Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur ska vi förhålla oss till främlingsfientlighet?
InläggPostat: ons 03 okt 2018, 08:14 
I Prepperkulturen finns det en del problem med främlingsfientlighet, vilket syns tydligt här på forumet bland annat. Men hur ska man förhålla sig till denna? Vapendiskussioner är strikt förbjudna på forumet, eftersom man inte vill att dessa ska förknippas med preppers. Men på samma sätt tror jag att främlingsfientlighet är något som tydligt förknippas med just prepping.

Ska man "ta debatten" med andra preppers som är främlingsfientliga? Ska man acceptera den främlingsfientliga undertonen som finns i många trådar?

Inläggsrubrik: Re: Hur ska vi förhålla oss till främlingsfientlighet?
InläggPostat: ons 03 okt 2018, 09:06 
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!
Användarvisningsbild

Kan du ge exempel på främlingsfientlighet eftersom jag verkar ha missat det totalt?

InläggPostat: ons 03 okt 2018, 09:41 
Var i hela friden är stormköket?

Men herregud, det var det underligt. Jag har fått känslan av att det är tvärtom på forumet och att det är många saker som är lite överdrivet pk. Främlingsfientlighet är ju extremt långt borta, åtminstone sådant som får finnas kvar. Det är väl bra och sköts helt ok tycker jag.

InläggPostat: ons 03 okt 2018, 09:58 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

99.5% av alla på det här forumet är främlingar för mig irl . Känner vissa som ett nick men inget om personen bakom.

InläggPostat: ons 03 okt 2018, 10:44 
Användarvisningsbild

Dweomer skrev:
99.5% av alla på det här forumet är främlingar för mig irl . Känner vissa som ett nick men inget om personen bakom.

Precis, jag tänkte skriva det i min post ovan. Om man är främlingsfientlig så är man väl per definition oförmögen att konversera på anonyma forum?

InläggPostat: ons 03 okt 2018, 10:46 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

”Det finns ett problem” skriver du. Kan du förklara vad problemet är först? D v s om det skulle stämma att främlingsfientlighet existerade (om), vad är problemet med det? Det preppingrelaterade problemet märk väl, inte ideologisk frustrationen/irritation/bekymmersamhet över att alla inte delar allas åsikter för politik får vi heller inte diskutera här.

We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.

Senast redigerad av somvanligt ons 03 okt 2018, 10:55, redigerad totalt 3 gånger.

InläggPostat: ons 03 okt 2018, 10:48 
Har du flinta och stål jag kan låna?
Användarvisningsbild

I ett seriöst krisläge skulle jag vara mycket försiktig med att samarbeta med främlingar. Jag skulle hellre välja att samarbeta med grannar och släkt. Och kanske med släkt till grannar. Och med personer som jag känner väl sedan innan krisen.

Jag skulle rent av anstränga mig för att hålla främlingar borta. Blockera vägar och uppträda direkt fientligt utan föregående provokation.

Kanske det är detta som TS tänker på när det gäller främlingsfientlighet och preppers?

Men just nu är det inget seriöst krisläge och jag har det så pass bra ställt att jag kan unna mig att vara ganska öppen till att samarbeta, hjälpa och umgås med främlingar. Och den vägen skaffa mig nya vänner och bekanta som jag kanske kan samarbeta med i ett krisläge. Eller lära mig vilka jag definitivt INTE bör samarbeta med i ett krisläge. Eftersom mina åsikter om en person kan ändra sig vill jag inte att andra skall veta för mycket (helst inget alls) om mina förberedelser inför en eventuell kommande kris. Därför är det bra att kunna vara anonym här.

Precis alla här på detta forum ser jag som främlingar. Att jag lär känna någon online räcker inte för att jag skall lita på den personen i en kris. Men det kan kanske räcka för att jag INTE skall lita på den personen. Det gäller inte bara här utan även alla andra på andra forum och platser på internet som jag besöker.

Om främlingsfientlighet är kopplad till sådant som utseende, ursprung, religion, sexuell läggning och etnicitet eller rent av en mer eller mindre uttalad politisk agenda, då blir det problematiskt och har inget på detta forum att göra. Jag misstänker att det kan förekomma att preppers stödjer denna form av främlingsfientlighet. Men motsatsen gäller också, jag VET att det finns preppers aktivt försöker motarbeta sådan främlingsfientlighet. Jag VET att det finns preppers som ser denna typ av främlingsfientlighet som diskvalificerande för allt samarbete redan idag, och inte bara i ett seriöst krisläge. De har därför svårt för att delta på ett öppet och ganska inkluderande forum som detta.

InläggPostat: ons 03 okt 2018, 11:13 
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!

Först och främst ha du redan formulerat resultatet - du vet att folk är främlingsfientliga. Det skulle antagligen gynna diskussionen om du först försökte diskutera med andra preppers för att ta reda på om så är fallet. I vissa fall görs det bäst via PM. Kom ihåg att gå in i såna diskussioner i syfte att lära dig mer och ha ett öppet sinne - inte att mästra, lägga ord i munnen på andra eller sätta etiketter.

InläggPostat: ons 03 okt 2018, 11:38 
Är det röda det som pekar mot norr?

Dweomer skrev:

Exakt!!!

InläggPostat: ons 03 okt 2018, 12:22 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Det är rätt intressant att folk har lås på dörren men snackar om främlingsfientlighet.

Lev som ni lär eller acceptera att dörrlåset har relevans på alla nivåer.

InläggPostat: ons 03 okt 2018, 14:16 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Derzu Uzala skrev:
Det är rätt intressant att folk har lås på dörren men snackar om främlingsfientlighet.

Det där är ju signaturmaterial :)

We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.

InläggPostat: ons 03 okt 2018, 14:45 
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Wixor skrev:
I Prepperkulturen finns det en del problem med främlingsfientlighet, vilket syns tydligt här på forumet bland annat. Men hur ska man förhålla sig till denna? Vapendiskussioner är strikt förbjudna på forumet, eftersom man inte vill att dessa ska förknippas med preppers. Men på samma sätt tror jag att främlingsfientlighet är något som tydligt förknippas med just prepping.

Ska man "ta debatten" med andra preppers som är främlingsfientliga? Ska man acceptera den främlingsfientliga undertonen som finns i många trådar?

Innan jag tänker säga min åsikt så vill jag kolla vad du menar med ordet: främlingsfientlighet.
Menar du det som att vi är anonyma här och extremt få vill ha IRL kontakt med andra preppers o håller sig gråa mot omvärlden då vi inte vill dela med oss av våra mat o vattenförråd?
Eller menar du att preppers skulle vara mot invandring/flyktinghjälp och de med annan hudfärg?

InläggPostat: tor 04 okt 2018, 08:10 
Jag menar självfallet främlingsfientlighet mot människor från andra kulturer och länder. Efter att ha läst inläggen i den här tråden tror jag inte att det finns någon utsikt för att föra en saklig debatt i ämnet. Jag väljer därför att lämna forumet istället.

InläggPostat: tor 04 okt 2018, 08:52 
Användarvisningsbild

Wixor skrev:
Jag menar självfallet främlingsfientlighet mot människor från andra kulturer och länder. Efter att ha läst inläggen i den här tråden tror jag inte att det finns någon utsikt för att föra en saklig debatt i ämnet. Jag väljer därför att lämna forumet istället.

Att fly främlingsfientlighet även där den inte existerar kan resultera i väldigt få platser att känna sig bekväm på.

InläggPostat: tor 04 okt 2018, 10:09 
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!

Wixor skrev:

:smack: :lol:

Du uppmanas debattera frågan, dvs. ta debatten. Vad gör du? Lämnar forumet. Priceless.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa