Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Vatten, vårt viktigaste livsmedel.



Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vattenrotering
InläggPostat: fre 29 apr 2016, 21:57 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Alla bara pratar om att idag har jag roterat 1000 liter vatten och allt är bra.

Såg på lite youtube där en snubbe med konstig keps mätte vattenkvalitén med något digitalt instrument. fick mig en tanke och pratade med en äldre. Hur tänker ni som byter allt vatten på en dag och mäter ni vattnet. jo jag dricker 5 liter den dagen och allt är bra? LOL fanns inte på den tiden utan asgarv är det mesta troligt som jag kan beskriva.

fick lite svar som begåvat, hur gör du om du just bytt ditt gamla vatten (hur blir vatten gammalt? varför rotera?, är det hål i kaffepannan eller kastrullen) som du vet är ok mot något nytt och dessutom har du druckit 5 liter skitvatten och har 1000liter skitvatten i dunkar som innehåller skit som inte går att rena?

?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrotering
InläggPostat: fre 29 apr 2016, 22:49 
Vad är frågan? Varför man roterar?

Visst finns det fossilt vatten i marken, som har varit där i tiotusentals år och är helt ok. Beror nog på att miljön är sån att det inte blir bakterier som är skadliga för oss.

Vatten i dunk, om det är rent, förvaras mörkt och svalt samt fritt från syre behöver inte roteras. Dock, många med mig har mindre än perfekta dunkar och mindre än perfekt förvaring, därför roterar vi vattnet innan det blivit allt för dåligt.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrotering
InläggPostat: fre 29 apr 2016, 22:53 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
klor, mörkt och kallt?

sen finns kokapparaten redo för strid?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrotering
InläggPostat: lör 30 apr 2016, 21:47 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Jag roterar mitt vatten varannan månad, har rutin på det och det verkar lagom intervall.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrotering
InläggPostat: fre 24 apr 2020, 10:14 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: mån 16 jun 2008, 10:29
Inlägg: 521
Ort: Borås
Jag är nu mitt inne i rotation av mitt vattenförråd. Tänkte att det kan vara bra att ordna det nu och inte sen om coronan drabbar lite mera och påverkar vattenreningen i stan..

Passar även på att ta lite blandade plastflaskor i vattenhållningstjänst, typ sportflaskor, saftdunkar/flaskor osv.

Märkte att en 2l dunk utvecklat mögel i "innertaket" intill kapsylen. Det var en såndär vit dunk som det sålts mjölk i rån början. Kapsylen var ditskruvad på en tom dunk, så förmodligen har inte min normalt sett noggranna ursköljning dugit i detta fallet. EN annan identisk mjölkdunk har klarat sig felfritt. Den förvarades likadant men utan kapsyl på.

Mögeldunken kasserades medans dess felfria tviling är nu vatenfylld och har en kapsyl från reservkapsylslagret.
MVH PP.

_________________
Rätta mig gärna när jag har fel och när jag har otur när jag tänker... ;-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vattenrotering
InläggPostat: lör 25 apr 2020, 09:31 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 25 sep 2015, 11:02
Inlägg: 29
Ort: Norrköping
Jag roterar ca 1/4 av vattenförrådet varje halvår. Gör det kring jul och midsommar. Har totalt ca 100 liter avsett för två personer. Skulle något vatten vara dåligt vid påfyllning har jag alltid 75 liter bra vatten. Tar vatten från kranen som lagras i 5 och 10-liters dunk. Ursköljda med klorin, lagras svalt i svart plastsäck. Har aldrig fått vatten förstört på något sätt. Provdricker alltid det vatten som stått i två år och hittills har har det fungerat.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet