Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Vatten, vårt viktigaste livsmedel.



Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Uppsamling samt rening av regnvatten i stor skala
InläggPostat: mån 06 aug 2018, 20:44 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: mån 23 jul 2018, 19:00
Inlägg: 7
Är ny på forumet, detta blir mitt andra inlägg (första var i presentations delen). Delar med mig av en av mina funderingar, som rör vatten.
Idagsläget har vi vattenbrist hemma på grund av årets torka. Vi konsumerar mycket vatten varje dag då vi har en del djur som behöver dricka. Vi pratar under sommarhalvåret om ca 1000 liter vatten (minst). Detta har fått mig att fundera på om man inte skulle kunna rena och lagra regnvatten under höst och vår när det är riklig nederbörd för att sedan kunna använda under sommarmånaderna.
Då vi redan har ett system som sammaför ca 60% av takvattnet till ett flöde så vore det smidigt att "bara" samla upp detta och lagra. Men hur gör man det på bästa och billigaste sätt?
Min idé är att gräva ner antingen en stor, specialbeställd tank eller sammankoppla ett flertal IBC-tankar. På grund av vårt stora vattenbehov så behöver vi kunna lagra minst 20 kubik, gärna mer.
Allra helst hade jag velat rena vattnet så pass bra att det blir tjänligt som dricksvatten, vilket föranleder två frågor:
1. Är det möjligt?
2. Hur ska man göra det?

Min tanke på reningen är rening i flera steg, till att börja med ha galler vid stuprören så att löv, kvistar osv filtreras bort. Sedan ha någon form av kemisk samt biologisk rening på vattnet innan det kommer till tankarna. Sedan utföra samma process på vattnet när man lockar det från tankarna.

Sedan tänker jag att man behöver ha någon form av cirkulation på vattnet i tankarna under lagringstiden för att förhindra att det blir dåligt, samt någon form av rening på det under lagringstiden.

Kanske skulle man ha två uttag för vattnet, ett där det renas en andra gång (för dricksvatten) och ett där det plockas direkt utan vidare rening (för bevattning och dylikt)

Alla filter, pumpar osv tänkte jag förvara i en container, antingen ovan mark eller nedgrävd i anslutning till tankarna. I containern vill jag även ha backup energiförsörjning för vattensystemet för att inte det ska bli dåligt när strömmen försvinner, något litet elverk på kanske 5kW för att klara av att driva pump och rening. Eventuellt ett på 10kW i en seperat byggnad för att kunna driva hela gården när den är strömlös.

Synpunkter på detta? Bra/dåligt, hur hade ni gjort det? Är det något värt att lägga energi och pengar på eller kan man uppnå "samma" resultat med andra medel? Alla förslag och synpunkter tas varmt emot!

//Iller


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppsamling samt rening av regnvatten i stor skala
InläggPostat: mån 06 aug 2018, 21:23 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Om du inte har mjölkkor så duger vilket sjövatten som helst för dem att dricka bara det inte kommer från stillastående gölar eller mer slutna sjövikar som kan innehålla giftiga alger .
Så djuren kräver inte samma vattenrening . Mjölkkor som dricker så där 100 liter per dygn kräver dock drickskvalite om inte mjölken ska ta skada , frågar du kossorna så kan de dricka ur en pöl som nån annan står och pissar i samtidigt :-g .
Börja vattenreningen med en grov plastsil som tar bort lövet . Sedan kan du ha ett sandfilter som tar mindre skräp . sedan mindre finfilter vanliga små insatsfilter som finns att köpa och ett eller flera kolfilter . du kanske behöver ha fallhöjden för att få tryck nog att få vattnet genom filtren . Men om du har ibc tankar så ställ dem så högt det går .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppsamling samt rening av regnvatten i stor skala
InläggPostat: mån 06 aug 2018, 21:30 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
kanske lite olika lösningar

ibc för dricksvatten, och kanske några för djuren

men en damm?
, där får man lätt volym nog, att ha tät botten och kanske avdunstingsskydd på sommaren
rätt gjort tar naturen hand om reningen i den

du sa konatainer, en sådan med vattensäck i rymmer 30-35 kubik, men kostar en slant
20 kubik i ibc kostar 10,000 och är lätthanterligt om man har maskiner, finns en fördel att om någon går sönder så förlorar man inte allt

man kan filtrera i sandfilter, och klorera med poolklor för att få det vettigt , förfilter om det är skitigt rent fysiskt
rent vatten håller sig länge, speciellt om det är lite svalt och inte i solljus

har man klorerat kan man behöva lufta det lite innan annvändning, men det räcker med en akvariepump för en ibc och några dagars lufting

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppsamling samt rening av regnvatten i stor skala
InläggPostat: mån 06 aug 2018, 22:40 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: mån 23 jul 2018, 19:00
Inlägg: 7
Tackar för svaren, speciellt de som berör rening av vattnet :)

Då det är hästar vi har så måste vattnet vara rent, jag har fått lära mig att vattet man ger till hästarna ska vara så rent att man själv skulle kunna tänka sig att dricka det, alltså måste även det vattnet vara renat...

Att använda dammar har jag inte tänkt på, tål att undersökas närmare. Vi har i dagsläget redan två stora dammar med tillflöde från vattendrag, dock har vattendragen som förser dem med vatten mer eller mindre torkat ut i år. En ide skulle kanske vara att gräva en ny damm, bättre lämpad för ändamålet, men det finns inte direkt någon plats att lägga den på :hm:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppsamling samt rening av regnvatten i stor skala
InläggPostat: mån 06 aug 2018, 22:59 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Rent vatten blir inte dåligt om det förvaras mörkt och i rena kärl.
Om du lagrar regnvatten som smutsas ned av skit på taken och luftföroreningar så borde du grov mellan rena det innan lagring.
Problemet blir att ha ibc tankarna rengjorda och mörkt. Finns svarta ibc tankar att köpa på blocket, dessa borde hålla vattnet fritt från algtillväxt.
Jag skulle börja med lite tester som du sen utvärderar. Typ lagra kranvatten/regnvatten i varsina transparenta 10 l dunkar både i solljus och i mörk sval källare under några månader.
Tänk även på att klorutsläpp inte är bra för fiskar och andra vattenlevande djur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppsamling samt rening av regnvatten i stor skala
InläggPostat: tis 07 aug 2018, 07:54 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Hej och välkommen!

För bevattning, toaspolning, diskning o dyl är det väldigt billigt och enkelt att hämta en sån där blå ovan-mark-pool på blocket. Se till att få med en poolduk också. Du får nog en 10-12 m3 för några hundralappar, och det finns krananslutning och tömningsventil i botten.
Förslag:
IBC tank(ar) högt upp sammankopplade i botten för självfall. Regntunna vid stuprör med Biltemas dränkpump pumpar upp vattnet ett par meter när tiderna är bra och du har el. En slangkoppling i överkant av en IBC där det som rinner över går till poolen.
Poolen får du förmodligen med ett grovfilter. Tror det duger till lagringen om du har det mörkt och kör kolfilter på utgående vatten?
Där du tappar vattnet har du Clas Ohlsson patronfilterhus. Det finns billiga kolfilter att köpa på Ebay som jag använder.


Har pumpat måååånga kubik ur ett gammalt kalkbrott för bevattning och fyllt en sån pool med en dränkpump från Biltema så den verkar hålla ok kvalité.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppsamling samt rening av regnvatten i stor skala
InläggPostat: tis 07 aug 2018, 10:16 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
Varför inte bara borra efter vatten?

Med den där arbetsinsatsen + kostnaden + reningsanläggningen så skulle jag borra alla dagar, då vet jag att vattnet är bra när jag behöver det.

Visst kan vatten stå i tankar över vintern men ska man vara säker måste vattnet skickas till analys innan man dricker det på sommaren. Som gammal vattenverksgubbe skulle jag inte dricka det utan en bakterieanalys.

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppsamling samt rening av regnvatten i stor skala
InläggPostat: tis 07 aug 2018, 13:07 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Första frågan är väl om det kommer att regna tillräckligt. Det är ju när det har varit låg nederbörd som du får problem med vattnet vad jag förstår...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppsamling samt rening av regnvatten i stor skala
InläggPostat: tis 07 aug 2018, 16:07 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 18 sep 2011, 22:49
Inlägg: 410
Ort: Norrland
Det kan vara värt att undersöka hur långt ner man behöver gräva/borra för att få upp vatten.
Fråga lokala gamla visa pensionärer, sitter garanterat på denna info & delar gärna med sig av denna.

Vill du samla regnvatten från tak.
Förslagsvis:

* Vatten/skräp - avskiljare på stuprör
* IBC tank
* Eldriven pump + filtrering


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppsamling samt rening av regnvatten i stor skala
InläggPostat: tis 07 aug 2018, 17:17 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Jag tror nog mest på att göra något med de dammar ni redan har. Lite det slasken är inne på. De kan kanske förbättras/förstoras/tätas? Sedimentering, kalktillsats/pH-reglering och syresättning i dammarna?

Sedan kan vattnet från taken kanske även ledas till dammarna?

Använd gärna, som Dweomer sagt innan, ett större sandfilter för rening. Och kanske utrymme under toppen på sandfiltret för att sätta en IBC-tank man kan flytta med frontlastare. Gärna solceller som driver vattenpump till sandfiltret.

Kallas ibland även "Slow Sand Filter". Finns mycket litteratur: http://www.wikiwand.com/en/Slow_sand_filter

Ett sandfilter är i princip en låda/tank med 2-4mm sand där man sakta häller på ganska rent syrerikt vatten på toppen och sedan har man ett rör i botten som går upp på utsidan av filtret till ett bräddavlopp. Bräddavloppet är strax över toppen av sandbädden. Sandfiltret är alltså alltid fullt med sand och vatten. Häller du på (pumpar) mer vatten rinner motsvarande mängd ut genom bräddavloppet. Med andra ord kan ett stort sandfilter stå på marken och göras bara något lite högre än en IBC-tank för att man smidigt skall kunna fylla IBC-tanken utan extra pumpar.

För större anläggningar kan man även ha rör/pumpar för att kunna backspola filtret ibland.

Att tänka på när det gäller sandfilter är att de behöver användas minst dagligen för att behålla full effekt. Och vattnet man renar bör vara hyfsat rent redan. Inte en grumlig syrefattig sörja. Det är bakterier och andra mikroorganismer som utför den mesta reningen och de behöver syre och jämn tillförsel av näring för att överleva. Har du solceller som driver vattenpumpen så är det inget problem. Kan fylla ett par IBC-tankar under dagen. Byt ut full IBC-tank till en tom. Sandfilter kan frysa vintertid. Kan vara knepigare att hantera, men isolering kan hjälpa. Eller bygga ett särskilt litet filterhus? Eller eventuellt helt dränera sandfiltret över de kallaste vintermånaderna?

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppsamling samt rening av regnvatten i stor skala
InläggPostat: tis 07 aug 2018, 21:10 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
ordonnansen skrev:
Varför inte bara borra efter vatten?

Med den där arbetsinsatsen + kostnaden + reningsanläggningen så skulle jag borra alla dagar, då vet jag att vattnet är bra när jag behöver det.


Menar du att jag kan borra en egen brunn för max ett par tusenlappar? Om det du säger stämmer vill jag veta vilken utrustning jag ska köpa och vart, vore utan tvekan årets bästa preppingtips och jag är nog den första att köpa och borra en brunn i källaren.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppsamling samt rening av regnvatten i stor skala
InläggPostat: tis 07 aug 2018, 23:02 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
Borra efter vatten för ett par tusen? :D

Uppsamling av regnvatten i tunnor är det någon som har en bra formel för att räkna ut m2 takyta och mm/timme vad som ges i liter? Regnar det för mycket så klarar ju inte takrännorna av att leverera utan fylls över.

En sak som har hoppats över är att ha tunnor och liknande täckta så man inte skapar en mygg invasion. CDC har mer info eller för den delen att man ser till att ingen liten människa ramlar i tunnan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppsamling samt rening av regnvatten i stor skala
InläggPostat: tis 07 aug 2018, 23:02 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
gissar att det menades kostanden för bunta ibc, pumpar filter och kontainer, säg 50-100 kkr

att borra är vettigt, sedan ska man ffå upp vattnet med även med skit i fläkten

så lagra, dammar, borra, hämta från annat ställe tank eller slang

möjligheterna finns
tror ts får fundera på sina egna förutsättningar
men dammar ger möjlighet till helt andra volymer om det finns tillflöde på våren eller tills det börjar torka ordentligt

kan kanske finnas möjlighet till fisk/kräftor med

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppsamling samt rening av regnvatten i stor skala
InläggPostat: ons 08 aug 2018, 00:35 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: mån 23 jul 2018, 19:00
Inlägg: 7
Tack för era inputs, speciellt ditt informativa inlägg om sandfilter EssBe!
Dammarna är grävda med många års mellanrum, den ena för minst 20 år sedan och den är där mycket fisk i och den nyttjas redan för fiske. Kräftor är det däremot sämre med, tyvärr. Angående att borra egen brunn så har vi funderat på det, eller koppla in oss på grannens borra (familjen). För att hitta vatten med borra här behöver man borra minst 100m, det är iallafall vad de andra borrat.
Kostnaden för IBC tankarna kan jag få ner till endast kostnaden för att få hem dem då jag har kontakter som kan fixa sådana gratis (har gjorts förr men då för att använda själva korgarna för ved förvaring, tyvärr sålde vi några till en lokal bonde som använder det för att köra vatten till korna och resten sågades mot min vilja sönder för att sedan slängas då de tog plats...). Så redan där är mycket pengar sparade. Problemet där är att de använts för lagring av kemikalier (de ska förvisso vara sanerade) men vet inte om man vågar använda det till dricksvatten ändå. Dock har ju bonden gjort det med got resultat.
Ska nog spinna vidare på förslaget att endast fylla en tank åt gången och sedan flytta den till någon uppställningsplats på tomten. Hade helt snöat in på en stationär anläggning :smack:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Uppsamling samt rening av regnvatten i stor skala
InläggPostat: ons 08 aug 2018, 08:52 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
Gloomyvice skrev:
ordonnansen skrev:
Varför inte bara borra efter vatten?

Med den där arbetsinsatsen + kostnaden + reningsanläggningen så skulle jag borra alla dagar, då vet jag att vattnet är bra när jag behöver det.


Menar du att jag kan borra en egen brunn för max ett par tusenlappar? Om det du säger stämmer vill jag veta vilken utrustning jag ska köpa och vart, vore utan tvekan årets bästa preppingtips och jag är nog den första att köpa och borra en brunn i källaren.


Får jag en anläggning för att samla upp 20 kbm vatten, grovrena vattnet, pumpa runt och en slutrening som gör att jag törs dricka det utan att riskera att bli sjuk i en tid då inte sjukvård finns att tillgå för ett par tusenlappar så ska jag också skaffa den :hm: :hm:

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet