Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Vatten, vårt viktigaste livsmedel.



Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Biltemas 20L vattendunkar
InläggPostat: ons 27 jul 2016, 01:09 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 23 jul 2016, 20:17
Inlägg: 90
Ort: Opsäkebo, planeten Jorden
Någon här som använder Biltemas 20 liters vattendunkar med kran? Bra, dåligt? Hur är den att lyfta och bära?

_________________
Du upptäcker att din smartphone plötsligt helt saknar täckning på alla nät. Agera.

Jag är VD i mitt liv. Vem är VD i ditt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltemas 20L vattendunkar
InläggPostat: ons 27 jul 2016, 01:24 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Du vill inte ha tjugoliters vattendunkar, de är för tunga att hantera och för att bära långt. du vill inte ha dunkar med integrerad kran, det är en extra felkälla.
Köp Biltemas tiolitersdunkar, de är bra, billiga och lagom stora. Köp en eller ett par kranar till dem, det är praktiskt med kran ibland, men oftast häller man bara rakt ur dunken. Enda tillfälle jag kan se när en tjugolitersdunk är okej att bära är när du har ett tappställe inom femtio meter från bostaden, men då är det å andra sidan inget problem att gå någon extra gång med dina tiolitersdunkar, eller att ställa en hel trave tiolitersdunkar på din säckkärra.

Edit: de där dunkarna är dessutom till synes svårstaplade och långt ifrån utrymmeseffektiva. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluft ... 000023717/ tiolitersversionen av denna kostar 40 kronor och är väldigt lättjobbad.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltemas 20L vattendunkar
InläggPostat: ons 27 jul 2016, 07:50 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Jag har 20 liters dunkar med kran som vattenreserv i huset, eftersom kranen inte är belastad vid normal förvaring så finns ingen risk för läckage. När de ska användas ställs de på högkant för att få tryck mot kranen.
De är tunga att bära och att släpa runt dem till BOL och liknande är knappast smidigt men att ha dem stående funkar.

En fördel med de jag har är att påfyllnadshålet är så pass stort att jag får ner handen och diskborste för att göra rent dem ordentligt.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltemas 20L vattendunkar
InläggPostat: ons 27 jul 2016, 08:27 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Jag har ett gäng sådana och håller med Sprithitler.
Jag har olika varianter och tycker själv inte att man skall ha större än 10 liter. Dock gillar jag att de har både kran och renslucka. :up:
20 litern blir mycket tung och kan i princip bara hanteras av större vuxna. Inte att förglömma fall/krossrisken om en sådan skulle ramla ner på någon/något.... :surprised:

För min mor har jag lagt upp så att hon endast har 5 liters då de är lättare att hantera. Även barn kan släpa på en 5:a.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltemas 20L vattendunkar
InläggPostat: ons 27 jul 2016, 09:56 
Har också en, men gillar den inte särskilt mycket. Bökigt att slänga upp den på ett bord och ställa på högkant för att hälla ifrån kranen, som efter man haft öppet den ett tag skapar baktryck man får öppna lite på påfyllningsluckan och släppa in luft för att vattnet ska börja rinna igen.

Även 10litersdunkarna är lite krångliga att hälla ur när dom är fulla utan att spilla.
Har några 5liters också och dom är mer praktiska tycker jag. Lätta att hälla ur och enklare att stuva in där det finns plats.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltemas 20L vattendunkar
InläggPostat: ons 27 jul 2016, 10:41 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Använder 2x denna 20L variant för camping och husbehov.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn ... 000030742/

Den är som sagt utmärkt för renat dricksvatten då man enkelt kan diska dunkens insida.
Håller med om att dunken kunde ha haft ett litet luftarlock som de flesta 20L dunkar har så det inte blir vaccum i den men det går bra att reglera det med det stora skruvlocket också, det är bara första ~4 ish litrarna som ett problem finns.

För hämtning av vatten har jag en annan typ av mer fyrkantig (klassisk) plastdunk som jag enbart använder för att hämta och lagra vatten i. Den är också på 20L och jag transporterar dunkarna fastspända med spännband på en pirra. Kan på så vis köra 3-4 dunkar, åt gången bekvämt beroende på hur plan vägen till olika vattenkällor är men de är inte helt optimala och kräver en del meck för att transport ska vara enkel. (känner någon till en dunk som är mer i formatet "jeepdunk" dvs plattare och stapelbar/interlocking i liggande läge så tipsa gärna).

När jag kommer hem så placeras en full "hämt dunk" högt och en tom "biltemadunk" lågt och gravitationen sköter filtrerandet medans jag gör annat. Dunkarna är lika stora så de kräver ingen tillsyn.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltemas 20L vattendunkar
InläggPostat: ons 27 jul 2016, 15:43 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Håller med om 10-liters. Då kan man skicka halvstora barn att hämta vatten. Kör man på 20-liters blir det i princip bara pappan i familjen som kan hämta vatten.

En ung tonåring kan med en del gnäll bära en tioliters i varje hand. Jag har testat. :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltemas 20L vattendunkar
InläggPostat: fre 14 okt 2016, 00:35 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Hejsan :)
Jag har biltemas 20L dunkar här hemma som konstant är fyllda. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Kok-och-vatten/Vattendunk-2000023717/?artId=88421
Samt en kran passar till 20L dunkarna. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Kok-och-vatten/Tappkran-2000023718/?artId=88422 Det finns ju kran till 10L dunkarna oxå.
Men för att bära/hämta så har jag både 10L och 5L dunkar.. Dessa 20L väger blyyy.. Men smidigt att ha hemma lixom men inte bära på.. Tänk inte ens tanken om du inte tillhör släktet Samuelsson som kan bära bly :mrgreen:
Då dunken har en luftningsnippel så blir det inget undertryck vid användning av kranen.. och kranen sitter ju aldrig på vid själva förvaringen.
Sedan ska de ju förvaras mörkt.. och denna källsorteringspåsen från IKEA (DIMPA 35L) http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50291638/#/30291639
Den passar perfekt att gömma dunken i.. samt om någon tittar in i ditt förråd eller vart du har dem, så är den lite kamoflerad. :)
Min lilla åsikt.. tack för mig o ha det bäst. :D
//Blondie

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltemas 20L vattendunkar
InläggPostat: fre 14 okt 2016, 18:22 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: lör 30 maj 2015, 00:46
Inlägg: 306
https://www.jula.se/catalog/fritid/fril ... nk-669010/

Sett denna nyttjas och är lätta tvätta ur.

_________________
Hellre med en prepper i skogen, än hundra advokater i storstan vid en systemhärdsmälta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltemas 20L vattendunkar
InläggPostat: fre 14 okt 2016, 19:12 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Osiris skrev:
https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv/Friluftskok-och-picknick/friskvattendunkar/dunk-669010/

Sett denna nyttjas och är lätta tvätta ur.


Har några Donje. Tycker de funkar klockrent. Tyvärr lite dyra..... :mrgreen:
Men funkar bra o tappa ur dem IOM kranen.

Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltemas 20L vattendunkar
InläggPostat: lör 15 okt 2016, 14:25 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
Jag kör med Biltemas 20 liter, sen har jag ett antal petflaskor om det skulle uppstå en situation jag måste bära det långt eller fördela vikten. Jag har ett antal små kärror, sånna där man kan vika ihop, kan vara bra att ha om man behöver vandra en bit för att få tag i vatten...

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltemas 20L vattendunkar
InläggPostat: ons 26 okt 2016, 14:35 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
Köpte en kärra på Ikea..
Eller vad den kallas..
Den heter "frakta" , Google is you friend.
99kr använder den till mycket..
En 20 litersdunk funkar oxo.

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltemas 20L vattendunkar
InläggPostat: ons 26 okt 2016, 17:07 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Den där ikea frakta är ju ett riktigt smäck. Klarar som bäst rensopad asfalt och håller inte för någon last att tala om.

För att flytta vatten och ved så står en rejäl flyttpirra med luftgummihjul riktigt bra i allas förråd.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltemas 20L vattendunkar
InläggPostat: ons 26 okt 2016, 17:22 
kan bara hålla med, helst en gammal stabil med helsvetsad ram utan att man kan vika upp läppen


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biltemas 20L vattendunkar
InläggPostat: ons 26 okt 2016, 17:40 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
Givetvis har jag en flyttis med rejäla hjul, dra den i skogen ...
Ikea är givetvis för asfalt i bästa fall, drar förstärkare på den oftast
Håller fint för det

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet