Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Vatten, vårt viktigaste livsmedel.



Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Byter ut mina Sawyer Mini mot MSR TrailShot
InläggPostat: tor 27 apr 2017, 22:28 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Nu har jag varit ute några gånger och testat MSR: s nya vattenfilter TrailShot och kan konstatera att det spöar Sawyer Mini. Detta trots att det väger något mer och antagligen inte filtrerar lika många liter innan det behöver bytas.

Anledningen är att TrailShot är snabbare och enklare att använda. Och det är väsentligt vid flykt/evakuering.

Du kan dricka eller fylla din flaska genom att droppa filterslangen direkt i vattenpölen och pumpa. Du behöver inte ligga på mage och suga i ett rör eller försöka fylla en vattenbehållare i pölen. Istället pumpar du upp en liter på en minut. Du behöver inte ens ta av dig ryggsäcken eller bössan. Och du rengör filtret utan verktyg.

Så nu har MSR TrailShot ersatt Sawyer Mini i min GHB och BOB.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Byter ut mina Sawyer Mini mot MSR TrailShot
InläggPostat: fre 28 apr 2017, 07:21 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
CPT Fantastic skrev:
Nu har jag varit ute några gånger och testat MSR: s nya vattenfilter TrailShot och kan konstatera att det spöar Sawyer Mini. Detta trots att det väger något mer och antagligen inte filtrerar lika många liter innan det behöver bytas.

Anledningen är att TrailShot är snabbare och enklare att använda. Och det är väsentligt vid flykt/evakuering.

Du kan dricka eller fylla din flaska genom att droppa filterslangen direkt i vattenpölen och pumpa. Du behöver inte ligga på mage och suga i ett rör eller försöka fylla en vattenbehållare i pölen. Istället pumpar du upp en liter på en minut. Du behöver inte ens ta av dig ryggsäcken eller bössan. Och du rengör filtret utan verktyg.

Så nu har MSR TrailShot ersatt Sawyer Mini i min GHB och BOB.


Tack för tipset.
Får ta en titt på det. Allt som underlättar är bra :)

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Byter ut mina Sawyer Mini mot MSR TrailShot
InläggPostat: fre 28 apr 2017, 07:30 
Väldigt imponerad men iom den fortfande inte klarar virus liksom Sawyer mini så ser jag ingen förbättring heller.
Ser inte heller tiden som avgörande faktor. Med Sawyer mini jag kan gå fram till vattenpölen, fylla min petflaska eller påse med vatten inom några sekunder, gå tillbaka i mörka skogen, skruva på Sawyer mini och dricka i lugn och ro.

Motbevisa mig gärna innan jag köper en MSR Trail Shot jag med...för den verkligen väcker ha begär.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Byter ut mina Sawyer Mini mot MSR TrailShot
InläggPostat: fre 28 apr 2017, 09:37 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
T-72 skrev:
Väldigt imponerad men iom den fortfande inte klarar virus liksom Sawyer mini så ser jag ingen förbättring heller.


Jag har ett par MSR Guardian också. Men de är ju inte lika smidiga. De skulle ersätta/komplettera TrailShot när det är påkallat.

T-72 skrev:
Ser inte heller tiden som avgörande faktor. Med Sawyer mini jag kan gå fram till vattenpölen, fylla min petflaska eller påse med vatten inom några sekunder, gå tillbaka i mörka skogen, skruva på Sawyer mini och dricka i lugn och ro.


Jag tycker att det är krångligt att fylla en behållare i en grund och trång/liten vattensamling med knappt centimeterns djup, t ex i en klippskreva. Men det fixar TrailShot.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Byter ut mina Sawyer Mini mot MSR TrailShot
InläggPostat: fre 28 apr 2017, 09:53 
Jag förstår dig. Där jag bor och rör mig runt så ser bilden annorlunda ut och tillgången på vatten är ordentlig....dvs ingen behov att pumpa från någon cm's djupa vattensamlingar.

Men den ser helt underbart ut och jag kommer absolut köpa mig en sådan när tillfället dyker upp.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Byter ut mina Sawyer Mini mot MSR TrailShot
InläggPostat: fre 28 apr 2017, 11:18 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 10 mar 2017, 02:50
Inlägg: 14
Ort: Skåne
Jag har satt en bit genomskinlig gummislang på min Sawyer Mini, och sedan suger jag i andra änden... :D Det fungerar fin-fint det med, och så behåller man virusskyddet i filtret (som vad jag förstår TrailShot inte har?), så för min del blir det nog att behålla min kära Mini ett tag till, men onekligen en intressant och välfungerande design!

_________________
~*+*~ Cum autem potentia operativa, propter potestas altum calcibus! ~*+*~
- Ms. 379


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Byter ut mina Sawyer Mini mot MSR TrailShot
InläggPostat: fre 28 apr 2017, 11:39 
21KVK379 skrev:
Jag har satt en bit genomskinlig gummislang på min Sawyer Mini, och sedan suger jag i andra änden... :D Det fungerar fin-fint det med, och så behåller man virusskyddet i filtret (som vad jag förstår TrailShot inte har?), så för min del blir det nog att behålla min kära Mini ett tag till, men onekligen en intressant och välfungerande design!

Har Sawyer mini virusskydd? Källa på det? Har nog missat det...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Byter ut mina Sawyer Mini mot MSR TrailShot
InläggPostat: fre 28 apr 2017, 11:50 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
T-72 skrev:
21KVK379 skrev:
Jag har satt en bit genomskinlig gummislang på min Sawyer Mini, och sedan suger jag i andra änden... :D Det fungerar fin-fint det med, och så behåller man virusskyddet i filtret (som vad jag förstår TrailShot inte har?), så för min del blir det nog att behålla min kära Mini ett tag till, men onekligen en intressant och välfungerande design!

Har Sawyer mini virusskydd? Källa på det? Har nog missat det...


Varken Sawyer Mini eller MSR TrailShot fixar virus. De tar bort partiklar, protozoer och bakterier. Det gamla vanliga.

MSR Guardian gör samma lika men tar dessutom bort virus Det finns inte så många transportabla filter som gör det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Byter ut mina Sawyer Mini mot MSR TrailShot
InläggPostat: fre 28 apr 2017, 12:00 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
T-72 skrev:
Jag förstår dig. Där jag bor och rör mig runt så ser bilden annorlunda ut och tillgången på vatten är ordentlig....dvs ingen behov att pumpa från någon cm's djupa vattensamlingar.


Jag har inte sån tur att jag vet precis var jag kommer att vara tvungen att förflytta mig vid brunt läge. Så jag försöker förbereda mig för att hantera situationer både med riklig tillgång på vatten och situationer med mindre tillgång till vatten. Lite resilient typ:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Byter ut mina Sawyer Mini mot MSR TrailShot
InläggPostat: fre 28 apr 2017, 15:08 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 10 mar 2017, 02:50
Inlägg: 14
Ort: Skåne
T-72 skrev:
Har Sawyer mini virusskydd? Källa på det? Har nog missat det...


Nu köpte jag mitt Mini när det lanserades, och i den manualen som medföljde står där bestämt virus på samma rad som bakterier. Letade efter en nyare manual på nätet, och där är den delen borttagen, och huruvida det då är så att det från början varit ett felaktigt påstående - eller om där skett en förändring i efterhand, är inget jag kan besvara, kan bara bekräfta att jag utgick från vad som stod i min manual när jag postade inlägget.

_________________
~*+*~ Cum autem potentia operativa, propter potestas altum calcibus! ~*+*~
- Ms. 379


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Byter ut mina Sawyer Mini mot MSR TrailShot
InläggPostat: fre 28 apr 2017, 16:08 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
21KVK379 skrev:
T-72 skrev:
Har Sawyer mini virusskydd? Källa på det? Har nog missat det...


Nu köpte jag mitt Mini när det lanserades, och i den manualen som medföljde står där bestämt virus på samma rad som bakterier. Letade efter en nyare manual på nätet, och där är den delen borttagen, och huruvida det då är så att det från början varit ett felaktigt påstående - eller om där skett en förändring i efterhand, är inget jag kan besvara, kan bara bekräfta att jag utgick från vad som stod i min manual när jag postade inlägget.


Intressant.

Dagens Sawyer Mini är ett 0.1 mikrometer-filter. För att lyckas filtrera bort virus tycks det krävas 0.02 mikrometer-filter, som t ex filtret på MSR Guardian. Jag vet att Sayer gör sådana filter också.

Står det något om storleken på filtrets porer i din manual (anges gissningsvis i micron om den är på anglosaxiska)?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Byter ut mina Sawyer Mini mot MSR TrailShot
InläggPostat: fre 28 apr 2017, 16:42 
Jag har också läst någonstans att den klarade virus, köpte den och upptäckte sen att den inte klarar det. Därmed min fråga.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Byter ut mina Sawyer Mini mot MSR TrailShot
InläggPostat: fre 28 apr 2017, 16:47 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: ons 19 feb 2014, 18:07
Inlägg: 48
Desto lägre my (mikrometer) ett filter har, desto lägre blir mängden vatten man kan filtrera igenom det innan det tar stopp.
Detta gäller speciellt ett absolutfilter, dvs att inget större än mikrometerstorleken kan passera.
Många filter har angiven mikrometerstorlek, men är inte absolutfilter, dvs att en viss procent av partiklar större mikrometerstorleken kan passera.
0,2 my brukar anges som gräns för bakterier.

Bara ett tips när ni letar filter.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Byter ut mina Sawyer Mini mot MSR TrailShot
InläggPostat: fre 28 apr 2017, 23:05 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Tolv/Sjuttiosex skrev:
Desto lägre my (mikrometer) ett filter har, desto lägre blir mängden vatten man kan filtrera igenom det innan det tar stopp.
Detta gäller speciellt ett absolutfilter, dvs att inget större än mikrometerstorleken kan passera.
Många filter har angiven mikrometerstorlek, men är inte absolutfilter, dvs att en viss procent av partiklar större mikrometerstorleken kan passera.
0,2 my brukar anges som gräns för bakterier.

Bara ett tips när ni letar filter.


Alltid lär man sig något nytt.

Det verkar som om Sawyer Mini har mindre porer än MSR TrailShot. 0.1 my respektive 0.2 my. Angivet absolut. Men virus klarar de inte. Och jag tror inte skillnaden mellan porstorlekarna har nämnvärd praktisk betydelse.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Byter ut mina Sawyer Mini mot MSR TrailShot
InläggPostat: lör 29 apr 2017, 02:11 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Det ska till ganska speciella omständigheter för att hitta centimeterdjpa pölar med vatten ute i naturen.

Ytterst ovanligt skulle jag säga, såpass lite vatten dunstar bort för fort för att finnas kvar speciellt länge så det är i så fall oftast en regnpöl vi pratar om.

Ett knep som oftast fungerar med pölar är att gräva en grop i pölen om den är för grund, sen är det bara att fylla flaskorna och låta böset sedimentera, sen filtrera som vanligt (oavsett vad man kör för filter så är det bra att inte fylla filtren med skräp i onödan).

Ang sawyer filter, vissa av dem tar virus ja, inte alla.
That said, virus är inte så värst relevant i Sverige såvida man inte tar vatten invid åkern där bonden just sprutat koskit etc. Alltså visst, det händer att det behövs men det är inte vanligt. Det börjar dock, speciellt i södra sverige vara så att en del tråkigheter börjar få fäste vattensamlingar pga allmänt högre dygnsmedeltemp.

Alla gillar att göra olika, jag låter gravitationen filtrera. Det här med att klämma, suga och pumpa är helt onödigt imho.
Behållare-filter-slang-behållare.
Fyll den övre, gör något annat, tex gå vidare, sen på en stund är vattnet klart utan arbetsinsats.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet