Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sova under tarp alt i tält i rovdjursrevir
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 16:20 
Offline
Nykomling
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 19:25
Inlägg: 3
Är relativt ny i gruppen med nyväckt intresse för survivalism.

Planerar att testa min BOB/överlevnadsutrustning (och mig själv) genom att övernatta i skogen på diverse platser i mitt närområde.
Avser att sova under tarp alt i tält och undrar om någon har erfa av, eller tips om, hur man bäst säkrar upp sig mot rovdjur.

I skogarna i närområdet finns vargrevir, samt även björn, lo och järv och även om jag misstänker att de två senare inte utgör något direkt potentiellt hot mot människa så kan väl iaf varg och björn göra det, speciellt om man ligger och sover.

Tacksam för tips!

_________________
PREPARATUS SUPERVIVET


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sova under tarp alt i tält i rovdjursrevir
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 17:19 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 27 dec 2015, 20:40
Inlägg: 249
Det är bara björn du eventuellt behöver oroa dig för. Varg, lo och djärv skyr människan och håller sig undan.
Se till att inte ha mat i närheten av ditt läger eller förvara det i tätslutande kärl. Gärna upphissat i träd en bra bit bort. Skräp och matrester skall och bort från lägerplatsen eller förvaras på samma sätt som livsmedel. Diska dina kärl långt borta från lägret. Ingenting som har med mat eller matavfall skall finnas på din lägerplats. Det är annars riktiga björnmagneter och egentligen det som kan locka björnen till dig.

Försök att välja lägerplats så att du inte riskerar att hamna mellan björnhonan och hennes eventuella ungar. Du får vara strategisk i val av plats. Undvik bärmarker, fiskeplatser etc. där björnen söker efter mat.

En lägereld av lite större modell fungerar faktiskt avskräckande, sedan kan det vara svårt att hålla igång en sådan hela natten. Speciellt om du är ensam.
Luras inte att grilla på den elden. Då kommer björnen att dras till dig.

Snubbeltråd som är kopplat till ett rejält skrammelskrämsle fungerar både som förvarning och för att avskräcka björn. De gillar inte ljudet av metall som slås mot varandra.

Kommer björnen så ha ett rejält signalhorn med dig. Jag utelämnar allt om skjutvapen eftersom jag inte vet om du har tillgång till det och det är en helt annan historia.

Risken är oerhört låg att ens se en björn. De andra rovdjuren behöver du inte ens fundera över. De undviker dig med alla medel.

_________________
Know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy or yourself, you will succumb in every battle


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sova under tarp alt i tält i rovdjursrevir
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 17:31 
YNWA skrev:
Är relativt ny i gruppen med nyväckt intresse för survivalism.

Planerar att testa min BOB/överlevnadsutrustning (och mig själv) genom att övernatta i skogen på diverse platser i mitt närområde.
Avser att sova under tarp alt i tält och undrar om någon har erfa av, eller tips om, hur man bäst säkrar upp sig mot rovdjur.

I skogarna i närområdet finns vargrevir, samt även björn, lo och järv och även om jag misstänker att de två senare inte utgör något direkt potentiellt hot mot människa så kan väl iaf varg och björn göra det, speciellt om man ligger och sover.

Tacksam för tips!


Lo och järv lär inte vara några problem. De är oerhört blyga djur gentemot människan. Jag har sett lo två gånger i mitt liv efter diger spårning och stilla vaka under kyliga nätter. Ett mer hemlighetsfullt och skyggt djur får man leta efter, och då ansträngde jag mig verkligen. Järv har jag haft privilegiet att stöta på en endaste gång på ett urgammalt motionsspår i Västerbottens inland och obygd. Det dröjde exakt fem sekunder tills den fick tag på min vittring där den stod cirka hundra meter bort, och vips var den försvunnen. Hjärtat bultade dock ordentligt!

Varg är osannolikt. De flesta historier om vargar som har attackerat människor är nog mest skrönor alternativt undantag som bekräftar regeln. Svältår, rabies, överbefolkning (av varg) och en tidigare smak för människokött vill jag minnas har varit bidragande orsaker till vargattacker på människor, men med vår lilla vargpopulation i Sverige lär det knappast vara en risk.

Björn är knepigare. Föga chans att de kommer att närma sig dig oprovocerat. Om du lallar på i godan ro och inte indiansmyger kommer björn att sticka långt innan du ser den. Har vaknat upp med björnspår hundra meter från mitt tarpläger, man ser klart som på ljusa dagen där den tvärvänder och sticker, antagligen när den kände doften av mig. Amerikanska björnar är dock modigare, och det är känt att de brukar komma in i läger och ge sig på matkassen. Jag finner inget belägg för att detta ska ha skett med eurasiska björnar, men om jag har mycket väldoftande mat med mig och campar på samma ställe i ett par dagar (en viss riskfaktor är att vara stationär och sprida matrester kring sig) brukar jag lägga all mat och tandkräm i en sopsäck och hänga upp i ett träd medelst rep ett par hundra meter från lägret, samt sova en bra bit ifrån stället där jag lagar mat.

Sunt förnuft och en hälsosam respekt för det vilda kommer man långt med. Ta en titt runt din lägerplats och se om du hittar predatorspår eller bajs, upprivna myrstackar eller kadaver. Om inte kan du nog gott sova en natt eller två på stället. Stöter du på ett rovdjur som verkar obehagligt? Frys, ta det lugnt, se inte djuret i ögonen, och backa undan försiktigt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sova under tarp alt i tält i rovdjursrevir
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 17:33 
Och som Scarecrow sade ovan: Eld!

Om du vill snarka medan elden sprakar finns det ett knep: Googla self-feeding fire... :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sova under tarp alt i tält i rovdjursrevir
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 17:40 
YNWA skrev:
Är relativt ny i gruppen med nyväckt intresse för survivalism.

Planerar att testa min BOB/överlevnadsutrustning (och mig själv) genom att övernatta i skogen på diverse platser i mitt närområde.
Avser att sova under tarp alt i tält och undrar om någon har erfa av, eller tips om, hur man bäst säkrar upp sig mot rovdjur.

I skogarna i närområdet finns vargrevir, samt även björn, lo och järv och även om jag misstänker att de två senare inte utgör något direkt potentiellt hot mot människa så kan väl iaf varg och björn göra det, speciellt om man ligger och sover.

Tacksam för tips!


När man är ute ensam i skogen i rovdjurstäta områden kan man känna en psykisk stress av ev okända hot.
Reellt är det inget hot man behöver ta hänsyn till. Mångfallt större risk att du ramlar och slår ihjäl dig mot en sten när du är ute och vandrar.
När jag ensamvandrat i björntäta områden har jag burit en björnskallra men det är nog mest för mig egen del. :oops:
Det man inte vill är väl att ramla på en björn i skogen av misstag men dom hör dig och känner lukten av dig normalt långt innan du upptäcker dom.
http://www.activeoutfit.se/sv/overlevnad/2278-rovdjursbjallra.html
Sover gör jag lugnt. Tror nog också jag låter tillräckligt för att hålla rovdjuren på avstånd när jag sover... :mrgreen:
Går ju sätta upp snubbeltråd kopplat till knallskott men du lär bara ramla över den när du skall upp och pissa på natten :smack:
Sen lämnar jag naturligtvis inte matrester framme som kan locka till sig djur generellt. Frystorkat luktar ju knappast något i förpackningarna.
Håller inte igång någon brasa under natten.
Finns diverse råd om att man skall förvara maten 100m från tältet och elda 100m bort i annan riktning men känns som överkurs för våra björnar som inte är speciellt människovana


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sova under tarp alt i tält i rovdjursrevir
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 18:15 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Den typ utav björn som finns i Norden är brunbjörn och är nära besläktad med den amerikanska grizzlybjörnen som är betydligt mer aggressivare mot människor.
jag kan lugnt säga att innan du ens har sett en björn på håll så har den redan funnit dig och hunnit lägga benen på ryggen. det enda som kan vara ett problem är om du kommer mellan björnungarna och modern. det ligger latent hos björnen att hålla sig på avstånd mot fiender, björnen i sig är inte aggressiv eller farlig om den nu inte skulle vara skadeskjuten eller känna sig hotad.

Du kan med andra ord lugnt sova dina nätter igenom utan att ens tänka på denna saken.

Om man nu mot all förmodan skulle stöta ihop med en björn även om chansen är nästan lika med noll, så rör sig oftast björnen i en halvmåne om den känner sig hotad. detta görs med anledning utav att den försöker känna av omgivningen och få vittring i vad som komma skall. är man inne i en djup skog så är det ingen idé att försöka ta sig någonstans och man gör därmed mer nytta genom att ha ett träd eller stor sten som distans mellan dig och björnen tills denne självmant lunkar iväg.

Jag var själv ute på vandring för en massa årsedan och fann björnspillning, jag var snabbt framme med kameran och vi smög säkert runt i 5-6 timmar innan vi gav upp. troligtvis hade björnen hört oss på avstånd och gett sig av.

Läste även på forumet utsidan.se om en kille som satt i jägarställning vid ett träd och donkade när en björnunge lunkade fram mot han, han visste att modern var i närheten och ångesten kom snabbt. hittade inte den tråden nu, men den var faktiskt rolig att läsa och jag förstår den rädslan som måste ha uppståt i samband med att han satt och tömde tarmen.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sova under tarp alt i tält i rovdjursrevir
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 18:22 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Exodus skrev:
Går ju sätta upp snubbeltråd kopplat till knallskott men du lär bara ramla över den när du skall upp och pissa på natten :smack:


:D

Vi får inte glömma bort att Älgar kan bli ganska aggressiva mot människor, oavsett tid på året. De kan inte bita huvudet av dig, men de kan lätt sparka ner en människa. Samma sak gäller vildsvin som kan bli aggressiva och jag sett i trakterna kring Roslagen.

Bästa tipset jag fick, börja sov utomhus i närheten av civilisationen och med tiden gå längre och längre ut. Du behöver alltså inte traska upp på fjället och lägga dig som värsta Bear Grylls för att lära dig saker, det är dessutom bättre att glömma saker i närheten än långt bort i skogen som nybörjare.

Som Exodus sa, det kan vara ganska påfrestande psykologiskt att sova ute första gångerna speciellt om du är ensam. Plåtburkar som skramlar mot varandra på paracord funkar också bra. Smådjur kommer att komma fram till dig under natten och titta, mest för nyfikenhet, och det blir en del ljud, men så länge du inte hör ett björnvrål eller ett älgbrölande så är du okej, Älg och Björn finns ända ner till Mälaren (om inte ännu längre ner) och jag lästa nyss om en varg som var på friluftsexpedition ner till Skåne:

http://www.sydsvenskan.se/2017-02-06/la ... -vargspana

Vad jag har läst så brukar Vargar hålla sig på distans till människor, har sett en del djur i skog och mark, djärv har jag aldrig sett eller hört, och lodjur har jag bara sett spår av.

Björnstängsel med el fungerar till viss del, men det finns ett problem med dem: Björnar har hjärnceller. De testar systematiskt försvaret och märker att de får mindre och mindre stötar med tiden då de dränerar batteriet, en god strömkälla eller en rejäl solcellsladdning med hög spänning och låg ström kan vara en bra ide.

Här är en film om elektriska björnstängsel:
https://www.youtube.com/watch?v=Sv2G-aRDvyY

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sova under tarp alt i tält i rovdjursrevir
InläggPostat: tis 14 feb 2017, 15:11 
Offline
Nykomling
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 19:25
Inlägg: 3
Stort tack för alla bra tips & råd!

Gillade den självmatande brasan, den ska definitivt testas, liksom snubbeltråd etc.

:up:

_________________
PREPARATUS SUPERVIVET


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sova under tarp alt i tält i rovdjursrevir
InläggPostat: tis 14 feb 2017, 16:02 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 20 jul 2016, 14:15
Inlägg: 62
-


Senast redigerad av Lazer77 tis 14 feb 2017, 16:44, redigerad totalt 2 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sova under tarp alt i tält i rovdjursrevir
InläggPostat: tis 14 feb 2017, 16:40 
Lazer77 skrev:
Sverige kan verka tryggt, men många djur är faktiskt farliga. Inte bara björn och varg utan även älgar kan skada människor.


Men lägg ner... Sverige är inte savannen med rovdjur som stryker omkring och letar byte.
Risken att bli anfallen av rovdjur i Sverige när du ligger och sover i tält är fullständigt försumbar. Skulle vara mygg och fästingar då... Mångfallt större risk om du kör bil till dit du tänker gå från
Finns det överhuvudtaget något dokumenterat fall i modern tid?
Betydligt farligare är dom tvåbenta djuren som man kan stöta på närmare bebyggelse.

Sammanställning av björnattacker i Sverige 1995-2007 i länken nedan. 32 attacker mellan 1977-2012 i hela skandinavien. Huvudsakligen i samband med jakt med hund
http://www.de5stora.com/media/11933/fil_20071205155408.pdf

EDIT: Lazer: Menade inte att vara typig med mitt inlägg. Synd du tar bort inlägg. Ber om ursäkt om du uppfattade det på fel sätt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sova under tarp alt i tält i rovdjursrevir
InläggPostat: tis 14 feb 2017, 17:57 
Offline
Nykomling
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 19:25
Inlägg: 3
Exodus skrev:
Lazer77 skrev:
Sverige kan verka tryggt, men många djur är faktiskt farliga. Inte bara björn och varg utan även älgar kan skada människor.


Men lägg ner... Sverige är inte savannen med rovdjur som stryker omkring och letar byte.
Risken att bli anfallen av rovdjur i Sverige när du ligger och sover i tält är fullständigt försumbar. Skulle vara mygg och fästingar då... Mångfallt större risk om du kör bil till dit du tänker gå från
Finns det överhuvudtaget något dokumenterat fall i modern tid?
Betydligt farligare är dom tvåbenta djuren som man kan stöta på närmare bebyggelse.

Sammanställning av björnattacker i Sverige 1995-2007 i länken nedan. 32 attacker mellan 1977-2012 i hela skandinavien. Huvudsakligen i samband med jakt med hund
http://www.de5stora.com/media/11933/fil_20071205155408.pdf

EDIT: Lazer: Menade inte att vara typig med mitt inlägg. Synd du tar bort inlägg. Ber om ursäkt om du uppfattade det på fel sätt


Jag har inte tagit bort något inlägg (vet inte ens hur man gör när man tar bort varken mina egna eller andras inlägg) så "no hard feelings" från min sida. Jag är bara tacksam för de olika tipsen och synpunkterna som delges! Mvh / YNWA

_________________
PREPARATUS SUPERVIVET


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sova under tarp alt i tält i rovdjursrevir
InläggPostat: tis 14 feb 2017, 19:00 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Här blev en kalv tagen i hagen utanför huset under hösten av ett nyinflyttat vargpar . Det ligger dessutom mitt i byn så ingen skog alls nära inpå hagen utan bara stora öppna beten och vallar samt andras bostäder .
Lite längre upp efter vägen så var det en björn som försökte ta sig in i en fårhage men fastnade i fårstängslet och fick stryk av baggen . Björnen lämnade både päls och blod på stället . Baggen blev ilsken efter det och ingen kunde gå in i hagen , inte ens fårägarna .

Ännu längre upp i en annan by så skulle en man i 80 år åldern gå efter stigen efter ån ner till sjön för att åka ut och vittja näten men blev istället överfallen av björn .

Allt som sker skrivs inte ut heller , det förstör det goda ryktet som man försöker ge åt de här stora rovdjuren .

Finns en tråd på annat ställe på forumet och hur farliga rovdjur är och där finns det lite mer länkar till media om olika incidenter .

SÖS vinteröverlevnad jag var på i början av 90-talet där hade vi en vargflock som gick runt oss under det första dygnet . Flocken hade korsat våra spår på nåt ställe och under natten då vi låg i snögropar så hade vargflocken ringat in oss .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sova under tarp alt i tält i rovdjursrevir
InläggPostat: tis 14 feb 2017, 20:14 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 20 jul 2016, 14:15
Inlägg: 62
Exodus skrev:
Lazer77 skrev:
Sverige kan verka tryggt, men många djur är faktiskt farliga. Inte bara björn och varg utan även älgar kan skada människor.


Men lägg ner... Sverige är inte savannen med rovdjur som stryker omkring och letar byte.
Risken att bli anfallen av rovdjur i Sverige när du ligger och sover i tält är fullständigt försumbar. Skulle vara mygg och fästingar då... Mångfallt större risk om du kör bil till dit du tänker gå från
Finns det överhuvudtaget något dokumenterat fall i modern tid?
Betydligt farligare är dom tvåbenta djuren som man kan stöta på närmare bebyggelse.

Sammanställning av björnattacker i Sverige 1995-2007 i länken nedan. 32 attacker mellan 1977-2012 i hela skandinavien. Huvudsakligen i samband med jakt med hund
http://www.de5stora.com/media/11933/fil_20071205155408.pdf

EDIT: Lazer: Menade inte att vara typig med mitt inlägg. Synd du tar bort inlägg. Ber om ursäkt om du uppfattade det på fel sätt


Det är ingen fara.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sova under tarp alt i tält i rovdjursrevir
InläggPostat: tis 14 feb 2017, 20:20 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
En burk med T-rex piss håller det mesta borta...
Nä, skämt å sido. Finns det en trög björn eller hård vargflock i närheten skulle jag nog inte sova ensam utan argument i skogen. :hm:
Som någon sa, börja nära hemmet först och se till att ha hyfsad lokalkännedom och senaste infon innan du kliver iväg ut i skogen.
Sover jag gott i skogarna i Skåne? Japp, här finns ju inget att vara rädd för. I övrigt enligt ovan ;)

Har dock ett par gånger nästan gjort i brallan när det knakat och brakat på natten i skogen och tiotalet ögon riktats mot mig innan jag insett att det var en flock dovhjortar som blev räddare för mig än jag för dom :mrgreen: Always look twice....

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sova under tarp alt i tält i rovdjursrevir
InläggPostat: tis 14 feb 2017, 21:29 
i söder så ser jag mer bekymmer med vildssvin

har själv gått in i flock med små vildsvin och var djävligt nervås tills jag kom ut ur den och nära träd som gick att klättra i
kompisen blev anfallen av vildsvin 140 kg, när han skulle kolla in en rävåtel, han fick den med det kostade ett par kalsonger


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet