Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Behöver man "skogskunskap"?
InläggPostat: sön 06 jan 2013, 02:29 
I mina förberedelser ingår inget av att klara mig i skogen på vad den kan ge, alltså ingen "klassisk överlevnadskunskap". Jag tolkar det som att många av er gör sådana förberedelser och undrar vad jag missat. Jag menar inte att ifrågasätta era motiv eller ifall ni har rätt eller ej, jag bara undrar vad jag inte fattar.

I min dystopi ruttnar ekonomin och samhället relativt långsamt. Under nedgången tror jag att vi kommer råka ut för problem som strömavbrott, dataavbrott, ökande kriminalitet, ökande psykiska problem, bristande sjukvård och liknande. Hela civilsamhället eroderar ned. Nånstans når vi ett nytt jämviktsläge där tillgängliga samhällsresurser räcker för den nivån som sedan blir någorlunda bestående. Den nivån kommer att vara långt långt sämre än idag. I det läget hoppas jag sitta någorlunda trygg i min lilla gård med samarbetsvilliga grannar omkring mig.

När ska jag ut i skogen och varför? Är det så att ni som preppar för att kunna dra till skogs ser andra utvecklingar än jag gör eller är det för att ni inte tror som jag - att jag i någorlunda godan ro kommer att kunna ta bilen till gården för att fortsätta där? Jag är nyfiken och en gnutta oroad, som sagt, vad är det jag missar?

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behöver man "skogskunskap"?
InläggPostat: sön 06 jan 2013, 02:46 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: tor 23 okt 2008, 00:15
Inlägg: 384
Många av medlemmarna är ute i skog och mark ofta. Friluftsliv, vandring, jakt, fiske, svamp/bärplockning, långpromenad med hund, långfärdsskridskor, längdskidåkning, fotografering, terrängkörning, bushcraft är några av flera bra anledningar att njuta av den underbara naturen som omger oss.

Om något skulle hända när man är ute är det bra att ha kunskap för hur man klarar sig. Man kan skada sig, gå vilse, gå genom is osv. Det finns mycket klassisk överlevnadskunskap man kan få nytta av.


MulenDag skrev:
När ska jag ut i skogen och varför?

När du känner för det och för att du vill.

En sak som lockar mig med "klassisk överlevnadskunskap" är hur man med enkla medel kan förändra sin tillvaro. Många i vårt moderna urbaniserade samhälle ser skogen som något ogästvänligt och otäckt. Med kunskap, kniv och eldstål blir det nästan beboeligt och mysigt.

_________________
havamal skrev:
Hellre intellektuell än ett klappmongo av första graden.


Senast redigerad av softfeel_one sön 06 jan 2013, 02:54, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behöver man "skogskunskap"?
InläggPostat: sön 06 jan 2013, 02:52 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Tänker väl som du MulenDag, men det kan ju vara så att efter SHTF kanske man måste dra även från sin BOL och då är det aldrig fel med dessa kunskaper. Det är inte fel redan idag, om man tror sig kunna hamna mitt i skogen, men det är inte något jag lägger större fokus på i mina förberedelser (men familjen uppskattar den delen mer än det andra :-) ).

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behöver man "skogskunskap"?
InläggPostat: sön 06 jan 2013, 03:06 
Tack för tänkvärda svar! Finns det någon "snabbkurs" som enligt 80/20-regeln ger mig det viktigaste på ganska kort tid? Kan ju nämna att jag gjorde lumpen i flottan... :D

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behöver man "skogskunskap"?
InläggPostat: sön 06 jan 2013, 03:29 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: tor 23 okt 2008, 00:15
Inlägg: 384
MulenDag skrev:
jag gjorde lumpen i flottan

Bortom all räddning ;)

Gå ut i skogen med vänner som kan mer än dig och be dem lära dig.

Gå ut i skogen själv och gör några grundläggande saker som till exempel: Göra upp en eld med eldstål, rena vatten och bygg en nödbivak.

_________________
havamal skrev:
Hellre intellektuell än ett klappmongo av första graden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behöver man "skogskunskap"?
InläggPostat: sön 06 jan 2013, 03:34 
softfeel_one skrev:
Gå ut i skogen själv och gör några grundläggande saker som till exempel: Göra upp en eld med eldstål, rena vatten och bygg en nödbivak.


Ok, är YouTube bästa stället att hitta de allra första nybörjargrunderna? Har du/ni något nybörjartips eller länk? Det mest avancerade jag gjort är att tälta på en strand med bilen bredvid mig...

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behöver man "skogskunskap"?
InläggPostat: sön 06 jan 2013, 03:43 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 14 dec 2008, 18:00
Inlägg: 81
Ort: Nyköping
MulenDag skrev:
I min dystopi ruttnar ekonomin och samhället relativt långsamt. Under nedgången tror jag att vi kommer råka ut för problem som strömavbrott, dataavbrott, ökande kriminalitet, ökande psykiska problem, bristande sjukvård och liknande. Hela civilsamhället eroderar ned. Nånstans når vi ett nytt jämviktsläge där tillgängliga samhällsresurser räcker för den nivån som sedan blir någorlunda bestående. Den nivån kommer att vara långt långt sämre än idag. I det läget hoppas jag sitta någorlunda trygg i min lilla gård med samarbetsvilliga grannar omkring mig.

När ska jag ut i skogen och varför? Är det så att ni som preppar för att kunna dra till skogs ser andra utvecklingar än jag gör eller är det för att ni inte tror som jag - att jag i någorlunda godan ro kommer att kunna ta bilen till gården för att fortsätta där? Jag är nyfiken och en gnutta oroad, som sagt, vad är det jag missar?

/MulenDag

Saken är den att vi tror oss veta att det kommer bli sämre tider, vi vet inte hur detta kommer se ut. Jag tror som du om en långsammare utveckling till sämre tider. Men poängen med att kunna överleva i och av naturen anser jag är att jag kan ha fel!! Tänk om det blir värre! Jag ser det som att det skadar inte med kunskap om överlevnad i alla situationer och jag är lite nyfiken på det folk upplever i skogen, lungnet osv. Så varför inte lära sig lite. Också nybörjare. I sommar ska jag på cykel semester med mitt nya hammock tält och pröva på att övernatta och laga mat osv i naturen. Ska bli roligt :lol: Samtidigt får jag testa min BOB :rambo:

_________________
http://off-grid.se
http://survivalist.nu


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behöver man "skogskunskap"?
InläggPostat: sön 06 jan 2013, 06:50 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
PRAEPARATUS SUPERVIVET - DEN FÖRBEREDDE ÖVERLEVER
Citat från Handbok Överlevnad

Det mesta när det gäller överlevnad är allmänna kunskaper som man har nytta av var som helst. Sen måste man skaffa sig de specifika kunskaperna på varje plats. I skogen har man möjlighet att träna som om det vore på allvar och att träna sin egen mentala inställning.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behöver man "skogskunskap"?
InläggPostat: sön 06 jan 2013, 12:46 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Ja, det är väl som sagt mest om man är specifikt intresserad av att vara ute i skog och mark, däremot kan det ju vara bra att vara mentalt förberedd på om man tex går vilse då man är ute och plockar bär eller något så att man behåller lugnet och vet att man klarar situationen bra.

Är man mer specifikt intresserad så finns det ju även en heldel saker man kan ha nytta av där, som tex vissa växter, djur mm som kan ingå i kosthållning och eller material osv. Samt vid behov skydd

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behöver man "skogskunskap"?
InläggPostat: sön 06 jan 2013, 13:23 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Visst behöver man skogskunskap .

Men jag tänker inte på att världen ska gå under då jag gr ut i skogen .

Det är en kunskap som hänger samman med att ta sig fram och ut vid jakt och fiske .
Att ta med sig fiskegrejerna ut på en kväll och sedan hitta en bra plats och stanna en helg vid en tjärn långt in i skogen och bara fiska och må bra .
Jag måste kunna laga mat , tända elden som behövs för matlagning och värme även om tändstickorna blir våta eller jag inte får fisk till middag .
Så övar överlevnad på det viset .

Vid jakt även så , kan ju gå vilse , fastna och bryta en fotled eller så , eller nåt helt annat . men att ha kunskapen att klara en sån prövning den har man alltid med sig och tar fram vid behov .
Och tar varje möjlighet att testa vad man lärt .

Sen om jorden kapsejsar så har man kunskaperna med sig .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behöver man "skogskunskap"?
InläggPostat: sön 06 jan 2013, 13:30 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Det är rätt bra att både ha kunskap om vildmarken samt urban miljö samt att kunna anpassa vildmarksöverlevnad i storstaden. Iof beror det på var och hur man lever idag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behöver man "skogskunskap"?
InläggPostat: sön 06 jan 2013, 15:03 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 01 jan 2013, 15:59
Inlägg: 117
Själv gillar jag skog och vildmarksliv, men precis som trådstartaren tror jag också på ett långsamt sönderfall. Dessutom lär inte skogens resurser räcka länge åt Sveriges nio miljoner invånare. Kommer bli som i Monty Pythons, Life of Brian, där sektmedlemmerna upptäcker en erimit och hans enbuske ut i öknen - enbusken räcker åt eremiten, blir det fler människor får alla svälta. Sverige är beläget vid polcirkeln och det lär vi bli varse om när välfärdssamhället upphör.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behöver man "skogskunskap"?
InläggPostat: sön 06 jan 2013, 15:11 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Skogskunskap kan säkert komma till pass när SHTF inträffar då man kanske är tvungen helt enkelt att "dra till skogs" ett par dagar eller längre, kan hända att man temporärt flyr från någon typ av situation.

Sen är det väldigt trevligt att lära sig att göra upp eld när allt är genomblött och plåstra om sig själv när räddningen är långt borta, fukt problem, kyla och skador lär ju finnas med i bilden även om man bor i en stad utan el och bekvämligheter,
finns väl egentligen hur mycket som helst att lära sig genom att vistas ute i skogen och att kunna sig förlita sig på sig själv i ett postapokalyptiskt samhälle utan social omsorg, för primitivt lär det bli.

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behöver man "skogskunskap"?
InläggPostat: sön 06 jan 2013, 16:50 
Tack för alla svar. Jag förstår lite mer nu. Jo, jag önskar att jag fått lära mig att vara i skogen. Fick det inte i barnsben och sedan har livet varit fullt av annat.

Marulk skrev:
Skogskunskap kan säkert komma till pass när SHTF inträffar då man kanske är tvungen helt enkelt att "dra till skogs" ett par dagar eller längre, kan hända att man temporärt flyr från någon typ av situation.


Bara av nyfikenhet, om du har lust att berätta: Vilka SHTF-scenarior tänker du skulle kunna lösas med att dra till skogs? Nu saknar ju jag kunskapen så för mig framstår förstås inte skogen som ett alternativ. Jag har andra planer som kanske skulle funka bättre med en skogsutflykt istället för en bugin eller en biltur till stugan som jag tänkt mig.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Behöver man "skogskunskap"?
InläggPostat: sön 06 jan 2013, 17:46 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
MulenDag skrev:
Tack för alla svar. Jag förstår lite mer nu. Jo, jag önskar att jag fått lära mig att vara i skogen. Fick det inte i barnsben och sedan har livet varit fullt av annat.

Marulk skrev:
Skogskunskap kan säkert komma till pass när SHTF inträffar då man kanske är tvungen helt enkelt att "dra till skogs" ett par dagar eller längre, kan hända att man temporärt flyr från någon typ av situation.


Bara av nyfikenhet, om du har lust att berätta: Vilka SHTF-scenarior tänker du skulle kunna lösas med att dra till skogs? Nu saknar ju jag kunskapen så för mig framstår förstås inte skogen som ett alternativ. Jag har andra planer som kanske skulle funka bättre med en skogsutflykt istället för en bugin eller en biltur till stugan som jag tänkt mig.

/MD


Tänkte mest på om ens BOL eller liknande blir invaderat av någon och man tvingas på flykt och inte har någonstans att ta vägen så kan det vara bra att kunna klara sig ute i skogen t.e.x

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet