Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Vatten, vårt viktigaste livsmedel.



Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad händer om...
InläggPostat: fre 16 sep 2016, 17:40 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 17 dec 2007, 23:08
Inlägg: 343
Jag läser ofta att vid en kris är det första man ska göra är att fylla alla behållare man har med vatten. Men vad händer egentligen när 200 000 stadsbor börjar fylla sina badkar/dunkar/kastruller/osv på samma gång? Vatten/avlopp är inte min expertis men blir det inte ett race mot botten? Frågan är om VA-systemen vi har är dimensionerade för dne typen av vattenuttag?

Min tanke är att ifall man bor i en stad, se till att ha vattendunkar redo INNAN.



:-g

_________________
SURVIVALIST.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer om...
InläggPostat: fre 16 sep 2016, 17:59 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: lör 30 maj 2015, 00:46
Inlägg: 306
Det här är bara en i mängden av problem...
Black friday variant på ICA mm är en annan, för att inte tala om hemvägen från ICA... Sedan de som sett du rullade hem med överflöd av ICA-påsar...

Det blir säkert vattenbrist snabbt och det skulle inte förvåna mig det dras åt i huvudkranen heller för ransonering.

Bäst torde vara att redan ha sekundärt ställe och försöka våra så förutseende att du redan poppat din popcorn då korten och icahyllorna gapar allt mer tomma.

Absolut vatten redan i cirkulerande buffert.

Rätt övertygad att staderna inte kommer vara optimala stället när förberedda får sin trygghetsbubbla spräckt... World war Z scenario typ.

_________________
Hellre med en prepper i skogen, än hundra advokater i storstan vid en systemhärdsmälta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer om...
InläggPostat: fre 16 sep 2016, 18:34 
Dunkar ska alltid vara fyllda i förväg, ja.

Däremot tänker jag inte missa chansen att fylla på alla andra behållare jag har tillgängliga innan grannarna gör det i krisläge, för att öka på bufferten. Hinkar, dunkar, flaskor, allt.

Hellre att de stryker med än jag, hur elakt och ohumanistiskt det än låter. Om man inte tänker bunkra vatten förrän det väl behövs så får man stå sitt kast.


Senast redigerad av Björngrillarn fre 16 sep 2016, 18:36, redigerad totalt 2 gånger.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer om...
InläggPostat: fre 16 sep 2016, 18:35 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 17 dec 2007, 23:08
Inlägg: 343
Ja ransonering är nog inte helt omöjligt vilket gör rådet att fylla vattendunkar osv vid kris felaktigt. Dunkarna ska vara fyllda innan.

Det blir väl samma effekt när alla ska börja fylla köksskåpen hemma i panik. Det kommer bli ett fruktansvärt riv och slit på affären.

Hur är det..collapse now and avoid the rush


:-g

_________________
SURVIVALIST.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer om...
InläggPostat: fre 16 sep 2016, 18:38 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 17 dec 2007, 23:08
Inlägg: 343
Björngrillarn skrev:
Dunkar ska alltid vara fyllda i förväg, ja.

Däremot tänker jag inte missa chansen att fylla på alla andra behållare jag har tillgängliga innan grannarna gör det, för att öka på bufferten. Hinkar, dunkar, flaskor, allt.

Hellre att de stryker med än jag, hur elakt det än låter. Om man inte tänker bunkra vatten förrän det väl behövs så får man stå sitt kast.


Jo! Men rådet är nästan alltid att "vid kris, hamstra vatten". Det rådet är felaktigt. Det sista stället jag vill vara på när SHTF är på ICA eller vid brandkårens vattenhål.

_________________
SURVIVALIST.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer om...
InläggPostat: fre 16 sep 2016, 19:19 
Vattnet i kranen lär inte ta slut. Industrin använder cirka 3 gånger så mycket vatten som hushållen, så ingen fara där. Men vid strömavbrott funkar inte vatten och reningsverk särskilt länge. Gissar folk stänger av verken innan dom drar hem till familjen vid kris. Ett reningsverk som står och går obemannat riskerar att explodera på grund av metangasbildning t.ex.


Senast redigerad av Nikenik fre 16 sep 2016, 19:34, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer om...
InläggPostat: fre 16 sep 2016, 19:29 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Personligen har jag inte några tomma dunkar. Visst jag skulle kunna fylla ett par 10-liters grytor med vatten men alla dunkar är redan påfyllda så jag blir ingen stor belastning på vattenverket. :)

Sen tror jag det är många som inte förstår någonting utan kommer spola i toaletten till dess det inte kommer mer och sen komma på att de behöver vatten till nudlarna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer om...
InläggPostat: fre 16 sep 2016, 19:38 
vatten brukar finnas i vattentorn
om strömmen går så får man vatten tills det tar slut fär
vattentornen är för dygnsutjämning på ett ungefär, men det var förr, nu tar dom nog slut foortare


men nuförtiden så finns det massor av lösningar som gör att man är beroende av elektricitet, dom försvinner direkt eller nästan direkt

så i förväg gäller, kan man fylla på om det skiter sig så gör man det


för avloppsreningsverken så brukar det finnas reservkraft som klara några få saker en dag eller två


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer om...
InläggPostat: fre 16 sep 2016, 19:46 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jul 2012, 17:44
Inlägg: 418
Att tänka på att fylla på vatten vid en kris är som att teckan försäkring efter krocken, det kan gå me troligen inte.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer om...
InläggPostat: fre 16 sep 2016, 19:48 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
I Gävle ska man nu koka vattnet i ett par dagar för att vara säker på att det är drickbart efter att en huvudledning gått sönder .
Var nog många som upptäckte att det var tomt på vatten i kranen bara, det kom ju plötsligt . Och sedan var vattnet som kom mer eller mindre bra och krävde kokning . De som hade dunkar fyllda innan har ju en fördel i det fallet .

Solbergs korvfabrik har stått stilla sen haveriet på ledningen och kommer nog inte igång innan måndag då de inte har några möjligheter för annan vattenförsörjning .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer om...
InläggPostat: fre 16 sep 2016, 21:45 
Som en av dem som gärna förordar att man ska ha vikdunkar hemma och fylla dem vid strömavbrott kanske jag ska berätta hur jag tänker när jag ger såna råd.

Få är villiga att ha mer än ett par fyllda dunkar hemma!
Givevis är det mycket bättre att ha vatten lagrat i förväg men om ovanstående stämmer så...
1) De vanligaste scenariot där eget vatten behövs är när vattnet blivit otjänligt p.g.a. biologisk kontaminering, det klarar man med kokning eller vattenhämtning från kommunens bilar. Det räcker i så fall att ha vatten för ett par dygn medan man kommer till ro med situationen.
2) Ett troligt scenario, i alla fall om man tittar historiskt, är ett större elavbrott. I det fallet finns det vatten kvar i systemet "ett tag", kanske flera timmar, och då har man möjlighet att fylla sina dunkar - om man är hemma. Ställer kommunen sedan ut bilar kan man använda vikdunkarna att hämta vatten med.

Jag menar därför att det är en rätt bra tanke att ha ett antal tomma dunkar hemma, som komplement till några dygns lagrat vatten. Det är i alla fall ohyggligt mycket bättre än alternativet att allt känns för jobbigt och man bara lägger ned.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer om...
InläggPostat: fre 16 sep 2016, 22:53 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: lör 30 maj 2015, 00:46
Inlägg: 306
Björngrillarn skrev:
Hellre att de stryker med än jag, hur elakt och ohumanistiskt det än låter. Om man inte tänker bunkra vatten förrän det väl behövs så får man stå sitt kast.


Nu är du långt ifrån ensam att tänka så här, så ta inte följande som påhopp är du snäll. Majoriteten har denna inställning.

Är inte detta precis grunden till varför allt är på väg åt fanders världen över och motorn av tex ICAs rensning, samhällets allt fler utslagenhet och förfall?

Preppar självt gärna extra att kunna dela med mig av vid förutsättningar för det. Skriver förutsättningar för just att kunna dela med mig till dom som verkligen behöver det (speciellt barn) och inte till hordning för nån enstaka. Sedan är det fullt möjligt att jag inte är den med minst vid gruppformande för gemensamt öka överlevnadschansen.

Vatten är det klart svårare med, men hade dock inte tänkt fastna i en storstad vid shtf och lösningarna finns på plats.

Skulle heller inte räkna med vattenbilar, speciellt inte vid ett värre shtf scenario... Det kommer inte skilja sig på denna mentalitet varesig på ICA eller vid vattenbilen, om den nu kommer.

I min egna prepping tar jag med helt oberoende av sociala funktioner under shtf och faktiskt tar med i beräkning försöka undvika en del av dom. Jag har helt enkelt inte samma förtroende till det som många verkar ha här.

_________________
Hellre med en prepper i skogen, än hundra advokater i storstan vid en systemhärdsmälta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer om...
InläggPostat: lör 17 sep 2016, 15:34 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Vattensystemet i staden är dimensionerat för att invånarna ska diska, duscha och tvätta. Dessa aktiviteter kräver mycket mer vatten än vad som går i några dunkar.

En vardagsmorgon när "alla" ska duscha innan de ger sig iväg till jobb och skola kräver mångdubbelt med vatten jämfört med det tillfälle då "alla" ska fylla dunkar och kärl med dricksvatten.

Om (märk väl om) vattensystemet inte har brakat ihop fullständigt så kommer ingenting att hända när stadens invånare fyller sina dunkar, hinkar och kastruller.

Blir det fråga om ransonering så handlar det om att det inte kan duschas och köras tvätt- och diskmaskiner som vanligt. Det vatten vi behöver för att klara våra grundläggande behov är en försvinnande liten del av det vi förbrukar till vardags.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer om...
InläggPostat: lör 17 sep 2016, 15:50 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 18 sep 2011, 22:49
Inlägg: 410
Ort: Norrland
Har alltid ett par 20l dunkar med vatten ståendes i tvättstugan. Med lite klorin i dem så håller de länge innan jag roterar dem.
Sen är det alltid bra att ha en kallkälla ett par minuters promenad från huset. 8)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad händer om...
InläggPostat: lör 17 sep 2016, 16:08 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 17 dec 2007, 23:08
Inlägg: 343
Lurker skrev:
Vattensystemet i staden är dimensionerat för att invånarna ska diska, duscha och tvätta. Dessa aktiviteter kräver mycket mer vatten än vad som går i några dunkar.

En vardagsmorgon när "alla" ska duscha innan de ger sig iväg till jobb och skola kräver mångdubbelt med vatten jämfört med det tillfälle då "alla" ska fylla dunkar och kärl med dricksvatten.

Om (märk väl om) vattensystemet inte har brakat ihop fullständigt så kommer ingenting att hända när stadens invånare fyller sina dunkar, hinkar och kastruller.

Blir det fråga om ransonering så handlar det om att det inte kan duschas och köras tvätt- och diskmaskiner som vanligt. Det vatten vi behöver för att klara våra grundläggande behov är en försvinnande liten del av det vi förbrukar till vardags.


Ok, det låter gott! :up:

_________________
SURVIVALIST.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet