Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sveriges främsta prepper bor i Malung...
InläggPostat: sön 19 nov 2017, 16:36 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: sön 08 maj 2011, 14:17
Inlägg: 132
Det finns ett bra program som heter Kalles sex liv. Det handlar om en stressad Stockholmare som kollar mobilen hela tiden och oroar sig för att han ska få en parkeringsbot. Hur som helst. I ett avsnitt handlar det om att han besöker en kille i dalarna som lever 1800 tals liv.

Grejen är den att killen han besöker är Sveriges kanske främsta prepper!

https://www.svtplay.se/video/15113656/k ... start=auto

Vad tycker ni om detta avsnittet?

_________________
Silver i fickan och tryck i nävarna!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sveriges främsta prepper bor i Malung...
InläggPostat: sön 19 nov 2017, 19:05 
Gillar hela serien, många andra tänk där att lära sig ett eller annat av.

Ang. det avsnittet, javisst, det finns många preppers där ute som inte ens vet om att de är det. :-) Finns nån film på SvT som heter "Gubben i stugan" eller nåt sånt, om jag tänker på rätt program. En gubbe som bor ensam i ett hus på landet i Götaland tror jag. Tyst och stillsam film och visserligen äter gubben falukorv men i övrigt klarar han sig själv i hög grad. Definitivt mer prepper än jag. Åter något att ta till sig av.

Åter om avsnittet, jag tycker han är rätt cool som kör sitt race. Det roligaste är att han får respekt för det trots att han är en rätt udda figur, kul att ungarna är med på det också och verkar tycka det är ok. Man kan ju tänka sig att ungarna själva eller deras "kompisar" skulle ställa till det.

Ibland drabbas jag spontant av "Knasig typ, otäckt." men för det mesta kommer jag på mig, tänker ett varv till och inser att det finns andra sätt än mina eller de vanliga som är värda respekt. Kanske största behållningen för min del med såna program som porträtterar folk som inte lever som de flesta.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sveriges främsta prepper bor i Malung...
InläggPostat: sön 19 nov 2017, 20:32 
Bra serie klart sevärd.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sveriges främsta prepper bor i Malung...
InläggPostat: sön 19 nov 2017, 20:54 
Bra serie, men lite OT undrar jag en del kring utgångspunkten, om detta att stadsbor vill "fly stressen", genom att helt sonika flytta ut på landet. Det är något som man ofta hör, ofta med lite idealiserade visioner om hur fridfullt och fantastiskt det ska vara.

Visst är landet är en lugnare miljö och allt, men om man klistrad vid telefonen i staden så lär man vara lika klistrad vid telefonen i byn, är man lättstressad i Stockholm så lär man vara lika lättstressad i Arvidsjaur. Det känns ibland som att mången inbiten stadsbo med skogsdrömmar idealiserar och romantiserar alldeles för mycket, utan att fundera på om roten till ens bekymmer ligger i omgivningen eller en själv.

Alla platser har sina egna stressorer. Visst är staden en galen miljö med oljud, trånga köer, avgaser och psykfall, men ute på vischan har du dålig kommunikation, vägar som kan vara igensnöade dagar i sträck, långt till alla förnödenheter, långt till sjukvård... Ska man dessutom vara självförsörjande till någon grad så är det inte att leka med. Skördar kan slå fel, vedlagret kan ta slut under hårda vintrar, rovdjur kan ta dina kreatur, osv.

Jag tror att överlevnadens karga och hänsynslösa verklighet är något som går många förbi när de drömmer om ett "enklare" liv. Inget är ju "enklare" än att bo i en stad och få allt serverat på silverfat, bara du betalar. Det är en helt annan sak att själv ta ut ett djur med blod som rinner och stanken av inälvor, stå tolv timmar om dagen med en flåhacka i jorden, och spendera långa, karga vintrar ensam med din familj utan yttre kontakt när det är snöstorm i en vecka.

Slut OT.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sveriges främsta prepper bor i Malung...
InläggPostat: mån 20 nov 2017, 02:47 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Mjo, men det beror nog på vad man är för sorts människa. En som har svårt för oljud och inte är så bra på att värja sig mot det ständiga bombardemanget av sinnesintryck i en storstad far illa i en storstad men kunde kanske gilla den stillsamma dramatiken i att odla ett större grönsaksland och den ständiga kampen mot ogräs. En som har svårt för lugn och ro kanske bryter ihop när batterierna till mobilen och radion/musikspelaren tar slut/går sönder så att hen måste rensa ogräs en hel dag utan att se en människa och med bara fågelsången att lyssna på.

Du ska bo rätt långt ut på vischan om det är ett problem att vägarna blir igensnöade dagar i sträck. Kommer inte ihåg att jag har varit med om det. I mitt föräldrahem tog aldrig veden slut, i alla fall inte innan de skaffade elpatron som grundvärme. (Men då var de nog relativt gamla, min mor blev dessutom rätt skraltig och dålig på att gå med tiden.) Men ska man bli självförsörjande och faktiskt leva på vad man odla är det nog en källa till stress. (Potatisen slog aldrig riktigt fel heller. Men numera finns det ju elaka skadedjur som faktiskt kan fördärva potatisskörden på riktigt.) Fast så länge samhället består i nuvarande form kan man ju alltid köpa i affären i stället. Och blir det riktigt, riktigt illa kan man få försörjningsstöd.

Björngrillarn skrev:
Bra serie, men lite OT undrar jag en del kring utgångspunkten, om detta att stadsbor vill "fly stressen", genom att helt sonika flytta ut på landet. Det är något som man ofta hör, ofta med lite idealiserade visioner om hur fridfullt och fantastiskt det ska vara.

Visst är landet är en lugnare miljö och allt, men om man klistrad vid telefonen i staden så lär man vara lika klistrad vid telefonen i byn, är man lättstressad i Stockholm så lär man vara lika lättstressad i Arvidsjaur. Det känns ibland som att mången inbiten stadsbo med skogsdrömmar idealiserar och romantiserar alldeles för mycket, utan att fundera på om roten till ens bekymmer ligger i omgivningen eller en själv.

Alla platser har sina egna stressorer. Visst är staden en galen miljö med oljud, trånga köer, avgaser och psykfall, men ute på vischan har du dålig kommunikation, vägar som kan vara igensnöade dagar i sträck, långt till alla förnödenheter, långt till sjukvård... Ska man dessutom vara självförsörjande till någon grad så är det inte att leka med. Skördar kan slå fel, vedlagret kan ta slut under hårda vintrar, rovdjur kan ta dina kreatur, osv.

Jag tror att överlevnadens karga och hänsynslösa verklighet är något som går många förbi när de drömmer om ett "enklare" liv. Inget är ju "enklare" än att bo i en stad och få allt serverat på silverfat, bara du betalar. Det är en helt annan sak att själv ta ut ett djur med blod som rinner och stanken av inälvor, stå tolv timmar om dagen med en flåhacka i jorden, och spendera långa, karga vintrar ensam med din familj utan yttre kontakt när det är snöstorm i en vecka.

Slut OT.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sveriges främsta prepper bor i Malung...
InläggPostat: mån 20 nov 2017, 15:03 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 13 jul 2011, 20:15
Inlägg: 608
Ort: I mitten av Skåne!
Vill man ha lugn och ro skall man inte bo på landet = där modernt lantbruk bedrivs. Hela mitt hus hoppar när grannbondens anställda kör förbi med maskiner stora som halva mitt hus. I avfolkningsbygd blir det så klart tystare.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

_________________
"Det kan gå bra"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sveriges främsta prepper bor i Malung...
InläggPostat: mån 20 nov 2017, 16:40 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
I stan ligger man heller inte konstant efter med flera A4 sidor anteckningar om uppgifter som skulle ha gjorts för typ en månad sedan...
Första gången i hela mitt liv jag faktiskt upplevt tid som inte varit vikt åt någonting särskilt annat än saker jag själv gett mig in i som träning och annat.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sveriges främsta prepper bor i Malung...
InläggPostat: tis 21 nov 2017, 18:49 
Zombie skrev:
Du ska bo rätt långt ut på vischan om det är ett problem att vägarna blir igensnöade dagar i sträck. Kommer inte ihåg att jag har varit med om det. I mitt föräldrahem tog aldrig veden slut, i alla fall inte innan de skaffade elpatron som grundvärme. (Men då var de nog relativt gamla, min mor blev dessutom rätt skraltig och dålig på att gå med tiden.) Men ska man bli självförsörjande och faktiskt leva på vad man odla är det nog en källa till stress. (Potatisen slog aldrig riktigt fel heller. Men numera finns det ju elaka skadedjur som faktiskt kan fördärva potatisskörden på riktigt.) Fast så länge samhället består i nuvarande form kan man ju alltid köpa i affären i stället. Och blir det riktigt, riktigt illa kan man få försörjningsstöd.


Jovars, det blev nog lite hyperbolisk text av mig, men däremot har jag varit med om ganska rediga vintrar uppe i banjoland där traktorerna och plogbilarna knappt har hunnit med. Ute i småbyarna är det vanligtvis upp till någon lokal halvdöd gubbe att ploga grusvägen med sin gamla grålle...


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet