Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: bränderna i sverige 2018
InläggPostat: ons 25 jul 2018, 08:56 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
finns ingen tråd om detta

i denna tråden så tar vi inte upp vad som gått fel, hur dålig sveriges beredskap varit o.s.v
utan vi tar vad vi själva kan förbereda oss för motsvarande och vad som hänt


bränderna är stora, och farliga, men folk har blivit evakuerade, och det med kort varsel
ingen vet omfattningen av skadorna , än


vad har ni för planer om det skulle hända er?

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bränderna i sverige 2018
InläggPostat: ons 25 jul 2018, 11:28 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Precis vad jag suttit och funderat på. Om det här inte är ett SHTF-scenario så vet jag inte vad.
Undrar också hur drabbade forummedlemmar fått användning för sina preps och kunskaper och hur de eventuellt kommer att göra ändringar/kompletteringar i dessa med tanke på vad som händer just nu.
För egen del känner jag mig säker men tänker på de som drabbats.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bränderna i sverige 2018
InläggPostat: ons 25 jul 2018, 11:50 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det jag lärde mig från husbranden var att inte lita på allt som försäkringsbolagen säger eller tro på det som står i reklamen . Att man tjänar mer på att teckna försäkringar individuellt på dyra saker när man köper dem redan i butiken .
Att fotografera alla rum så man har ett hum om hur de såg ut och var alla saker fanns . Det är inte så lätt att minnas som man kanske tror när alla referenser är borta .
Bra stöd för minnet senare .
Att hålla ordning på papperen som kan behövas för alla eventualiteter som sjukvårdspapper, försäkringar jobb mm mm . Hålla andra saker samlade så de är lätta att roffa åt sig i farten när det gäller som mediciner , glasögon osv .

Att inte räkna med hjälp från brandförsvar , de kan ha andra konstigare prioriteringar än dig och de kan ta beslut om att låta ett hus brinna ner även då det går att rädda .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bränderna i sverige 2018
InläggPostat: ons 25 jul 2018, 12:04 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Hugga runt bostadshus och BOL så jag inte har skog fullt så nära byggnaderna.

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bränderna i sverige 2018
InläggPostat: ons 25 jul 2018, 18:28 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 16 jul 2018, 09:28
Inlägg: 49
Inget konkret verkar hänt sen 2014. Snarare är den nationella beredskapen SÄMRE än den gången. Det enda bra man verkar gjort är kalla in utländsk personal.

Utländsk personal, frivilliga företag och frivilliga har bidraget med klart mest. Men i ett mer SHTF-scenario kommer det bli så?

Verkar inte finnas brandmän på landsorten och militären kör bara med propagandafilmer på JAS eller Blackhawk någon faktiskt numerär existerar inte.

Städer och samhällen hade lika gärna kunnat råka illa ut. Hur hade man löst det egentligen? I Ljusdal var det så nära att branden är synlig från höghus och det bor över 7000 personer där vi pratar inga byar här.

Försäkringsbolagen kommer gå fullständigt bananas. De har inte riktigt råd ta såna här stora smällar om man nu inte tänkt pyssla med välgörenhet.

Många produkter och dylikt har tagit slut i sommar. Onlinehandel gör att saker töms snabbare än vad man kan ana.

Varningsklockorna ringer på många fronter. Det politiska tugget går men nästa gång tror jag vi råkar riktigt illa ut.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bränderna i sverige 2018
InläggPostat: ons 25 jul 2018, 22:17 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
? Menar du att man ska teckna de där sakförsäkringarna de försöker sälja när man köper elektronik?

Dweomer skrev:
Att man tjänar mer på att teckna försäkringar individuellt på dyra saker när man köper dem redan i butiken .
klipp

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bränderna i sverige 2018
InläggPostat: ons 25 jul 2018, 22:29 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Ja , fick en ny tv direkt via den , en likadan 55 tum platt , medans försäkringsbolaget värderade tvn till 300 kronor . Tv var en månad gammal och använd en vecka vid branden . Försäkringen från försäkringsbolaget var en helförsäkring med extra fullvärde på inventarier

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bränderna i sverige 2018
InläggPostat: tor 26 jul 2018, 00:14 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Eftersom jag hade semester när skogsbränderna bröt ut förra veckan i grannkommunen, där jag även har min släkt och min BOL, så ställde jag mig till förfogande för brandbekämpning under hela den veckan (jag befann mig ju redan där) Detta var en mycket intressant och lärorik vecka och jag fick med mig många reflektioner och erfarenheter. Jag har de senaste dagarna börjat fundera på hur man kan planera och förbereda för tänkbara brandscenarier som hotar ens hem, både i förebyggande syfte och egen brandbekämpning, samt att jag börjar ompröva min BO-plan, för att även passa in i en evakueringssituation. Här följer några exempel på problem som uppstod och hur man löste dessa.

Den lokala räddningstjänsten hade bra med motorsprutor men inte den mängd med brandslang som brändernas yta krävde. Eftersom bränderna bröt ut på de omkringliggande höjderna efter blixtnedslag, så fanns det inte alltid vattenkällor i närheten att ta i från. Räddningstjänstens tankbilar räckte heller inte till, varken till antalet eller tankkapacitet. Dessa problem löstes snabbt, då lokalsamhället omgående ställde sina resurser il förfogande. I kommunen finns ett antal torvtäkter, vars verksamhet kräver både motorbrandsprutor och mycket slang. Dessa ställdes snabbt till brandbekämpningens förfogande. Med hjälp av hemvärnets bandvagnar och frivilligas 4-hjulingar drogs brandslangen snabbt ut i terrängen. Bristen på vattentäkter löstes genom att lastbilar sk flakväxlare snabbt ställde ut stora containrar med vatten på strategiska platser. Med hjälp av böndernas gödseltankar så fylldes dessa containrar kontinuerligt på, med vatten från en älv som rinner genom kommunen. Fanns vattentäkter/vattendrag i närheten av dessa containrar, så användes motorsprutor både till att pumpa vatten till containrarna och att till att trycka ut vatten i brandslangarna. Timmerskördare och grävare användes till att snabbt röja brandgator som ringade in brandområdena.

Mina reflektioner på hur ett eget "Hembrandvärn" kan se ut

1. Införskaffa egen motorbrandspruta. Det går inte att använda bensindrivna elverk för att driva elvattenpumpar då dessa inte har kapaciteten att driva mer än ett par trädgårdsslangar, vilket inte räcker på långa vägar. En motorbrandspruta är mekaniskt direktverkande och har betydligt bättre kapacitet och ser ut ungefär som ett elverk. Dessa är i och för sig dyrare än ett elverk men kan vara värt varje korvöre. Jag googlade nyss och det finns gott om begagnade motorbrandsprutor till salu, likaså brandslang. Motorbrandsprutan och brandslang kan transporteras med hjälp av en personbil, ev på ett släp eller med hjälp av 4-hjuling. Reka närområdet för att kontrollera hur mycket slang som behövs.

2. Som Peppar föreslog, så är det en bra idé att se till att hugga och röja i närheten av byggnader.

3. Ha en brandplan som även innefattar en eventuell evakuering och anpassa BO-utrustningen och BOB:en efter detta.

4. Samarbeta och planera med grannarna. Att bekämpa bränder är inte något enmansjobb. -Du måste ha hjälp! Ett brandvärn för dig och dina grannar blir dessutom betydligt billigare. Det var helt klart lokalsamhällets insatser som var avgörande för brandbekämpningens effektivitet i det fall som jag deltog i.

5. Ha koll på vädret för att anpassa beredskapsnivån därefter.

Utöver detta så är helt vanligt "brandsäkerhetstänk" för hushållet en bra idé att ha i huvudet.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bränderna i sverige 2018
InläggPostat: tor 26 jul 2018, 00:36 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
...ett litet tips till! Tillsätt diskmedel i vattnet. Brandförmannen förklarade att detta egentligen inte var tillåtet ur miljösynpunkt men den torra marken gjorde att vattnet inte trängde ner, utan rann av "som vattnet på en gås" Med lite Yes -diskmedel så bröts vattnets ytspänning så vattnet trängde ner till rotlagret där det glödde och pyrde i flera dygn.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bränderna i sverige 2018
InläggPostat: tor 26 jul 2018, 08:26 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
Charlie** skrev:
...ett litet tips till! Tillsätt diskmedel i vattnet. Brandförmannen förklarade att detta egentligen inte var tillåtet ur miljösynpunkt men den torra marken gjorde att vattnet inte trängde ner, utan rann av "som vattnet på en gås" Med lite Yes -diskmedel så bröts vattnets ytspänning så vattnet trängde ner till rotlagret där det glödde och pyrde i flera dygn.


Mycket bra tips :up: :up: :up:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bränderna i sverige 2018
InläggPostat: tor 26 jul 2018, 08:41 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
Omnivore skrev:
Precis vad jag suttit och funderat på. Om det här inte är ett SHTF-scenario så vet jag inte vad.
Undrar också hur drabbade forummedlemmar fått användning för sina preps och kunskaper och hur de eventuellt kommer att göra ändringar/kompletteringar i dessa med tanke på vad som händer just nu.
För egen del känner jag mig säker men tänker på de som drabbats.


Jag vet inte om jag håller med till hundra procent om att detta är ett SHTF-scenario.
Visst skulle man kunna drabbas personligen, bli tvungen att evakuera och bli av med en massa tillhörigheter. Men samhället fungerar fortfarande och chanserna är att man i alla fall får viss hjälp från försäkringsbolag och liknande för att återuppbygga.

Så förberedelse för detta skulle väl i så fall vara scannade kopior på viktiga papper, bilder på barnen och liknande som man inte kan köpa nytt av efteråt. Hålla skog borta från huset och i den mån det inte går, för att den typ tillhör något skogsbolag som blir kinkiga om man sågar ner träd, röja undervegetation ris och kvistar på marken där, så att det egentligen bara kan bli tal om toppbrand i den delen av skogen.

Visst är det jobbigt och läskigt med stora bränder, men för att sätta detta lite i perspektiv för samhället i stort.
vi pratar sammanlagt ca 25000 hektar skogsbränder den här sommaren, vilket är rätt maffigt stort om man tänker sig en tomt för nya sommarstugan. Men sverige är ca 45 miljoner hektar stort, med ca 23 miljoner hektar skog.

Så det är ca en promille av skogsmarken som brinner, och svensk skogsnäring står och faller inte med detta.
Dessutom är återväxten fenomenal på mark som brunnit, där kol och näringsämnen återbördas till marken, till skillnad från de kalhyggen där man lämnat ris och kvistar att långsamt murkna under 30 års tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bränderna i sverige 2018
InläggPostat: tor 26 jul 2018, 13:27 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
YLE skriver om skogsbränderna:
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/07/ ... -vill-saga
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/07/ ... e-drabbats

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bränderna i sverige 2018
InläggPostat: tor 26 jul 2018, 16:51 
Jaakko skrev:


Åh herregud, så då ska vi alltså bedriva ännu mer destruktivt skogsbruk för att hindra framtida skogsbränder, om vi ska följa den finska modellen? Mer tall, mer gallring, mer fragmentering av arealerna? Kommer inte att finnas ett levande djur i den beryktade fantastiska svenska skooogen på tjugo år i så fall.

... eeeller så accepterar vi att brand är en del av barrskogens ekologi, och istället får vi dumjävlar till människor anpassa oss. Fri ekologi är det enda som fungerar.

Jepp. Kanada börjar vara riktigt lockande nu. Controlled burns är praxis där sedan länge.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: bränderna i sverige 2018
InläggPostat: tor 26 jul 2018, 17:36 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jag ser inte hur mer gallring skulle hjälpa snarare tvärt om . Har varit i skogen ganska mycket nu på sistone och där det är gallrat och röjt för ett eller ett par år sedan ligger det som ett täcke över hela marken ett supertorrt lager av både löv busk och barrträd . Det ser ut som högar av avlagda julgranar . Där behövs det bara en liten gnista för att det ska säga whosch .
Här i mitt område är det vanligt att låta lövet stå och kanske kunna skörda lövet som massa eller ved innan det är dags för barret att bli timmer .

Norge tycker jag har ett bra system för avverkning . Där delar man in markerna i långsmala repor och där varje repa har en ålder men inget i närheten av varandra har samma utan man har ett tripp trapp trull sortiment . Varje rimpa kanske 20-30 meter brett . Dels så skyddar det en del mot bränder men också mot stormskador då de olika åldrarna i närheten av varandra skyddar . Det blir inga stora kalhyggen där blåsten får tag och sänker träd i kanterna . Det blir en mer naturlig skog även om den går att sköta rationellt och djuren kan bo kvar i området bara gå in i nästa område efter avverkning inte flytta långa sträckor för att hitta nya områden

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: bränderna i sverige 2018
InläggPostat: tor 26 jul 2018, 17:37 
GMan skrev:
Jaakko skrev:


Åh herregud, så då ska vi alltså bedriva ännu mer destruktivt skogsbruk för att hindra framtida skogsbränder, om vi ska följa den finska modellen? Mer tall, mer gallring, mer fragmentering av arealerna? Kommer inte att finnas ett levande djur i den beryktade fantastiska svenska skooogen på tjugo år i så fall.

... eeeller så accepterar vi att brand är en del av barrskogens ekologi, och istället får vi dumjävlar till människor anpassa oss. Fri ekologi är det enda som fungerar.

Jepp. Kanada börjar vara riktigt lockande nu. Controlled burns är praxis där sedan länge.


Jag vet inte mycket om skogsbruk och skogsvård i Sverige men på schweizisk radio har jag hört att en anledning till skogsbränderna i Sverige (förutom torkan förstås) är vårt skogsbruk.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet