händer.

Är det bara några plusgrader gör det inget om man råkar halka eller skada sig eller komma vilse om man är ute,
det är bara och ta det lugnt, man har tid på sig att tänka igenom, man har tid att göra misstag, en timme hit eller dit
spelar ingen roll, i alla fall vad jag varit med om.

I kyla däremot när man känner att fingrar och fötter börjar domna går det så jäkla fort, det är inom minuter man måste hitta
på något för att ta sig ur situationen.

_________________
World order is one of those things people don’t think about until it is gone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: sävsjö och frös till döds
InläggPostat: fre 02 mar 2018, 10:23 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Har varit ute och skottat de senaste dagarna och i princip räcker det med vindskydd och lättare klädsel när man är lagom aktiv för att hålla sig varm (runt minus 7 och 6-10m/s).
Men, bara någon minut efter att man slutat och vinden trycker på och svetten verkligen börjar kyla så märker man att man måste fortsätta jobba, eller söka skydd eller få på sig mera.
Nedkylningseffekten med just vinden här nere i Skåne är inte att leka med. Microklimatet som kroppen bildar med hjälp av hår och kläder har inte en chans om blåsten kommer åt det värmelagret.
Händer, huvud och fötter är det som jag personligen skyddar först och mest. Alla har ju en varm jacka, men här nere brukar en del inte ha varken mössa eller handskar om det inte är snö på marken.

Jag brukar säga det att här nere i Skåne behöver man komma i lä för vinden (om den nu biter i) och då kan en vanliga nödfilt eller kanske en sådan här vara skillnaden på att knappt överleva eller att ha det något så när ok: http://www.outnorth.se/lifesystems/bivi ... B#NoColour

Hatar att frysa... Jag hade nog mest på mig på senaste vinterträffen här nere :notme:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: sävsjö och frös till döds
InläggPostat: fre 02 mar 2018, 11:47 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: tor 17 apr 2014, 08:58
Inlägg: 289
Ort: Finland
Jag tycker inte alls om att vistas i varmt väder. Men att frysa är ännu värre.
Att vara ute i hetta är inte så farligt bara man har vätska och skyddande kläder mot solen.
Att frysa (rejält, inte småhuttra) däremot är något som känns elakare, kanske därför att det lätt leder till döden om det fortsätter tillräckligt långt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: sävsjö och frös till döds
InläggPostat: lör 03 mar 2018, 02:06 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det gör stor skillnad om man rör sig eller ej. Att gå i maklig takt räcker bra för att hålla värmen vid en temperatur där man inte kan så stilla så länge utan att det blir obehagligt. Om det är kallt börjar man gå fortare och klarar ganska sträng kyla utan lidande. Vinden är ett problem. Speciellt för öronen, mina har blivit så känsliga de senaste åren. Det är inte direkt att jag fryser utan jag kan få ont i dem djupare, mer inuti och det går inte över när jag kommer in i värmen. Blåst gör mycket stor skillnad, men fukt är också en viktig faktor. Det behöver inte regna, det räcker med att luften är fuktig.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet