Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Vatten, vårt viktigaste livsmedel.



Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: sön 04 sep 2016, 14:10 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 23 jul 2016, 20:17
Inlägg: 90
Ort: Opsäkebo, planeten Jorden
Läser man MSBs Krisinfobloggen om Regnet medför problem med dricksvattnet så står det:

Citera:
Hur mycket vatten bör man då ha hemma?

– Man brukar säga att det behövs två liter per person och dygn. För att vara säker på att vattnet håller sig fräscht rekommenderar vi att du byter ut det en gång i veckan.

Vad menas? Om vi antar fullgott kranvatten i förslutna, rena, livsmedelsgodkända dunkar men inget ytterligare speciellt, håller det sig verkligen bara en vecka? Eller pratar de om något annat? (I stycket ovanför pratas om köpvatten på flaska, och i en tidigare version av samma inlägg var formuleringen att "Om du tappar om dricksvatten i rena dunkar bör du dock känna till att vattnet håller sig i cirka en vecka i kylskåp. Sen bör det bytas ut.".) Vad missar jag?? Att rotera ett vattenförråd en gång i veckan blir ju en jättegrej, och läser man prepperbloggar mm så brukar det ju pratas om upp till ett halvår...

_________________
Du upptäcker att din smartphone plötsligt helt saknar täckning på alla nät. Agera.

Jag är VD i mitt liv. Vem är VD i ditt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: sön 04 sep 2016, 14:17 
vdimittliv skrev:
Vad missar jag?


Att svenskar är hispiga över hygien.
Vi lever dessutom i en nation där gemene man fortfarande tror att mikrovågsugnar värmer inifrån och ut, så man får räkna med lite konstiga saker som florerar.

Om vatten är klorerat och kommer från en ren kran till en ren dunk så håller det i månader.

Källa: Been there, done that, lever ännu, aldrig sjuk av dunkvatten vid vattenrotation.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: sön 04 sep 2016, 14:55 
en gång har jag fått vatten att bli dåligt, det var en halvlitersflaska som luktade lite surt

men det där är ett typexempel på hur myndigheter lyckas klanta sig ordentligt
ingen , tja eller väldigt få, kommer orka eller vilja hålla på att byta vatten per vecka
det gör att den stora massan skiter i det

hadde det stått att det brukar hålla sig mer än ett halvår så hadde nog många fler haft det ståendes

och sedan haft en standardformulering om att det kan bli dåligt, så lukta och sedan provsmaka innan man annvänder vatten från lager


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: sön 04 sep 2016, 18:47 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 23 jul 2016, 20:17
Inlägg: 90
Ort: Opsäkebo, planeten Jorden
Björngrillarn skrev:
Om vatten är klorerat och kommer från en ren kran till en ren dunk så håller det i månader.

Fast mitt hushåll hör till de hundratusentals i landet som har egen brunn, och jag betvivlar starkt att den klorerar vattnet själv. Borde jag springa ut och köpa vattenreningstabletter för att täcka upp detta? Eller är det fortfarande att vara överdrivet nojjig?

Vattnet ur kranen har jag aldrig upplevt några problem med.

_________________
Du upptäcker att din smartphone plötsligt helt saknar täckning på alla nät. Agera.

Jag är VD i mitt liv. Vem är VD i ditt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: sön 04 sep 2016, 18:55 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
har du testat ditt vatten hur kvalitén är på det? är den djupborrad? vattenreningstabletter är ju aldrig fel hur som.. men du kan ju klorera vattnet du lagrar lite själv.
så länge nu inte din brunn blir förorenad så kan du ju med ex.vis ett elverk pumpa upp vatten även om strömmen försvinner eller att det kommunala vattennätet lägger av.

klar fördel i min bok. har dragit in kommunalt vatten själv med behöll min brunn och har en separerad ledning från brunnen in till huset för att när det skiter sig så får jag ändå in "mitt" vatten i kåken.

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: sön 04 sep 2016, 19:30 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 23 jul 2016, 20:17
Inlägg: 90
Ort: Opsäkebo, planeten Jorden
Nej, låtit testa vattnet har jag inte gjort, men å andra sidan har vare sig jag eller djuren dött av det hittills. Preppar preppar ta i trä. :) Finns både eldriven pump rakt in i huset och handjagad pump på tomten, så att få upp vatten ur marken är knappast något större problem. Just vattenfrågan har därför kommit ganska långt ner på min att-göra-lista, men lagom nu när jag fyllt på och ställt undan några dunkar så kom inlägget på Krisinfobloggen och fick mig att undra om jag borde göra mer för att säkra upp tillgången på drickbart vatten eller om det räcker så här med en rimlig roteringstakt...

_________________
Du upptäcker att din smartphone plötsligt helt saknar täckning på alla nät. Agera.

Jag är VD i mitt liv. Vem är VD i ditt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: sön 04 sep 2016, 20:23 
prova, och biltema har ju polklor i granulatform för relativt rimliga pengar, finns några trådar om det på forumet


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: sön 04 sep 2016, 20:41 
Var på nyheterna om att Sveriges vattenkvalitet gått ned mycket på senare år. Att vi lever på "fornstora dagar" gällande dricksvattnet som spåddes blir ännu sämre, med fler rekommendationer om att koka vattnet innan om det inte togs åtgärder och gjorde större vattenskyddsområden etc.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: sön 04 sep 2016, 20:50 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
http://forskning.no/mat-og-helse/2011/1 ... bli-darlig


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: sön 04 sep 2016, 21:13 
Vill du känna dig säkrare kan du koka vattnet innan du tappar det på flaskor. Big bubbles - no troubles! :-) Då dör allt som kan växa i buteljerna och det håller sig lääänge.

Även jag har egen brunn så min lösning är att ha ett akutlager med köpevatten, räcker en vecka. Därefter kör jag pumpen via elverket. Är min brunn förstörd får jag gå till grannen, är alla brunnar i området och det kommunala vattnet i stan förstört har det hänt något så hemskt att jag förhoppningsvis hunnit iväg och inte behöver min brunn.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: sön 04 sep 2016, 22:25 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
Men hallå!

Någon måtta får det väl vara. Det är ju inte så att vi tillverkar nytt vatten och trycker in i ledningar. Mitt vatten förvaras i ett hål i marken som är drygt tre meter djupt, det är inte det minsta sterilt eller desinfekterat inte heller roterar ja vattnet en gång i veckan, snarare spär jag ut det lite då och då. Jag har ett annat hål i marken där jag bara tar vatten tre månader om året, således står där vatten i nio månader åt gången.
Allt detta vatten är tjänligt, jag tar prover varje år.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: mån 05 sep 2016, 14:35 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 26 sep 2013, 15:08
Inlägg: 66
Strix skrev:
Men hallå!

Någon måtta får det väl vara. Det är ju inte så att vi tillverkar nytt vatten och trycker in i ledningar. Mitt vatten förvaras i ett hål i marken som är drygt tre meter djupt, det är inte det minsta sterilt eller desinfekterat inte heller roterar ja vattnet en gång i veckan, snarare spär jag ut det lite då och då. Jag har ett annat hål i marken där jag bara tar vatten tre månader om året, således står där vatten i nio månader åt gången.
Allt detta vatten är tjänligt, jag tar prover varje år.


Nu är det väl så att grundvattnet rör sig hela tiden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: mån 05 sep 2016, 15:26 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
MSB är helt galet ute med en gång i veckan.budet är på alla vis kontraproduktivt. Kommunalt vatten som inte när tappat när vattnet är kontaminerat håller i åratal, mest sannolikt är det dunken som ger upp så att vattnet rinner ut eller avdunstar. Är man ändå orolig så kan man klorera vattnet med ett kryddmått klorin per tio liter vatten(eller motsvarande med annat klor, jämför klorhalter och nyttja dina matematikkunskaper). De flesta brunnar ger även de vatten som har samma kvalitet eller bättre, men även där kan man klorera om man är orolig.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: mån 05 sep 2016, 19:56 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 17 feb 2016, 19:06
Inlägg: 16
Herregud :shock: att jag överlevde som barn...grävd brunn...grått vatten vid snösmältning...jordsmak... :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vatten håller sig bara i en vecka? Vad missar jag?
InläggPostat: mån 05 sep 2016, 20:26 
Men vänta nu... Det är skillnad mellan vatten i brunnen och vatten man tagit ur brunnen, tappat upp på flaska och ställt i rumstemperatur och kanske halvmörkt.

Det mesta som blir i flaskorna, lite grön påväxt, är inte farligt men har man otur får man med otrevliga bakterier som utvecklas otäckt i flaskan eller dunken. Det är väl himla finurligt att fundera över hur man ser till att ha bra och säkert vatten. I den händelse att något otrevligt inträffar vill man ju inte bli sittande med rännskita eller värre. Diskussionen handlar ju inte om vatten från brunnen utan om vatten man tappat upp. 8|

Koka eller klorera eller jodbehandla eller kör nån kombo så kan TS vara lugn i ett halvår eller mer. Själv har jag som sagt köpevatten so komplement till brunnen, jag roterar det årsvis. När jag tar med mig brunnsvatten händer det att jag kokar det om det ska vara med länge och det har funkat fint.

Den ultimata hemmavarianten är att hälla kokt vatten i kokta flaskor, tillsätta klor och sen förvara mörkt och svalt. (Kloret blir man av med om man häller upp vattnet i kanna och låter det stå, står det i solen försvinner kloret snabbare.)

/MD


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 80 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet