Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Klimatförändring - hur preppar du?
InläggPostat: sön 03 dec 2017, 19:26 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Hur preppar du eller har preppat för följande klimatförändringar?
1. Varmare och torka
2. Varmare och mycket regn
3. Kallare och torka
4. Kallare och mycket regn/snö
Vi pratar alltså värmebölja och vargavinter. Skogsbränder och översvämningar.
..utan att diskutera orsaker till klimatförändring destomer.
Om du låter bli att preppa för en eller flera av dessa alternativ, motivera gärna varför.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimatförändring - hur preppar du?
InläggPostat: sön 03 dec 2017, 21:59 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Min BOL ger mig möjlighet till viss odling och enklare djurhållning. Jag har tillgång till jakt och fiske men begränsat med ved. BOL: en klarar inte försörja en speciellt stor grupp under en längre tid.

Jag räknar med att torka, översvämningar och bränder kommer göra BOL: en otjänlig. Likaså räknar jag med att flyende från andra områden kommer utgöra stora problem.

Därför kommer jag försöka hålla gruppen så liten och rörlig som möjligt samt kompetent avseende skydd och försörjning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimatförändring - hur preppar du?
InläggPostat: sön 03 dec 2017, 23:32 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag råkar bo högt så översvämmning är jag inte rädd för.

Jag har köpt diverse fiffiga kylprodukter och extrakläder som jag egentligen inte behöver i nuläget, men så avancerat är det inte. Jag har inte gjort mycket, men jag vet inte vad jag skulle kunna göra. (Om man har en BOL kommer nog saken i ett annat läge.)

Men klimatförändringar kommer nog mer krypande Efter två-tre rekordvintrar/-somrar kommer samhället att anpassa sig efter det. Men jag tror torka är svårast att hantera på samhällsnivå. Vattnet är viktigt för så många saker att om det blir dålig tillgång får det stora återverkningar på allt från jordbruk till hygien och industri. Såvida vi inte talar tvättäkta istid, fimbulvinter eller långvarig extrem hetta. Det finns visst varma platser på jorden där det nu börjar bli så varmt att man bokstavligen inte kan leva där, även om man har gjort det i tusentals år. Det finns visst en gräns där även de unga, friska och starka dör av själva värmen.

Jaakko skrev:
Hur preppar du eller har preppat för följande klimatförändringar?
1. Varmare och torka
2. Varmare och mycket regn
3. Kallare och torka
4. Kallare och mycket regn/snö
Vi pratar alltså värmebölja och vargavinter. Skogsbränder och översvämningar.
..utan att diskutera orsaker till klimatförändring destomer.
Om du låter bli att preppa för en eller flera av dessa alternativ, motivera gärna varför.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Klimatförändring - hur preppar du?
InläggPostat: mån 04 dec 2017, 16:05 
Jag har turen att bo lite högt. Ingen risk för översvämning vid hög vattenföring/nederbörd eller stigande havsyta.

Men å andra sidan är det väl dränerat under med påföljd att torra somrar leder till väldigt torr jord vid odling på friland.

Jag har börjat intensivodla i lådor på bockar, och även hydroponiskt sommartid ute under bar himmel, det förbrukar mycket lite vatten.

Jag har skaffat en kubik och tänker samla regnvatten från hustaket för att kunna vattna lite mer på friland sommartid.

Dessutom undviker jag att fräsa/gräva djupt på våren, ser till att göra det på hösten istället. Detta för att undvika att förstöra kappilärverkan som gör att markfukt kan stiga uppåt.

Jag har även funderat på att göra en våtbädd. Alltså gräva ner en stor presenning en till en halvmeter ner i ett "dike". Det kan hålla kvar vatten utan att det dräneras bort eller träd intill tar allt vatten. Och odla ovanpå den bädden. Kanske flytta sparrisen? Gör vattning effektivare. Kan även kombineras med kompostering genom att man lägger mycket ris i botten.

Ute i skogen funderar jag på att sätta några barriärer i dikena. Kanske förberedda barriärer där jag kan sätta ner ett par brädlappar för att täppa till snabbt och enkelt. Så att vattentrycket tätar och håller fast. Så att jag på våren kan hålla kvar lite mer vatten i botten på dikena så att det inte blir torrt så snabbt. Dämmer alltså bara botten av dikena. Idag är det nästan så att träden får en extra årsring av att tillväxten avstannar på grund av torka sommartid.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet