Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Radio Ragnarök, 100MHZ
InläggPostat: tis 12 sep 2017, 21:05 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: fre 08 sep 2017, 17:54
Inlägg: 7
Jag har ordnat ihop hårdvaran som krävs för att sända FM-rundradio efter SHTF/TEOTWAWKI, en 25W FM-sändare("skräpsändare" från Ebay, men efter TEOTWAWKI bryr sig nog inte så många om kvaliteten och eventuella övertoner) med antenn, fickminne, solpaneler etc. Förmodligen kommer Sveriges Radio och RixFM sluta sända rundradio efter STHF, och då hade många säkert uppskattat att kunna lyssna på lokalradio, en FM-radio kan dom flesta säkert ordna fram på något sätt. Jag bor centralt i en större stad, och har tillgång till taket på mitt hus, varifrån jag säkert får bra täckning över samhället.

Vad tror ni om detta? Hade det varit bra? Jag har provat att sända mot en konstlast, men inte vågar göra några skarpa sändningar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Radio Ragnarök, 100MHZ
InläggPostat: tis 12 sep 2017, 22:02 
Kan inte ett smack om radio men tvekar på att FRA kommer pejla dig och skicka in SOG om du gör en testsändning i 5 minuter.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Radio Ragnarök, 100MHZ
InläggPostat: tis 12 sep 2017, 22:39 
Varför vill du sända?

Jag har själv en FM-sändare, men lite klenare. Jag har den vid BOL för att kunna nå hela byn med något som alla kan höra för att kunna hjälpa till som infocentral. Slocknar vanliga radion men min funkar och det inte är lede fi som släckt sändningarna skulle jag inte tveka. Jag tror det kan vara en bra idé om man har ett syfte med sina sändningar.

Själv skulle jag inte börja sända rundradio i stan under ett krisscenario där det finns risk att andra vill komma åt den som har resurser, om jag inte har tillräckligt med resurser för att behålla dem förstås. :mrgreen:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Radio Ragnarök, 100MHZ
InläggPostat: tis 12 sep 2017, 23:07 
du ska INTE prova skarp, innan :shtf:

allternativ annvändning, ala the road, inpratat meddelande om plats för kontakt och köttet behöver inte ens jagas :notme: :sneaky: ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Radio Ragnarök, 100MHZ
InläggPostat: ons 13 sep 2017, 17:00 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: fre 08 sep 2017, 17:54
Inlägg: 7
Skulle ni vara intresserade efter SHTF, av att lyssna på en radiokanal som spelar gamla disco-klassiker från 70-talet blandat med en del prat, mest mina egna reflektioner över det postapokalyptiska samhället?

Jag tänker mig att det kanske inte finns så mycket kabel-TV och annan underhållning efter SHTF...

En polare testade radion skarpt för ett tag sedan, fungerade fint från ett hustak i vår ort och förmodligen hade alla inom någon mil kunnar höra sändningen om dom hade rattat in frekvensen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Radio Ragnarök, 100MHZ
InläggPostat: tor 14 sep 2017, 05:14 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Varför inte? Three Dog på GNR i Fallout var ju trevlig att lyssna på.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet