Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Struktur och organisering vid prepping
InläggPostat: sön 03 jan 2016, 16:32 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: lör 26 dec 2015, 16:29
Inlägg: 7
Ort: Västmanland
Hej!

Jag är intresserad av att höra hur ni hittar en struktur i era förberedelser. Har ni någon plan med olika steg för att förbättra era förutsättningar?
Prioriterar ni på nåt speciellt sätt? Mest sannolikt? Allvarligast konsekvens?

Min plan som ny inom detta är att börja från grunden. Först identifiera olika hot, bedöma sannolikheten och därefter börja titta på åtgärder.

Exempel på hot som jag kan tänka mig, utan föregående analys:
Strömavbrott
Drivmedelsbrist
Brand i bostaden

Vissa av dessa kan uppkomma av många olika anledningar, exempelvis en allvarlig storm leda till strömavbrott för både mig och Shellmacken, och stormen leder också till försvårad framkomlighet för bränslebilar till mackarna.

Jag tror, men har inte bestämt mig än, att jag ska sikta på att åtgärda det som är mest kostnadseffektivt i första hand. Jag ska också försöka hitta åtgärder som skyddar mig mot flera olika kriser. Vad tror ni?

Exempel på kostnadseffektiva åtgärder:
Rutiner
Kunskapsinhämtning
Förflyttning till annan plats (Bug Out va?)
Billigare inköp

Nästa tanke jag har är att sikta på kortare störningar i första hand, och att därefter bygga upp en beredskap mot mer långdragna kriser. Som lager-på-lager-principen när man klär sig för en vandring där du kan lägga till eller ta bort för att anpassa dig efter omgivningen och vad du gör just för stunden.
Vid en kortare kris kommer jag antagligen behöva jobba, då måste familjen ta hand om sig själv i hemmet. Om krisen inte längre går att möta i sin bostad flyttar man kanske delar eller hela familjen till annan plats, exempelvis andra släktingar eller i värsta fall utomlands, familjen säger nog inte nej till en solsemester på Cap Verde om alternativet är ett strömlöst och kallt Sverige.

Exempel på eskaleringssteg:
1. Lagrade resurser i bostaden vid kortare störningar
2. Möjlighet att införskaffa ytterligare resurser, exempelvis genom jakt
3. Annan plats med större förråd och bättre möjlighet att varmhålla, exempelvis mina föräldrars gård på landet
4. Egen produktion av råvaror vid långvarig kris, behovet för detta bedömer jag som mycket osannolikt utan får stå mer som exempel än realistiskt scenario
5. Lämna landet tillfälligt eller permanent

Ge gärna tips och idéer på hur ni har gjort, hur jag kan tänka och hur ni tycker jag ska göra.
Det viktigaste för mig är att inte spinna iväg i scenarier och lägga resurser och tid på saker som inte behövs. Något man inte sällan sett exempel på i offentlig förvaltning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Struktur och organisering vid prepping
InläggPostat: sön 03 jan 2016, 19:14 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 04 sep 2014, 19:44
Inlägg: 133
Ort: classified information
Detta är ett stort och omfattande ämne så det är svårt att få med alla tankar kring detta. Här är några rader om hur jag tänker.

När samhället inte kan garantera medborgarnas säkerhet och grundläggande behov pga upplopp och anarki är utgångspunkten med min prepping.

Jag har gjort det i olika steg där tidsfaktorn ökas för varje steg. Det viktigaste är rent vatten, föda, förmåga att hålla sig varm och torr. Hälsa och hygien. Känna sig trygg och säker i den miljö man kommer att vara i. För mig har det hjälpt att dela upp i en tidstrappa på 3-5 dagar, 3-5 veckor och 3-5 månader. För varje steg har jag sedan sett till att det finns tillgång till vatten, föda, värme, hälsa och hygien. Ett steg måste vara färdigt innan jag kliver upp på nästa nivå. Trygghet och säkerhet jobbar jag ännu med. Äger en BOL som fungerar för mindre störningar men letar efter ett till ställe som kan ge ett långsiktigt skydd.

Prylpreppandet är lågprioriterat även om det kliar i fingrarna för att få köpa lite häftiga prylar. Allt har sin tid och det jag kommer att handla är sådant som jag kommer att ha användning av oavsett vad som händer i framtiden.

Vet inte om detta är till någon hjälp eller om det var detta du efterfrågade. Det kommer förhoppningsvis andra här i tråden som kan berätta mer.

Edit:

Jag fick aldrig med att i BOL finns möjlighet till odling och ha höns/kaniner. Fiske finns på någon km avstånd. Nya BOLen ska vara till för att gömma sig i under långa perioder. Matlager har jag på 3 ställen, i BOB, hemma i lägenheten och i ett hyrt förråd som inte har koppling till min bostad. :notme:

_________________
Jag preppar för en situation där samhället inte kan garantera medborgarnas säkerhet och grundläggande behov.

Svalbard Global Seed Vault


Senast redigerad av AdamA sön 03 jan 2016, 20:21, redigerad totalt 2 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Struktur och organisering vid prepping
InläggPostat: sön 03 jan 2016, 19:44 
Jag preppar inte direkt för en specifik sak, försöker hålla mig borta från detaljscenarion för dom blir nog aldrig som i verkliga livet ändå.
Men jag preppar för Bug-in med en "vision" att bli självförsörjande på mat och energi. Har en bug-out-plan också men har insett jag inte har råd att fixa med en BOL och preppa för bug-in, så istället för att göra båda lite halvdant koncentrerar jag mig på bug-in. Skulle bug-outscenario hända får jag helt enkelt cykla iväg med bob'en och hoppas på det bästa. :rambo:

På sista tiden har jag funderat mycket på balansen mellan olika prylar och experimenterat lite. Går åt mycket mera vatten, energi och bränsle för att leva i god livskvalitet än man tror. Kanske inte någon idé att lägga alla besparingar på konserver, knivar, taktiska väskor och frystorkat om man inte har gasol, t-röd och ved nog att värma maten med, diska och hålla sig själv ren vid längre strömavbrott mitt i vintern.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Struktur och organisering vid prepping
InläggPostat: sön 03 jan 2016, 19:59 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 09:38
Inlägg: 129
Ort: Västernorrland
Som sagt så är det ett stort och brett ämne.
Jag preppar för det värsta och försöker se strömavbrott etc som småsaker och riktar mer in mig på att jag av någon anledning blir tvungen att lämna mitt hem och troligen aldrig mer komma tillbaka. Mina värsta farhågor är att det blir någon form av upplopp i det nya spännande Sverige och att jag av den anledningen både måste försvara mig och samtidigt bugga ut efter att jag gjort mitt nuvarande hem obebeboeligt för andra.
Det jag siktar in mig på är i första hand är att lämna civilisationen och klara mig själv så gott det går så rätt utrustning och speciellt rätt kunskap är det viktigaste.
Skulle det hända att jag måste bugga ut så räknar jag kallt med att jag säger upp samhällskontraktet för gott och försöker leva så gott jag kan av det naturen kan ge i form av jakt ( armborst och pilbåge) i första hand samt fiske.
Jag försöker regelbundet ta mig ut i busken ett eller två dygn i taget oavsett årstid för att hålla kunskaperna vid liv och för att även tvinga mig själv att lära mig ännu mer.
Vid en akut bugout så kommer skogen bli antingen min fristad eller min grav, jag går hellre under ute i naturen än inne i stan.
Just nu så försöker jag lära mig tekniken att timra en stuga med enbart en yxa och en såg.

_________________
Mån om integriteten? Våga Vägra Fäjsbook


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Struktur och organisering vid prepping
InläggPostat: sön 03 jan 2016, 23:10 
skitsvårt att få någon ordning på så stort , tja begrepp

men jag har kört en sak under många år som jag inte ångrar

köper jag en sak så ser jag till att skaffa det runt om med samma pengapåse

ex, elverk är elverk, reservdelar, lite ombyggnad, bränsle , dunkar o.s.v
eller enklare
ett fiskespö är inget, man måste ha fiskespö, rulle , lina fiskedrag, och en hel del annat därtill
ofta så vill jag inte ha en sak, en är inget två är en och fler än så är två
ex i fiskeorylar, två spön, två rullar , lina så det räcker i flera år

det svåraste är att hitta bra saker, ex, en fiskerulle som går sönder efter ett halvår är jobbigt, har man då två så är det änn värre, för är det ett generalfel så kommer båda två gå sönder på samma sätt

sedan finns det andra småjobbiga sätt att fördela pengar/kvalitet
helst skulle man vilja ha massvis av perfekta saker, ex 10 eller 50 av fällknivens f1
om man inte är omåttligt rik så är det dumt att ens tänka tanken
men det är inte heller ok med endast ha 20st billigast möjliga från jula
kanske man fördelar det så att man vill ha 5 billiga från jula, några i mellanklassen och en bra som man verkligen litar på


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Struktur och organisering vid prepping
InläggPostat: mån 04 jan 2016, 12:24 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Det endelige målet er jo å evne å være totalt selvberget, men veien dit er et organisert kaos :lol: . Jobber med litt av alt samtidig, men forsker å ha hovedfokus på ett og ett område. Det kan være fx dyrehold, dyrking, sikkerhet, energi osv.

Jeg synes denne matrisen:
http://www.mynewoldschool.com/wp-conten ... -ver-1.jpg
er flott når jeg skal vurdere innsatsområder. Jeg bruker den ikke styrende, andre forhold som fx økonomi, tid eller andre behov spiller også inn, men bruker den for oversikt og inspirasjon. En god venn har skrevet den ut i papirformat for meg og jeg har den hengende på en vegg i kjelleren. Er stadig og kikker på den og planlegger videre :hm:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Struktur och organisering vid prepping
InläggPostat: mån 04 jan 2016, 13:24 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: lör 26 dec 2015, 16:29
Inlägg: 7
Ort: Västmanland
Wow Crusoe, det var ingen dålig matrix. Får sätta mig in i den något nogrannare.

Nikenik, finns det inte en risk att du fokuserar på fel saker om du inte identifierat riskerna? Att du blir sårbar för saker som är sannolika men skyddar dig mot det osannolika?

Det finns en rad metoder inom Risk Management, varav Försvarsmakten har en. Den militära säkerhetstjänsten har tagit fram en infographic som beskriver säkerhetsplanering.
Bild
Bilden är hämtad ur Handbok för Säkerhetstjänst, Grunder

I korta drag innebär detta följande steg:

Säkerhetsanalys
1. Identifiera skyddsvärda tillgångar i verksamheten
För en prepper kan det vara familjemedlemmar, förråd, bostad, fordon, sparade pengar osv.
Bedöm konsekvenserna av att tillgångarna utsätts för oönskade händelser.

2. Bedöm säkerhetshot
Både antagonistiska och ickeantagonistiska hot skall bedömas. Det kan röra sig om inbrott, brand, social oro eller skadedjursangrepp. Det är viktigt att beskriva hur dessa hot påverkar just dig. Exemplet Social oro måste exempelvis konkretiseras, menar man att det föreligger en risk för att ett upplopp förstör hemmet eller begränsar framkomligheten så du inte tar dig till jobbet? Eller menar man att ökade problem i området sänker värdet på fastigheten?

3. Bedöm sårbarhet
Vilka skyddsåtgärder finns och hur effektiva är de?
Bedöm hur sårbara tillgångarna är om de skulle utsättas för säkerhetshot.
Detta kan vara allt från skalskydd till larm, rutiner eller andra former av åtgärder som minskar risken för påverkan. Risken att smittas vid pandemi kanske minskas av att man åker bil istället för lokaltrafik till jobbet och sänker därmed sannolikheten att du smittas.
Ytterst kan man ha kostnadstäckning (försäkring) som ersätter värden som går förlorade, men det förutsätter givetvis att samhällsapparaten är i drift.

Sen finns det en tabell där man kan rangordna hur allvarliga olika risker är. Kort och gott: Hög sannolikhet och hög konsekvens innebär en allvarlig risk, hög sannolikhet med låg konsekvens eller hög konsekvens med låg sannolikhet utgör en risk som bör åtgärdas i mån av tid och låg sannolikhet och låg konsekvens kan man bordlägga tills allvarligare risker är åtgärdade.

Här skiljer sig mitt tänk något från klassisk riskhantering. Det som är kostnadseffektivt att ätgärda utan att innebära en allvarlig risk bör även detta åtgärdas tidigt.

Denna metod, kombinerat med Maslows behovstrappa överväger jag att basera mina prepps på. Tankar på det?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Struktur och organisering vid prepping
InläggPostat: mån 04 jan 2016, 16:17 
Stormbound skrev:
Nikenik, finns det inte en risk att du fokuserar på fel saker om du inte identifierat riskerna? Att du blir sårbar för saker som är sannolika men skyddar dig mot det osannolika?

Förstår vad du menar. Försökte hålla mig kortfattat och menade något i stil med att "se på helheten". Jag har ju lite tankeexperiment då och då om vad jag skulle göra om det och det hände. Och om jag kommer på något som fattas i min förberedelse skriver jag upp det på listan och köper när jag har råd. Just nu t.ex är dilemmat om jag ska lägga pengarna på två extra gasoltuber eller en extra tub och en gasolvärmare och hur bäst snickra ett hydroponics-system i pumprummet. Det får ta prioritet över att skydda sig mot en senapsgas-attack och läsa ekonomibloggar om guldpriset...

Tror att min poäng var att det är bättre att göra saker än att läsa en massa olika listor. Visst är det viktigt att skaffa kunskap också men bättre anser jag att gå ut och bygga sig en liten rocket stove, hugga ved och snickra hyllor till förrådet än läsa lista efter lista på potentiella hot då man ändå kommer tillbaka till mat, värme och skydd, och därför behöver mer värme, vatten och konservhyllor. ;)

Men Crusoe's matrix (fia-med-knuff anyone?) var ju riktigt bra. Men behöver kombineras med att verkligen göra sakerna som står i listan.


Senast redigerad av Nikenik mån 04 jan 2016, 17:24, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Struktur och organisering vid prepping
InläggPostat: mån 04 jan 2016, 17:08 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jag använder samma matrix som crusoe .

Den kommer från denna sida som jag länkat till tidigare http://www.prepperlink.com/index.php/pr ... atrix-ver1
Bra sida med mycket info

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Struktur och organisering vid prepping
InläggPostat: mån 04 jan 2016, 18:00 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
Matrisen ger en överblick men risk att den blir lite plottrig. Jag brukar tänka det som "flöde-in" resp. "flöde-ut". Jag är lite mellanting mellan prepper och alternativare. På kort sikt handlar det mkt om att skapa buffrar i den struktur/vardag man har. På längre sikt handlar det mer om omställning/livsstilsförändring.
Exempelvis vatten: vanligtvis finns det att tillgå i kranen för de flesta av oss (flöde-in). Vattnet kan vara dåligt, helt eller delvis avstängt. Preppning kan då vara reningsutrustning (filter/kem/kokning), kärl/dunk att hämta vatten i eller eget lager med vatten för x dagar. Sen kan man bygga vidare, ex. hur klarar jag mig om varken el eller vatten funkar, osv. Långsiktig omställning för mig är när man i stället väljer boende för att ha tillgång till eget vatten/brunn.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Struktur och organisering vid prepping
InläggPostat: tis 12 jun 2018, 23:04 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
För mig har det handlat om hur länge jag ska klara mig utan samhället, så jag listar vad jag behöver på alla områden för detta och jag började med mat och vatten. Jag skriver upp allt jag kommer på över tid i en enda stor brainstorming-anteckning och gör en prioriterad shortlist utifrån detta: vad man behöver köpa eller göra närmast. Tidsaspekten som ts nämner i sina trappsteg spelar in också eftersom omvärlden kommer ändras snabbt ju längre krisen pågår och det påverkar förberedelser mycket. Efter sommaren kommer jag behöva göra mycket tester av utrustning och tillvägagångssätt.
Överkurs är att skriva upp precis exakt allting man använder i vardagen under minst ett år. Sen vet man vad man kan behöva ha för ett drägligt liv under kris.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet