Skogsbonde skrev:
Lastcykel är ett annat alternativ. Det kommer att behövas transporter till/från hamnen eller marknadsplatsen.
En liten konvoj med lastcyklar kan transportera ansenliga mängder gods relativt snabbt. Det är fullt rimligt att lägga upp ett förråd med reservdelar och verktyg för underhåll.
Faktiskt så skulle jag tro att det vore en rätt intressant nisch att satsa på, särskilt om man är lite händig och har gott om utrymme. Börja köpa upp begagnade cyklar billigt nu, slakta och fixa upp några av dem och gör om dem till lastcyklar. Spara en del som reservdelar.
Skulle förmodligen också vara bra att köpa upp begagnade båtar och fixa till dem.
Troligtvis en bra resurs att nyttja. Finns ju hur mkt cyklar som helst som bara samlar damm.
Antingen klassikern med lastplats fram à la springchas à la 30 tal. Eller som jag hade som ung. En vanlig cykel med cykelkärra därbak.
MulenDag skrev:
Urd skrev:
Frågan vilken framdrivning? Segel eller ånga eller både och?
Ånga har extremt dålig verkningsgrad. Själv tror jag på segel + el.
När det gäller båttyp har jag funderat på någon större och stabil segeljolle. Dels för att den går att dra upp var som helst och är grundgående, dels för att den kan hanteras av en person och dels för att jag tror att småskalighet (transporter för byns behov) klaras ganska väl med en mindre båt. Framför allt kanske för att det blir litet underhåll och allmänt enkelt att hantera.
/MulenDag
Kan inte svara på ångans verkningsgrad. Plus att jag inte kan mer om ångmotorer förutom att jag förstörde min fars leksak ett ångdrivet verk som drevs av meta tabletter. Tydligen skulle man även fylla på vatten
.
Men så dålig kan ju inte ångans verkningsgrad vara med tanke på att tom kärnkraften utnyttjar ångan via Ångturbiner. Påstår inte att verkningsgraden är i stil med tex diesel men IOM det är en ändlig resurs speciellt vid ett ekonomiskt sammanbrott. Ser jag ved å vatten som ett alternativ.
Segel är ju att föredra. Men ibland är ju naturen ojust. Dvs vid bleke eller stiltje så skulle en ångdriven motor vara att föredra. Syftar nu på större farkoster typ mindre skutor eller last/passagerarfartyg.
Scenario år 2030
Vi har drabbats av (olycka) 10 år tidigare. Vilken tragedi är skrivet i sanden. Men följdverkningarna är att samhället som vi känner till den är borta. All samhällsservice är mer eller mindre sönderslagen.
Hur försöka exportera/leverera varor/människor/förnödenheter på ett sätt som är ekonomiskt motiverat? Som jag minns det ifrån skoltiden är sjötransporter tom mer effektivt än järnvägstransporter om man även räknar in miljöaspekten. Naturligtvis i min domedagssaga så har jag sett till att vägar å andra infrastrukturer som järnväg är borta.