Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Korrekt uteklädsel?
InläggPostat: fre 21 nov 2014, 00:00 
När jag läser tråden varfor-valjer-vuxna-manniskor-fel-klader-t8026.html inser jag att jag nog inte är så bra på att klä mig. Typiskt blir jag blöt om benen och för svettig när jag är ute och skidar, för kall när jag är ute och går (spatserar) och för blöt när det regnar.

Så, lite tips skulle uppskattas.

Vinter, låg aktivitet.

Vinter, hög aktivitet.

Regnig vår/höst låg resp. hög aktivitet.

Varm sommar, låg resp. hög aktivitet.

Eller nån annan uppdelning.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Korrekt uteklädsel?
InläggPostat: fre 21 nov 2014, 00:53 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Om man ska variera sin aktivitet så är grunden att kunna styra ventilationen.

Det gör i så fall att fodrade eller material med egenvikt i fråga om jackor och byxor ej kan användas alls, om plagget "vill" ligga platt på kroppen din så kommer inte luften att röra sig under det som det ska vid rörelse. Här är man alltså i princip rakt av hänvisad till sk skalplagg som yttersta lager, gärna av membrantyp som släpper ut viss mängd vattenånga även utan öppningar.

Öppningar är alltså nästa steg, en jacka måste kunna öppnas under armarna, dragkedjan ska kunna dras upp både nedifrån och uppifrån, ärmarna bör ha en mudd som går att öppna till överdiameter och halsöppningen bör vara väl tilltagen. Allt ovan måste likväl kunna stängas effektivt när så behövs. Dvs när man inser att temperaturen kommer stiga, så öppnar man förebyggande och håller den i shack, väl medveten om att om man har ett antal lager på sig, så kommer ens svettningsförmåga vara nedsatt och parerar man ökad temp "för sent" så fuktar man upp sig själv innifrån. Luften ska kunna cirkulera innanför skalplagget och ventilera de porösa material du har under detta.

Nästa lager är värmefleece, dvs en tjockare fleece man använder om det är kallt ute. Detta lager är inte "tight" utan luftigt, här ska luft också kunna cirkulera lite mellan fleecen och nästa lager och det är viktigt att kunna öppna i halsen, speciellt om man har detta lager pga att man förväntar sig att behöva stå stilla men sen vill kunna röra sig lite också.

Lagret under det är en microfleece, dvs en tunn fleece som ligger ovanpå understället som ett extra lager. Denna kan användas som förstärkning till värmefleece, eller vid varmare väderlek som ersättning för värmefleece.

Underst har man understället som om man ska vandra och utföra normal aktivitet bör vara av ull eftersom detta värmer även om det blir vått, nackdelen med ull är att det torkar lite långsammare, ska man anstränga sig hårdare så kan man ha en brynja i ull mellan kropp och understället och skippa microfleecen istället, alternativt köra syntetunderställ (som inte värmer när det är blött men torkar snabbt) underst och lägga brynjan överst för att få lite distans mellan skalplagget och kroppen (bättre vindskydd eftersom jackan då lägger sig uppe på "ribbor" och får minimal kontaktyta samt bättre ventilation av understället pga luftspalt)
Just vad gäller understället så måste man prova sig fram och lära sig hur just ens egen kropp fungerar, här är vi alla olika i fråga om hur snabbt, hur mycket och när vi svettas och vad som fungerar.

Dvs ska jag vara riktigt varm, så har jag:
Skalplagg
Värmefleece
microfleece
brynja
ull underställ
Sen får man öppna och/eller ta av sig om man behöver ta i, annars blir man blöt innifrån. En svinkall torr vinterdag så blir ju den relativa luftfuktigheten på kall luft som rör sig in innanför kläderna och värms upp av kroppsvärmen extremt låg vilket gör att vad fukt man avger avdunstar jättebra.

Ska jag jobba hårt, så kör jag
Skalplagg
Brynja
Syntetunderställ
Man kan lägga på fleece mellan skal och brynja om det är kallt nog men tanken är att ha ventilation och vädra ut fukt medans man jobbar.
Med en setup som denna så måste man dock varva ner och jobba sig torr innan man stannar upp, annars fryser man som fan kort efter det att man slutar ta i.

På fötterna får man prova sig fram vad som fungerar, en tunn ullsocka, alternativt en tjock ullsocka eller två tunnare, alternativt en tunn och en tjock, möjligen värmesula i skon också, allt beroende på temperatur och frusenhet. På sommaren bör man med fördel titta på sockar i bambu, rena skor (på insidan), rena fötter och rena sådana sockar tar bort mycket av fotsvetten och höjjer komforten rejält. Är det svinkallt så kan man behöva ha för stor storlek på skon och riktiga "sleeves" av tjock ull. Skon säger jag inget om, den är uppgiftspecifik.

På händerna så får man välja handskar efter vad man tänker göra men tillräckligt kallt så blir man tvingad att gå på tumvante, gärna med en tunnare handske under - går dock inte alltid om man ska använda stavar mm. I riktigt kallt klimat så är det enormt viktigt att man har med sig extra mössa och extra handskar samt använder straps för att säkra de handskar man har på sig vid jackan så en inte blåser bort om man måste ta av den och skulle man förlora en handske eller mössan, så har man som sagt reserv.

Regn är svårt, speciellt om det är mycket regn och man måste jobba samtidigt, tillräckligt kallt regn och det kyler ju, men är regnet behagligt så börjar det bli bra svårt att klä sig. Med regn är ju luftfuktigheten extremt hög och vad fukt man vill bli av med innifrån blockeras dels av ens skalplagg/regnställ samt avdunstar extremt dåligt pga luftfuktigheten. Här gäller alltså det omvända förhållandet mot den kalla vinterdagen. Här har jag inga bra råd som fungerar i alla lägen.

Riktigt varm sommar så rekommenderar jag svart T-shirt som man om möjligheten finns har kört ner i en spann vatten, vridit ur och tar på sig, det blir en sk "Redneck AC" där vattnet som avdunstar övergår till ångfas behöver enorma energimängder vilka dras från dig i form av värme. Med detta knep så kan du klara att stå uppe på ett svart plåttak en 30+ dag. Svart t-shirt för att svart blockerar solen bättre än ljusa färger (solskydd) och avdunstningen håller dig ändå kall. Är det extremt vamt så får man helt enkelt köra långärmad t-shirt och långbyxor enligt samma koncept men då är det JÄVLIGT varmt. Nackdelen är så klart att fri tillgång på vatten behövs. Solhatt är också klart underskattat, så även en normal keps, en sådan fungerar också bra om man använder den som "redneck ac" för huvudet. Är det bara varmt och man inte ska anstränga sig, typ bara promenera i lugn takt så fungerar ju keps, t-shirt, shorts och skor efter behov ganska bra. Börja dränka med vatten behövs ju först när det är kroppsarbete med i bilden eller skitvarmt. Vid stark sol så är ett handhållet solparasoll också klart underskattat. Ser lite fjolligt ut men fungerar kanon. En AA-driven liten fläkt i fickan samt en tömd hårspray flaska fylld med vatten (pumpvariant med finaste mist munstycket) är också galet skönt att ha när det är så varmt att man börjar vackla i tron... nämnde jag löjligt mycket vatten? dvs att aldrig någonsin släppa en 1,5L pet ur näven... kanske kan man vänja sig med mindre, men jag gör i alla fall av med extremt mycket vatten varma dagar... :)

Tycker ni något ovan ser konstigt ut så fråga, det verkar klart i mitt huvud men det är sent så jag kan ha missat något eller förklarat luddigt! ;)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Korrekt uteklädsel?
InläggPostat: fre 21 nov 2014, 01:01 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
DU, mycket bra! :up:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Korrekt uteklädsel?
InläggPostat: fre 21 nov 2014, 10:41 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
@derzu

:up:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Korrekt uteklädsel?
InläggPostat: fre 21 nov 2014, 12:54 
Offline
Greyman

Blev medlem: ons 03 sep 2014, 11:06
Inlägg: 362
Ort: Svedala
Exakt, bra skrivet :up:

Vill lägga till en sak, bambu, du nämnde det i förbifarten.

Bambu strumpor = superbra, ingen fotsvett där inte samt mer slitstarkt än ull.
Bambu kallingar och trosor = skitbra, helt annan fräschhet än alla andra material.

Bambu andas värmer o är antibakteriellt!

Bambu underställ oxå riktigt riktigt bra!

Syntetunderställ funkar bra vid temp ovanför 0-sräcket om du ex spelar fotboll, kör skidor/rullskidor eller kör intervallträning. Annars ull el bambu.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Korrekt uteklädsel?
InläggPostat: fre 21 nov 2014, 13:02 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 11:36
Inlägg: 269
Ort: Södra Sverige
Brynja? Vad är det? En sån där undertröja med en massa hål i?

Och varför brynja efter understället? För att skapa distans mellan underställ och nästa lager?

Var köper man det?

Jag har ingen bra strategi när det gäller arbetskläder. Brukar ta på mig enligt skalprincipen. Kallt = många lager. Och sen ta av mig allt eftersom när jag blir varm. Efter 1,5-2 timmar brukar det vara dags för paus inomhus, då byter jag tröjor eftersom de brukar vara genomsvettiga...

_________________
Förberedd för allt. Nästan...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Korrekt uteklädsel?
InläggPostat: fre 21 nov 2014, 14:11 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
huhu sunka skrev:
Brynja? Vad är det? En sån där undertröja med en massa hål i?

Och varför brynja efter understället? För att skapa distans mellan underställ och nästa lager?

Var köper man det?

Jag har ingen bra strategi när det gäller arbetskläder. Brukar ta på mig enligt skalprincipen. Kallt = många lager. Och sen ta av mig allt eftersom när jag blir varm. Efter 1,5-2 timmar brukar det vara dags för paus inomhus, då byter jag tröjor eftersom de brukar vara genomsvettiga...


Brynja är "nätstrumpor för riktiga män" ;) dvs ett plagg som är uppbyggt som ett fiskenät och av en tjock ulltråd.
Kan antingen vara närmast kroppen och då för att svett ska avdusnsta direkt från huden och kyla aningen bättre. Den varianten fungerar inte så bra för alla, men för en del så fungerar det kanon, klart värt att prova i alla fall.
Brynjan kan även läggas ovanpå understället som en distans mot nästa lager, vid skidåkning använder jag (beroende på temp) brynjor på det viset bara för att förhindra att skalplagget av fartvinden lägger sig dikt an mot understället och kyler via kontakt. Står man stilla eller sitter i liften så får man även aningen mer luftspalt på det viset men helt utan att det isolerar så fort man börjar röra sig eftersom brynjan är öppen. Brynjor kan vara kanonbra i vissa lägen.

Ang överhettning, gör tvärtom mot hur du gör.
Om du vet att du kommer bli varm och genomsvettig så ta av dig väsentligt tidigare och "mota olle i grind" så att säga. Direkt den där första känslan av överhettning börjar gå genom kroppen så har du tagit av dig för sent och kroppen kommer under några minuter jobba järnet på att försöka kyla ner sig (svettas), tar du av dig då, så kommer du förmodligen att a av dig för mycket eller har redan blivit blöt. Förutom när det är svinkallt så kan man säga att direkt du tänker sätta igång att arbeta, öppna upp innan. Du kommer frysa en del innan du får till det men efter hand så får du svart bälte i saken och det faller sig helt naturligt.

Undvik även allt vad bomull heter i arbetskläder förutom kanske som yttersta skikt (tex arbetsbyxan) som ju kan behöva vara av det pga slitageskäl, bomull har annars inga egenskaper man önskar om man gör annat än att sitta stilla eller gå i lugnt tempo. För att inte tala om billiga arbetsjackor med material liknande bävernylon ytterst och det där klassiska syntetiska fusk-fårpäls-fluffet som foder, de är bland det jävligaste man kan ha på sig och bör bara bäras om jobbet man gör tvingar en att slänga kläder ofta, annars är de tortyr mot en stackars arbetare som försöker hålla tempen jämn. :)

Om det arbete man utför tillåter, så är ett bra tips att ha ett par tunnare handskar i fickan som man kan byta till, massor av värme går ut genom händerna och ibland kan en sån liten ändring räcka, att ta av sig handske eller handskarna helt kan också vara ett altenativ som man imo bör göra innan man tar av sig mössa. Innan man tar av sig handskar så bör man dock redan ha öppnat upp under armhålorna (kräver jacka med specialöppning där). Många reagerar också dåligt på att öppna upp kring hals eller ta av mössa, därför bör man se om man kan lösa ventilationen på annat vis, här får man testa sig fram, personligen behöver jag ha mössan på i de flesta lägen om det är kallt ute och den är något jag mycket sällan tar av mig. Om situationen tillåter så tar jag nästan alltid hellre av mig ett lager.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Korrekt uteklädsel?
InläggPostat: fre 21 nov 2014, 23:09 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Derzu Uzala:

Vilka enormt informativa och bra inlägg du har gjort i den här tråden. Tack!

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Korrekt uteklädsel?
InläggPostat: lör 22 nov 2014, 00:18 
Även jag är tacksam för tipsen! Tack alltså till dig Derzu.

Lite ledsen över att du sågar min bävernylon-med-foder-jacka som jag är så kär i. :mrgreen: Men den har jag iof mest när jag bara flanerar. För att inte tala om min bävernylon-med-foder-skoteroverall. :ninja:

Det jag fortsatt är lite bekymrad över är byxor. Måste man hålla på och gegga med vaxer och så? Vad är bra byxor om vi skippar fjällräven, klättermusen och annat avancerat?

Sen undrar jag om det finns någon ersättning till fleece / microfleece? Har själv snöat in på ull och merino rätt mycket.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Korrekt uteklädsel?
InläggPostat: lör 22 nov 2014, 01:35 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Till alla, kul att ni uppskattar vad jag skrivit, hoppas bara ni inte surar ihop när ni ser prislapparna.... bra kläder kostar tyvärr skamlöst mycket.

MulenDag skrev:
Även jag är tacksam för tipsen! Tack alltså till dig Derzu.

Lite ledsen över att du sågar min bävernylon-med-foder-jacka som jag är så kär i. :mrgreen: Men den har jag iof mest när jag bara flanerar. För att inte tala om min bävernylon-med-foder-skoteroverall. :ninja:

Det jag fortsatt är lite bekymrad över är byxor. Måste man hålla på och gegga med vaxer och så? Vad är bra byxor om vi skippar fjällräven, klättermusen och annat avancerat?

Sen undrar jag om det finns någon ersättning till fleece / microfleece? Har själv snöat in på ull och merino rätt mycket.

/MulenDag


Bävernylonjackan kan fungera om den börjar bli urtvättad så den "läcker som ett såll" = membranplagg redneck style... ;) nackdelen är väl då att den inte klarar vind så värst bra längre och man snabbt blir utkyld i den om luften börjar röra sig. Sen kan det tyvärr också börja "snöa" inuti dessa kläder, dvs fukt som vill ut genom plagget når kall luft och kristalliseras vid det yttre tyget, dvs jackan börjar bli styv och fryser långsamt och blir isliknande ytterst.

Skoteroverallen i Bävernylon fungerar ju utmärkt till det den är till för, att sitta någorlunda stilla på skotern och ha det bra. :D

Microfleecen kallas ofta lager 2 och det finns sådan i merinoull också.
Även lager 3 kan man ha i ull, det är dock inget jag själv använt i modern tid men ser inte varför det inte skulle gå bra bara man inte har för hög densitet på ullen.

Vax på byxor begriper jag inte mycket av, jag har en tendens att titta på fysiken bakom ett plagg och vaxar man så stänger man materialet. Gör man det för att få det vattenavvisande så kan man i mitt personliga tycke istället välja ett material som har de egenskaperna från början? Däremot så kan vissa byxor som är vaxade ha god tysthet och även hålla bra vilket är intressant om man går bland grenar och liknande som jägare. Komforten i dessa byxor kan också vara grönjävligt bra. I och med att man med vaxning kan välja vilka ytor som ska vara resistanta mot väta och vilka ytor som ska andas mer så kan jag dock se att man skulle kunna få till en bra funktion i sådana plagg om man bara lägger lite tanke bakom saken.

Inget jag testat själv men har hört att polarplagg i linne och bomull, alltså för arktiska/antarktiska klimat vaxas, men jag kan inte säga att jag har någon erfarenhet av den typen av plagg i den kylan, kryper det ner under -40 så har i alla fall jag aktivt försökt att inte ha ärenden utomhus om jag inte varit tvungen. Klättring, vintersport och liknande som jag tycker är kul slutar vara kul minst 10 grader tidigare! ;) Nu babblar jag, vad jag egentligen försöker säga är att någon som kan denna typ av vaxade tyger nog kan svara bättre på den saken än mig.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Korrekt uteklädsel?
InläggPostat: tis 09 okt 2018, 06:27 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Ska lägga till ovan att jag numera mest använder woolpower plagg för även de lager som fleece rekommenderas till i texten jag skrivit. De är dyrare men klarar att buffra fukt bättre så man lider inte lika mycket av att "göra fel" i regleringen av temperatuiren, dvs man kan svettas lite utan att det är ett problem.

De väger lite mer men har klart bättre materialegenskaper i övrigt och jag rekommenderar att man tar kostnaden om man kan, annars fungerar fleece som sagt med de begränsningar som beskrivits ovan.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Korrekt uteklädsel?
InläggPostat: tis 09 okt 2018, 06:34 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Försökte länka till detta och visa på civila varianter i tråden kladsystem-t10688.html

Men det verkar inte gå att posta där för mig så jag länkar omvända vägen istället.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Korrekt uteklädsel?
InläggPostat: tis 09 okt 2018, 09:41 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
En fundering runt dessa så kallade softshellplagg, hur fungerar de för er?

Jag har ett par sådana jackor men har svårt att hitta ett bra användningsområde (temp, arbetsbelastning, fuktighet ute etc) där de verkligen fungerar bra för mig. :hm:
Jag svettas mycket och lätt och brukar köra med underställ, fleece och regn/vindplagg och trodde att dessa moderna jackor/plagg skulle förenkla det hela.
I dagsläget används de mest som dagligt yttre plagg för lätt belastning och lätt förstärkningsplagg vid lätt regn vid lägre temperaturer ovan nollan.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Korrekt uteklädsel?
InläggPostat: tis 09 okt 2018, 13:11 
Det finns enligt min mening två typer av softshells, de som har ett neoprenliknande material på insidan, och de som inte har det. Jag föredrar de senare eftersom man då kan styra isolerande lager bättre. Då är det som en tunn skaljacka, fast mjukare än hardshells. Ett bra exempel på de jag föredrar är Helikon-Tex Trooper soim finns i en rad trevliga färger och är mycket prisvärd. Passar bra när det blåser eller när det är kallt. Jag brukar använda min Beyond softshellbrallor på vanliga skogsturer, de är rätt luftiga och sköna. Jackand nedpackad i väskan. De funkar också i vinterväder om man isolerar under, och de är "okej" vid regn men dragkedjorna är inte vattentäta. Den är bra när det blåser.

Den andra typen passar bra när det är så kallt att du alltid skulle gå utan isolerande lager, och det inte regnar. Afghanistanska bergen är väl målområde, men funkar när det är snö här hemma också. Exempel är Arcteryx Drac Jacket eller Helikon-Tex Gunfighter jacket. Sammantaget är denna mer begränsande och tar mycket mer plats nedpackad.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Korrekt uteklädsel?
InläggPostat: tis 09 okt 2018, 14:13 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Tank skrev:
En fundering runt dessa så kallade softshellplagg, hur fungerar de för er?

Jag har ett par sådana jackor men har svårt att hitta ett bra användningsområde (temp, arbetsbelastning, fuktighet ute etc) där de verkligen fungerar bra för mig. :hm:
Jag svettas mycket och lätt och brukar köra med underställ, fleece och regn/vindplagg och trodde att dessa moderna jackor/plagg skulle förenkla det hela.
I dagsläget används de mest som dagligt yttre plagg för lätt belastning och lätt förstärkningsplagg vid lätt regn vid lägre temperaturer ovan nollan.

//Tank


Det du beskriver låter som en hardshell jacka, dvs bärs som vind och vattentätt yttersta lager. Tvingande om vädret är jävligt men som du beskriver, med tydliga begränsningar i hur man kan röra sig i det. Membranplagg hjälper men det vädrar inte lika bra som en jacka i ett mer öppet material.

Softshell är en jacka som andas, öppna porer och med viss resistans mot väder.
Jag kör med sådant i stan typ konstant, använder även utomhus i naturen när det inte är nederbörd och det är mycket trevligare och friare, både i rörelse och förmåga att transportera bort fukt.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet