Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: politisk katastrof
InläggPostat: tis 26 maj 2009, 16:10 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 maj 2009, 10:09
Inlägg: 33
Ort: Mitt i Sverige
Det är ganska enkelt att fantisera om naturkatastrof, krig osv. Men om det blir en politisk katastrof är det mycket svårare. När ska man fly? Säg att det politiska systemet skulle bli en diktatur och all frihet togs bort över natten. När ska man veta att hotet är tillräckligt stort? De flesta vill inte lämna sitt hem och väntar ut stormen och då kanske det är försent. Gränserna stängs osv.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Två delat problem.
InläggPostat: tis 26 maj 2009, 18:17 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
Två delat problem.

A. Jag har väldigt svårt att se Sverige som ett land där det skulle inträffa...

B. Och skulle det hända så skulle jag nog inte lämna landet utan bli en del
av motstånds rörelsen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Två delat problem.
InläggPostat: tis 26 maj 2009, 18:41 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Morgan_cat skrev:
Två delat problem.

A. Jag har väldigt svårt att se Sverige som ett land där det skulle inträffa...

B. Och skulle det hända så skulle jag nog inte lämna landet utan bli en del
av motstånds rörelsen.


+1 på detta!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 26 maj 2009, 18:50 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: tor 18 sep 2008, 10:40
Inlägg: 174
Alla friheter kommer inte tas bort över en natt, det är en stegvis process. Alla vet ju att man sakta måste höja temperaturen ifall man skall lyckas koka grodan levande..

Men det är en intressant fråga, när har det gått för långt och vad gör man då ?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 26 maj 2009, 19:02 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tis 19 aug 2008, 18:02
Inlägg: 233
Ort: Sk
Går det för långt kan man bara göra två saker: fly eller fäkta.

Med tanke på de resurser vår militär och polis INTE har så skulle det knappast vara det största problemet i världen att fly Sverige. Det är ganska lätt att t ex ta sig till Danmark och Norge. Även Finland för den delen. Vi har mycket gräns att bevaka...

Men det lär knappast hända över en natt i Sverige.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 27 maj 2009, 14:27 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 maj 2009, 10:09
Inlägg: 33
Ort: Mitt i Sverige
Longinius skrev:
Går det för långt kan man bara göra två saker: fly eller fäkta.

Med tanke på de resurser vår militär och polis INTE har så skulle det knappast vara det största problemet i världen att fly Sverige. Det är ganska lätt att t ex ta sig till Danmark och Norge. Även Finland för den delen. Vi har mycket gräns att bevaka...

Men det lär knappast hända över en natt i Sverige.


Nä det sa nog judarna under kristallnatten också.... ;-)
Om det blir en stadskupp så sker det oftat inom ett dygn. Sen att det skulle hända i sverige är kanske inte så troligt. Men om vi inom EU skulle fatta ett politiskt beslut att spärra in alla oliktänkade pga atombomben i NY, så kanske....

Det är ganska enkelt att ta ett flykt-beslut om det sker snabbt. Men "koka grodan långsamt" - scenariot är mycket svårare. Man får lita på sin magkänsla, eller besluta sig i förväg. Tex jag tänker flytta martal law införs i Sverige.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 28 maj 2009, 19:41 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tis 19 aug 2008, 18:02
Inlägg: 233
Ort: Sk
d-fense skrev:
Nä det sa nog judarna under kristallnatten också.... ;-)
Om det blir en stadskupp så sker det oftat inom ett dygn. Sen att det skulle hända i sverige är kanske inte så troligt. Men om vi inom EU skulle fatta ett politiskt beslut att spärra in alla oliktänkade pga atombomben i NY, så kanske....


Nja, nazisterna började jaga judar redan 1933 efter att Fullmaktslagen drivits igenom. Kristallnatten inträffade 1938. Då hade alltså judarna varit i siktet i 5 år redan, och det är knappast över en natt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 28 maj 2009, 20:17 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Judarna har också varit förföljda ända sedan de "mördade Kristus" livet för judar i 1500-talets Europa var nog inte heller så roligt.

Sen finns det ju exempel på pågående politiska katastrofer som är i någon form av status quo. Kurder mot turkar till exempel.

_________________
http://upp19femton.blogspot.com
http://twitter.com/#!/upp19femton


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 28 maj 2009, 20:38 
Offline
Undrar vad min nästa titel blir...

Blev medlem: tor 18 sep 2008, 10:40
Inlägg: 174
Frågan är ju vart man tänkt fly och hur man tänker ta sig dit. Min grundinställning är att stanna kvar och inte att ''desertera''.

Antar att du menar undantagstillstånd när du pratar om martal law..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 28 maj 2009, 21:10 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
R_Hatt skrev:
Judarna har också varit förföljda ända sedan de "mördade Kristus" livet för judar i 1500-talets Europa var nog inte heller så roligt.


Man vet inte när judarna började att förföljas. Den tidigaste anti-sionistiska skriften man hittat är daterad till cirka 1200 f.kr. Och redan då insinueras det att judarna kom till det området eftersom de jagats ut ur det området där de var. Så troligtvis pratar vi om cirka 3500 år av förföljelser.

Martial Law är mycket riktigt undantagstillstånd och att ta det som ett tecken på att det håller på att gå åt helvete är nog klokt. Martial Law är nämligen strängt förbjudet i Sverige idag. Svea Rikes lag har bara två olika förhållanden; Fred och Krig. Martial Law är ett gråområde som är mellan dessa två förhållanden som många länder med starkare militärmakt har.

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 29 maj 2009, 00:47 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: lör 10 jan 2009, 01:36
Inlägg: 268
Ort: Hemligköping
Genithos skrev:
Martial Law är mycket riktigt undantagstillstånd och att ta det som ett tecken på att det håller på att gå åt helvete är nog klokt. Martial Law är nämligen strängt förbjudet i Sverige idag. Svea Rikes lag har bara två olika förhållanden; Fred och Krig. Martial Law är ett gråområde som är mellan dessa två förhållanden som många länder med starkare militärmakt har.


Med de befogenheter ÖB och Milo-cheferna har redan i fredstid för att skydda samhällsviktiga anläggningar så behövs heller inget formellt undantagstillstånd. Ökar hotbilden ökar skyddsåtgärderna.

Dessutom kan ju polisen numera göra anspråk på militär personal militär materiel, och det har de gjort ett par gånger redan dessutom.

_________________
So I'm gonna stick around and be a mentor
Bust a few rhymes so motherfuckers remember what a thought is
I brought all this - so you can survive when law is lawless


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 29 maj 2009, 06:22 
I Sverige går det inte att utfärda undantagstillstånd.

Men innebär inte det att svenska myndigheter i stället redan nu, i krissituationer, har så omfattande rättigheter, och kan vidta sådana åtgärder, att man i andra länder kanske skulle anse att undantagstillstånd redan gäller i Sverige?

Detta är formulerat som en fråga eftersom jag faktiskt inte vet om det stämmer. Det kunde vara intressant om någon som vet mer kan kommentera.


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 29 maj 2009, 07:25 
Offline
Har du flinta och stål jag kan låna?

Blev medlem: sön 18 jan 2009, 12:13
Inlägg: 601
Ort: G
Nej det finns inga sådana regler. Gällande lagar och förordningar från MSB anger tydligt att det är exakt samma lagar som gäller i kris som normalt i samhället. Samma beslutsfattare stannar kvar på sina poster i kommunen och militären får inte användas på något sätt mot medborgarna. De nationella skyddsstyrkorna kan användas på skyddsobjekt men deras enda uppgift är att identifiera personalen som kommer in där och kontrollera att de är behöriga, i annat fall avvisa.

Enda sättet att åsidosätta dessa regler är om en annan stat förklarar krig mot staten Sverige. Något som bedöms som extremt långt borta i dagens Europa. Fundamentalister och organiserad brottslighet bedöms som betydliga mer aktuella hot men där får bara polisen användas i jakten på dem. De nationella skyddsstyrkorna hjälper till med skydd av hamn och vattentorn och liknande men kan inte användas i mer aggressiva syften. Som medborgare bör du inte komma i kontakt med militärer om du inte arbetar på ett skyddsobjekt.

_________________
'Corpore sana in congruens armamento'


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 29 maj 2009, 10:14 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Fortsättning från "tror du på Gud"

För övrigt så är det ju inte alltför ovanligt med att muslimska män som fått svenskt medborgarskap ger sig iväg till de hemländer som de flytt ifrån för att kriga. De omnämns bara som Guantanamo-svensken, Somalia-svensken och Terrorist-svensken.

Jag hyser en viss förståelse för det som dessa män, för det är mest män, gör. Om jag på grund av en invasion var tvungen att fly till ett annat land så skulle jag göra allt för att ordna med att kunna komma tillbaka. Det går inte alltid så bra, som vid Grisbukten, men att inte göra någonting är inte en möjlighet.

Det ända som är synd med dem är att de först kommit till Sverige där de radikaliserat i sin tro på islam. För att sedan bege sig till det land där man för tillfället krigar mot de otrogna.

_________________
http://upp19femton.blogspot.com
http://twitter.com/#!/upp19femton


Senast redigerad av R_Hatt fre 29 maj 2009, 10:44, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 29 maj 2009, 10:42 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 aug 2008, 11:54
Inlägg: 469
Ort: Stockholm
Dacke skrev:
Med de befogenheter ÖB och Milo-cheferna har redan i fredstid för att skydda samhällsviktiga anläggningar så behövs heller inget formellt undantagstillstånd. Ökar hotbilden ökar skyddsåtgärderna.

Nej det behövs det inte, däremot så behövs det regeringsbeslut.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet