Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Militärtjänst och prepping
InläggPostat: lör 18 maj 2019, 15:41 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: ons 08 maj 2019, 18:17
Inlägg: 10
Är genomförd militärtjänst en fördel för den som vill bli en bra prepper och ha en bra beredskap för katastrofer? Hur påverkas samhället nu när allmän värnplikt inte längre är ett måste? För 30år sedan hade ju alla 18-åriga män provat på att bo i tält, men idag är det inte lika vanligt.

Varför har inte försvarsmakten använt detta i sina rekryteringsvideos?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Militärtjänst och prepping
InläggPostat: lör 18 maj 2019, 20:15 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Den inställning till arbetsuppgiften och kamratskapen man får i lumpen, är en fördel i livet oavsett vilken livsstil du har. Att man dessutom får möjlighet att lära sig vad man själv kan prestera under mer krävande förhållanden skapar nog en trygghet och mognad att hantera svårare lägen. Jag skulle nog vilja på stå, att värnplikten är en inkörsport till prepping och "prylnörderi"

Så för att ge ett kort svar på frågan, -JA!

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Militärtjänst och prepping
InläggPostat: lör 18 maj 2019, 23:23 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Helt ärligt, vet inte. Om man är driftig och kan ta för sig har man större chans än normalsvensson, tror jag. :down:

Några av dom som är från den tiden har testat och kan ha fördel, men det är inte säker så till vida att många har glömt det de lärt sig just för att det var så jobbigt.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Militärtjänst och prepping
InläggPostat: sön 19 maj 2019, 07:05 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag har själv en låååång historia bakom mig inom Försvarsmakten, och jag skulle nog säga att FM är en bra grej för preppers vad gäller kunskap och inställning. Men nackdelen är att du kanske är låst i ett krisläge. Åtminstone jag vill då finnas därhemma om krisen dyker upp, redo att hjälpa familjen och hantera saker lite som jag själv vill. Det kan jag inte göra om jag måste rycka in för militärtjänst.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Militärtjänst och prepping
InläggPostat: sön 19 maj 2019, 08:56 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: tis 04 sep 2012, 12:35
Inlägg: 136
Ort: Norrbotten
Själv gick jag med i Hemvärnet just pga en del av min förberedelsers då jag anser bättre att försöka hjälpa folk när skiten träffar fläkten än att dom kommer hem till mig och försöker plundrar mina förråd. En annan fördel med Hemvärnet är att jag kunden gå med utan att gjort lumpen utan räckte med en två veckors utbildning för att lära sig det nödvändigaste och sen en vidareutbildning på att lära sig det man ska göra i Hemvärnet typ förare kok sjukvårdare etc.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Militärtjänst och prepping
InläggPostat: sön 19 maj 2019, 10:10 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 20 mar 2019, 14:59
Inlägg: 13
De som gjort militärtjänst har väl egentligen inte särskilt stor anledning att preppa förnödenheter för sig själv. Vid krig eller större kris kommer du ju bli inkallad och slippa tänka på egen försörjning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Militärtjänst och prepping
InläggPostat: sön 19 maj 2019, 14:41 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Vevradio skrev:
De som gjort militärtjänst har väl egentligen inte särskilt stor anledning att preppa förnödenheter för sig själv. Vid krig eller större kris kommer du ju bli inkallad och slippa tänka på egen försörjning.


Förutom för sin familj menar du då? :hm:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Militärtjänst och prepping
InläggPostat: sön 19 maj 2019, 20:52 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 20 mar 2019, 14:59
Inlägg: 13
Ja det var därför jag skrev "preppa förnödenheter för sig själv". Jag skulle också säga att det är mer pedagogik inblandat om resten av en eventuell familj inte vill preppa. Alltså att lära dem de kunskaper de behöver för att använda prylarna/förnödenheterna som finns i hushållet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Militärtjänst och prepping
InläggPostat: mån 20 maj 2019, 20:20 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Bättre prepper för att man har bättre insikt i vad som krävs i kargare läge tror jag bidrar.
Operatören skrev:
Varför har inte försvarsmakten använt detta i sina rekryteringsvideos?

För att agendan är en annan nu https://youtu.be/3PysG30UeJQ

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Militärtjänst och prepping
InläggPostat: ons 29 maj 2019, 14:00 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 03 apr 2019, 16:56
Inlägg: 16
Ort: Rikets mittpunkt
Jag skulle nog säga att det är en stor fördel att ha genomfört åtminstone grundutbildningen GSU/GMU. Vidare är det till nytta att ha befattningsutbildning inom diverse stridande befattningar. Exempelvis skyttesluskar, jägare, spaning m.m. Många utbildningar inom FM är inte direkt viktiga för en prepper. Knappast hjälpsamt att veta hur man bygger en flytande bro eller kör bandvagn. Kanske... Typ... Någon gång. Men viktigast av allt lär väl vara irreguljär krigföring och fältmässighet.

Sedan finns det så klart ännu mer som man kan och bör lära sig om att som civil bekämpa en tyrannisk ockupationsmakt, exempelvis. För då har man kanske inte tillgång till utrustning som man som man i gröntjänst tar för givet.

Det är däremot INTE en bra idé att vara krigsplacerad. Då finns alltid risken att man tvingas delta i ett fullständigt ofungerande försvar som varar i cirka femton minuter, men garanterat gör att DU dör och lämnar din familj faderlös/oskyddad.

Jag har utbildning, inom vad eller när säger jag inte. Däremot har jag gjort mitt yttersta för att inte vara krigsplacerad längre. Det har fungerat. Jag tror att svenskar skulle göra ganska fint motstånd mot exempelvis rysk eller islamistisk ockupation. Ifall det blir obekvämt nog. Tror däremot inte för en sekund på FM som en viril och duglig motkraft till något mer seriöst hot mot rikets säkerhet än en allvarligt menad PRO-protestaktion.

_________________
“A harmless man is not a good man. A good man is a very dangerous man who has that under voluntary control.”

- Jordan Peterson


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Militärtjänst och prepping
InläggPostat: ons 03 jul 2019, 23:51 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 feb 2014, 00:52
Inlägg: 68
Ort: Stad i Norrland
Jag är aktiv inom hemvärnet genom enkel riskanalys. Att preppa för samhällskollapsen är ett steg, att aktivt arbeta för att undvika densamma är minst lika viktigt. Jag är fullt övertygad om att jag gör mer nytta för både hem och samhälle "på linjen" än i källaren.

Och om min krigsplacering aktiveras på grund av en onämnd kvalificerad motståndare i riktning från solens uppgång? Då dör jag hellre med uniformen på mig medans jag försöker göra någonting aktivt för oss alla än att tro att jag personligen ska kunna skydda mina närmaste mot en krigsbrottsbenägen och civilistföraktande ockupationsmakt.

Att för en endaste sekund tro att landets jägare skulle kunna uppbringa ett mer fungerande motstånd än försvarsmakten är rent ut sagt löjligt. Eller är det landets handgranatsbeväpnade kriminella element som ska bedriva förortsgerilla mot lede fi? På tal om fi, är det möjligtvis feministiskt initiativs ickevåldsförsvar som NordicHillbilly föreställer sig :lol:

Edit: Genom att vara grön vid kriser minskar dessutom mängden munnar den preppade maten skall räcka till. Vilket ger längre uthållighet för de nära och kära vi bryr oss om

_________________
Sverige ut ur EU eller EU ut ur Sverige? Båda alternativen fungerar. Jag är flexibel.

Vet du inte, min son, med hur litet förstånd världen styrs?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Militärtjänst och prepping
InläggPostat: tor 04 jul 2019, 09:36 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
thatotherguy skrev:
Jag är aktiv inom hemvärnet genom enkel riskanalys. Att preppa för samhällskollapsen är ett steg, att aktivt arbeta för att undvika densamma är minst lika viktigt. Jag är fullt övertygad om att jag gör mer nytta för både hem och samhälle "på linjen" än i källaren.

Och om min krigsplacering aktiveras på grund av en onämnd kvalificerad motståndare i riktning från solens uppgång? Då dör jag hellre med uniformen på mig medans jag försöker göra någonting aktivt för oss alla än att tro att jag personligen ska kunna skydda mina närmaste mot en krigsbrottsbenägen och civilistföraktande ockupationsmakt.

Att för en endaste sekund tro att landets jägare skulle kunna uppbringa ett mer fungerande motstånd än försvarsmakten är rent ut sagt löjligt. Eller är det landets handgranatsbeväpnade kriminella element som ska bedriva förortsgerilla mot lede fi? På tal om fi, är det möjligtvis feministiskt initiativs ickevåldsförsvar som NordicHillbilly föreställer sig :lol:

Edit: Genom att vara grön vid kriser minskar dessutom mängden munnar den preppade maten skall räcka till. Vilket ger längre uthållighet för de nära och kära vi bryr oss om


Kan bara hålla med ovan talare.
Sen kan det vara så att man har olika syn på det hela beroende på var i landet man bor?

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Militärtjänst och prepping
InläggPostat: tor 04 jul 2019, 11:47 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Jag tror att militärtjänstgöring är en tillgång för en prepper. Och även rent allmänt. Efteråt... När man inte längre är krigsplacerad.

Det är naturligtvis inte bra för den personliga säkerheten och anhöriga att bli inkallad till aktiv tjänstgöring. Men det finns andra positiva värden än egen och närståendes säkerhet som i vissa situationer både kan och bör få ta över. Så har det varit för mig och så är det för många andra också. Det respekterar jag djupt.

Jag har haft nytta av min militära bakgrund för att få jobb och även i jobben. Och även privat. Sedan kan man kanske fråga sig om min livslön eller karriär hade varit bättre om jag inte lagt tid på det militära. Studerat mer, exempelvis. Men samtidigt så är militären en livserfarenhet jag inte skulle vilja vara utan.

_________________


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet