Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Segelbåt, transportera sig stora avstånd
InläggPostat: ons 12 apr 2017, 11:09 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Under mina resor slås jag ibland av tanken; Vad händer om SHTF när jag är på tex Azorerna? Eller på Svalbard? Där är det möjligt att man får försöka ta sig hemåt med hjälp av segelbåt som lånas från någon förstående person ur lokalbefolkningen. Detta är ett pålitligt transportmedel som är i princip oberoende av fossila bränslen och infrastruktur. Innan bil/tåg fanns så var båt ofta ett ganska snabbt och smidigt transportmedel, man slapp dessutom risken för att råka ut för rövare i de mörka skogarna.

Ett hinder för att avverka längre sträckor till sjöss, är navigationen. Så fort GPSsatelliterna slutat fungera så är man i princip förpassad till att navigera efter stjärnorna. Jag gick en kurs i astronavigering i min ungdom, men har inte praktiserat det på evigheter. Med en Sextant, och en nautisk almanacka, och i bästa fall en precis klocka, så kan man på några sjömil när få fram sin egen possition. Givetvis fungerar detta på land också(om man har konstgjord horisont på sextanten).

Bra sextanter är dyra, men det finns plast varianter som verkar fungera hjälpligt som man kan köpa för några hundralappar, Plastimo och Davis sextanterna till exempel. Är det någon annan som tänkte försöka komma igång med astronavigering?

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Segelbåt, transportera sig stora avstånd
InläggPostat: ons 12 apr 2017, 11:46 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Jag har, men endast för navigering på natten och på land.

En sextant mäter ju bara Latitud men inte Longitud, om du inte har något som piper till eller visar när klockan är 12 så blir det svårt. Kompass kan man ju göra genom att magnetisera en nål och låta den flyta på något i vatten. Finns många instruktioner på Youtube hur man gör detta.

Så länge man kan avgöra vart nord och syd är (solen / stjärnor) så kan du navigera i öst/västlig riktning genom så kallad "dead reconing", dvs. hur många dagar man har seglat. Navigering via stjärnor är ganska lätt att lära sig, och tja, solen går alltid upp i öst och ner i väst så det är en bra start.

Om vi tar Azorerna som exempel, du vet att det är en ögrupp i Atlanten utanför Portugals kust (dvs. om man inte sov på geografilektionerna i skolan) så är det bara att styra öst tills du träffar på land. Man behöver inte åka i en direkt riktning mot Engelska kanalen, utan du gör som handelsfartyg alltid har gjort och följer kusten norrut tills man hör Göööteborsska :D

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Segelbåt, transportera sig stora avstånd
InläggPostat: ons 12 apr 2017, 11:58 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Jag har tränat en del på att köra "Lunar Distances", då behöver man inte ha någon exakt klocka. Men det är lite knepigt att göra...

https://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_distance_(navigation)

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Segelbåt, transportera sig stora avstånd
InläggPostat: ons 12 apr 2017, 12:10 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Fyrop skrev:
Jag har tränat en del på att köra "Lunar Distances", då behöver man inte ha någon exakt klocka. Men det är lite knepigt att göra...

https://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_distance_(navigation)


Coolt, det där hade jag inte ens hört talas om. Men jag kör nog hellre "dum navigering" och går lite längre då mer utrustning betyder mer vikt på ryggen. Det man inte har i huvudet får man ha i fötterna.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet