Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fattigdom
InläggPostat: mån 06 feb 2017, 17:50 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag vet inte riktigt vad som har hänt, men den här killen verkar ha råkat illa ut och har svårt att betala värmen etc.

Prepping Items That have come in really handy in Real Life
funkyprepper
https://www.youtube.com/watch?v=4mHroBy1vHA

Vad tänker ni om nyttan av prepping vid personlig SHTF? Om samhället är ok, men man själv har råkat i ekonomisk knipa?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: mån 06 feb 2017, 18:27 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
Det beror väl helt uppenbart på vad man preppar. Mat kan såklart komma till användning om man blir utan inkomst. Vattendunkar, elverk och ammunition är kanske snarare köp man ångrar om man hamnat i ekonomisk knipa.
Jag förordar att all preppring sker i balans med en i övrigt sund ekonomi i form av låg skuldsättning, buffertsparande och måttlighet i utgifter.
Att "ursäkta" sitt preppande med att det kan vara bra om man blir sjuk/arbetslös eller liknande tror jag inte en sekund på.

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: mån 06 feb 2017, 18:42 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
Östra Svealand skrev:
Det beror väl helt uppenbart på vad man preppar. Mat kan såklart komma till användning om man blir utan inkomst. Vattendunkar, elverk och ammunition är kanske snarare köp man ångrar om man hamnat i ekonomisk knipa.
Jag förordar att all preppring sker i balans med en i övrigt sund ekonomi i form av låg skuldsättning, buffertsparande och måttlighet i utgifter.
Att "ursäkta" sitt preppande med att det kan vara bra om man blir sjuk/arbetslös eller liknande tror jag inte en sekund på.


Håller helt med föregående talare.

Blir du utblottad av prepping tror jag att man bara gillar att handla prylar.

Själva grunden till prepping är väl att vara sunt skeptisk och förberedd ÄVEN på nästa räkning och sjukskrivning.

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: mån 06 feb 2017, 19:24 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 20 jan 2016, 22:08
Inlägg: 100
[quote="]ordonnansen
Själva grunden till prepping är väl att vara sunt skeptisk och förberedd ÄVEN på nästa räkning och sjukskrivning.[/quote]

:up:

Jag ser absolut arbetslöshet/sjukskrivning som några av de mest sannolika riskerna som kan förändra livet till det sämre och därför preppar jag i stor utsträckning med det i bakhuvudet. Det gäller ju framförallt saker som att inte skuldsätta sig och inte handla onödiga saker, men även att lära sig saker som kan komma till nytta även om samhället funkar i övrigt, som att kunna laga saker själv.
Likaså gör preppinglagret att man kan hålla sig till att handla många saker bara när de är på extrapris och spara pengar på så sätt, gäller både mat och annat.

Överhuvudtaget tycker jag att det på många sätt handlar om samma mentala inställning också, dvs "allt jag har idag kan jag inte ta för givet att jag har om X antal år" och fundera över vad man ska prioritera i livet och vilka alternativ det finns. Sen är förutsättningarna förstås annorlunda vid en samhällskollaps eller total finanskris eller vad annat man kan tänkas preppa för. Och visst, det blir ju en konflikt mellan att handla vissa prylar som skulle vara bra att ha bara i ett mer extremt läge, och att spara till sin fattigpensionärstillvaro...

_________________
Will the fight for our sanity
be the fight of our lives
now that we lost all the reasons
that we thought that we had


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: mån 06 feb 2017, 20:50 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Dumt att vara insnöad på en sak, t.ex. en EMP eller liknande osannolik händelse när huset kan brinna ner och du inser att du kanske borde köpt brandsläckare istället för en massa "end of the world" prylar.

Saker jag ser som mer troliga än andra troliga:

  • Arbetslöshet och följande period av fattigdom
  • Skilsmässa som gör dig både ensam och utan medel
  • Huset brinner ner / inbrott och alla prylar blir stulna
  • Allvarlig psykologisk sjukdom som du inte kan förutse
  • Olycka
  • Ekonomisk recession / Handelskrig och förlust av finansiella medel
  • Krig (även om Sverige inte är med så får vi ta ekonomiska smällar t.ex. matbrist i Europa)

Scenarierna ovanför är mer troliga än det som preppers/survivalister vanligtvis är associerade med, typ:

  • EMP
  • "Alien invas'un"
  • "Guv'ment takes over"
  • "Turrurists"

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: mån 06 feb 2017, 22:50 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
De flesta svenskar kan om de vill skapa sig en grund som räcker långt i dagen läge.
Men ibland får man ta strider, som jag gjorde idag, säger till personen att de förstört landet direkt. Det gäller alla moderater och socialdemokrater som vill så väl ;).

Jag hjälper gärna människor.. men om ni landsförrädare knackar på min dörr så är ni inte välkomna.

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: tis 07 feb 2017, 00:08 
Har själv råkat ut för "ekonomisk kris" då jag blev utförsäkrad. Då var det skönt att veta det fanns någon månads mat i skåpen så man iaf slapp svälta eller tigga mat hos släktingar.

Fast det hjälper föga att ha preppat om man har lägenhet med hyra, bredband, el, mobil på avbetalning etc. . Går ju inte att preppa bredband eller hyra för ekonomisk kris i annan form än att spara pengar.
Fast nu har jag ändrat min livssituation så att jag inte längre har +6000kr i utgifter varje månad med hyra, bredband etc. . Utan har nu en hyra på 500kr, mobilt bredband med en månad uppsägningstid, kontantkort i mobilen (som jag äger) och en gammal bil jag också äger. Om man vill kalla det "prepping" eller byte av levnadssätt är en smaksak. Vid nästa eventuella personliga ekonomiska kris blir det definitivt lättare för mig.

Så visst, det går att preppa för personlig ekonomisk kris, men ett gäng konserver, en rambokniv och några vattendunkar hjälper inte så mycket.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: tis 07 feb 2017, 01:16 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
Nikenik skrev:
Har själv råkat ut för "ekonomisk kris"

Jäkligt intressant och klokt av Nikenik.
Framförallt yngre preppers som tror att exakt rätt vansinnigt dyra kniv är väsentlig för överlevnad bör läsa hans inlägg två gånger.
(Men relax, när ni amorterat på lånen 10-15 år och studieskulden är borta kan ni köpa den där kniven)

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: tis 07 feb 2017, 09:56 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Detta är en intressant tråd.
Det handlar om att ha balans mellan preppen dvs. dina resurser.

Lika väl som att man har en hög med mat hemma, så bör man ha en liten hög med kontanter och en "kudde" på lönekontot så att man klarar lite värre smällar.

I vårt samhälle kan penga-preppning vara viktigare för ens personliga välbefinnande. För var skall du förvara dina 100 kg pasta och fancy knivar om du blivit vräkt för att du inte kan betala lånen/hyran?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: tis 07 feb 2017, 19:07 
Bästa preppen - oavsett kris - är att tjäna mycket pengar fram till krisen inträffar.
Finns naturligtvis bättre och sämre yrken, en läkare har bra lön och har bra färdigheter. En finansmäklare har bara bra lön.

Med pengar kan du skaffa utbildningar, köpa mat och förnödenheter, skaffa en eller några välförberedda bostäder, skaffa optimala BOVar, köpa mark, spara för en regnig dag (och tjäna mer pengar på sparade medel).

Att harva som personlig assistent är och förblir sämsta preppen. Jag vill påstå att till och med många prepperyrken är dåliga för prepping om de är låginkomstjobb.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: ons 08 feb 2017, 00:30 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag tänkte skriva att en finansmäklare ser när ekonomisk härdsmälta är på gång, men det stämmer nog inte. Nog var 2008 en överraskning för många som borde ha vetat väldigt mycket bättre...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: ons 08 feb 2017, 01:56 
Jag håller med. De har inte tillräcklig distans och har ett helt annat sätt att se på finansmarknaden. De grottar in sig i kurvor och diagram och verkar ha en stark tro på den eviga tillväxten, de ser inte alla tings förgänglighet.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: ons 08 feb 2017, 08:36 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07
Inlägg: 151
Att vara förberedd för det oväntade måste väl ändå ha någon slags grund i att man klarar vardagen som den är. Annars känns det som att fokus är fel. Sedan tycker jag väl att det ofta går hand i hand att leva hållbart och vara förberedd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: tor 23 feb 2017, 22:51 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
Kalorispelet skrev:
Dumt att vara insnöad på en sak, t.ex. en EMP eller liknande osannolik händelse när huset kan brinna ner och du inser att du kanske borde köpt brandsläckare istället för en massa "end of the world" prylar.
Saker jag ser som mer troliga än andra troliga:
  • Allvarlig psykologisk sjukdom som du inte kan förutse
  • Olycka


Allvarlig psykisk sjukdom som kommer är ju faktiskt väldigt skrämmande och är väl ganska så vanlig orsak till mångas hemlöshet.

Är man psykiskt sjuk så är det ju större risk att man drabbas av olyckor, sjukdomar, missbruksproblem, blir utnyttjad, rånad osv.

:(

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fattigdom
InläggPostat: tor 23 feb 2017, 23:13 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Smaland skrev:
Kalorispelet skrev:
Dumt att vara insnöad på en sak, t.ex. en EMP eller liknande osannolik händelse när huset kan brinna ner och du inser att du kanske borde köpt brandsläckare istället för en massa "end of the world" prylar.
Saker jag ser som mer troliga än andra troliga:
  • Allvarlig psykologisk sjukdom som du inte kan förutse
  • Olycka


Allvarlig psykisk sjukdom som kommer är ju faktiskt väldigt skrämmande och är väl ganska så vanlig orsak till mångas hemlöshet.

Är man psykiskt sjuk så är det ju större risk att man drabbas av olyckor, sjukdomar, missbruksproblem, blir utnyttjad, rånad osv.

:(


Vissa mediciner kan ställa till det, känner till personer som fått sina liv förstörda efter att ha hamnat på starka mediciner som gjort att de hört röster och sett monster. Ingenting folk tänker på, men om du läser bipaksedeln på mediciner så står riskerna ofta i klartext.

Och ja hemlöshet, att bli offer för utnyttjare och annan social utslagning brukar ofta komma med psykiskasjukdomar.

Egentligen inget man kan preppa för (försäkringar?) men att spara pengar kanske hjälper.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet