Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Vatten, vårt viktigaste livsmedel.



Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Blue Can
InläggPostat: tis 21 nov 2017, 00:02 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Just nu pågår en nätkampanj för en produkt som heter "Blue Can" De är alltså vatten i aluminiumburkar. Ett paket om 24 st burkar med en sammanlagd mängd på 8.5 liter. Hela kalaset koster 400 spänn/paket!?

http://www.bluecaneurope.se/om-blue-can-37862713 ...och sidan länkar till 72 timmar.se! :lol:


Vad tror ni kommer det att bli en säljande produkt här i Sverige där allt vatten i stort sett är drickbart? :lol: :lol: :lol:

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blue Can
InläggPostat: tis 21 nov 2017, 02:20 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Garanterad hållbarhet femtio år. Kan helt klart vara en grej i beredskapssyfte. Oberoende av hur bra kranvattnet är så kräver det lite jobb att fixa lagring av vatten utan underhåll, så ja jag tror att detta kan säljas.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blue Can
InläggPostat: tis 21 nov 2017, 09:04 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
Charlie** skrev:
Just nu pågår en nätkampanj för en produkt som heter "Blue Can" De är alltså vatten i aluminiumburkar. Ett paket om 24 st burkar med en sammanlagd mängd på 8.5 liter. Hela kalaset koster 400 spänn/paket!?

http://www.bluecaneurope.se/om-blue-can-37862713 ...och sidan länkar till 72 timmar.se! :lol:


Vad tror ni kommer det att bli en säljande produkt här i Sverige där allt vatten i stort sett är drickbart? :lol: :lol: :lol:


Folk köper ju "Källvatten" av olika fabrikat under samma förutsättningar så varför inte? :mrgreen:

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Blue Can
InläggPostat: tis 21 nov 2017, 10:39 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Jag tror det kan bli en lyckad affär både till myndighet/företag och konsumenter.
Som det skrevs tidigare så är det billig att köpa X antal pallar och lagra i beredskapssyfte, inga underhållskostnader är motiveringen.

För privatpersoner borde det uppfattas som att man köper sig ett vattenförråd och kan sen glömma den att göra punkten/dåliga samvetet. Men då behöver nog vattenflaken stå exponerade i butiksmiljö. Så det blir impulsköp och skapar en känsla av gemenskap med andra som köpt och visar upp sin vattentrygghet på Instagram, Facebook etc.

Hur det än är så kan du inte köpa ett flak Loka citron och lagra i 10-30 år. Tror inte deras epoxilack på insidan stoppar hur länge som helst...
Vatten på burk är bekvämt istället för att köpa plastdunkar och slabba med fyllning och rotation. Sen tror jag många missar att ett flak 35cl burkar endast är 8 liter vatten. Man luras av myndihetsreklamen som säger att ett flak räcker vid 72tim kris. En 20 liters dunk på B-tema för 200kr motsvarar ju 2,5 flak och 1000kr i pengar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blue Can
InläggPostat: tis 21 nov 2017, 11:11 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
Varför inte köpa ett sawyer vattenfilter ist?
Tar mindre plats och räcker längre.

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blue Can
InläggPostat: tis 21 nov 2017, 11:41 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: fre 10 nov 2017, 16:45
Inlägg: 14
Vattenburkarna kan med lätthet delas ut till vem som helst, om man delar ut filter så måste man instruera och hålla utbildning i hur dessa används, alla kan öppna en burk. Om burkarna säljs i Sverige och EU så kan myndigheten eller företaget som köpt burkarna snabbt peka ut livsmedelsmyndigheten som ansvarig om vattnet skulle vara dåligt. Skulle det behövas så kan man skicka burkarna som katastrofhjälp till länder där det råder dålig läskunnighet på svenska/engelska, eller analfabetism.

Varför finns det inte några oberoende tester av ett sawyer vattenfilter? Vilken myndighet är tillsynsmyndighet? Hur är plasten i dessa efter 50år? Kan dom fortfarande rena vatten efter 50år? Släpper dom igenom viruspartiklar som HIV och vinterkräksjuka? Det är en massa frågor jag inte hade velat lägga tid på att försöka besvara som myndighetschef, då är det lättare att bara köpa burkarna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blue Can
InläggPostat: tis 21 nov 2017, 16:55 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Nja, bortsett från priset så är det ju mer skrymmande är plastdunkar. Läser man på litet så skaffar man sig nog hellre ett vattenfilter. Och kanske någon burksort man gillar för att dricka. (Fast då blir det förstås för lättroterat.) 1000 kr är mycket pengar för något som man får nästan gratis i kranen. (Fast om man ska fota det för Facebook är det förstås bättre ju dyrare det är...)

Palle500 skrev:
Jag tror det kan bli en lyckad affär både till myndighet/företag och konsumenter.
Som det skrevs tidigare så är det billig att köpa X antal pallar och lagra i beredskapssyfte, inga underhållskostnader är motiveringen.

För privatpersoner borde det uppfattas som att man köper sig ett vattenförråd och kan sen glömma den att göra punkten/dåliga samvetet. Men då behöver nog vattenflaken stå exponerade i butiksmiljö. Så det blir impulsköp och skapar en känsla av gemenskap med andra som köpt och visar upp sin vattentrygghet på Instagram, Facebook etc.

Hur det än är så kan du inte köpa ett flak Loka citron och lagra i 10-30 år. Tror inte deras epoxilack på insidan stoppar hur länge som helst...
Vatten på burk är bekvämt istället för att köpa plastdunkar och slabba med fyllning och rotation. Sen tror jag många missar att ett flak 35cl burkar endast är 8 liter vatten. Man luras av myndihetsreklamen som säger att ett flak räcker vid 72tim kris. En 20 liters dunk på B-tema för 200kr motsvarar ju 2,5 flak och 1000kr i pengar.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blue Can
InläggPostat: tis 21 nov 2017, 18:25 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Palle500 skrev:
Jag tror det kan bli en lyckad affär både till myndighet/företag och konsumenter.
Som det skrevs tidigare så är det billig att köpa X antal pallar och lagra i beredskapssyfte, inga underhållskostnader är motiveringen.

För privatpersoner borde det uppfattas som att man köper sig ett vattenförråd och kan sen glömma den att göra punkten/dåliga samvetet. Men då behöver nog vattenflaken stå exponerade i butiksmiljö. Så det blir impulsköp och skapar en känsla av gemenskap med andra som köpt och visar upp sin vattentrygghet på Instagram, Facebook etc.

Hur det än är så kan du inte köpa ett flak Loka citron och lagra i 10-30 år. Tror inte deras epoxilack på insidan stoppar hur länge som helst...
Vatten på burk är bekvämt istället för att köpa plastdunkar och slabba med fyllning och rotation. Sen tror jag många missar att ett flak 35cl burkar endast är 8 liter vatten. Man luras av myndihetsreklamen som säger att ett flak räcker vid 72tim kris. En 20 liters dunk på B-tema för 200kr motsvarar ju 2,5 flak och 1000kr i pengar.

Dåligt samvete och folk som visar på instagram? det tror jag inte i någon större utsträckning alls, kanske typ 5 pers i hela landet...



jordbrukaren skrev:
Vattenburkarna kan med lätthet delas ut till vem som helst, om man delar ut filter så måste man instruera och hålla utbildning i hur dessa används, alla kan öppna en burk. Om burkarna säljs i Sverige och EU så kan myndigheten eller företaget som köpt burkarna snabbt peka ut livsmedelsmyndigheten som ansvarig om vattnet skulle vara dåligt. Skulle det behövas så kan man skicka burkarna som katastrofhjälp till länder där det råder dålig läskunnighet på svenska/engelska, eller analfabetism.

Varför finns det inte några oberoende tester av ett sawyer vattenfilter? Vilken myndighet är tillsynsmyndighet? Hur är plasten i dessa efter 50år? Kan dom fortfarande rena vatten efter 50år? Släpper dom igenom viruspartiklar som HIV och vinterkräksjuka? Det är en massa frågor jag inte hade velat lägga tid på att försöka besvara som myndighetschef, då är det lättare att bara köpa burkarna.

Dock hävdar väl inte ens sawyer att de fixar virus? 50 år kommer inte plasten må bra av heller.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blue Can
InläggPostat: tis 21 nov 2017, 20:12 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
Palle500 skrev:
Jag tror det kan bli en lyckad affär både till myndighet/företag och konsumenter.
Som det skrevs tidigare så är det billig att köpa X antal pallar och lagra i beredskapssyfte, inga underhållskostnader är motiveringen.

För privatpersoner borde det uppfattas som att man köper sig ett vattenförråd och kan sen glömma den att göra punkten/dåliga samvetet. Men då behöver nog vattenflaken stå exponerade i butiksmiljö. Så det blir impulsköp och skapar en känsla av gemenskap med andra som köpt och visar upp sin vattentrygghet på Instagram, Facebook etc.

Hur det än är så kan du inte köpa ett flak Loka citron och lagra i 10-30 år. Tror inte deras epoxilack på insidan stoppar hur länge som helst...
Vatten på burk är bekvämt istället för att köpa plastdunkar och slabba med fyllning och rotation. Sen tror jag många missar att ett flak 35cl burkar endast är 8 liter vatten. Man luras av myndihetsreklamen som säger att ett flak räcker vid 72tim kris. En 20 liters dunk på B-tema för 200kr motsvarar ju 2,5 flak och 1000kr i pengar.


Jag skulle bli rent förbannad om min kommun(40000 pers) köpte pallvis med vatten för 400kr/flaket och lagrade i nån uppvärmd lokal som kräver underhåll och tillsyn. (Räknat på kommunal upphandling så priset blir minst dubbelt så dyrt som för vanligt folk :lol: )

8.5 liter klarar man sig bara några dagar på även om det bara ska vara dricksvatten.
Säg att man får ett flak/person i en kris = 400x40000=16.000.000KR. :nono: Och då snackar vi 8.5 liter....
För de pengarna kan de öka katastrofberedskapen avsevärt.
T.ex lagra flera rostfritankar för flakväxlare + Ordna för längre nöddrift på vattenverket( 2 veckor i dagsläget).

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Blue Can
InläggPostat: tis 21 nov 2017, 20:58 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
@Ordonansen jag tror alla kommuninnevånare skulle bli ännu gladare om kommunen köpte in flak på pall med starköl och delade ut vid kriser [emoji3]
Vänta och se..... snart kommer det att skyddsrummen skall fixas med nödproviant och vätska. Troligen blir det billigare med statsbidrag och offentlig upphandling. Men kanske blir tomma läskburkar (pantburkar) om man köper enligt billigaste offerten!

Edit
Blir billigare ju mer du köper så klart. Kolla här:
http://www.safetykitstore.com/50yearwater.html


Senast redigerad av Palle500 tis 21 nov 2017, 21:44, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blue Can
InläggPostat: tis 21 nov 2017, 21:39 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Det skulle ju vara en bekväm lösning för 72-timmars-preppern. De slantar upp några tusen för slippa dö av törst på tre dygn:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blue Can
InläggPostat: tis 21 nov 2017, 22:43 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
Palle500 skrev:
@Ordonansen jag tror alla kommuninnevånare skulle bli ännu gladare om kommunen köpte in flak på pall med starköl och delade ut vid kriser [emoji3]
Vänta och se..... snart kommer det att skyddsrummen skall fixas med nödproviant och vätska. Troligen blir det billigare med statsbidrag och offentlig upphandling. Men kanske blir tomma läskburkar (pantburkar) om man köper enligt billigaste offerten!

Edit
Blir billigare ju mer du köper så klart. Kolla här:
http://www.safetykitstore.com/50yearwater.html


Lite utanför änmet nu - Fanns det krav på ett flerfamiljshus-vanligt-skyddsrum(klassning?) att det skulle finnas mat och vätska förutom en vattenkran som var kopplat till kommunala nätet?

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blue Can
InläggPostat: tis 21 nov 2017, 22:49 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: fre 10 nov 2017, 16:45
Inlägg: 14
Jag är lite nyfiken på hur man gör så att vattnet håller i 50år, har man strålsteriliserat burkarna efter förslutning? Eller någon slags värmebehandling? Plasten på insidan av burkarna måste ju också hålla som någon nämnde, liksom burkens utsida.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blue Can
InläggPostat: ons 22 nov 2017, 01:47 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
jordbrukaren skrev:
Jag är lite nyfiken på hur man gör så att vattnet håller i 50år, har man strålsteriliserat burkarna efter förslutning? Eller någon slags värmebehandling? Plasten på insidan av burkarna måste ju också hålla som någon nämnde, liksom burkens utsida.

Det är epoxy, inte plast. Det är på insidan av burken också, så inget ljus når det. Är nog inga problem faktiskt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blue Can
InläggPostat: ons 22 nov 2017, 09:18 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: fre 10 nov 2017, 16:45
Inlägg: 14
Epoxi är en plast :)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet