Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Vatten, vårt viktigaste livsmedel.



Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vilket vattenreningsfilter rekommenderar du?
InläggPostat: tor 28 jul 2016, 21:06 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: ons 17 feb 2016, 22:50
Inlägg: 31
Hej!
Jag saknar ett vattenreningsfilter hemma för familjen (2,5 pers).
Och undrar vad ni rekommenderar för vattenreningsfilter?
Målet är att kunna rena sjövatten hemma vid en eventuell tillfällig vattenbrist. Alltså inget 'resefilter-system'.

/Luftvargen


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket vattenreningsfilter rekommenderar du?
InläggPostat: tor 28 jul 2016, 22:12 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Luftvargen skrev:
Hej!
Jag saknar ett vattenreningsfilter hemma för familjen (2,5 pers).
Och undrar vad ni rekommenderar för vattenreningsfilter?
Målet är att kunna rena sjövatten hemma vid en eventuell tillfällig vattenbrist. Alltså inget 'resefilter-system'.

/Luftvargen


Katadyn Combi är min rekommendation https://www.katadyn.com/en/de/103-80176 ... n-combi_eu

Har använt mitt filter hemma och i skogen, man måste förstås pumpa fram varje liter, men det fungerar bra.
Du slipper pumpa om du bara har förorenat kranvatten, då har du en möjlighet att köra genom vattentrycket genom filtret med lämplig slang och anslutning.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket vattenreningsfilter rekommenderar du?
InläggPostat: fre 29 jul 2016, 02:26 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Detta vill du ha:

https://sawyer.com/products/sawyer-poin ... embly-kit/

Det är ett gravitationsfilter som du kopplar mot en hink vilken är reservoaren som du placerar högt och tyngdlagen gör resten, inget jobb.

Sen tappar du bara vattnet rakt ner i dunk eller behållare.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket vattenreningsfilter rekommenderar du?
InläggPostat: fre 29 jul 2016, 10:27 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: ons 17 feb 2016, 22:50
Inlägg: 31
Perfekt, tack för tipsen!
Tror bag satsar på en sawyer-lösning, verkar smidigt att slippa pumpa! :)

Tack så mycket!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket vattenreningsfilter rekommenderar du?
InläggPostat: fre 29 jul 2016, 17:57 
Den typ av filter som Sawyer gör är riktigt bra. Jag har en mini-Sawyer i min BOB. Och en jag anänder vid utflykter. Passar på vanlig PET-flaska. Bland annat...

Men tänk på att det enbart handlar om filtrering av partklar. De klarar inte kemikalier som är lösta i vattnet. Om vattnet är humusrikt (brunt) så behöver man backspola ofta...

För fast bruk så är ett biosand-filter i källaren (frostfritt) svårslaget. (Googla).


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket vattenreningsfilter rekommenderar du?
InläggPostat: fre 29 jul 2016, 20:12 
Min gamla vanliga käpphäst: Förfiltrera med kaffefilter. Kostar lite och gör mycket för livslängden på ditt riktiga filter.


/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket vattenreningsfilter rekommenderar du?
InläggPostat: fre 11 jan 2019, 15:23 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Luftvargen skrev:
Perfekt, tack för tipsen!
Tror bag satsar på en sawyer-lösning, verkar smidigt att slippa pumpa! :)

Tack så mycket!

Gammal tråd, jag vet, men om det blir algblomming i din sjö så kommer det finnas toxiner i vattnet (allvarligt) och de får du inte bort med föreslaget Sawyer filter. Inte heller tungmetaller eller kemikalier om det skulle vara en risk. Det är lurigt det där med att de som säljer filter skriver "du får bort 99.99% av det här och det här!" utan att folk vet vad mer som kan vara problem som filtret inte klarar av.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket vattenreningsfilter rekommenderar du?
InläggPostat: fre 11 jan 2019, 16:24 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
somvanligt skrev:
Luftvargen skrev:
Perfekt, tack för tipsen!
Tror bag satsar på en sawyer-lösning, verkar smidigt att slippa pumpa! :)

Tack så mycket!

Gammal tråd, jag vet, men om det blir algblomming i din sjö så kommer det finnas toxiner i vattnet (allvarligt) och de får du inte bort med föreslaget Sawyer filter. Inte heller tungmetaller eller kemikalier om det skulle vara en risk. Det är lurigt det där med att de som säljer filter skriver "du får bort 99.99% av det här och det här!" utan att folk vet vad mer som kan vara problem som filtret inte klarar av.


Exakt! Och därför måste man lära sig mera om vatten och farorna med det som finns i vattnet och hur man på flera sätta kan behandla vattnet för att ta bort så mycket som möjligt. :)

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket vattenreningsfilter rekommenderar du?
InläggPostat: fre 11 jan 2019, 16:25 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
somvanligt skrev:
Gammal tråd, jag vet, men om det blir algblomming i din sjö så kommer det finnas toxiner i vattnet (allvarligt) och de får du inte bort med föreslaget Sawyer filter. Inte heller tungmetaller eller kemikalier om det skulle vara en risk. Det är lurigt det där med att de som säljer filter skriver "du får bort 99.99% av det här och det här!" utan att folk vet vad mer som kan vara problem som filtret inte klarar av.


Filtret klarar väl ta bort de Cyanobakterier det oftast rör sig om?
Det mesta av giftet finns inuti bakterierna och inte bra få i sig i mängd men mot slutet av algblomning när bakterierna bryts ner frigörs det i vattnet.
Dessa lösa gifter kan man knappt rena bort i fält. Hjälper inte med kokning eller klorering. Långsam kolfiltrering funkar tydligen.
Frågan är om siutationen är allvarlig då som du skriver? Jag har inte kunskap i frågan. Har du någon lösning att föreslå?

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket vattenreningsfilter rekommenderar du?
InläggPostat: fre 11 jan 2019, 17:01 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Druid skrev:
Filtret klarar väl ta bort de Cyanobakterier det oftast rör sig om?
Det mesta av giftet finns inuti bakterierna och inte bra få i sig i mängd men mot slutet av algblomning när bakterierna bryts ner frigörs det i vattnet.
Dessa lösa gifter kan man knappt rena bort i fält. Hjälper inte med kokning eller klorering. Långsam kolfiltrering funkar tydligen.
Frågan är om siutationen är allvarlig då som du skriver? Jag har inte kunskap i frågan. Har du någon lösning att föreslå?

Borra en brunn? Nej i fält vet jag vet inte riktigt, eller ens vid bug-in utan brunn. Jag höll på att fundera kring detta precis , det var därför jag läste tråden. Det är försvarets kol & torvfilter eller destillera/kondensera jag känner till. Stökigt. Jag har ju regnvattensamlare men den är inte stor.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket vattenreningsfilter rekommenderar du?
InläggPostat: fre 11 jan 2019, 18:20 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
De finns en mängd olika modeller på vattenreningsfilter och vattenreningspumpar så det är nog bara att leta efter produkter som passar ens behov. För utom hur många personer/hur mycket vatten som skall renas, så bör man också ta en titt på vilket råvatten, alltså grundkvaliteten på vattnet man ska använda sig av. Vattenkvaliteten skiftar beroende på temperatur/årstid och vattenmängd. Så här resonerar jag kring vattnet, i den norra delen av landet där jag bor.

I en mindre tjärn i skogslandet, så är bakteriehalten i vattnet högre under sommaren då temperaturen är högre och bör då renas innan man dricker det. Detta gäller även i större sjöar, framför allt längs strandkanten där vi oftast tar vattnet. Längre ut på en större sjö är bakteriehalten lägre och i alla fall i norra delen av landet så går vattnet oftast att dricka obehandlat. I de större älvarna så är vattnet ofta drickbart uppströms ju närmre fjällen men då de efterhand rinner genom jordbruksområden och i närheten tätorter så sjunker kvaliteten och måste renas. I fjällen är det mesta vattnet drickbart men man bör undvika stillastående/dött vatten. Under vintertiden då vattnet är kallt så att det bildas is, är bakteriehalten så låg på många ställen att det i regel går att dricka. Förutsatt att det inte rinner genom jordbruksbyggd/tätort.

För mitt eget behov, så resonerar jag så här:

1. För mig själv så har jag ett "Sawyer mini" Detta filter ligger alltid i min ryggsäck och används om jag måste släcka törsten med strandnära råvatten från
exempel en tjärn/sjö under sommarhalvåret. Det finns liknande varianter som tex "Life Sraw" osv
https://criseq.se/produkt/vattenfilter- ... gIbdfD_BwE

2. För gruppen/familjen så har jag ett "Katadyn Base Camp Pro 10" som används för samma typ av vatten som ovan.
https://www.katadyn.com/en/de/885-80192 ... pro-10l_eu

3. Jag har även en reningspump, "Katadyn Vario" den ligger mest och samlar damm, då vattenkvaliteten där jag vanligtvis håller till håller ganska kvalitet.
För friluftslivet i Norrländsk fjäll-/skogsmiljö, så är det lite overkill, så att säga. Skulle jag ta ytvatten runt större jordbruksbygder, eller rent av dikesvatten längs
vägar, kommer detta filter till sin rätta.
https://www.katadyn.com/en/de/251-80149 ... n-vario-eu

4. Vattenreningstabletter/droppar, typ "Micropur" passar bra att ta med sig på utlandsresan, för att rena kranvattnet. De följer även med i min lilla
"överlevnadssats"
https://www.katadyn.com/en/de/265-80179 ... l-cz-hu-ru

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket vattenreningsfilter rekommenderar du?
InläggPostat: fre 11 jan 2019, 21:21 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Sök dricksvattenfilter med omvänd osmos.
De enda vattenfiltren som filtrerar bort tungmetaller, radioaktiva salter, toxiner, virus och bakterier, och joner, salter m.m.

För att söka på ebay.uk & ebay.de (moms och avgiftsfritt)
På engelska: Reverse Osmosis water filter
på tyska: Umkehrosmose Wasserfilter

Otroligt populära och de enda ultra-filtren som används framgångsrikt i Europa, Asien och världen i övrigt:

Nackdelar: fodrar 3-4kg vattentryck och ger 20-30% ultrarent dricksvatten och 70-80% ’avloppsvatter’, som dock är partikelfiltrerat till 1-5mu och för övrigt kan användas till tvätt och dusch m.m. Det spolar alltså förbi reverse osmosis- filtret och håller det rent.

Kan användas för att ge dricksvatten från insjövatten & åvatten &smutsigt regnvatten..
Är det mycket alger och slam i vattnet, fälles det med aluminiumsulfat först (som vattenverken gör) så att förfiltren inte sätts igen så snabbt.

Finns t,ex. för hemmabruk format 50, 75 & 100 gallon/dag (160-380L/dag) om det går kontinuerligt.

Billigaste 3-steg för runt 500:-finns för camping/akvariebruk och dyrare 5-7-stegs för hemmabruk från runt 1000:-

Har själv förrådsställt ett 5-stegsfilter med extra patroner för 3-5 års drift.
Driver i min anläggning med en liten 12v pump (100-200:-) till 4kg tryck och rätt mängd/min
Har 2 extra pumpar i reserv..........

OBS Ska ej användas för att rena kraftigt klorerat vatten, då kolfiltren tar stryk för fort. Använd ev klorerat (t.ex. poolvatten till hygien i stället)

De här revers osmosis RO-filtren är överlägsna och sopar mattan med de enkla ’campingfiltren’ som nämts tidigare i tråden.
Man flitrerar t.o.m. bort saltet från havsvatten till driksvatteni många ökenländer och båtar med RO-tekniken.

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket vattenreningsfilter rekommenderar du?
InläggPostat: tis 15 jan 2019, 14:00 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Jag har även skaffat mig en UV renare nu som jag tänkte prova.
https://generalprepper.se/varumarken/st ... r-purifier
Min tanke är att minst grovfiltrerar vattnet, tex med Sawyer, och sen köra denna så att jag vet att ev microorganismer är döda.
Jag vet att det inte filtrerar annat, men det dödar i alla fall det som lever. :evil:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket vattenreningsfilter rekommenderar du?
InläggPostat: tis 15 jan 2019, 18:00 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 04 jan 2019, 21:08
Inlägg: 68
Ort: BD län
Katadyn Pocket.

+ Slitvarg, odödlig, lätt att använda och rengöra, räcker länge. Gedigen och tung.

- Dyr. Som fan.

_________________
When two tribes go to war
A point is all that you can score


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilket vattenreningsfilter rekommenderar du?
InläggPostat: ons 16 jan 2019, 05:55 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Björne Redux skrev:
Katadyn Pocket.

+ Slitvarg, odödlig, lätt att använda och rengöra, räcker länge. Gedigen och tung.

- Dyr. Som fan.

Och klarar heller inte att rena algblommat sjövatten.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet