Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Problem med nordiska samarbetet i händelse av krig?
InläggPostat: mån 28 nov 2016, 11:04 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: lör 07 feb 2015, 23:12
Inlägg: 36
Lite lustig rubrik till mitt inlägg kanske men svårt att komma på något bättre.

Alla preppar vi för olika saker och ens behov kan förändras över tid. Själv så börjar jag känna mig orolig över krigshotet ifrån öst och har således en plan att i händelse av krig fly till Norge eller Danmark och eventuellt fortsätta vidare om det nu börjar osa hett.

Inom ramen av det nordiska samarbetet så kan man ju fritt röra sig i norden och söka jobb i våra grannländer. Skillnaden mot övriga europa om jag förstår saken rätt är att där har man 90 dagar på sig för att skaffa inkomst, om det fallerar får man vackert åka tillbaka till Sverige igen, medans man inom norden inte har det kravet.

Men vad tror ni händer om nu Sverige blir anfallet och mängder av Svenskar söker sig utomlands, kommer man stänga gränserna till våra grannländer? Får man kanske söka asyl istället? Kort sagt vad är eran uppfattning om detta?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med nordiska samarbetet i händelse av krig?
InläggPostat: mån 28 nov 2016, 16:01 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Har haft liknande funderingar själv. Hur det är med möjligheten att fritt flytta till tex Norge eller Danmark om man inte har ett jobb och kan försörja sig ska jag låta vara osagt men min gissning är att om det skulle bli massinvandring oavsett land så kommer striktare regler införas och möjligen stängda gränser.
Vill man ta sig vidare känns ju Danmark som ett bättre alternativ än Norge, för där är ju båt eller flyg enda alternativen att ta sig vidare. Även fast jag i fredstid skulle föredra Norge för det trevliga folket och världens vackraste natur. I love Norge och norskarna helt enkelt.
Jag hoppas innerligt att vi aldrig hamnar i en situation där vi behöver fly landet, men OM det skulle vilja sig så illa så hoppas jag att det kommer finnas en vilja bland norrmännen att hjälpa oss svenskar på samma sätt som vi gömde dem undan tysken under andra världskriget.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med nordiska samarbetet i händelse av krig?
InläggPostat: mån 28 nov 2016, 16:12 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: lör 30 maj 2015, 00:46
Inlägg: 306
Samarbete kan fort bli ett hot mot den enskilde och allas frihet i en sådan situation.
Se bara på andra världskriget där gruppen om inbördes beundran jagade utanförvarande.

_________________
Hellre med en prepper i skogen, än hundra advokater i storstan vid en systemhärdsmälta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med nordiska samarbetet i händelse av krig?
InläggPostat: mån 28 nov 2016, 18:40 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Skulle man behöva lämna landet pga preppingrelaterade saker så är man inte längre prepper utan flykting.

Varför nation X skulle vilja ta emot flyktingar det vettifaen. Att vi är Svenska tror jag inte spelar någon större roll längre.

De flesta i EU är bra jävla sura på oss då vi nästan sänkt EU i och med att vi lockat hundratusentals människor att fotvandra hit med löften om fri asyl och en jävla massa stök som följd, speciellt efter det att vi bekvämt stängde gränsen och lät de som var på väg hit stanna i andra länder istället.

Våra nordiska grannländer är nog även bra jävla less på vår allmänna översittar attityd mot dem samt den lilla detaljen att sist de behövde vår hjälp så hjälpte vi deras fiender.

Säger inte att det kommer vara omöjligt men att det absolut inte behöver vara självklart att vi är så där jättevälkomna längre och skulle vi bli flyktingar så skulle många mysa av att se självgoda Svenskar få krypa i smutsen.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med nordiska samarbetet i händelse av krig?
InläggPostat: tis 29 nov 2016, 01:33 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Tja, svenskar är väl generellt sett välutbildade, språkkunniga och friska och välfödda, så som flyktingar sett skulle vi väl ha hygglig status i stora delar av Europa. De nordiska länderna har mycket gemensamt även om det är syskongnabb, så nog tror jag vi skulle ha förtur framför många andra. Problemet är väl att alla länder har dålig ekonomi och inte vill ha in mer folk att fylla på arbetslöshetssiffrorna med. Och om Sverige är hotat så är nog Norge och Danmark också hotat, de ligger ju geografiskt nära.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med nordiska samarbetet i händelse av krig?
InläggPostat: tis 29 nov 2016, 07:33 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Jag tror att jag är hyfsat mer förberedd än de flesta andra (inte här på forat). Och inställd på att stanna kvar och klara mig länge. Bestämmer jag mig för att det är dags att ge upp och dra iväg har nog därmed grannländerna lusats ned med Svenska flyktingar.
Situationen är nog också såpass dålig att man bör dra längre än Norge/Finland om alla kärnkraftverk blir saboterade tex.

Tror ni svenska UN klassade flyktingar skulle bli insläppta i USA eller Kanada?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med nordiska samarbetet i händelse av krig?
InläggPostat: tis 29 nov 2016, 13:05 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Gloomyvice skrev:
Tror ni svenska UN klassade flyktingar skulle bli insläppta i USA eller Kanada?


Den frågan har jag lyft där den hör hemma, alltså till officiell personal som administrerar exakt sådana saker från en av nationerna ovan.

Kommer inte ihåg det exakta svaret men det var något i stil med:

För 20 år sedan hade saken varit enkel, numera är den inte längre det. En prioritet hos oss är som bekant att hindra folk som står i konflikt med vår kultur och vårt sätt att leva från att kunna passera våra gränser. Jag hoppas du förstår att det står Svensk på ert pass är inte längre värt något i sig, vi behöver granska varenda person individuellt. Vill du kunna få ett medborgarskap hos oss så är grunden att du är ostraffad och inte anses ha haft samröre med några element som står emot oss, sen behöver du kvalificera i övrigt också men ovanstående är obändligt.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med nordiska samarbetet i händelse av krig?
InläggPostat: tis 29 nov 2016, 13:44 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Tja, jag är ostraffad. Som svensk borde väl kulturen vara godtagbar såvida de inte anser att alla svenskar är kommunister (fullt tänkbar inställning i USA, tror jag). Det är nog i alla fall lättare än om man kom från mellanöstern eller någon öststat. Det här forumet är väl de "skummaste" individer jag har haft att göra med. Vad som i övrigt är misstänkt av min internetaktivitet har jag ingen aning om, men har man en njugg inställning kanske man kan finna något.

Frågan är väl vad de kräver i övrigt. Fast medborgarskap och flyktingstatus är nog inte samma sak.

Har förresten sett glimtar av något program om Australienska tullens(?) arbete. De utvisar folk på rätt lösa grunder, verkar det som. Det var någon som kommit dit på något turistvisa och hade hjälpt någon släkting på deras pizzeria eller liknande. De dividerade ett tag, tror han blev utslängd för att han arbetat för mycket eller fått betalt. Någon som hade ett brottligt förflutet blev också utslängd och de frågade honom varför han ens försökte.


Derzu Uzala skrev:
Gloomyvice skrev:
Tror ni svenska UN klassade flyktingar skulle bli insläppta i USA eller Kanada?


Den frågan har jag lyft där den hör hemma, alltså till officiell personal som administrerar exakt sådana saker från en av nationerna ovan.

Kommer inte ihåg det exakta svaret men det var något i stil med:

För 20 år sedan hade saken varit enkel, numera är den inte längre det. En prioritet hos oss är som bekant att hindra folk som står i konflikt med vår kultur och vårt sätt att leva från att kunna passera våra gränser. Jag hoppas du förstår att det står Svensk på ert pass är inte längre värt något i sig, vi behöver granska varenda person individuellt. Vill du kunna få ett medborgarskap hos oss så är grunden att du är ostraffad och inte anses ha haft samröre med några element som står emot oss, sen behöver du kvalificera i övrigt också men ovanstående är obändligt.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med nordiska samarbetet i händelse av krig?
InläggPostat: ons 30 nov 2016, 00:20 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Uten noe som helst kunnskap om temaet, så kan jeg ikke forestille meg at vi norrbagger ville tvile et sekund med å åpne alle dører på vid gap om det var behov for det, om svensker trengte en trygg havn, som vi kunne tilby.

Som nevnt tidligere i tråden, så finnes det ett betent tema de første årene av ww2, som sikkert tidligere kunne hatt en betydning, men at den delen av historien har noe å si, blir mindre og mindre viktig for hver dag som går, med tanke på at de som husker det selv er i ferd med å dø ut selv.

Historisk derimot, så har vi all grunn til å være sinte :twisted: . Det å være underlagt Sverige og Danmark i flere hundre år og bli brukt som handelsvare dere imellom, burde få dere begge til å flykte sørover :lol:

At vi derimot er brødrefolk, kan ikke bestrides. Så vidt jeg har forstått, så regner de fleste som bor langs grensen seg nettopp som grensefolk og ikke som Svenske eller Norske.

Jeg kan egentlig ikke se for meg noe situasjon hvor ikke svensker ville vært velkommen i Norge, fred eller krig. At vi derimot ikke skal vitse om hverandre håpervjeg er like usannsynlig. For dere har vel hørt om svensken som.... :lol:

At dere derimot er svært mange fler enn hva som tradisjonelt er brødrefolket, er jeg enig i, men at det vil være et problem om dere trenger ett land å flykte til tror jeg ikke.

Uansett så kan vi jo lage en avtale om at når dere får tilbake deres land, så får vi tilbake Jemtland, Bohuslen og de andre delene som egentlig var norske :lol:

(Det siste var en spøk. Siden jeg nesten bor i Bohuslen så hold det for gudsskyld svensk. Både økonomien og matlageret synes det er best slik...)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med nordiska samarbetet i händelse av krig?
InläggPostat: ons 30 nov 2016, 20:14 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 18:04
Inlägg: 95
Sandy skrev:
Lite lustig rubrik till mitt inlägg kanske men svårt att komma på något bättre.

Alla preppar vi för olika saker och ens behov kan förändras över tid. Själv så börjar jag känna mig orolig över krigshotet ifrån öst och har således en plan att i händelse av krig fly till Norge eller Danmark och eventuellt fortsätta vidare om det nu börjar osa hett.

Inom ramen av det nordiska samarbetet så kan man ju fritt röra sig i norden och söka jobb i våra grannländer. Skillnaden mot övriga europa om jag förstår saken rätt är att där har man 90 dagar på sig för att skaffa inkomst, om det fallerar får man vackert åka tillbaka till Sverige igen, medans man inom norden inte har det kravet.

Men vad tror ni händer om nu Sverige blir anfallet och mängder av Svenskar söker sig utomlands, kommer man stänga gränserna till våra grannländer? Får man kanske söka asyl istället? Kort sagt vad är eran uppfattning om detta?


Jeg vil tro at om du er tjänstgöringsskyldig och mellom 16 og 70 år så har du en plikt til å forsvare landet ditt uansett kjønn, Sverige har Totalförsvarsplikt som antagelig vil utvides ved fare for krig. Eller har jeg fel?

Så å rømme landet ved krigsfara eller i krig (før overgivelse) kan føre til fängelse, eller at du ved et "uhell" blir skutt av egne soldater når de ser deg löpe til skogs. Alle plikter å forsvare landet, hvordan skulle det ellers gå? Det blir ikke krig for politikere og generalene uten bønder å drepe :smack:

Men, er landet allerede okkupert og Sverige har overgitt seg er det en annen sak. (Det er mullig at ni också har plikt til å ingå i motståndsverksamheten).
Da har man möjlighet til å begi seg til et annet land med den risk det innebærer. Eller om du er på resa før en eventuell krig og ikke kan reise tilbake pga stengte grenser osv. I begge tilfellene har du mulighet til å inngå i et annet lands arme for å kjempe for Sveriges frigjøring.

Grensen til Norge og Danmark vil selvsagt fort bli "off limit" for fri passering. Ved okkupasjon vil okkuperende makt og NATO stenge grensen rimelig raskt, og du vil få NATO styrker på den ene siden og Russere på den andre og et ganske hett grenseområde vil jeg tro.

Sorry for svorsken!

_________________
Life begins at the end of your comfort zone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med nordiska samarbetet i händelse av krig?
InläggPostat: ons 30 nov 2016, 23:13 
Crusoe skrev:
Uten noe som helst kunnskap om temaet, så kan jeg ikke forestille meg at vi norrbagger ville tvile et sekund med å åpne alle dører på vid gap om det var behov for det, om svensker trengte en trygg havn, som vi kunne tilby.

Som nevnt tidligere i tråden, så finnes det ett betent tema de første årene av ww2, som sikkert tidligere kunne hatt en betydning, men at den delen av historien har noe å si, blir mindre og mindre viktig for hver dag som går, med tanke på at de som husker det selv er i ferd med å dø ut selv.

Historisk derimot, så har vi all grunn til å være sinte :twisted: . Det å være underlagt Sverige og Danmark i flere hundre år og bli brukt som handelsvare dere imellom, burde få dere begge til å flykte sørover :lol:

At vi derimot er brødrefolk, kan ikke bestrides. Så vidt jeg har forstått, så regner de fleste som bor langs grensen seg nettopp som grensefolk og ikke som Svenske eller Norske.

Jeg kan egentlig ikke se for meg noe situasjon hvor ikke svensker ville vært velkommen i Norge, fred eller krig. At vi derimot ikke skal vitse om hverandre håpervjeg er like usannsynlig. For dere har vel hørt om svensken som.... :lol:

At dere derimot er svært mange fler enn hva som tradisjonelt er brødrefolket, er jeg enig i, men at det vil være et problem om dere trenger ett land å flykte til tror jeg ikke.

Uansett så kan vi jo lage en avtale om at når dere får tilbake deres land, så får vi tilbake Jemtland, Bohuslen og de andre delene som egentlig var norske :lol:

(Det siste var en spøk. Siden jeg nesten bor i Bohuslen så hold det for gudsskyld svensk. Både økonomien og matlageret synes det er best slik...)


Kommer ursprungligen från Dalsland och gränsen mot Norge. Säkert hälften i samhället är norrmän eller har nära släktingar i Norge. Skulle själv aldrig tveka en sekund att hjälpa norrmän i nöd, ni är trots allt våra närmaste grannar och brödrafolk trots allt tjafs om Northug :D
Tror inte heller norrmän skulle tveka att hjälpa svenskar i nöd.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med nordiska samarbetet i händelse av krig?
InläggPostat: fre 10 mar 2017, 04:01 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
SheldonC skrev:
Kommer ursprungligen från Dalsland och gränsen mot Norge. Säkert hälften i samhället är norrmän eller har nära släktingar i Norge. Skulle själv aldrig tveka en sekund att hjälpa norrmän i nöd, ni är trots allt våra närmaste grannar och brödrafolk trots allt tjafs om Northug :D
Tror inte heller norrmän skulle tveka att hjälpa svenskar i nöd.


Kan bara hålla med här! Som jämtlänning har jag ett historiskt och kulturellt band till Norge. Jämtland är, efter 320 år av svenskt styre, fortfarande ekonomiskt beroende av de norska handelsutbytet och den norska marknaden. Vid en nationell krissituation skulle Jämtland bli totalisolerade från Sthlm och övriga Sverige men skulle antagligen klara sig bättre än många andra inlandsregioner, tack vare förbindelserna med Norge.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med nordiska samarbetet i händelse av krig?
InläggPostat: fre 10 mar 2017, 10:32 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Derzu Uzala skrev:

För 20 år sedan hade saken varit enkel, numera är den inte längre det. En prioritet hos oss är som bekant att hindra folk som står i konflikt med vår kultur och vårt sätt att leva från att kunna passera våra gränser. Jag hoppas du förstår att det står Svensk på ert pass är inte längre värt något i sig, vi behöver granska varenda person individuellt. Vill du kunna få ett medborgarskap hos oss så är grunden att du är ostraffad och inte anses ha haft samröre med några element som står emot oss, sen behöver du kvalificera i övrigt också men ovanstående är obändligt.


Svenskt pass har väl tex IS-resenärerna så Kanada och USA har all anledning att granska sökande individuellt, man vill inte ha in nya med brottshistorik, det finns redan tillräckligt många, man är vad jag förstår mest avog mot personer med drog- eller våldsbrottsdomar även om de ligger många år tillbaka.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med nordiska samarbetet i händelse av krig?
InläggPostat: fre 10 mar 2017, 13:03 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Caktus skrev:
Jeg vil tro at om du er tjänstgöringsskyldig och mellom 16 og 70 år så har du en plikt til å forsvare landet ditt uansett kjønn, Sverige har Totalförsvarsplikt som antagelig vil utvides ved fare for krig. Eller har jeg fel?


Plikten finns, men alla blir inte automatiskt inkallade. Beroende på hur fot en konflikt eskalerar så kanske de inte har användning av t.ex. IT nördar utan kanske är mer intresserade av folk med kondition och fysik som kan skjuta bly mot ryssar.

Jag tror Svenskar är högst internationellt gångbara, några flyr landet redan idag till länder där innovatörer behandlas bättre. Det gäller att ha några attraktiva kunskaper då bli det lättare att få jobb i länder med strikta migreringsregler.

SheldonC skrev:
Tror inte heller norrmän skulle tveka att hjälpa svenskar i nöd.


Eller tvärsom - t.ex. om nåt rött får för sig att marschera mot Kirkenes som del i ett större angrepp mot NATO.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Problem med nordiska samarbetet i händelse av krig?
InläggPostat: lör 11 mar 2017, 18:22 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 23 jul 2016, 20:17
Inlägg: 90
Ort: Opsäkebo, planeten Jorden
Sandy skrev:
Men vad tror ni händer om nu Sverige blir anfallet och mängder av Svenskar söker sig utomlands, kommer man stänga gränserna till våra grannländer? Får man kanske söka asyl istället? Kort sagt vad är eran uppfattning om detta?


Lite vid sidan av det andra som sagts i tråden, men jag har svårt att se ett scenario där Sverige blir angripet militärt men som inte åtminstone på något sätt drar in också våra grannländer. Visst, det kan säkert finnas sådana scenarion också, men då är det antagligen mer regionalt inom landet och de som inte råkar bo eller befinna sig just där det händer just när det händer har nog hyfsat med tid på sig att analysera den specifika situationen och först därefter agera.

_________________
Du upptäcker att din smartphone plötsligt helt saknar täckning på alla nät. Agera.

Jag är VD i mitt liv. Vem är VD i ditt?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet