Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Vatten, vårt viktigaste livsmedel.



Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tillrinning av vatten i egen brunn under torka
InläggPostat: lör 04 jun 2016, 23:47 
Har äntligen fått igång pump och brunnen på nya stället, inte varit igång på 10-15 år så dricker inte vattnet. Tanken är att spola/vattna ca. 100l per dag för att köra rent och sedan eventuellt ta vattenprov till hösten.

Första gången jag fick igång pumpen fyllde jag den lilla dammen, fontänen och en blåtunna med kompost-te, cirka 700liter, sedan var vattnet slut och tog flera dagar innan jag fick igång pumpen igen, osäkert om det var backventilen eller brist på vatten.
Har inte koll på hur djup brunnen är eller hur bred men tyckte det verkade lite med 700liter i brunnen men "dom" sade det var ganska standard på gamla brunnar.

Ungefär hur mycket vatten brukar det rinna till per dygn under somrarna i en gammal brunn? Brunnen är kanske 50år gammal och är vid en äng med flera hektar skog runt om.
Försöker få något att räkna på om det skulle bli rejäl värmebölja hur mycket vatten per dygn jag kan använda.
Tänker då främst på om jag kan "slösa" med vatten till tomaterna, dammen (snart med fisk i) och långa duschar i värmen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillrinning av vatten i egen brunn under torka
InläggPostat: sön 05 jun 2016, 01:32 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 mar 2015, 22:18
Inlägg: 135
Nikenik skrev:
Ungefär hur mycket vatten brukar det rinna till per dygn under somrarna i en gammal brunn?

Hur djup är brunnen?

Är den normaldjup (ca 4-6 m till botten) borde det inte vara problem. Sverige, utom Gotland, skärgården plus några ställen till, är bortskämt med bra friskt vatten jämfört med nästan hela världen. Jag vet att detta kanske är att svära i kyrkan (i den här församlingen) men du kan nästan helt säkert "slösa" hur mycket du vill.

Traditionella brunnar, vilket din verkar vara, mår bra av att användas. Ju mer du använder den, ju mer rinner det till. Faran med en brunn är att den slammar igen vilket den kan göra om den inte används. Det är bra att tömma brunnen någon gång om året och se hur tillflödet är. Det är bara att mäta med pinne.

Man bör tänka på att brunnar förr i tiden servade inte bara fler människor utan även djurhållning. Det senare kräver mycket vatten. Men om du bor ensam i skogen och vattnar lite tomater vid värmebölja är risken snarare att du använder brunnen för lite istället för tvärtom.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillrinning av vatten i egen brunn under torka
InläggPostat: sön 05 jun 2016, 08:05 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Hur mycket som fylls på beror antagligen på vad som finns under och runt brunnsbotten. Lera och morän släpper igenom vatten långsamt medan sand och grus släpper igenom fortare.
Ur vår brunn kan vi ta upp ungefär en kubikmeter om den är full, men sen tar det mer än ett dygn att återställa vattennivån. Har det varit riktigt torrt så handlar det om mindre än en halv kubik per dygn.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillrinning av vatten i egen brunn under torka
InläggPostat: sön 05 jun 2016, 08:34 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det är inte ovanligt att en äldre grävd brunn sinar . Vattnet kommer ofta via en vattenåder under mark och inte direkt kopplat till en kallkälla .
Det gör att det kan vara känsligt för störningar . Tex skogsavverkning på fel tid på året och stora sönderkörningar kan stoppa upp vattnet till en brunn . Skogsdikning är ett annat exempel .

Kolla vart du har din vattenåder och om det är problem efter den linjen .

Ett för stort uttag kan få brunnen att sina helt så spara vatten under tider med brist .

Vi har under längre tid haft problem med ett gammalt soldattorp . Från början fanns det rikligt med vatten och det räckte för hushållet och ladugården . Men sedan började vattnet att sjunka och bli så lågt under torrsommrar att det inte räckte till . Man körde vatten i 1 kbm tankar och hällde i brunnen . Man grävde upp vattenådern och la ner ledning från kallkällan längre upp .
Men det räckte inte . Man grävde in en ledning till från annan kallkälla . Inte det heller räckte mycket beroende på skogsmaskiner som körde sönder del efter del av tillrinningsområdet till brunnen .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillrinning av vatten i egen brunn under torka
InläggPostat: sön 05 jun 2016, 09:27 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
Det första du måste göra är att mäta hur mycket vatten du har i brunnen.

Mät till botten och vattenytan för att kolla volymen i brunnen. Detta varierar med åren och årstiderna.

Mät även vilken höjd bottenventilen sitter på. Ca 0.5-1 meter från botten är bra höjd. Sitter den närmare kan du få upp dy.

Pumpa sen ur brunnen tills du ser bottenventilen och slå av pumpen manuellt. Mät hur mycket du pumpade ur med mätstickan.

Vänta 24 timmar och upprepa några gånger.

Då vet du din brunns (nuvarande) kapacitet.

För några år sedan hade vi extremt lågt grundvatten här i Norrbotten. Många som var tvungna att borra nya brunnar p.g.a deras gamla handgrävda brunn sinade. Vilken resulterar i att flera grannar med lite djupare brunn blev utan vatten i SINA brunnar.

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillrinning av vatten i egen brunn under torka
InläggPostat: sön 05 jun 2016, 09:31 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 01 jun 2014, 08:23
Inlägg: 12
Intressant tråd!
Jag har en brunn som är borrad igenom en bergsknalle.
Man fick borra djupt för kanske 30 år sedan för att komma åt vattnet, runt 40 meter.
Hur är risken att en sådan brunn sinar?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillrinning av vatten i egen brunn under torka
InläggPostat: sön 05 jun 2016, 11:49 
Tack för alla svar. Har inga siffror än då det är lite bökigt att ta sig till brunnen och inte hunnit fixa med att mäta. Får göra som ordonnansen säger sen och mäta, tömma ner till bottenventilen, mäta igen och sedan mät efter ett dygn igen.

Men om brunnen är i bra skick kan jag räkna med 3-400 liter per dygn under värmebölja i augusti efter en sommar utan regn?
Innan jag fick igång brunnen, pumpen hade frusit sönder, åkte jag och hämtade vatten och klarade mig bra på runt 50 liter i veckan. Men det känns som brunnen borde må bra av att omsättas så jag tror jag fortsätter och spola runt 100 liter vatten per dygn.

Förutsättningarna för att brunnen ska ha bra tillrinning finns men det har byggts en "timmerväg" genom skogen sedan brunnen var i bruk, men är ju några tusentals granar och träskmark runtomkring så vatten borde det ju finnas.

Hur hittar jag vattenådern? Naturliga och grävda diken där vattnet rinner? Finns en mängd dräneringsbrunnar runt omkring, plus en branddamm.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillrinning av vatten i egen brunn under torka
InläggPostat: sön 05 jun 2016, 22:05 
man kan aldrig räkna med något, det är högst individuellt, så varje brunn måste provas, och det måste kopplas till den grundvattennivå som är i området


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillrinning av vatten i egen brunn under torka
InläggPostat: tis 07 jun 2016, 13:23 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Detta med vatten i brunn är intressant... Bodde i ett äldre hus med djupborrad brunn där tillströmningen var cirka 50 liter i timmen och det var konstant samma värde under tiden vi bodde där. Det var för övrigt samma värde som de som borrade brunnen uppgav att de haft redan från början, 45 år tidigare.

På landet (BOL) däremot har jag en grävd brunn som har ett synnerligen opålitligt flöde. Det verkar dessutom som det blir allt sämre och jag står nu inför beslut om att gräva en ny brunn, borra eller till och med byta BOL. Det var så illa förra sommaren att det i princip tog slut. Det blir intressant att se utvecklingen denna sommar.

Utifrån vad som skrivits i tråden så kan jag också konstatera att det avverkats en del i närheten och börjar inbilla mig att det kan vara en bidragande faktor, men det kan också vara så att man måste gräva ur brunnen eller vidta andra åtgärder.

Det är inte roligt att ha en BOL med osäker vattentillgång.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillrinning av vatten i egen brunn under torka
InläggPostat: ons 08 jun 2016, 16:22 
Begreppet "vattenådror" är också intressant. Det finns inga sådana. Det är folktro som hänger ihop med slagrutor och currylinjer och annat paranormalt. Det bygger på att man efterliknar vattenföringen med djurs och människors blodomlopp. Det är naturligtvis nys.

Det som finns är grundvatten, höjdskillnader, mer eller mindre vattenförande marklager/gruslager och kanske berg med vattenförande sprickor och liknande. Men alltså inte vattenådror...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillrinning av vatten i egen brunn under torka
InläggPostat: ons 08 jun 2016, 18:19 
Skogsbonde skrev:
Begreppet "vattenådror" är också intressant. Det finns inga sådana. Det är folktro som hänger ihop med slagrutor och currylinjer och annat paranormalt. Det bygger på att man efterliknar vattenföringen med djurs och människors blodomlopp. Det är naturligtvis nys.

Det som finns är grundvatten, höjdskillnader, mer eller mindre vattenförande marklager/gruslager och kanske berg med vattenförande sprickor och liknande. Men alltså inte vattenådror...


Tack, det gör hela saken lite lättare! :D


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillrinning av vatten i egen brunn under torka
InläggPostat: ons 08 jun 2016, 18:23 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08 apr 2011, 18:34
Inlägg: 167
Ort: Östergötland
Skogsbonde skrev:
Begreppet "vattenådror" är också intressant. Det finns inga sådana. Det är folktro som hänger ihop med slagrutor och currylinjer och annat paranormalt. Det bygger på att man efterliknar vattenföringen med djurs och människors blodomlopp. Det är naturligtvis nys.

Det som finns är grundvatten, höjdskillnader, mer eller mindre vattenförande marklager/gruslager och kanske berg med vattenförande sprickor och liknande. Men alltså inte vattenådror...


Sakta i backarna! Hittade lite allvarliga fakta om detta, passa er...

"Av all geopatisk stress är den negativa strålningen från vattenådror den farligaste." och "Strålningen från vattenådern är grunden för ett utmattningsfenomen som under en längre tids påverkan lägger grunden till många sjukdomar."

Personligen flyttar jag nu till nåt ställe utan livsfarliga vattenådror, vi ses.

Källa http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidni ... -3art7.htm

_________________
Nöd bryter lag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillrinning av vatten i egen brunn under torka
InläggPostat: fre 10 jun 2016, 10:41 
Grisfarmarn skrev:
"Av all geopatisk stress är den negativa strålningen från vattenådror den farligaste." och "Strålningen från vattenådern är grunden för ett utmattningsfenomen som under en längre tids påverkan lägger grunden till många sjukdomar."

Personligen flyttar jag nu

Källa http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidni ... -3art7.htm


Verkar lite seriöst... Hittade ett intressant citat till:

"Ännu har inget mätinstrument konstruerats för lokalisering av de omgivande fälten. En currylinje kan lokaliseras med hjälp av en batteriradio inställd på en svag station."


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillrinning av vatten i egen brunn under torka
InläggPostat: sön 21 maj 2017, 21:01 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 11 jan 2014, 17:28
Inlägg: 63
Ort: Finland
Nu har jag börjat ta min gamla grävda stensatta brunn i bruk, det är minst 15 år sedan jag tittade i den senast!

Det verkar lovande, vattnet är klart och luktar inget, ett första ph prov är levererat till en som ska kolla det.

Det kommer att bli ett nytt brunnskar i ek, med hink och vev.

Kommer att mura upp en lägre kant att bygga karet på, ska även slänta av runt brunnen så att inte ytvatten kan rinna ner.

Brunnen är 4,5m djup, med vattennivå på 2,2m som jag pumpade ner till 1,6m idag det betyder en minskning med ca 340 liter.
När jag började pumpa så hade jag ca 1,25 m3 i brunnen.

Som på många andra ställen i landet så har vi ju extremt låga grundvatten nivåer även här.

Spännande projekt!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillrinning av vatten i egen brunn under torka
InläggPostat: mån 08 jan 2018, 00:34 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 11 jan 2014, 17:28
Inlägg: 63
Ort: Finland
Nu är grundvattnet lite högre, minst 3 meter djupt med vatten och jag ser botten utan problem. [emoji1305][emoji1305][emoji1305]
Blir kanon detta!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet