Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Vatten, vårt viktigaste livsmedel.



Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Egen vattenkälla på min BOL
InläggPostat: fre 01 apr 2016, 21:35 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 dec 2012, 16:41
Inlägg: 33
Har införskaffat en BOL med lite lagom mycket skog och har turen att grannen är uppvuxen i byn. Hon har många minnen att berätta och ett av dem var att det på vår mark finns/fanns en källa som aldrig torkade ut, även om bäcken i dalen gjorde det.
Så hela byn brukade komma och hämta vatten till kaffet ur "vår" källa, eftersom vattnet tydligen även var mycket gott.

Förre ägaren, en uppenbarligen mindre begåvad person, kom på den briljanta idén att stena/fylla igen denna källa. :roll:
Granndamen tror sig kunna peka ut ungefär var källan låg, men frågan är som den kan ha sinat efter den omilda behandlingen av förre ägaren?
Vi tänkte nämligen försöka gräva fram den igen, såklart.

På ett annat ställe på tomten, dock lite längre från huset, hittade jag något som ser ut som en källa... någon har satt betongrör i marken som är vattenfylld.
Är det någon här inne som har erfarenhet om hur man bäst "sköter om" sin kallkälla? Hur gör man så att vattnet inte förorenas?
Är helt rudis på just detta område, så alla tips och erfarenheter är varmt välkomna.

Tack på förhand! :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen vattenkälla på min BOL
InläggPostat: lör 02 apr 2016, 05:09 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 13 jul 2011, 20:15
Inlägg: 608
Ort: I mitten av Skåne!
Kolla på forumet alternativ.nu vet att jag läst några trådar om det där.

_________________
"Det kan gå bra"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen vattenkälla på min BOL
InläggPostat: lör 02 apr 2016, 19:15 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 dec 2012, 16:41
Inlägg: 33
Tack, ja jag har kollat där men inget som direkt löser mina frågor.
Men så fort det tinat upp lite mer i marken ska vi börja gräva :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen vattenkälla på min BOL
InläggPostat: lör 02 apr 2016, 19:20 
kolla nu innan det tinar, kan vara lättare att se då ett bra källflöde smälter marken runt fortare än vad det tinar runt om


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen vattenkälla på min BOL
InläggPostat: sön 03 apr 2016, 09:07 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
En källa har ju ett flöde av vatten som rimligen håller vattnet friskt. Just där man "tar" vattnet kanske man ska ha ett lock så inte skräp o insekter kommer i vattnet o förorenar. Utmed en del vandringsleder finns ju källor, kolla hur de har gjort för att hålla bra vattenkvalitet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen vattenkälla på min BOL
InläggPostat: sön 03 apr 2016, 09:18 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Pysselina skrev:
På ett annat ställe på tomten, dock lite längre från huset, hittade jag något som ser ut som en källa... någon har satt betongrör i marken som är vattenfylld.

Mina morföräldrar hade ett betongrör i marken istället för jordkällare. Kanten på röret var nere i marknivå och ett lock av trä med takpapp täckte röret. Locket var isolerat med frigolit på insidan. Inuti röret var det vatten i botten. Jag vet inte hur djupt det var grävt. På vattnet hade de två eller tre 50mm frigolitskivor som flöt. På frigoliten hade en korg med matvaror som man normalt har i kylskåp.
Jag antar att marken runt röret också var isolerad med frigolit.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen vattenkälla på min BOL
InläggPostat: mån 04 apr 2016, 18:09 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 dec 2012, 16:41
Inlägg: 33
Tack för tips och input.
Ja, jag ska gräva lite försiktigt i betongröret för att få bort all sand och löv som samlats... och sen när all snön har smält så ser jag om det fortsätter komma vatten.
Min (icke-preppande) omgivning kan inte riktigt förstå varför jag är så exalterad över detta med källan dock ... 8|

Återkommer med rapport och lärdomar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen vattenkälla på min BOL
InläggPostat: mån 04 apr 2016, 18:33 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 29 okt 2014, 09:06
Inlägg: 18
Ett vattenfyllt betongrör som ligger längre från huset skulle kunna vara en vattenkälla till betesdjur. Betongröret gör då att djuren inte trampar sönder själva vattenhålet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen vattenkälla på min BOL
InläggPostat: mån 11 apr 2016, 00:01 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 mar 2015, 22:18
Inlägg: 135
oldie skrev:
En källa har ju ett flöde av vatten som rimligen håller vattnet friskt. Just där man "tar" vattnet kanske man ska ha ett lock så inte skräp o insekter kommer i vattnet o förorenar. Utmed en del vandringsleder finns ju källor, kolla hur de har gjort för att hålla bra vattenkvalitet.


Så är det.

Ju mer vatten du tar från källan desto mer rinner det till. Brunnar som inte används kan slamma igen och bli obrukbara. Man för då rensa dem med slamsug eller mekaniskt med grävskopa. Min brunn är betongrör nedåt till ca 6 m. Trälock för att skydda från nedfall och ovanpå en gårdspump som fungerar i alla väder inkl många minusgrader.

Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen vattenkälla på min BOL
InläggPostat: mån 11 apr 2016, 14:56 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Pumpa ur röret för att se tillflödet.
Om grannen kan peka ut en plats som ser rimlig ut (kanske kan se att marken är rörd betydligt senare än omgivningen?) så öppna den gamla källan.
Tag vattenprover.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen vattenkälla på min BOL
InläggPostat: fre 04 nov 2016, 23:28 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 01 nov 2016, 07:00
Inlägg: 25
Ort: Savolax
Minns från mitten av 70-talet hos mormor och morfar som varken hade rinnande vatten eller avlopp.
Vi åkte iväg med traktorn till en källa som bestod av ett rör islaget (vågrätt) in i en sandsluttning
och som proppades igen med en kork. Kommer inte ihåg om den var funkis på vintern.
Har en gammal grävd numera men den ligger tyvärr bredvid en 3-kammarbrunn så det vattnet
är inte speciellt drickbart? Går säkert att använda i nödfall på vintern om allt annat är fruset
och man filtrerar, kokar, klorerar och hela köret.
Den hamnade säkert i skymundan när dom förra ägarna drog in kommunalt vatten och
det inte fanns plats för avloppsanläggningen någon annanstans på tomten.
Provade att fylla en pool en gång med brunnsvattnet. Såg klart och friskt ut. Ingen doft, vågade dock inte provsmaka :hm:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Egen vattenkälla på min BOL
InläggPostat: lör 05 nov 2016, 10:34 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Röret är mest ett vattenmagasin, det är som sagt flödet som är viktigt om den skall hållas frech.
Jag lade bara sten runt en källa förut och grävde ur så att man kunde sänka ned en 25 liters dunk och fylla utan att det blev grumligt.

Medger källans förutsättningar det, så skulle jag sänka ned ett större rör så att dunkar får plats att fylla.
(samt ett lock mot djur, tex grodor som ofta vill övervintra i vattnet, grävde en gång upp en stor läskig klump med 24 grodor ur källan... ( öster över dem i en gammal kakburk och lade tillbaka dem sedan så att de kunde klara vintern, men nästa år blev där ett lock...))

Man brukar kunna se var det bubblar fram vatten, du får gräva litet tills ni hittar tillflödena.

Man brukar även kunna se på växter och annat var de tär sankt och blött, ni får helt enkelt prova er runt på platser där det verkar missänkt.
Te x starrgräs och annat kan vara en indikation..

Har han stenat igen den så borde där finnas en klump av sten och jord och massor av vatten tycker man...

-

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet