Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Vatten, vårt viktigaste livsmedel.



Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Reningssystem för vatten
InläggPostat: lör 24 feb 2018, 22:03 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
Det här med lifestraw.

https://survivalistprepper.net/water-sa ... in-reiter/

Om vi skiter i att bloggen i bland är amerikansk om man säger så. Om man skiter i att foliehatt sektionerna så tycker jag att detta avsnitt går igenom vattenreningen bra.

Lifestraw. ett keramiskt filter som inte går att bakspola som om man tappar det kan gå sönder. Du kan inte bakspola det och måste ha huvudet.. face down ass up. Man kan inte lagra vattnet.... I rest my case.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reningssystem för vatten
InläggPostat: lör 24 feb 2018, 22:54 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Lifestraw finns i olika modeller. https://www.xxl.se/lifestraw-go-bottle- ... 94_1_style
Bild
Det kan diskuteras att Katadyn är bättre, enligt reklamen ska det ta virus. Men Katadyns motsvarande produkt klarar 100 l enligt reklamen medan Lifestraw tar 1000 l, också enligt reklamen, och inte tar virus. Man kan koka vattnet innan man kör ned det i sin flaska så är virusen borta.

Jag säger inte att Lifestraw är bättre men det klarar fler litrar och kostar typ hälften för motsvarande produkt. Behöver man ha sitt filter ett tag kanske det är värt att ha ett som klarar många liter?

Katadyn https://www.xxl.se/katadyn-mybottle-blu ... 81_1_style
Bild

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reningssystem för vatten
InläggPostat: lör 24 feb 2018, 23:04 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
Får du betalt av lifestraw?

Den produkt jag menar är den från Katadyn är Vario.

#didnotlistentothepodcastanddidnotunderstand :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reningssystem för vatten
InläggPostat: lör 24 feb 2018, 23:18 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Nä, jag lyssnade inte på podden.
Nä, jag får inte betalt av Lifestraw.

Jag uppfattar inte att du tillför någon fakta i ditt senaste inlägg. Ja, det är en svaghet att det är ett keramiskt filter. Jag hoppas att det skyddas av den omgivande flaskan. Jag visste inte att du syftade på Vario, den kostar från ca 1100 kr vilket är knappt 3 ggr pengarna för det jag funderar på. För användningsområdet, en person (det var jag inte tydlig med) och okänt hur ofta det behöver användas och smidig transport ser jag nämnda Lifestraw som det ena alternativet och nämnda Katadyn som det andra. Jag behöver hjälp att förstå vilket som är bäst och varför.

Antag en person under några månader som ibland har tillgång till rent flaskvatten och ibland måste dricka vad som finns. Det kanske blir totalt 50 l som ska renas men kanske 500 l. Budgeten är begränsad och personen vill ha bästa resultat per krona. Kokning kan vara en möjlighet men inte säkert, begränsat med vattenreningstabletter finns.

Varför ska man välja Katadyn istället för Lifestraw?

Vill man bara ha det allra bästa finns ju än bättre grejer, i extremfallet destillation eller omvänd osmos. Men för att enkelt kunna bära med sig och vara tillräckligt skyddad, vad nu det är?

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reningssystem för vatten
InläggPostat: sön 25 feb 2018, 17:04 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
Jag tycker att podden tar upp bra och utförligt. Är väl lite lättare att pumpa upp vattnet i en annan behållare? Men lyssna på poden men jag kan väl bara säga att spoiler alert.. varion tar mer grejer än lifestraw.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reningssystem för vatten
InläggPostat: sön 25 feb 2018, 17:17 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
Det som även tas upp är att man inte har en chans att se om det keramiska filtret har gått söder. Man kan inte bakspola det mm och varion kan man plocka sönder i fält och byta delar. man tar även upp sjukdomsbilden samt insjuknandet som i vissa fall kan ta ett tag.

Man tar även upp tabletterna mm.

Är det någon som har snöat in och har en bra renare hemma under diskbänken? Med UV ljus och riktiga filter?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reningssystem för vatten
InläggPostat: sön 25 feb 2018, 18:26 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Lodjuret skrev:
Är det någon som har snöat in och har en bra renare hemma under diskbänken? Med UV ljus och riktiga filter?


Behöver man ha snöat in för att ha UV filter? :shock:
Har egen brunn med PH reglerande filter och två filterpatroner plus UV-behandling
https://www.rinkabyror.se/artikel/filterhus-utan-avstangn-/
https://www.rinkabyror.se/artikel/filterpatron-s1/
https://www.rinkabyror.se/artikel/natfilter/
https://www.rinkabyror.se/artikel/glasfiberhydropress-60-l/

Kopplat: Pump - Nätfilter - PH reglerande filter - Filterpatron - UV behandling - Hydropress - Tappkran

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reningssystem för vatten
InläggPostat: sön 25 feb 2018, 21:39 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Jag har både Lifestraw (röret,) Catadyn Hiker Pro och Sawyer mini.
Av dessa tre kör jag utan tvekan med Sawyer mini. De har alla tre ungefär samma reningsteknik och ingen tar virus.
Om jag skulle köpa ett som även utan problem tar virus skulle jag gå på ett MSR Guardian. Dock är det väl dyrt, så jag kokar istället eller kör tabletter om jag är osäker :hm:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reningssystem för vatten
InläggPostat: sön 25 feb 2018, 23:24 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Hur vanligt är virus i vattnet?

Bakterier från döda djur eller fekalier förstår jag att det lätt kan bli. Likaså förstår jag att det lätt kan finnas parasiter i vatten. Jag förstår inte riktigt hur virus klarar sig i vatten. Är virus ett problem, dels i Sverige och dels om man tittar globalt?

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reningssystem för vatten
InläggPostat: mån 26 feb 2018, 00:00 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Man får räkna med att det finns massor av virus inte bara i vatten utan överallt. Möjligen undantaget nykokt vatten.

Där det finns liv finns det också virus. Det är bara en liten bråkdel av alla virus som är kända/beskrivna och bara en liten bråkdel av dem i sin tur som orsakar problem för oss. Det utvecklas troligen hela tiden nya virus mycket, mycket snabbare än vad vi hinner notera att de ens finns.

För varje enskild liten bakterie finns det kanske 10 till 1000 virus. Eller mer. (Grov skattning.) Virus fortplantar sig i levande celler. Bakterier, gräs, människor. Men mest i bakterier, som dör i samband med det...

Utan alla dessa virus skulle hav, floder och sjöar nog vara en smetig gröt av bakterier.

En intressant bok i ämnet är "A Planet of Viruses" av Carl Zimmer.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reningssystem för vatten
InläggPostat: mån 26 feb 2018, 00:45 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
EssBe skrev:
Man får räkna med att det finns massor av virus inte bara i vatten utan överallt. Möjligen undantaget nykokt vatten.

Där det finns liv finns det också virus. Det är bara en liten bråkdel av alla virus som är kända/beskrivna och bara en liten bråkdel av dem i sin tur som orsakar problem för oss. Det utvecklas troligen hela tiden nya virus mycket, mycket snabbare än vad vi hinner notera att de ens finns.

För varje enskild liten bakterie finns det kanske 10 till 1000 virus. Eller mer. (Grov skattning.) Virus fortplantar sig i levande celler. Bakterier, gräs, människor. Men mest i bakterier, som dör i samband med det...

Utan alla dessa virus skulle hav, floder och sjöar nog vara en smetig gröt av bakterier.

En intressant bok i ämnet är "A Planet of Viruses" av Carl Zimmer.

Jo okej visst, men det som antagligen undrades var: finns det virus som är ett problem för oss? Inte virus generellt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reningssystem för vatten
InläggPostat: mån 26 feb 2018, 01:24 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
pre skrev:
Jo okej visst, men det som antagligen undrades var: finns det virus som är ett problem för oss? Inte virus generellt.


Precis så. Men jag var otydlig.
Är virus i vatten ett problem för människor som vill dricka vattnet, i Sverige eller globalt?
Är det viktigt att ens vattenfilter filtrerar bort virus eller att man med andra metoder försäkrar sig mot virus i dricksvatten?

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reningssystem för vatten
InläggPostat: mån 26 feb 2018, 01:49 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Virus är svårt att få bort genom filtrering och kan därför finnas i mycket av det vatten som vi konsumerar, även det från kranar. Virus är däremot sällan något som sprids genom vatten och därför har jag inte lagt någon större vikt vid detta. Det är parasitära protozoer som Giardia och Cryptosporidium som är det största och mest påtagliga risken. Jag försöker anpassa vattenreningen efter vilken situation som kan tänkas vara aktuell och det tänkta vatten som jag kommer att rena. I fjällen dricker man vattnet i jokkarna utan rening. Men i låglandet blir det lite svårare då kvaliteten kan skifta i samma vattendrag/sjö/tjärn beroende på årstid och om man tar vattnet intill strandkanten eller ute på öppet vatten eller inne i i en vik eller ute på en udde. I sådana situationer funkar Sawyer Mini/Lifestraw och för gruppen Katadyn Base Camp Pro. Vattnet i vattendragen i jordbruksområden är definitivt odrickbart och värst av allt är väl vattnet i dikeskanten längs vägarna i i de mer befolkade områdena. Detta vatten kräver väl lite värre grejor typ Katadyn Vario/Pocket eller MSR Miniworks/Guardian Purifier. Så här har jag valt att planera för min egen del.

Ett Sawyer Mini/Lifestraw passar till det mesta av det vatten vi har i Sverige och är lagom för en person. Jag har 3 st. Sawyer Mini. Ett i friluftsbyxorna, ett i bilen och det 3:e i stridsselen.

Ett Katadyn Base Camp Pro 10 l. Har ett till min tilltänkta BOL då den ligger intill en tjärn.

Till utlandsresan funkar vattenreningstabletterna bra men Sawyer får följa med som back up.

Jag äger även ett Katadyn Vario men det är inget brukar släpa med mig längre då det tar för mycket plats och för omständigt att använda. De kommer att få vila fram tills skitkringkastningen börjar på allvar.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reningssystem för vatten
InläggPostat: mån 26 feb 2018, 02:26 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Charlie** skrev:
Jag försöker anpassa vattenreningen efter vilken situation som kan tänkas vara aktuell och det tänkta vatten som jag kommer att rena. I fjällen dricker man vattnet i jokkarna utan rening. Men i låglandet blir det lite svårare då kvaliteten kan skifta i samma vattendrag/sjö/tjärn beroende på årstid och om man tar vattnet intill strandkanten eller ute på öppet vatten eller inne i i en vik eller ute på en udde. I sådana situationer funkar Sawyer Mini/Lifestraw och för gruppen Katadyn Base Camp Pro. Vattnet i vattendragen i jordbruksområden är definitivt odrickbart och värst av allt är väl vattnet i dikeskanten längs vägarna i i de mer befolkade områdena. Detta vatten kräver väl lite värre grejor typ Katadyn Vario/Pocket eller MSR Miniworks/Guardian Purifier. Så här har jag valt att planera för min egen del.

Du tänker kemisk kontaminering från vägen? Hur långt från väg bedömer du att det är ett problem?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reningssystem för vatten
InläggPostat: mån 26 feb 2018, 02:41 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
pre skrev:
Du tänker kemisk kontaminering från vägen? Hur långt från väg bedömer du att det är ett problem?


Hur långt ifrån vägen det kan vara ett problem kan ja faktiskt inte svara på då jag inte reflekterat över det? Men jag antar att ju mer trafikerad ju sämre vatten kvalitet.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet