Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur kan en eskalerad SHTF komma att se ut?
InläggPostat: tis 20 mar 2018, 13:40 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
För att preppa rätt så måste man förutspå hur situationen man vill förekomma kan se ut. Då är tidigare erfarenheter av kris värdefulla. Jag hittade för detta en mycket tänkvärd artikel i kölvattnet av St Louis upploppen och plundringarna från 2014. Det är inte svårt att tänka sig ett liknande scenario utspela sig i Sverige framöver, och lärdomarna från och resonemangen kring människors agerande tror jag är mycket viktiga att fundera kring för ens egna förberedelser.

If people can delude themselves into believing that the police officer was in the wrong in this recent event, how hard will it be, when they are starving, to delude themselves that you are in the wrong by seeking to protect yourself and your fellow retreat members, and demand you share your supplies with them.
http://codegreenprep.com/2014/08/update ... s-rioting/

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kan en eskalerad SHTF komma att se ut?
InläggPostat: tis 20 mar 2018, 18:54 
Slaget om Mostar är intressant: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/65 ... ramid=2519


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kan en eskalerad SHTF komma att se ut?
InläggPostat: tis 20 mar 2018, 21:26 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Intressant ämne! Tyvärr är min skolengelska sisådär.... :notme:

Men tror jag förstår andemeningen o instämmer nog över konsekvenserna. Kan inte lagens långa arm dyka upp vid brott i detta nu! Så lär de inte lyckas när det går bananaz....På riktigt!
Rädda sig den som kan!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kan en eskalerad SHTF komma att se ut?
InläggPostat: ons 21 mar 2018, 11:36 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Urd skrev:
Intressant ämne! Tyvärr är min skolengelska sisådär.... :notme:

Men tror jag förstår andemeningen o instämmer nog över konsekvenserna. Kan inte lagens långa arm dyka upp vid brott i detta nu! Så lär de inte lyckas när det går bananaz....På riktigt!
Rädda sig den som kan!


Jag gjorde en mycket snabb och slarvig översättning av de sex punkterna tidigt i artikeln.

1. Döm inte andra människors handlingar efter ditt eget synsätt och egna värderingar. Andra människor kan agera irrationellt och oväntat på sätt som kan vara mycket skadliga för dig själv, din familj och dina ägodelar/förråd.

2. I ett ogynnsamt scenario där den normala sociala ordningen är störd kan andra ta sig rätten att ta allt du äger och har från dig, inklusive din värdighet och till och med ditt liv, även om det inte finns någon logisk anledning till det. Tro inte att samhällets sönderfall tar fram det bästa hos folk i gemen. Det kommer att ta fram det värsta hos tillräcklligt många för att utgöra ett allvarligt problem.

3. Om du aktivt försvarar dig själv, de dina och era ägodelar kan du förmodligen hålla undan alla utom de mest desperata plundrarna i de tidigaste stadierna av ett civilt sammanbrott. Senare, när plundrarna inte längre motiveras av girighet utan av rädsla och överlevnadsinstinkt, kommer situationen att bli alltmer extrem.

4. Vi vet aldrig när upplopp kan bryta ut. Parametrarna som triggar det och hur/vilka konsekvenserna blir kan vara både oväntade och oproportionerliga. Underskatta inte upploppsmakarna. De består av kringströvande opportunister som kommunicerar med varandra för att koordinera och planera sina handlingar.

5. Upplopp kan sprida sig till omkringliggande områden som inte haft med det ursprungliga området att göra pga upploppsmakarna inte bara förflyttar sig till fots. De har också bilar. När en del av ett urbant område med kollektivtrafik drabbas av upplopp är hela området i riskzonen.

Slutligen, när saker skiter sig kan du inte räkna med att polisen skall finnas till hands för att skydda dig och dina ägodelar. Det kommer att vara var och en för sig själv, varje område med grannsamverkan och varje shoppingstråk/galleria/företagarförening osv.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kan en eskalerad SHTF komma att se ut?
InläggPostat: ons 21 mar 2018, 11:46 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Installera Google Chrome där det finns en function "translate this page" som man klickar på så hela sidan översätts för de som tycker språk är ett hinder. Använd när ni surfer tyska matgrossister också :D

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kan en eskalerad SHTF komma att se ut?
InläggPostat: ons 21 mar 2018, 12:20 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Tack! :up:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kan en eskalerad SHTF komma att se ut?
InläggPostat: ons 21 mar 2018, 14:22 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
somvanligt skrev:
Installera Google Chrome där det finns en function "translate this page" som man klickar på så hela sidan översätts för de som tycker språk är ett hinder. Använd när ni surfer tyska matgrossister också :D

Eller google translate (eller liknande tjänst) om man inte vill använda chrome


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kan en eskalerad SHTF komma att se ut?
InläggPostat: ons 21 mar 2018, 20:53 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Jag erkänner jag är Dataanalfabet!...... :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kan en eskalerad SHTF komma att se ut?
InläggPostat: fre 23 mar 2018, 03:31 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det är sant att man inte ska döma andra efter sig själv, men det hela implicerar att man själv inte skulle kunna komma på idén att plundra. Preppers har väl i allmänhet sina förråd att skydda och är kanske bättre än genomsnittet på att planera och tänka efter före, men inte tror jag att preppers är immuna mot att slå följe med plundrare och även att handla irrationellt. Det tar nog bara litet längre tid.

Omnivore skrev:
1. Döm inte andra människors handlingar efter ditt eget synsätt och egna värderingar. Andra människor kan agera irrationellt och oväntat på sätt som kan vara mycket skadliga för dig själv, din familj och dina ägodelar/förråd.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kan en eskalerad SHTF komma att se ut?
InläggPostat: fre 23 mar 2018, 07:55 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Zombie skrev:
Det är sant att man inte ska döma andra efter sig själv, men det hela implicerar att man själv inte skulle kunna komma på idén att plundra. Preppers har väl i allmänhet sina förråd att skydda och är kanske bättre än genomsnittet på att planera och tänka efter före, men inte tror jag att preppers är immuna mot att slå följe med plundrare och även att handla irrationellt. Det tar nog bara litet längre tid.


Nä, om ungarna skriker av hunger får man göra det man måste för att hålla dem vid liv. WROL har nog då redan inträffat med tanke på att tillräckligt många inte preppar och de blir hungriga först. Det kommer att bli som i Fallout, minus radioaktiviteten om vi har tur. Ser man ett övergivet hus/affär/whatever så går man in och kollar vad som finns. Se upp för raiders ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kan en eskalerad SHTF komma att se ut?
InläggPostat: fre 23 mar 2018, 18:30 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Omnivore skrev:
Nä, om ungarna skriker av hunger får man göra det man måste för att hålla dem vid liv. WROL har nog då redan inträffat med tanke på att tillräckligt många inte preppar och de blir hungriga först. Det kommer att bli som i Fallout, minus radioaktiviteten om vi har tur. Ser man ett övergivet hus/affär/whatever så går man in och kollar vad som finns. Se upp för raiders ;)


Raiders är inga problem, värre är det när man möter några från brödraskapet! :D ;)

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet