Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Transporter/resande efter kraschen?
InläggPostat: lör 27 jul 2013, 21:02 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Måhända har detta dryftats i tidigare trådar?

Men ser ni att det skulle kunna bli en nystart för sjötransporter i en framtid runt knuten. Dvs när vägar ej längre är farbara pga eftersatt underhåll vägpirater brist på drivmedel osv..

Med andra ord en återgång till 1800 talets transporter av mat å andra förnödenheter.

Sverige har ju en lång tradition av sjöväga transporter. Som nuförtiden har slagits ut av järnväg å lastbilar.

Detta skulle ju naturligtvis i första hand gynna kustnära trakter.

Drivmedel för skutor skepp ånga/segel eller både och?

Eller ser ni andra färdmedel som troligare kandidater? För lång väga transporter.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Transporter/resande efter kraschen?
InläggPostat: lör 27 jul 2013, 22:22 
Kul tanke, jag har som en av sakerna på min prepplista att skaffa en segeljolle med bra bärighet och stabilitet och har fastnat för en Askeladden seglkombi.
Bild
Bild
Ingen kul segelbåt precis men lastar bra, är stabil, kan lätt dras upp på vilken strand som helst och seglar hyfsat ändå. Tänker mig att jag ska kunna frakta saker och fiska med den.

Annars är väl tåg och buss rätt givet. Minns hur jag som liten skit åkte med farmor till hennes och hennes gubbes lantställe. Ingen el, inget vatten eller avlopp, pump på gården och utedass. Vägen dit gick via buss, rälsbuss, buss igen och sedan lastade vi av vid busshållplatsen. Var och en fick sin börda (min symbolisk) och så gick vi nån km till stugan. Sen gick gubben tillbaka till busshållplatsen för att hämta en omgång till medan farmor packade upp, sen gick han en vända till...

Det är inte så länge sen som bil inte var var mans egendom. Jag inbillar mig att vi kommer att se en tillbakagång till kollektiva lösningar parallellt med förtvivlan över förlorad frihet. Alternativet är väl att folk får spel och lägger allt mer ansträngningar på att behålla bilen - som när jag var i Estland för kanske 10 år sedan. Fina vägar, fina bilar, fattiga människor och skruttiga hus. Men utanför mången skruttigt hus stod en bil som var väldigt fin.

Så, ja, tåg, buss, båt och segelbåt är nog inte helt fel. Undrar om det inte ligger i tiden att starta ett segelrederi. :)

/MulenDag

Edit: Drivmedel blir nog segel och el, batterivikten är inte något jätteproblem på en båt så länge det inte är det huvudsakliga drivsystemet.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Transporter/resande efter kraschen?
InläggPostat: tis 30 jul 2013, 20:46 
Sjötransporter kan mycket väl bli vanligare i framtiden om förutsättningarna är de rätta. Jag tänker t ex på brist på flytande drivmedel, naturlig eller skapad. Däremot tror jag inte på scenariot med vägar som är ofarbara pga bristande underhåll och stråtrövare. Vägar har funnits länge och lär fortsätta finnas även i framtiden. Spekulerar man i en total kollaps för vårt moderna samhälle tror jag iaf att ett nytt kommer att uppstå ganska snabbt. I ett sådant samhälle tror jag att problem med pirater kommer att angripas på ett tämligen handfast sätt. Kanske en återgång till forna tiders kroppsstraff? Jag menar man iscensätter knappast något sjöröveri efter att man rådbråkats :mrgreen:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Transporter/resande efter kraschen?
InläggPostat: tis 30 jul 2013, 21:13 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
I Sverige finns det ett överutbud på segelbåtar från 70-talet.
På 70-talet höjdes levnadsstandarden såpass att gemene man fick råd att skaffa sej segelbåt.
Idag är det ingen som vill ha dessa båtar. Ofta är motorn fem före sönderrostad, inredningen sliten och ruffen för liten enligt dagens mått. Skroven på båtarna håller 100+ år med rätt skötsel.
Stortriss, fabola campus, maxi 68, sunwind 20, rock 20, magnifik midget, albin viggen mm.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Transporter/resande efter kraschen?
InläggPostat: tis 30 jul 2013, 22:03 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Absolut finns massor med klassiska segebåtar med kvalitet. Inte å förglömma vegan å dess halvfabrikat Tur-80 osv...

Mina funderingar är om inte även större fartyg/skepp kan bli ett viktigt tillskott för leveranser av förnödenheter å passagerare?
Kanske ett yrke å satsa på efter kraschen?

Frågan vilken framdrivning? Segel eller ånga eller både och?

Spånar vidare navigering å kunskapen att tyda sjökort kommer nog vara viktig kunskap den dagen plottrar och gps system inte är tillgängligt längre!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Transporter/resande efter kraschen?
InläggPostat: tis 30 jul 2013, 23:06 
Lastcykel är ett annat alternativ. Det kommer att behövas transporter till/från hamnen eller marknadsplatsen.

En liten konvoj med lastcyklar kan transportera ansenliga mängder gods relativt snabbt. Det är fullt rimligt att lägga upp ett förråd med reservdelar och verktyg för underhåll.

Faktiskt så skulle jag tro att det vore en rätt intressant nisch att satsa på, särskilt om man är lite händig och har gott om utrymme. Börja köpa upp begagnade cyklar billigt nu, slakta och fixa upp några av dem och gör om dem till lastcyklar. Spara en del som reservdelar.

Skulle förmodligen också vara bra att köpa upp begagnade båtar och fixa till dem.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Transporter/resande efter kraschen?
InläggPostat: tis 30 jul 2013, 23:20 
Urd skrev:
Frågan vilken framdrivning? Segel eller ånga eller både och?


Ånga har extremt dålig verkningsgrad. Själv tror jag på segel + el.

När det gäller båttyp har jag funderat på någon större och stabil segeljolle. Dels för att den går att dra upp var som helst och är grundgående, dels för att den kan hanteras av en person och dels för att jag tror att småskalighet (transporter för byns behov) klaras ganska väl med en mindre båt. Framför allt kanske för att det blir litet underhåll och allmänt enkelt att hantera.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Transporter/resande efter kraschen?
InläggPostat: tis 30 jul 2013, 23:57 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Skogsbonde skrev:
Lastcykel är ett annat alternativ. Det kommer att behövas transporter till/från hamnen eller marknadsplatsen.

En liten konvoj med lastcyklar kan transportera ansenliga mängder gods relativt snabbt. Det är fullt rimligt att lägga upp ett förråd med reservdelar och verktyg för underhåll.

Faktiskt så skulle jag tro att det vore en rätt intressant nisch att satsa på, särskilt om man är lite händig och har gott om utrymme. Börja köpa upp begagnade cyklar billigt nu, slakta och fixa upp några av dem och gör om dem till lastcyklar. Spara en del som reservdelar.

Skulle förmodligen också vara bra att köpa upp begagnade båtar och fixa till dem.


Troligtvis en bra resurs att nyttja. Finns ju hur mkt cyklar som helst som bara samlar damm.
Antingen klassikern med lastplats fram à la springchas à la 30 tal. Eller som jag hade som ung. En vanlig cykel med cykelkärra därbak.

MulenDag skrev:
Urd skrev:
Frågan vilken framdrivning? Segel eller ånga eller både och?


Ånga har extremt dålig verkningsgrad. Själv tror jag på segel + el.

När det gäller båttyp har jag funderat på någon större och stabil segeljolle. Dels för att den går att dra upp var som helst och är grundgående, dels för att den kan hanteras av en person och dels för att jag tror att småskalighet (transporter för byns behov) klaras ganska väl med en mindre båt. Framför allt kanske för att det blir litet underhåll och allmänt enkelt att hantera.

/MulenDag


Kan inte svara på ångans verkningsgrad. Plus att jag inte kan mer om ångmotorer förutom att jag förstörde min fars leksak ett ångdrivet verk som drevs av meta tabletter. Tydligen skulle man även fylla på vatten :smack: .

Men så dålig kan ju inte ångans verkningsgrad vara med tanke på att tom kärnkraften utnyttjar ångan via Ångturbiner. Påstår inte att verkningsgraden är i stil med tex diesel men IOM det är en ändlig resurs speciellt vid ett ekonomiskt sammanbrott. Ser jag ved å vatten som ett alternativ.

Segel är ju att föredra. Men ibland är ju naturen ojust. Dvs vid bleke eller stiltje så skulle en ångdriven motor vara att föredra. Syftar nu på större farkoster typ mindre skutor eller last/passagerarfartyg.

Scenario år 2030
Vi har drabbats av (olycka) 10 år tidigare. Vilken tragedi är skrivet i sanden. Men följdverkningarna är att samhället som vi känner till den är borta. All samhällsservice är mer eller mindre sönderslagen.

Hur försöka exportera/leverera varor/människor/förnödenheter på ett sätt som är ekonomiskt motiverat? Som jag minns det ifrån skoltiden är sjötransporter tom mer effektivt än järnvägstransporter om man även räknar in miljöaspekten. Naturligtvis i min domedagssaga så har jag sett till att vägar å andra infrastrukturer som järnväg är borta. :notme:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Transporter/resande efter kraschen?
InläggPostat: ons 31 jul 2013, 00:09 
Båttransporter i stor skala fyller ingen funktion om det inte går att få fram gods till eller från dem. Ta bort lastbilar och järnvägar så försvinner även större lastbåtar.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Transporter/resande efter kraschen?
InläggPostat: ons 31 jul 2013, 00:38 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Skogsbonde skrev:
Båttransporter i stor skala fyller ingen funktion om det inte går att få fram gods till eller från dem. Ta bort lastbilar och järnvägar så försvinner även större lastbåtar.


Tänker mig inte någon jätteindustri. Utan snarare ett scenario à la 1800 tal med vedskutor hästar osv... dvs en återgång till en tid som vi inte känner till förutom genom att läsa gamla böcker å levnadsnedteckningar ifrån människor som levde för x antal generationer sedan.

Med tanke på att sjöfart/handelsutbyte har varit en verklighet här i Sverige iaf sedan vikingatid. Så är ju inte tanken ny.

Menar inte att man skulle komma farande med ett skepp med storlek av Titanics.
Utan snarare mindre flytetyg såsom trålare eller mindre lastfartyg. 15-30 m dvs ca 30-80 bruttoton.

Tror att även om allt har skitit sig så kan det vara av intresse att frakta förnödenheter/människor från punkt A till B .

Likväl som det kan vara av intresse att sälja en del av sin skörd på marknaden.
Så kommer det vara av intresse att "exportera" sitt ev överskott annorstädes.
Plus att självklart kunna köpa saker som inte kan uppbringas lokalt.

Innerst inne tror jag på människans vilja att göra vinning. Troligtvis en drivkraft som gjort oss till vad vi är.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Transporter/resande efter kraschen?
InläggPostat: ons 31 jul 2013, 20:02 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Om man bor havsnära som jag är båt väldigt intressant om landtransporter inte fungerar efter ett scenario av nåt slag, min tanke är precis som nämnts i tidigare en segeljolle av stabil sort, den klara lite sjö och last utan problem. Mina seglarkunskaper behöver dock rostas av lite eftersom jag inte seglat på 30 år nu, har skaffat sjökort över närområdet (Piteå-Baggen Nr: 415-01 Piteå) för att ha lite koll på vår lilla skärgård under vintersäsongens skidturer på isarna, den funkar ännu bättre under isfri säsong :)

Handel och bytesaffärer i hamnar tror jag skulle bli en stor grej, hamnar har alltid varit naturliga samlingsplatser ända sen sjöfartens början, och härifrån är det inte långt till Luleå eller Skellefteå sjövägen, eller småbåtshamnar längs kusten. Mitt problem kommer att bli säker plats för båten, och det tror jag blir det största problemet för alla, båtar kan bli begärliga saker.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Transporter/resande efter kraschen?
InläggPostat: ons 31 jul 2013, 23:04 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
smuggas skrev:
Om man bor havsnära som jag är båt väldigt intressant om landtransporter inte fungerar efter ett scenario av nåt slag, min tanke är precis som nämnts i tidigare en segeljolle av stabil sort, den klara lite sjö och last utan problem. Mina seglarkunskaper behöver dock rostas av lite eftersom jag inte seglat på 30 år nu, har skaffat sjökort över närområdet (Piteå-Baggen Nr: 415-01 Piteå) för att ha lite koll på vår lilla skärgård under vintersäsongens skidturer på isarna, den funkar ännu bättre under isfri säsong :)

Handel och bytesaffärer i hamnar tror jag skulle bli en stor grej, hamnar har alltid varit naturliga samlingsplatser ända sen sjöfartens början, och härifrån är det inte långt till Luleå eller Skellefteå sjövägen, eller småbåtshamnar längs kusten. Mitt problem kommer att bli säker plats för båten, och det tror jag blir det största problemet för alla, båtar kan bli begärliga saker.


Tror som dig smuggas att handelsutbyte kommer vara av intresse även om allting annat faller.
Om inte annat så flockades människor säkert runt dessa platser tidigare för att få nyheter info från platser som de endast hört via hörsägen...

Segling är inget som kan läras ut via studiematriel. Kan absolut inte skryta över några speciella kunskaper inom detta även om jag har seglat en hel del.

Däremot har jag relativt bra kunskaper inom navigation även om/fastän kunskapen ligger på andra sidan milleniumskiftet å lite till... :notme:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Transporter/resande efter kraschen?
InläggPostat: tor 01 aug 2013, 17:32 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Urd skrev:
smuggas skrev:
Om man bor havsnära som jag är båt väldigt intressant om landtransporter inte fungerar efter ett scenario av nåt slag, min tanke är precis som nämnts i tidigare en segeljolle av stabil sort, den klara lite sjö och last utan problem. Mina seglarkunskaper behöver dock rostas av lite eftersom jag inte seglat på 30 år nu, har skaffat sjökort över närområdet (Piteå-Baggen Nr: 415-01 Piteå) för att ha lite koll på vår lilla skärgård under vintersäsongens skidturer på isarna, den funkar ännu bättre under isfri säsong :)

Handel och bytesaffärer i hamnar tror jag skulle bli en stor grej, hamnar har alltid varit naturliga samlingsplatser ända sen sjöfartens början, och härifrån är det inte långt till Luleå eller Skellefteå sjövägen, eller småbåtshamnar längs kusten. Mitt problem kommer att bli säker plats för båten, och det tror jag blir det största problemet för alla, båtar kan bli begärliga saker.


Tror som dig smuggas att handelsutbyte kommer vara av intresse även om allting annat faller.
Om inte annat så flockades människor säkert runt dessa platser tidigare för att få nyheter info från platser som de endast hört via hörsägen...

Segling är inget som kan läras ut via studiematriel. Kan absolut inte skryta över några speciella kunskaper inom detta även om jag har seglat en hel del.

Däremot har jag relativt bra kunskaper inom navigation även om/fastän kunskapen ligger på andra sidan milleniumskiftet å lite till... :notme:


Själv skaffade jag mig förarintyg för fritidsbåt för fyra år sen, och har nog kört ett antal distans med motorbåt sen dess, men som sagt, alla kunskaper måsta användas för att inte glömmas. Förarintyget är nåt jag kan rekommendera tillsammans med SRC-certet jag tog samtidigt så att man kan använda marin-vhf.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Transporter/resande efter kraschen?
InläggPostat: tor 01 aug 2013, 18:38 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
smuggas skrev:
Urd skrev:
smuggas skrev:
Om man bor havsnära som jag är båt väldigt intressant om landtransporter inte fungerar efter ett scenario av nåt slag, min tanke är precis som nämnts i tidigare en segeljolle av stabil sort, den klara lite sjö och last utan problem. Mina seglarkunskaper behöver dock rostas av lite eftersom jag inte seglat på 30 år nu, har skaffat sjökort över närområdet (Piteå-Baggen Nr: 415-01 Piteå) för att ha lite koll på vår lilla skärgård under vintersäsongens skidturer på isarna, den funkar ännu bättre under isfri säsong :)

Handel och bytesaffärer i hamnar tror jag skulle bli en stor grej, hamnar har alltid varit naturliga samlingsplatser ända sen sjöfartens början, och härifrån är det inte långt till Luleå eller Skellefteå sjövägen, eller småbåtshamnar längs kusten. Mitt problem kommer att bli säker plats för båten, och det tror jag blir det största problemet för alla, båtar kan bli begärliga saker.


Tror som dig smuggas att handelsutbyte kommer vara av intresse även om allting annat faller.
Om inte annat så flockades människor säkert runt dessa platser tidigare för att få nyheter info från platser som de endast hört via hörsägen...

Segling är inget som kan läras ut via studiematriel. Kan absolut inte skryta över några speciella kunskaper inom detta även om jag har seglat en hel del.

Däremot har jag relativt bra kunskaper inom navigation även om/fastän kunskapen ligger på andra sidan milleniumskiftet å lite till... :notme:


Själv skaffade jag mig förarintyg för fritidsbåt för fyra år sen, och har nog kört ett antal distans med motorbåt sen dess, men som sagt, alla kunskaper måsta användas för att inte glömmas. Förarintyget är nåt jag kan rekommendera tillsammans med SRC-certet jag tog samtidigt så att man kan använda marin-vhf.


Som sagt kompetensen å utbildningarna mina ligger på andra sidan milleniumskiftet. Runt 90-91 :-g . Men jag å några kamrater hade stora planer på världsomseglingar å yrkesmässig trafik.
Vart förarintyg,kustskepparen plus skeppare B tror jag det hette på den tiden. Med betyg ifrån Chalmers å allt.... :notme: Tror det heter Skepparexamen idag eller om det var tvärtom?

Inte för att det underlättar 20 år senare.....

Vi hade våran gamla trålare under ex antal år. Mkt skoj men tyvärr även mkt kostnader...

Vi kom som längst ut till Svenska Högarna........ :smack:

Sjökort i pappersformat är nog inte dumt att samla på sig. Har bara över Sthlms skärgård. Arholma -Landsort.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet