Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Stress dödar (?)
InläggPostat: tor 27 jul 2017, 17:26 
Läste en intressant artikel http://www.ipsnews.net/2017/07/alcoholi ... ity-spike/ som handlar om den ökade dödligheten bland män i Ryssland på 1990-talet. Det är lätt att tro att alkohol, försämrad vår och ökad rökning ligger bakom men det verkar som att stressen över förändringarna är den största faktorn.

Givet sådant vi förbereder oss för verkar det viktigare än jag förstått att förbereda sig på livet efter TEOTWAWKI.

Jag frågar mig hur jag kan göra det. Speciellt som resten av familjen inte är så intresserad av att isolera sig, varken hemma eller vid BOL någon längre period. Jag är där en del och passar ibland på att ha små "mind games" med mig själv men det är en, i bästa fall, bristfällig metod.

Skulle vara intressant att köra en övning på något sätt, men då faller det på familjen igen.

Hur gör ni andra? Tänker ni speciellt mycket i de banorna?

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stress dödar (?)
InläggPostat: tor 27 jul 2017, 18:32 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Att stress dödar helt klart . Stressen höjer värdena av bla kortisol i kroppen som är skadligt . Nu talar vi om långvarig stress alltså och inte kortvarig .

Att försöka träna på sånt som kan vara skrämmande eller farligt minskar stressen , man lär sig vad som händer och varför och hur man själv och kroppen reagerar , och då minska stressen och rädslan . Man behöver inte gå och vara orolig för situationen då man vet hur man reagerar .
http://www.halsosidorna.se/Stress.htm

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stress dödar (?)
InläggPostat: tor 27 jul 2017, 18:56 
Nu har jag inte läst den artikeln men så klart kortisol på lång sikt påverkar binjurarna osv. För att hålla teorin kort så blir det att man blir deprimerad, får svåra humörsvängningar, problem med hypofysen, högt blodtryck och hjärtproblem. Väldigt tråkig cirkel som är svårt att ta sig ur på egen hand men ibland går att försöka hjälpa kroppen med bla GABA; särskilt om man har pga långvarig stress och inflammation fått det som benämnas för läckande blod/hjärna barriär.
I brist på annat så bästa och enda som hjälper mig att må bra och bli bättre människa är rucking. Att gå med ryggsäck på ryggen, lugna och långa vandringar båda runt stan och lite utanför. Vi människor är byggda för att gå mycket och ofta, allt annat gör oss ledsna inombords; fler och fler forskare, PT och vanliga människor återupptäcker den gamla sanningen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stress dödar (?)
InläggPostat: tor 27 jul 2017, 19:00 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 18 jul 2017, 13:08
Inlägg: 6
Jaha, mitt första inlägg försvann när jag klickat skickat så jag försöker igen..

Mina åsikter är att stressen som man skulle uppleva (vi som är mentalt inställda) vid SHTF inte skulle vara farlig i jämförelse med den vardagliga och långvariga stressen i nuets samhälle med deadlines, dåliga arbetstider och ständigt uppkopplad.

Förr gick man upp när dagen grydde och jobbade under dagen och sov på natten.
Om man inte hade någon vakttjänst :mrgreen:


Förresten!

Är ny här och undrar vad TEOTWAWKI står för?

_________________
Läs om supersolstormar. Det är inte jag som är galen, det är du som är obildad.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stress dödar (?)
InläggPostat: tor 27 jul 2017, 19:04 
Solstorm skrev:
Jaha, mitt första inlägg försvann när jag klickat skickat så jag försöker igen..

Mina åsikter är att stressen som man skulle uppleva (vi som är mentalt inställda) vid SHTF inte skulle vara farlig i jämförelse med den vardagliga och långvariga stressen i nuets samhälle med deadlines, dåliga arbetstider och ständigt uppkopplad.

Förr gick man upp när dagen grydde och jobbade under dagen och sov på natten.
Om man inte hade någon vakttjänst :mrgreen:


Förresten!

Är ny här och undrar vad TEOTWAWKI står för?


Längst ner i MullenDags inlägg så finns länk med forumets förkortningar.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stress dödar (?)
InläggPostat: tor 27 jul 2017, 19:08 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 18 jul 2017, 13:08
Inlägg: 6
öTzi skrev:
Nu har jag inte läst den artikeln men så klart kortisol på lång sikt påverkar binjurarna osv. För att hålla teorin kort så blir det att man blir deprimerad, får svåra humörsvängningar, problem med hypofysen, högt blodtryck och hjärtproblem. Väldigt tråkig cirkel som är svårt att ta sig ur på egen hand men ibland går att försöka hjälpa kroppen med bla GABA; särskilt om man har pga långvarig stress och inflammation fått det som benämnas för läckande blod/hjärna barriär.



Ja man kan nog inte räkna med att kunna ta några GABA-agonister efter SHTF, sen är ju alla beroendeframkallande också.
öTzi skrev:
Solstorm skrev:
Jaha, mitt första inlägg försvann när jag klickat skickat så jag försöker igen..

Mina åsikter är att stressen som man skulle uppleva (vi som är mentalt inställda) vid SHTF inte skulle vara farlig i jämförelse med den vardagliga och långvariga stressen i nuets samhälle med deadlines, dåliga arbetstider och ständigt uppkopplad.

Förr gick man upp när dagen grydde och jobbade under dagen och sov på natten.
Om man inte hade någon vakttjänst :mrgreen:


Förresten!

Är ny här och undrar vad TEOTWAWKI står för?


Längst ner i MullenDags inlägg så finns länk med forumets förkortningar.



Tack för tipset, ska kolla det!

_________________
Läs om supersolstormar. Det är inte jag som är galen, det är du som är obildad.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stress dödar (?)
InläggPostat: tor 27 jul 2017, 20:12 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jodå, förändringar stressar även om det är trevliga förändringar som t ex befodran på arbetet eller att man vinner en miljon.

Men jag tror inte det går så fort. Visserligen kan det driva en till riskabelt beteende som t ex:
- alla sorters drogmissbruk med dess följder
- annat riskabelt beteende, t ex brottlighet, att försätta sig i farliga situationer (från extremsporter till att mucka gräl med farliga personer)
- självmord
- brist på eftertanke som ger okloka beslut som lätt leder till exempelvis olyckshändelser
- kanske sämre matvanor, sömnbrist, rökning, brist på motion etc.

Och psykisk ohälsa, depressioner, utbränning etc.

Men det borde ta rätt lång tid innan man tar fysisk skada av själva stressen.


Och varför är kvinnorna inte lika påverkade?


Men generellt sett tål människor mycket. Om man måste. Det är nog inte så lätt att förbereda sig. Om man gör det på ett trovärdigt sätt så utsätter man sig ju därmed för påfrestningarna och slitaget på kropp och sinne.


MulenDag skrev:
Läste en intressant artikel http://www.ipsnews.net/2017/07/alcoholi ... ity-spike/ som handlar om den ökade dödligheten bland män i Ryssland på 1990-talet. Det är lätt att tro att alkohol, försämrad vår och ökad rökning ligger bakom men det verkar som att stressen över förändringarna är den största faktorn.

Givet sådant vi förbereder oss för verkar det viktigare än jag förstått att förbereda sig på livet efter TEOTWAWKI.

Jag frågar mig hur jag kan göra det. Speciellt som resten av familjen inte är så intresserad av att isolera sig, varken hemma eller vid BOL någon längre period. Jag är där en del och passar ibland på att ha små "mind games" med mig själv men det är en, i bästa fall, bristfällig metod.

Skulle vara intressant att köra en övning på något sätt, men då faller det på familjen igen.

Hur gör ni andra? Tänker ni speciellt mycket i de banorna?

/MulenDag

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stress dödar (?)
InläggPostat: tor 27 jul 2017, 20:32 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
MulenDag skrev:
Läste en intressant artikel http://www.ipsnews.net/2017/07/alcoholi ... ity-spike/ som handlar om den ökade dödligheten bland män i Ryssland på 1990-talet. Det är lätt att tro att alkohol, försämrad vår och ökad rökning ligger bakom men det verkar som att stressen över förändringarna är den största faktorn.


Det här är en mycket intressant observation. Jag har bara skummat igenom artikeln men jag har redan en amatörpsykologisk teori, om varför stressen ökade dödligheten bland ryska männen under 90-talet. Sovjet Unionen var ett samhälle där individen skulle ta så lite ansvar för sig själv som möjligt. Det var samhället som hade ansvaret att valla medborgaren/individen genom livet och se till att medborgaren fick sina behov tillgodosedda, utan att hen behövde kämpa för att tillgodose sina dessa behov. Förmågan att ta ansvar och förmågan att hantera livs- och samhällsförändringar är förvisso individuell från person till person men dessa förmågor är också påverkbara och något som man bör få träning i, redan vid barnsben. En individ som aldrig fått träna på att ta ett större ansvar för sig själv eller lärt sig att hantera förändringar har själv självklart svårare att anpassa sig vid oförutsägbara händelser och förändringar, både individuella och samhälleliga. Dessa individer upplever då en större stress och därmed får stressens negativa sidor en större negativ påverkan på kropp och själ.

Att kvinnor kan hantera förändringar betydligt bättre än män är väldokumenterat. Detta har att göra med våra könsroller, som är mycket gamla. En flicka får redan under uppväxten lära sig att hennes liv kommer att förändras eftersom. De kommer att flytta i från gården, de träffar en man, flyttar in i mans gård, byter namn, blir mor och den som ansvarar för barnens fostran, hon lär sig omhänderta, leda och coacha, inte bara barnen utan därmed även sig själv. Mannens liv förändras också men inte på sätt och inte på samma vis. Han blir kvar på gården då han ärver den, han gör samma sysslor som män alltid gjort på gården. Han blir förvisso förälder men han hade i begynnelsen inte samma ansvar för de små. Sovjetsamhället lyckades aldrig påverka dessa gamla könsroller nämnvärt.

MulenDag skrev:
Givet sådant vi förbereder oss för verkar det viktigare än jag förstått att förbereda sig på livet efter TEOTWAWKI.

Jag frågar mig hur jag kan göra det. Speciellt som resten av familjen inte är så intresserad av att isolera sig, varken hemma eller vid BOL någon längre period. Jag är där en del och passar ibland på att ha små "mind games" med mig själv men det är en, i bästa fall, bristfällig metod.

Skulle vara intressant att köra en övning på något sätt, men då faller det på familjen igen.

Hur gör ni andra? Tänker ni speciellt mycket i de banorna?

/MulenDag


Jag har också dessa funderingar men jag är tryggt medveten om vilka möjligheter jag har och framför allt, vilka förmågor jag har att hantera förändringar och oförutsedda situationer. Att ha sina små "mind games" kan vara ett sätt att a reda på om man "har det som krävs" så att säga. Jag tror att om man funderar lite över sitt liv och sin livshistoria så nog hittar man de där avgörande livshändelserna (erfarenheterna) som man gått igenom. Första sorgen då man miste någon nära, första förälskelsen, första gången man blev dumpad och hur man tog sig igenom krisen, växte sig starkare och tillslut träffade en ny partner, hur man utvecklades som individ då man blev förälder. Hur man reagerade då man blev uppsagd från jobbet och hur man var tvungen att börja leta en ny försörjning och hur man växte av den krisen. osv osv Du har en hel del erfarenheter färdigpackade i din mentala ryggsäck vid detta laget. Plocka fram dessa och studera dom och fundera hur du kan använda dessa erfarenheter under en SHTF-situation.

...att försöka få med sig övriga familjen i en katastrofövning om en dystopisk framtid, kan du glömma omgående. Du kommer definitivt att få din mentala hygien
grundligt ifrågasatt!

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stress dödar (?)
InläggPostat: tor 27 jul 2017, 22:01 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 15 jul 2017, 08:49
Inlägg: 23
Det som inte dödar, det härdar! Givetvis är det säkert så, att man är väldigt skör om man inte mött några motgångar i livet.

Akta er för benzo, har två närstående som blivit beroende , dom har blivit tillvanda och måste äta en hästdos för att må sämre än vad dom gjorde innan missbruket började.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stress dödar (?)
InläggPostat: tor 27 jul 2017, 23:09 
Charlie** skrev:
...att försöka få med sig övriga familjen i en katastrofövning om en dystopisk framtid, kan du glömma omgående. Du kommer definitivt att få din mentala hygien grundligt ifrågasatt!


Tack för dagen forumskratt (och ett i övrigt bra inlägg)! :up:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stress dödar (?)
InläggPostat: tor 27 jul 2017, 23:15 
MulenDag skrev:

Skulle vara intressant att köra en övning på något sätt, men då faller det på familjen igen.

Hur gör ni andra? Tänker ni speciellt mycket i de banorna?

/MulenDag


Kortfattat... Jag spelar teve-spel! :)

Det är roligt, nästan socialt accepterat (finns mer än mig som spelar i vuxen ålder iaf) och jag tränar problemlösning under press om spelet är bra.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stress dödar (?)
InläggPostat: fre 28 jul 2017, 07:43 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Jag har vid nått tillfälle nämnt idén att man kanske skulle prova dra säkringen till huset för att simulera en helg utan el. Det blev inte stående ovationer...

Någonstans har jag känslan av att om SHTF plötsligt inträffar så kommer vi kunna hantera den initiala fasen av kris ok.
Men blir det ingen riktig acceptans att detta är det nya normala blir nog stressen påtaglig i längden. Jag försöker tänka att alla ting är förgängliga, men det är svårt att se att jag inte skulle bli lite bitter om allt ställdes på ända, och man förlorat allt man byggt upp i livet.
När jag tänker lite till på det så kanske det viktiga efter att man klarat själva överlevande-fasen är hur bra man klarat sig, hur väl har vi lyft oss ut krisen relativt alla runtomkring? De som känner mest stress är därför de som inte kunnat anpassa sig.

Improvise, Adapt, and Overcome


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stress dödar (?)
InläggPostat: fre 28 jul 2017, 08:20 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
Nikenik skrev:
Kortfattat... Jag spelar teve-spel! :)

Det är roligt, nästan socialt accepterat (finns mer än mig som spelar i vuxen ålder iaf) och jag tränar problemlösning under press om spelet är bra.


Precis :lol: RTS håller en på tårna, både när det gäller reaktionsförmåga och beslutsfattande, för att inte tala om att det ser till att man fixar finmotoriken även under stress.
Starcraft II är det som gäller för mig, vad spelar du?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stress dödar (?)
InläggPostat: fre 28 jul 2017, 09:23 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Många bra tankar och svar här!
Själv tror jag det är svårt att förbereda sig mentalt. Helt enkelt för att vi inte vet på vilket sätt det kommer att skita sig.

Träna sig praktiskt för olika scenarier går ju, men då har man väl oftast dikterat villkoren själv, därmed ingen osäkerhets-/stressträning. ...Lajv kanske vore något? Där får man väl en roll och dikterar inte villkoren själv? :hm:

I julas fick jag lite ofrivillig praktisk träning när vattenpumpen gick sönder och vvs-killarna var lediga. En vecka utan vatten. Inte stressande men frustrerande och omständigt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stress dödar (?)
InläggPostat: fre 28 jul 2017, 10:19 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 15 jul 2017, 08:49
Inlägg: 23
Det är ett mycket intressant ämne, som är lite rörigt. Idag är det väldigt vanligt att folk "mår dåligt", var 9.e Svensk äter psykofarmaka för att vara lyckliga.

Att "må dåligt" kan betyda att man är deprimerad, eller känner ångest. Två helt olika känslor som av någon anledning ofta blandas ihop.

Om man är ledsen(har depression) finns det kraftfulla behandlingar att tillgå. Till skillnad från SSRI medicinerna som skrivs ut till höger och vänster, och vars nytta verkligen är ifrågasatt(många menar at dessa i princip enbart är sockerpiller), så finns ordentliga behandlingar för att göra folk lyckligare. De tricykliska(TCA) medicinerna tillsammans med El-shocker(ETC), dessa behandlingar har förvisso en del biverkningar(el-chockerna skadar minnesdelarna av hjärnan och TCA medicinerna har en del jobbiga biverkningar, man tappar förmågan att fokusera blicken, går upp kraftigt i vikt och får förändrad smakupplevelse), men är bra verktyg för att göra folk mindre ledsna. Däremot så måste patienterna oftast vara inlagda under behandlingen, vilket är dyrt. Då är det billigare att dom bor hemma och får SSRI-medicinerna istället.

Ångest är till skillnad från depression en bra känsla som har stor nytta för den som känner den. Den har varit grundläggande i att se till att man överlever sin vardag genom att skapa obehagskänslor i otäcka situationer. Alla har ångest, men inte alla kan sätta fingret på känslan och säga vad det är. Ångesten går inte att behandla med mediciner som är långsiktigt hållbara för den som äter dom(lugnande preparat/benzo etc..), även om man försöker behandla folks ångest med samma mediciner som för depression, så fungerar det inte mer än placeboeffekten. Jag är väldigt tacksam för panikångesten som väcker mig mitt i natten när en av vovvarna har lagt sig över mitt ansikte så att jag inte får luft, betydligt trevligare än syrebrist. Min egen dödsångest tvingar mig att undvika ett osunt levnadssätt, och är det som driver mig att gå ut och motionera.

Olika saker ger olika människor ångest, vissa har ångest för sin hälsa, andra för hur det ska gå för sina barn, en del har ångest för att få ångest. Men alla har någon form av ångest, någon(vet ej vem) beskrev att vi människor i princip bara är gurkor med ångest(på grund av vårt 70% vatteninnehåll).

Även om ångesten är ens vän, så kan den bli påträngande ibland. Om man tycker att ens ångest har blivit för stor så finns hjälp att tillgå, KBT och Psykoterapi. Tyvärr är det svårt att få tid till det på vårdcentralerna, istället hänvisas man till lyckopiller. Däremot kan den som har gott om pengar gå i terapi och betala med egna pengar på en privat mottagning, lite synd att det har blivit en kostnadsfråga dock. Ett terapibesök hos en psykolog brukar kosta runt 1.000 - 1.500kr, så med två besök i veckan blir det en slant.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet