Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hemfridsbrott. Risker och skydd, nu och framåt
InläggPostat: lör 20 apr 2019, 10:21 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 28 feb 2019, 13:57
Inlägg: 24
Det har under de senaste åren blivit fler och grövre hemfridsbrott. Det är helt och hållet en killgissning, men eftersom närstående har drabbats och mönstret känns igen från de vita farmarnas erfarenheter i Sydafrika, så finner jag det viktigt att starta en tråd om det.
Hur kan vi minimera sannolikheten att kriminella gäng bryter sig in medan du och familjen är hemma?
Bör vi helt lämna sociala medier för att inte synas? Är det här ett resultat av att alla kan se vad du har för inkomst?
Hjälper det att ha grannsamverkan?

Jag vill påstå att om någon bryter sig in i ditt hem så är de ute efter att mörda dig och din familj. Hur kan vi förbereda oss utan att ta till olagliga metoder?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemfridsbrott. Risker och skydd, nu och framåt
InläggPostat: lör 20 apr 2019, 10:46 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
skalskyd och motmedel

ha fönster som inte går att krossa, ha dörrar som är svårforcerade

ha motmedel, larm med högt ljud, annvänd brandsläckarna mot dom, högtryckstvätt gör djävligt ont med

ha ett saferoom, eller gör något som liknar det

sedan kan man variera allt beroende på hur man bor, en lägenhet en bit upp med betong runt om så skulle jag sätta dit en dörr som är bastant och väl infäst och regla den
bor man på landet så är det kanske annat läge

bra hundar är jobbigt för angripare

allt som är skadande kan man annvända mot inkräktare
el, gasol, bensin, kokande vatten

var kreativ och ha lite planring så kan man mota olle i grind

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemfridsbrott. Risker och skydd, nu och framåt
InläggPostat: lör 20 apr 2019, 12:48 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Medvetenhet.

Det är ett annat samhälle nu, tidigare var en ensligt belägen villa en preppers dröm, idag är just det en gottepåse för home invasions.

Den som väljer att vända andra kinden till är fria resurser för de element som nu helt ostört kan fortsätta härja.

Vi rör oss i väldigt rask takt mot gated communities.

Bland de viktigare selling points som finns idag bland mäklare är just säkerheten, vi behöver inte gilla det men det är så det är.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemfridsbrott. Risker och skydd, nu och framåt
InläggPostat: lör 20 apr 2019, 14:56 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det är på två vis att ha ett starkt fort att förskansa sig i . Det gör det även svårt att fly ur om nu inkräktarna tänder eld runt byggnaden tex eller har tillgång till bomber&granater .
En stark eld suger syre så då måste man veta att man klarar hetta och syrebrist då eld tar mycket
Att ha en hund kanske skrämmer en och annan men inte de tuffaste . Flera hundar är säkrare men kostar att fö . Blir en hund skjuten så sitter nästa i armen med vapen , frågan är hur många armar det finns .
Jag skulle gärna gräva ner en flyktväg som är riktigt dold tills den behövs och en så stor dia på tunneln att man kan ha lager med utrustning och mat

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemfridsbrott. Risker och skydd, nu och framåt
InläggPostat: lör 20 apr 2019, 15:45 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
DanceCommander skrev:
Jag vill påstå att om någon bryter sig in i ditt hem så är de ute efter att mörda dig och din familj.

Vad grundar du den tron på?

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemfridsbrott. Risker och skydd, nu och framåt
InläggPostat: lör 20 apr 2019, 20:52 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: mån 16 apr 2012, 02:01
Inlägg: 325
Ort: Västra Mälardalen
Ett grundläggande axiom inom det militära gällande befästningar och försvar är att gör du det svårt för motståndaren att ta sig in är det omöjligt för dig att ta dig ut

_________________
Moderation is the secret of survival

Eldflammor, dieselrök och undergång


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemfridsbrott. Risker och skydd, nu och framåt
InläggPostat: sön 21 apr 2019, 07:35 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 28 feb 2019, 13:57
Inlägg: 24
somvanligt skrev:
DanceCommander skrev:
Jag vill påstå att om någon bryter sig in i ditt hem så är de ute efter att mörda dig och din familj.

Vad grundar du den tron på?


Det har hänt väldigt många i Sydafrika, och här i Sverige är det minst grov misshandel som blivit legio. Det uppmärksammade rånet nu i veckan, där misshandlades brottsoffret grovt, därtill har närstående drabbats av just det vid hemfridsbrott. Våld är något jag har arbetat med, grov misshandel kan lätt bli dråp. Därför finner jag det logiskt att utgå ifrån det. Varför skulle de inte våldta min sambo om vi alla är bakbundna? Varför skulle de inte mörda oss?
Jag går inte runt och har ångest, däremot ser jag ett samhällsfenomen som polisen inte kan klara av. Jag struntar i responstid och utredning, jag vill att min familj är trygg nu och inte bara varannan måndag kl.1300-1500 när polisstationen har öppet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemfridsbrott. Risker och skydd, nu och framåt
InläggPostat: sön 21 apr 2019, 08:37 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
somvanligt skrev:
DanceCommander skrev:
Jag vill påstå att om någon bryter sig in i ditt hem så är de ute efter att mörda dig och din familj.

Vad grundar du den tron på?


Några axplock ur fem minuters googlande:
Överfall i trädgård, december 2016: https://www.ekuriren.se/nyheter/eskilst ... 74422.aspx
Överfall i trädgård, april 2018: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... i-tradgard
Överfall i hemmet: februari 2019: https://www.expressen.se/kvallsposten/j ... a-ivar-83/
Överfall i hemmet, mars 2019: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4q ... -okand-man
Överfall i hemmet, april 2019: https://www.expressen.se/tv/nyheter/kvp ... gt-otackt/

Ovanstående har visserligen inte resulterat i mord men det är knappast till tröst för de drabbade eller deras anhöriga.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemfridsbrott. Risker och skydd, nu och framåt
InläggPostat: sön 21 apr 2019, 09:36 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: fre 21 jul 2017, 23:24
Inlägg: 169
Vi har en väldigt dålig väg till torpet så det avskräcker nog många att man inte kan ta bilen upp om man inte har en rejäl 4wd och ibland knappt då. På vägen har vi tre "bommar" första bommen är en rejäl ca 30m in som man inte ser från den större vägen. Den andra är lite mindre och sitter ca 400m upp och den tredje är mer av en låst grind till själva gården.
Nu är inte alla jämt låsta men vi försöker göra det när vi åker hem för sista gången på dagen. På vägen finns det mycket stubbar och stenar så hög markfrigång är ett måste sen är det ganska kraftig lutning uppåt.

På gården har vi två "vakthundar" och en liten jakthund. Vi har även några frigående linderödsvin som kan vara nog så avskräckande om man inte är van. Vi har också många alternativ att freda oss på om det skulle komma någon skurk då vi båda jagar. Nackdelen är väl att det inte finns någon grannsamverkan då det är långt till närmaste granne. Så ingen skulle höra oss. Vi är oftast tre vuxna på gården numer och så gott som alltid är minst en hemma.

Jag är säker på om någon skulle ta sig in i torpet och förbi det jobbiga så är det för att personen vill oss illa. Jag har svårt att se att någon skulle tro att vi har något värt att stjäla.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemfridsbrott. Risker och skydd, nu och framåt
InläggPostat: sön 21 apr 2019, 12:56 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 04 jan 2019, 21:08
Inlägg: 68
Ort: BD län
Derzu Uzala skrev:
Det är ett annat samhälle nu, tidigare var en ensligt belägen villa en preppers dröm, idag är just det en gottepåse för home invasions.


En tanke slog mig... ;)

I en ensligt belägen villa kan ingen höra ägaren ropa på hjälp vid en home invasion,

Men ingen kan heller höra gärningsmännen ropa på hjälp :twisted: :bandit:

_________________
When two tribes go to war
A point is all that you can score


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemfridsbrott. Risker och skydd, nu och framåt
InläggPostat: sön 21 apr 2019, 13:16 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: ons 13 apr 2016, 21:07
Inlägg: 21
Björne Redux skrev:
Derzu Uzala skrev:
Det är ett annat samhälle nu, tidigare var en ensligt belägen villa en preppers dröm, idag är just det en gottepåse för home invasions.


En tanke slog mig... ;)

I en ensligt belägen villa kan ingen höra ägaren ropa på hjälp vid en home invasion,

Men ingen kan heller höra gärningsmännen ropa på hjälp :twisted: :bandit:


Det är sista är verkligen viktigt. Sk legal aftermath är ju ett stort problem när bostadens ägare freda sig. En annan fråga är vad som händer efteråt


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemfridsbrott. Risker och skydd, nu och framåt
InläggPostat: sön 21 apr 2019, 15:11 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 17 apr 2019, 08:05
Inlägg: 14
Har ni jämfört lagarna med de som finns i Ryssland? Där håller man på att utöka lagarna för att öka rättigheterna för de som får inbrott i sina hem.

http://www.rapsinews.com/legislation_news/20170516/278609960.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemfridsbrott. Risker och skydd, nu och framåt
InläggPostat: sön 21 apr 2019, 17:27 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Jag har inte kollat rapporteringen om "home invasions" mer än rubrikerna. Som boende i villa hinner man väl inte upptäcka att något är fel innan någon står inne i sovrummet? Hur fungerar de larm som säljs, har de skalskydd? Bör man ha något slags larm för att någon rör sig i husets närhet när man är hemma? Hur ska man skydda sig mot den som lurar sig in eller hotar sig in när man kommer hem och inte har tillgång till ev utrustning inomhus? (Kniv eller annat).
Lagligheten när jag försvarar mig kommer i andra hand, min uppfattning från tidningarna är att man får vara glad om man kommer undan med livet i behåll när någon tagit sig in.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemfridsbrott. Risker och skydd, nu och framåt
InläggPostat: sön 21 apr 2019, 18:43 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Omnivore skrev:

Några axplock ur fem minuters googlande:
Överfall i trädgård, december 2016: https://www.ekuriren.se/nyheter/eskilst ... 74422.aspx
Överfall i trädgård, april 2018: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... i-tradgard
Överfall i hemmet: februari 2019: https://www.expressen.se/kvallsposten/j ... a-ivar-83/
Överfall i hemmet, mars 2019: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4q ... -okand-man
Överfall i hemmet, april 2019: https://www.expressen.se/tv/nyheter/kvp ... gt-otackt/

Ovanstående har visserligen inte resulterat i mord men det är knappast till tröst för de drabbade eller deras anhöriga.

Googla hur mycket inbrott som gjorts för att stjäla också så jämför vi vad som är vanligast.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hemfridsbrott. Risker och skydd, nu och framåt
InläggPostat: sön 21 apr 2019, 21:48 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 28 feb 2019, 13:57
Inlägg: 24
Daltorpet skrev:
Vi har en väldigt dålig väg till torpet så det avskräcker nog många att man inte kan ta bilen upp om man inte har en rejäl 4wd och ibland knappt då. På vägen har vi tre "bommar" första bommen är en rejäl ca 30m in som man inte ser från den större vägen. Den andra är lite mindre och sitter ca 400m upp och den tredje är mer av en låst grind till själva gården.
Nu är inte alla jämt låsta men vi försöker göra det när vi åker hem för sista gången på dagen. På vägen finns det mycket stubbar och stenar så hög markfrigång är ett måste sen är det ganska kraftig lutning uppåt.

På gården har vi två "vakthundar" och en liten jakthund. Vi har även några frigående linderödsvin som kan vara nog så avskräckande om man inte är van. Vi har också många alternativ att freda oss på om det skulle komma någon skurk då vi båda jagar. Nackdelen är väl att det inte finns någon grannsamverkan då det är långt till närmaste granne. Så ingen skulle höra oss. Vi är oftast tre vuxna på gården numer och så gott som alltid är minst en hemma.

Jag är säker på om någon skulle ta sig in i torpet och förbi det jobbiga så är det för att personen vill oss illa. Jag har svårt att se att någon skulle tro att vi har något värt att stjäla.


Låter som att du har rätt bra skydd. Grymt!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet