Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Vatten, vårt viktigaste livsmedel.



Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Rimligt klara sig på regnvatten i villa vid SHTF?
InläggPostat: sön 05 jun 2016, 13:13 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 23 mar 2016, 10:57
Inlägg: 70
Jag bor med familj i villa i traditionell villaförort strax utanför en storstad. Sitter och funderar på huruvida vi skulle kunna stanna i villan (dvs bugga-in) i händelse av större kris/kollaps där kommunal vattenförsörjning och/eller logistik för livsmedelstransporter störs ut, eller blir opålitliga.

Trädgården är liten, ca 700 kvm, men mycket bördig och i perfekt solläge. Finns 8 st 100-åriga äppelträd som ger rikligt (!!) med frukt. Vi har redan mindre odling i trädgården, och jag ser framför mig att vi på något års sikt skulle kunna utöka denna till att täcka hela trädgården med högavkastande odlingsbäddar. Gödning blir en utmaning, men i ett SHTF-scenario ser jag även framför mig att skaffa höns och köttkaniner, som ju iaf kan ge viss gödning i tillägg till mänskliga fekalier. Jag ser inte framför mig att vi kan bli helt självförsörjande i denna trädgård, men att vi åtminstone kan komma en bra bit på väg.

Vatten för dryck, bevattning och hygien etc är däremot ett allvarligt problem. Förorten jag bor i ligger geografiskt på en ö, med bräckt/salt vatten runtom. Det finns ingen sötvattenkälla på ön. Det finns endast en vattentäkt på ön, en sötvattensjö som ligger för långt bort för att det skulle vara rimligt att transportera någonting utöver dricksvatten (helt orimligt släpa bevattningsvatten därifrån).

Det har fått mig att fundera på regnvatten. Är det realistiskt att tänka sig att man kan klara sig (och en familj om totalt 5 pers) på enbart regnvatten? Det behöver självklart lagras. För dryck skulle det självklart behöva filtreras/kokas.

Eftersom vi skulle odla i hela trädgården så är det enbart byggnadernas tak som regnvatten kan insamlas från. Husets+garagets tak är totalt ca 100 kvm. Vi har ca 600 mm nederbörd / år på enl SMHI http://www.smhi.se/klimatdata/meteorolo ... 990-1.4160 dvs ca 60 000 liter kan i teorin samlas upp. Man brukar räkna med 20% spill (avdunstning etc) så ca 48 m3 per år är kanske rimligt. Detta motsvarar ju ca 130 liter per dag över året, vilket ju enkelt täcker behov för t ex dryck i en fempersonersfamilj.

Vi lagrar redan ca 1 m3 i olika regntunnor vid stuprör. Används till bevattning i trädgården idag, ej dryck. Detta kan 'enkelt' ökas t ex med hjälp av ett par seriekopplade IBC-containers.

Innan jag funderar mer på detta vill jag gärna be om tips, inspel, feedback. Är jag helt fel ute? Missar jag något?

_________________
"Bästa tillfället att plantera ett träd är för 20 år sedan. Det näst bästa är idag."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rimligt klara sig på regnvatten i villa vid SHTF?
InläggPostat: sön 05 jun 2016, 14:05 
Du tänker rätt, vatten är viktigt!
Vet att det är några här forumet som grävt ned några svartmålade IBC-tankar på sina ställen. Det är ju definitvt en lösning.

När jag hör vattenlagring tänker jag damm! Kanske kan vara idé att göra om en del av trädgården till en damm? Blir nog lättare för familjen att gå med på det om man gör som ett "trädgårdsprojekt" och inte som en doomsday prepper. :rambo:
Bild

Har du damm i trädgården, ett bra filter och bränsle att koka vattnet med borde du ju klara krisen ifall inte IBC-tanken räcker imellan regnskurarna. Fördelen med damm framför nedgrävda ibc-tankar är att det inte händer något om det fryser, spricker tankarna är det ju kört. Och gör man något liknande som på bilden går det ju ha lite fisk i också som gör om myggor till växtnäring.
Lite väl mycket hippieflum tycker kanske vissa och säger det är bättre med vattentankar i källaren.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rimligt klara sig på regnvatten i villa vid SHTF?
InläggPostat: sön 05 jun 2016, 21:14 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 23 mar 2016, 10:57
Inlägg: 70
Nikenik skrev:
Blir nog lättare för familjen att gå med på det om man gör som ett "trädgårdsprojekt" och inte som en doomsday prepper.


Hahaha, Nikenik, du anar inte vilken öm tå du trampar på här... ;-) När vi köpte vår villa för ca 10 år sedan så *fanns* det faktiskt en damm i trädgården. Ca 2x2x1,5(djup) m, med någon form av pump och komplett med röda ganska stora och läskiga fiskar (är det karp de heter?).

Även om vi tyckte den var fin så hade vi då tre barn under 6 år, och vi lyckades inte hitta någon praktiskt genomförbar säkring av den dammen (som tyvärr hade en såphal gummi(?)matta som botten under lite slemmiga växter) så jag la otroligt nog ett par dagar på att tömma den och fylla igen den med jord...

Så här i retrospekt hade det förstås varit bra att ha den kvar, men för 10 år sedan var barnens omedelbara överlevnad högre prioritet, och inte heller hade jag insett vilket fragilt samhälle vi lever i... :oops:

_________________
"Bästa tillfället att plantera ett träd är för 20 år sedan. Det näst bästa är idag."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rimligt klara sig på regnvatten i villa vid SHTF?
InläggPostat: mån 06 jun 2016, 20:37 
Mustasch skrev:

Så här i retrospekt hade det förstås varit bra att ha den kvar, men för 10 år sedan var barnens omedelbara överlevnad högre prioritet, och inte heller hade jag insett vilket fragilt samhälle vi lever i... :oops:


Äh, tar väl inte mer än några dagar att få grävt ut den igen och eventuellt reparera dammduken?
För mig är prepping "saker som gör jag kan sova gott om natten", om det för dig innebar för 10 år sedan att inte ha en glashall djup damm med stor drunkningsrisk för dem som är dig allra kärast var det ju såklart rätt val att täppa igen dammen. Om det nu är så du vill ha 6m2 vatten i trädgården för att klara vattenbehovet vid långvarig kris är det ju rätt val att gräva upp dammen igen.

Om du börjar gräva nu i veckan behöver du ju inte gå till gymmet. ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rimligt klara sig på regnvatten i villa vid SHTF?
InläggPostat: mån 06 jun 2016, 21:40 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 23 mar 2016, 10:57
Inlägg: 70
Nikenik skrev:
Mustasch skrev:

Så här i retrospekt hade det förstås varit bra att ha den kvar, men för 10 år sedan var barnens omedelbara överlevnad högre prioritet, och inte heller hade jag insett vilket fragilt samhälle vi lever i... :oops:


Äh, tar väl inte mer än några dagar att få grävt ut den igen och eventuellt reparera dammduken?
För mig är prepping "saker som gör jag kan sova gott om natten", om det för dig innebar för 10 år sedan att inte ha en glashall djup damm med stor drunkningsrisk för dem som är dig allra kärast var det ju såklart rätt val att täppa igen dammen. Om det nu är så du vill ha 6m2 vatten i trädgården för att klara vattenbehovet vid långvarig kris är det ju rätt val att gräva upp dammen igen.

Om du börjar gräva nu i veckan behöver du ju inte gå till gymmet. ;)


Tack! Klokt tänkt! Bra ibland att sätta saker i perspektiv!!

Och gudarna ska veta att mitt sexpack kommer må gott av att gräva upp dammen igen! Beach 2016, here I come!! :)

_________________
"Bästa tillfället att plantera ett träd är för 20 år sedan. Det näst bästa är idag."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rimligt klara sig på regnvatten i villa vid SHTF?
InläggPostat: mån 06 jun 2016, 22:03 
Det finns fler anledningar än bad och lek att ha en pool.
Bild
6,5 m3 går i ovanstående: http://www.intexnordic.com/Default.aspx ... ductID=103 och det finns större modeller, upp till 20 m3. Inte mycket pengar jämfört med många andra lösningar.

Också finurligt i kombination med brand i bostaden när tankbilen kommer och kör slut på sitt vatten. :up: Vi har inte kommunalt vatten och vår pump pumpar väl sisådär 20 l/min så det är inget att hurra för. Tankbilen som kommer hit först har, om jag minns rätt, mindre än 10 m3 med sig så en pool är inte helt fel.

/MD


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet