Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ett par blandade dumma frågor :)
InläggPostat: tis 30 jul 2013, 11:04 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: mån 29 jul 2013, 13:07
Inlägg: 14
Ställer mina dumma och onödiga frågor här, hoppas på att någon skriver ner ett svar eller åtminstone sin tanke. Jag har ingen jag kan diskutera sådant här med, känner mig rätt ensam så ... ja, ni fattar.

Etanol som i drivmedel. Kan man tillverka sådant själv?

Vad skulle ni föredra, leva i husvagn i södra Sverige eller bo i stuga i Norrland?

Hur i herrans namn överlever man kylan i Norrland (trots kamin, filtar och kläder). Som jag förstått det som är det sällan -30 några längre perioder men ändå ... .

I katastrofläge där jag valt att isolera mig (oss) i stugan: Är det bättre att vid extrem kyla skärma av köket där kaminen står eller att "bosätta" sig i pannrummet i källaren där vedpanna, vatten och avlopp finns (självklart har jag rinnande vatten och avlopp i köket också) :D

Ni kvinnor som läser, vet era familjer om vad ni "syssla med" (min familj är lyckligt ovetande, tror jag).

Är ni vältränade? Har ni förberett er själv också?


Det var ett par frågor, hoppas någon svarar - och jag vet att inga frågor är för dumma för att ställas :)

_________________
Den som inte är stark måste vara smart ... .


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett par blandade dumma frågor :)
InläggPostat: tis 30 jul 2013, 11:16 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Etanol går att tillverka själv ett problem dock man ska titta på är att den man gör själv har högre vattenhalt som kan göra så att det rostar inne i motorn . Det är ju svårt att skilja vatten och sprit , spriten dunstar ur tidigare än vattnet .
Det man gör industriellt är att använda sig av olika material som suger upp vattnet , och lämnar rester som är giftiga .

Bor i norrland så det svaret var enkelt

Man ser till att ha allt man behöver klart innan vintern startar så kanman nästan gå i ide sen .

Beror helt på hur ditt hus ser ut , är det gammalt så kan man sänka innertempen lägre än med ett modernare hus som kräver mer uderhållsvärme för att inte ta skada Mest beroende på ventilering och fukt . Sedan så beror ju endel på vad det är för värmesystem , vattenburet så krävs ju att allt hålls frostfritt eller töms . Eller så får man blanda in kemikalier , sprit eller glykol , och då märks det om man har en vattenläcka :-g Även vatten till köket och badrum kan ju frysa sönder och det blir inte så kul det heller . Så där måste du titta på hur huset är byggt och hur du kan skydda det .

Försöker träna så gott det går .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett par blandade dumma frågor :)
InläggPostat: tis 30 jul 2013, 12:31 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Nu är jag ju man då, men våra förutsättningar är lika. Jag skulle inte föredra husvagn i södra Sverige, husvagn är för känsligt och ömtåligt för att klara nån längre tid för året-runt boende. Jag har bott i husvagn på camping några säsonger på hallandskusten, jag är från Borås men flyttade till Norrbotten 2011.

Här i norr är stuga ett måste om man ska klara en vinter eller fler, den stora skillnaden mot södra Sverige är att vintrarna är torrare här, och kallare givetvis. Här kan du t.ex. torka kläder utomhus på vintern, det går inte alls i söder. Här i Pite hade vi -37 som kallast förra vintern, i inlandet var det -40 men kylan känns som -20 i Borås eftersom det är så torrt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett par blandade dumma frågor :)
InläggPostat: tis 30 jul 2013, 12:53 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det där är en myt att det är kallare pga luftfuktigheten i söder . Ju kallare det är desto torrare är luften och luften kan bara hålla en viss 5 vatten vid en viss temp så är det minus 20 i norr så är det inte varmare än minus 20 i söder .


http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteo ... tur-1.4613
Många undrar om det stämmer att tjugo minusgrader i södra Sverige "känns" kallare än samma temperatur i norra Sverige. Ryktet säger att det beror på till exempel luftfuktighet. Detta är en myt, en omhuldad sådan, men inte desto mindre en myt.

Den mycket lilla mängd vattenånga som finns i luften vid så låga tempe-raturer kan inte påverka luftens värmeledningsförmåga nämnvärt. Att man ändå fryser mer i söder än i norr beror snarare på att man är mindre van vid kyla i söder och att det faktiskt går att vänja sig vid kyla.

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteo ... het-1.3910

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett par blandade dumma frågor :)
InläggPostat: tis 30 jul 2013, 14:14 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jag vet inte, men jag är själv uppvuxen i norr och minus 20 bekommer mig inte särskilt mycket om vintern här, men är man söderöver och det är några plusgrader, säg tex +3 grader men fuktigt och blåser då känns det verkligen kallt, inget jag kunnat jämföra med något klimat vintertid här uppe. Är det snöslask på vägarna där så är det mer som om någon hällt flera centimeter seg hal tvålmassa på vägarna så är det ytterst sällan här uppe. Så jag vet inte...

(hade inte för avsikt att ifrågasätta någons kunskaper med detta, utan endast delge mina personliga erfarenheter då jag vistats relativt mycket i bägge ändar av landet (eftersom jag har nära släktingar i bägge landsändar)).

Edit, Norr eller söder är uteslutande en fråga om personligt tycke enligt min mening, bägge har sina för och nackdelar, men gillar man snön häruppe så är det ju ofta lättare att hitta preppervänliga platser här uppe.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett par blandade dumma frågor :)
InläggPostat: tis 30 jul 2013, 14:27 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Nu får du lugna dej lite Dweomer, Att -20 i norr skulle vara det samma som -20 i söder är skitsnack! jag har bott i båda landsändar och vet detta. jag har sovit ute både sommar och vinter och har den erfarenheten att luften känns betydligt kallare vid samma temperatur i södra Sverige. Vatten leder värme 20 ggr bättre än luft, och även små droppar i luften är vatten.

Vad detta sen beror på är en helt annan sak, vetenskap, fysik och verklig upplevelse är helt olika saker, men det är verkligheten som gäller eftersom det är där vi vistas, största delen av våra liv i alla fall.
Böcker kan läsas i ämnet som kanske fysikaliskt motsäger detta men faktum kvarstår.

Nu är mina inlägg i denna tråden slut, du får diskutera vidare med dig själv.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett par blandade dumma frågor :)
InläggPostat: tis 30 jul 2013, 14:32 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
:shock: :shock: :shock:

Oj vad nån tog åt sig och blev sur

Förlåt att jag finns till

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett par blandade dumma frågor :)
InläggPostat: tis 30 jul 2013, 14:40 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Ach, kom igen nu folks! :) Kepp upp the good humör alla. :)
Dweomer, du behöver inte alls be om ursäkt för någonting! :)

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett par blandade dumma frågor :)
InläggPostat: tis 30 jul 2013, 15:13 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Åsikter är som arslen, oftast delade... Själv tycker jag nog att kylan känns kallare i söder, har bott på lite olika ställen i riket och tycker nog en kall Stockholmsmorgon slår det mesta vad gäller köldupplevelser. Bland det bästa i världen är -20 på Sytertoppen, vindstilla och knarrande snö.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett par blandade dumma frågor :)
InläggPostat: tis 30 jul 2013, 16:09 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Ber att få instämma angående upplevelsen av att kallt i norr ej är lika kallt som i söder. Bryr mig inte om varför, men de tillfällen jag spenderat i skog och mark i norra Sverige har aldrig kommit i närheten av den fruktansvärda kyla jag upplevt i skogarna runt Karlsborg... Eller för att inte tala om decemberbesök i södra England... :P

Är man inomhus spelar det förstås ingen roll - 20 minus utanför och du får lov att elda lika mycket i norr som i söder.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett par blandade dumma frågor :)
InläggPostat: tis 30 jul 2013, 16:09 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
Lady Gray skrev:
Ställer mina dumma och onödiga frågor här, hoppas på att någon skriver ner ett svar eller åtminstone sin tanke. Jag har ingen jag kan diskutera sådant här med, känner mig rätt ensam så ... ja, ni fattar.

Etanol som i drivmedel. Kan man tillverka sådant själv?

Vad skulle ni föredra, leva i husvagn i södra Sverige eller bo i stuga i Norrland?

Hur i herrans namn överlever man kylan i Norrland (trots kamin, filtar och kläder). Som jag förstått det som är det sällan -30 några längre perioder men ändå ... .

I katastrofläge där jag valt att isolera mig (oss) i stugan: Är det bättre att vid extrem kyla skärma av köket där kaminen står eller att "bosätta" sig i pannrummet i källaren där vedpanna, vatten och avlopp finns (självklart har jag rinnande vatten och avlopp i köket också) :D

Ni kvinnor som läser, vet era familjer om vad ni "syssla med" (min familj är lyckligt ovetande, tror jag).

Är ni vältränade? Har ni förberett er själv också?


Det var ett par frågor, hoppas någon svarar - och jag vet att inga frågor är för dumma för att ställas :)


Angående boendeplats är det viktigt att veta vad du peppar mot för scenarion vad anser du troligaste händelse, ekonomisk kollaps, pandemi, krig, energibrist, klimatförändringar, annat eller allt?

Och detta med oförstående familj är nog något de allra flesta här vart med om. Nu är jag förvisso kille men problematiken är nog liknande. Här är en gammal tråd där jag var tvungen att skriva av mig lite frustration över en ointresserad partner varlden-ar-uppochner-och-min-fru-kollar-pa-dokusapor-t2857.html?hilit=%20Familj.

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett par blandade dumma frågor :)
InläggPostat: tis 30 jul 2013, 16:34 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
En möjlig fördel häruppe är väl att stora delar av preppandet lätt kan integreras som en naturlig del i vardagliga förberedelser då mycket av det vi håller på med ändå ingår i vanlig beredskap här så gränsen blir inte lika skarp.

Ingen här reflekterar över att man har ett elverk i garaget eller skafferiet fyllt av konserver, lager av diesel osv.


.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett par blandade dumma frågor :)
InläggPostat: tis 30 jul 2013, 16:55 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
Dweomer skrev:
Det där är en myt att det är kallare pga luftfuktigheten i söder . Ju kallare det är desto torrare är luften och luften kan bara hålla en viss 5 vatten vid en viss temp så är det minus 20 i norr så är det inte varmare än minus 20 i söder .


http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteo ... tur-1.4613
Många undrar om det stämmer att tjugo minusgrader i södra Sverige "känns" kallare än samma temperatur i norra Sverige. Ryktet säger att det beror på till exempel luftfuktighet. Detta är en myt, en omhuldad sådan, men inte desto mindre en myt.

Den mycket lilla mängd vattenånga som finns i luften vid så låga tempe-raturer kan inte påverka luftens värmeledningsförmåga nämnvärt. Att man ändå fryser mer i söder än i norr beror snarare på att man är mindre van vid kyla i söder och att det faktiskt går att vänja sig vid kyla.

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteo ... het-1.3910


Tack för ett ovanligt klokt och förnuftigt svar!

Man får för övrigt försöka att ha överseende med att en del människor verkar ha väldigt svårt att kunna erkänna (ens för sig själva förmodligen) att de faktiskt kan ha fel ibland. :notme:

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett par blandade dumma frågor :)
InläggPostat: tis 30 jul 2013, 17:22 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
"Man får för övrigt försöka att ha överseende med att en del människor verkar ha väldigt svårt att kunna erkänna (ens för sig själva förmodligen) att de faktiskt kan ha fel ibland. "
Passar nog in på mig också vid rätt många tillfällen... :)

Nå, men för att delge några fler av mina erfarenheter så är det också att man hamnar ganska avsides om man vill hitta billiga objekt häruppe, annars är faktiskt prisnivån ungefär densamma för enheter med enbart hus som inte ligger i flashiga kvarter ( i allafall om man jämför med inlandet söderut och enheter här i litet mer tillgängliga områden).
Husvagnar är som sagt ganska dåligt issolerade för klimatet här om det gäller längre perioder så det kommer att gå åt ganska mycket bränsle att hålla den varm.
Annars är det just inga större problem med klimatet i sig enligt min åsikt. Men riktig värmeissolering och bra, professionellt utförd grundläggning mm är nästan de två viktigaste punkterna här om man söker en stuga. Direktverkande el och liknande kan man som regel glömma vintertid.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ett par blandade dumma frågor :)
InläggPostat: tis 30 jul 2013, 18:09 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Lady Gray skrev:
I katastrofläge där jag valt att isolera mig (oss) i stugan: Är det bättre att vid extrem kyla skärma av köket där kaminen står eller att "bosätta" sig i pannrummet i källaren där vedpanna, vatten och avlopp finns (självklart har jag rinnande vatten och avlopp i köket också) :D

Vi har vid extremkyla ("för att sänka uppvärmningskostnaderna") stängt dörrarna till sovrummen och packat ihop oss på soffor/bäddsoffor i vardagsrummet runt eldstaden. Då har vi bara värmt upp kök och vardagsrum. Det fungerar kan jag säga.
Vid extremkyla finns alltid snö utanför ytterdörren att smälta till vatten, så rinnande vatten är en bekvämlighet, inte en nödvändighet.
I forna dagar packade folk ihop sej trångt på vintern just för uppvärmningens skull. På sommaren var fler rum i användning, likaså användes uthusbyggnader och bodar för övernattning.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet