Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Enbart köttbaserad kost, vintertid, isolering.
InläggPostat: tor 13 okt 2011, 14:05 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:18
Inlägg: 479
Scenariot är som följer.
Då en enorm våg av indiska zombies har tagit över i stort sett alla städer, så är du helt isolerad i skogen med endast din bob och vinterkläder. Du fick med dig din recurve båge för att några trevliga människor på ett svensk survivalist forum tipsat dig om det för långvarig överlevnad samt ditt klass 4 kulgevär (den sistnämnde tappar du bort efter några veckor då du envist kammoflagetapea den).

Anyhow. Du är fast i skogen i vad som visar sig bli en extra tidigt och lång vinter (6 månader).
Under denna tid så är marken snötäckt och det är käle. Du är inte i närheten av några större sjöar.

Min två frågor är;

1. Hur kommer ens hälsa generellt påverkas under perioden av en kost enbart baserad på viltkött och insekter (främst smågnagare, fåglar, insekter etc)? Letar studier, underlag, tester, vetenskaplig fakta, rimliga uppskattningar etc ;)

2. Vad är de bästa sätten att få i sig övriga supplement som vitaminer etc i en svensk skog vintertid?

Desto mer fakta, desto bättre ;)

_________________
Realist + Optimist = Survivalist


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enbart köttbaserad kost, vintertid, isolering.
InläggPostat: tor 13 okt 2011, 14:30 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Se http://en.wikipedia.org/wiki/Rabbit_starvation

Har man nära till kusten så man kanske kan jaga säl och få i sig fett den vägen borde det gå bättre.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enbart köttbaserad kost, vintertid, isolering.
InläggPostat: tor 13 okt 2011, 15:20 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Äter man lite kött rått och även fettet så får man i sig viktiga vitaminer som förstörs vid tillagning .
En källa till fibrer kan vara att äta delar av maginnehållet .Om det nu är tre meter med tjjäle i marken och det inte finns några växter alls att finna alltså .

En intressant artikel .
http://sbf.c.se/www/pdf/96%285%29/Kallman.pdf

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enbart köttbaserad kost, vintertid, isolering.
InläggPostat: tor 13 okt 2011, 16:09 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:18
Inlägg: 479
Problemet är där med rått kött, parasiter etc. Känns risky med rått allmänt.

_________________
Realist + Optimist = Survivalist


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enbart köttbaserad kost, vintertid, isolering.
InläggPostat: tor 13 okt 2011, 17:09 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Går ju att frysa det innan , tar inte alla parasiter men endel .

Råbiff ??
Carpaccio ?
Sushi ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enbart köttbaserad kost, vintertid, isolering.
InläggPostat: tor 13 okt 2011, 19:40 
granbarrste? går det att äta lagret mellan tallbarken och trädet? det lagret som man gör barkbröd av..


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enbart köttbaserad kost, vintertid, isolering.
InläggPostat: tor 13 okt 2011, 21:01 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Det är inga problem alls att leva på enbart animalisk föda, det har jag själv gjort i flera år. Det har arktiska folk levt på i alla tider. Eskimåer, samer, indianer och även svenska nybyggare i den svenska fjällvärlden. Massajer är ett annat folkslag som lever nästan uteslutande på animalisk föda. Man får i sig alla vitaminer man behöver via en animalisk föda och att vi skulle behöva grönsaker och kolhydrater verkar vara en myt och vanföreställning. C-vitamin t ex verkar vi inte behöva särskilt mycket (obs, en spekulation) av om vi låter bli spannmål, äter man spannmål utan C-vitamin får man skörbjugg, enkelt uttryckt. Du kan söka på paleolitisk kost eller stenålderskost. Problemet med många moderna paleolitiska kostförslag är att man försöker undvika fettet medan naturfolken såg fettet som mycket värdfullt och lät inget av detta gå till spillo.

Kolla in O P Petterssons "Nybyggares dagliga leverne". Dessa nybyggare levde nästan uteslutande på fisk, mjölk och kött under de första åren. Det var bara djuren som åt vegetabilier. Dom levde under extrema förhållanden med dåliga kläder och klarade sig alldeles utmärkt vad gällde hälsan. Nybyggaren Gustav Arvidsson blev över 90 år.

En intressant artikel i ämnet är Vilhjalmur Stefansson "Adventures in Diet". En annan intressant observation är att man tror att en stor anledning till att Scott misslyckades med att ta sig tillbaka till Basen var att de drabbades av skörbjugg. De åt en mat som innehåll mycket kolhydrater. Amundssen (som iofs hade hundar) åt enbart pemmican som enbart är fett och kött. Det var de norska polarfararnas erfarenhet att man höll sig frisk och behöll orken bra med pemmican.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enbart köttbaserad kost, vintertid, isolering.
InläggPostat: tor 13 okt 2011, 21:13 
Som jag förstått så får man "rabbit starvation"/harsvält om du bara äter köttet och absolut inget annat.
Om du äter hjärnan på djuren, som innehåller mycket fett klarar man sig.
Sen finns det ju mossor, tallbark och tallbarrste. Hittar man övermogna nypon går det att äta dem också.

Jag vet att man kan äta maginnehållet på en Ren då enzymerna som finns i renens mage behandlar lavan så den går att äta direkt.

Någon som vet om samma sak gäller för t.ex älg och rådjur?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enbart köttbaserad kost, vintertid, isolering.
InläggPostat: tor 13 okt 2011, 21:28 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Nikenik skrev:
Som jag förstått så får man "rabbit starvation"/harsvält om du bara äter köttet och absolut inget annat.
Om du äter hjärnan på djuren, som innehåller mycket fett klarar man sig.


Man läsa om just det i Adventures in Diet. De började försöket med att äta enbart det magra köttet och då blev de väldigt sjuka. Men efter att de hade gått över till en mer naturlig balans av fett och kött så fungerade det bra igen. Man måste alltså ha fett. Det räcker inte med enbart protein.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enbart köttbaserad kost, vintertid, isolering.
InläggPostat: tor 13 okt 2011, 21:31 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Älg och rådjur funkar de med . De åt bara det som fanns i första magen , inte de övriga .

Man behöver ju fett för att tillgodogöra sig vissa vitaminer som är fettlösliga . Och C-vitaminet fick de (inuiter mfl) genom att äta rått kött .
Bara äta kokt och stekt kött klarar man sig inte på . Då får man C-vitaminbrist .

Ur wikipedia om näringslära :
Att under en längre tid leva på mat bestående av enbart protein leder till proteinförgiftning. Inuiternas kost, som har extremt högt proteininnehåll, förbryllade därför de forskare som kartlade inuiternas matvanor. Det som räddar inuiterna från proteinförgiftning är den mängd fett som ingår i deras kosthållning. Deras kroppar har anpassat sig att ta all sin energi från fett, och behöver inte några kolhydrater. Liknande fenomen har expeditioner till Nord- och Sydpolen fått erfara.

En bra rekommendation är att proteinintaget bör vara 15-20E%, vilket innebär att 15-20% av den energi man får i sig bör komma från protein.

Ur wikipwdia om proteinförgiftning :
Kaninsvält eller proteinförgiftning är ett sjukdomstillstånd vid ensidig intag av protein.

Sjukdomen kallas för kaninsvält eftersom den uppträdde hos pälsjägare. Kanin är ett lättjagat byte men dess kött saknar vissa vitaminer som är nödvändiga för människan. Hudson Bay-kompaniet, som exempel, har haft flera fall av pälsjägare som svultit ihjäl trots att de ätit rikliga mängder med kaninkött.

Vad som händer är att kroppen förbrukar sitt eget förråd av vitaminer och mineraler när kaninköttet ska spjälkas, det vill säga sönderdelas. Dessa kommer sedan ut tillsammans med avföringen. Om inte dessa vitaminer och mineraler ersätts får man först symptom av vitaminbrist, till exempel trötthet. Fortsätter man med en ensidig diet på kaninkött förvärras symptomen. Det som hände med pälsjägarna var att de helt enkelt åt sig till döds. Hade de kompletterat kosten med fett hade de överlevt.

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enbart köttbaserad kost, vintertid, isolering.
InläggPostat: tor 13 okt 2011, 21:35 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:18
Inlägg: 479
Det där gillas :)

Skall undersökas vidare.
Tack för boktips och matnyttig (pun intended) info :)

_________________
Realist + Optimist = Survivalist


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enbart köttbaserad kost, vintertid, isolering.
InläggPostat: tor 13 okt 2011, 23:07 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Vänta nu...

Det svåra skulle ju vara att få tag på kött. Ni är ju inte direkt på Ica.

Sedan. Jaga säl. Googla på det... Ett tips är att de sjunker.

Sedan. Tallbarrets heter det. Gran har jag faktiskt inte provat... men ombyte förnöjer ... kanske.

Tips är att kanske köpa eller låna en bok på biblan om hur svampar mm ser ut.

Skogen är full med växter och växtdelar som man kan trycka i sig. Mer eller mindre goda. Större chans att få tag i ätbara växter än en ätbar kanin.

Visst är det kul och gott att grilla men det bästa är att koka grytor.

Ett tips är kokt renhjärna: http://www.youtube.com/watch?v=8VEKc_eT ... 126504C120

Tänker inte länka till avsnittet direkt utan Ni bör kolla in hela serien när gubbarna berättar hur det gick till.

Får jag tipsa att Ni köper en eller flera böcker av Lars Fält.

Men sitta hemma på kammaren och lära sig floran ersätter inte på långa vägar riktiga kunskaper. Ett tips är att Ni kollar in Försvarsutbildarna eller dylikt och går kurser i Överlevnad.

Jag tror att chansen att befolkningen överlever har minskat sedan allmän värnplikt försvann och nu när det enda som gäller är att om man ska vara med på Robinson och hålla på med mindre eller mer överlevnad är att man följer listan nedan.

1. Banta så du inte ser fet ut i TV.

2. Fixa silikonbröst om du är tjej. Det är viktigt i en överlevnadsövning.

3. Lär dig rösta ut de som du tycker är opassande i gruppen.

Det borde vara tvärs om men.....

http://svtplay.se/v/2300169/robinson_1997_-_lars_falt

Men eftersom man ska hålla sig till tråden och inte spåra så tror jag att om man får tag i kött att det inte kommer vara något problem. Största problemet skulle väl vara de där Zombisarna i så fall.

Och bristen på starkbira :surprised:

Sedan så ska man inte äta kött från sådant som äter kött dvs vildsvin och björn för de kan innehålla trikiner och det är dödligt. :nono:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enbart köttbaserad kost, vintertid, isolering.
InläggPostat: tor 13 okt 2011, 23:24 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
skogsstjärnan skrev:
Vänta nu...

Det svåra skulle ju vara att få tag på kött. Ni är ju inte direkt på Ica.

Sedan. Jaga säl. Googla på det... Ett tips är att de sjunker.

Sedan. Tallbarrets heter det. Gran har jag faktiskt inte provat... men ombyte förnöjer ... kanske.

Tips är att kanske köpa eller låna en bok på biblan om hur svampar mm ser ut.

Skogen är full med växter och växtdelar som man kan trycka i sig. Mer eller mindre goda. Större chans att få tag i ätbara växter än en ätbar kanin.

Visst är det kul och gott att grilla men det bästa är att koka grytor.

Ett tips är kokt renhjärna: http://www.youtube.com/watch?v=8VEKc_eT ... 126504C120

Tänker inte länka till avsnittet direkt utan Ni bör kolla in hela serien när gubbarna berättar hur det gick till.

Får jag tipsa att Ni köper en eller flera böcker av Lars Fält.

Men sitta hemma på kammaren och lära sig floran ersätter inte på långa vägar riktiga kunskaper. Ett tips är att Ni kollar in Försvarsutbildarna eller dylikt och går kurser i Överlevnad.

Jag tror att chansen att befolkningen överlever har minskat sedan allmän värnplikt försvann och nu när det enda som gäller är att om man ska vara med på Robinson och hålla på med mindre eller mer överlevnad är att man följer listan nedan.

1. Banta så du inte ser fet ut i TV.

2. Fixa silikonbröst om du är tjej. Det är viktigt i en överlevnadsövning.

3. Lär dig rösta ut de som du tycker är opassande i gruppen.

Det borde vara tvärs om men.....

http://svtplay.se/v/2300169/robinson_1997_-_lars_falt

Men eftersom man ska hålla sig till tråden och inte spåra så tror jag att om man får tag i kött att det inte kommer vara något problem. Största problemet skulle väl vara de där Zombisarna i så fall.

Och bristen på starkbira :surprised:

Sedan så ska man inte äta kött från sådant som äter kött dvs vildsvin och björn för de kan innehålla trikiner och det är dödligt. :nono:


Om du läser igenom forumet, så kommer du märka att dessa tips du ger redan finns omskrivna i flera tidigare trådar.
(ej Robinsonpunkterna dock)

Använd sökfunktionen högst upp till höger------>

Presentationstråden är trevlig för nyregistrerade användare.

Ett tips, du borde testa en lite lugnare approach som ny på forumet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enbart köttbaserad kost, vintertid, isolering.
InläggPostat: fre 14 okt 2011, 00:21 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
takiman skrev:
skogsstjärnan skrev:
Vänta nu...

Det svåra skulle ju vara att få tag på kött. Ni är ju inte direkt på Ica.

Sedan. Jaga säl. Googla på det... Ett tips är att de sjunker.

Sedan. Tallbarrets heter det. Gran har jag faktiskt inte provat... men ombyte förnöjer ... kanske.

Tips är att kanske köpa eller låna en bok på biblan om hur svampar mm ser ut.

Skogen är full med växter och växtdelar som man kan trycka i sig. Mer eller mindre goda. Större chans att få tag i ätbara växter än en ätbar kanin.

Visst är det kul och gott att grilla men det bästa är att koka grytor.

Ett tips är kokt renhjärna: http://www.youtube.com/watch?v=8VEKc_eT ... 126504C120

Tänker inte länka till avsnittet direkt utan Ni bör kolla in hela serien när gubbarna berättar hur det gick till.

Får jag tipsa att Ni köper en eller flera böcker av Lars Fält.

Men sitta hemma på kammaren och lära sig floran ersätter inte på långa vägar riktiga kunskaper. Ett tips är att Ni kollar in Försvarsutbildarna eller dylikt och går kurser i Överlevnad.

Jag tror att chansen att befolkningen överlever har minskat sedan allmän värnplikt försvann och nu när det enda som gäller är att om man ska vara med på Robinson och hålla på med mindre eller mer överlevnad är att man följer listan nedan.

1. Banta så du inte ser fet ut i TV.

2. Fixa silikonbröst om du är tjej. Det är viktigt i en överlevnadsövning.

3. Lär dig rösta ut de som du tycker är opassande i gruppen.

Det borde vara tvärs om men.....

http://svtplay.se/v/2300169/robinson_1997_-_lars_falt

Men eftersom man ska hålla sig till tråden och inte spåra så tror jag att om man får tag i kött att det inte kommer vara något problem. Största problemet skulle väl vara de där Zombisarna i så fall.

Och bristen på starkbira :surprised:

Sedan så ska man inte äta kött från sådant som äter kött dvs vildsvin och björn för de kan innehålla trikiner och det är dödligt. :nono:


Om du läser igenom forumet, så kommer du märka att dessa tips du ger redan finns omskrivna i flera tidigare trådar.
(ej Robinsonpunkterna dock)

Använd sökfunktionen högst upp till höger------>

Presentationstråden är trevlig för nyregistrerade användare.

Ett tips, du borde testa en lite lugnare approach som ny på forumet.



Ny här... gammal där... :D

"Generalen" kanske ska ta och lämna skoputsen hemma på kasern och ta med vaxet ut i fält i stället.

Jag bara svarar på de saker som kommit upp i tråden och försöker bidra till att kanske någon fler skulle kunna klara sig en dag längre men ..

Generalen.. någon måste vara först ut när luckan fälls ner på båten. Det var tydligen inte du...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enbart köttbaserad kost, vintertid, isolering.
InläggPostat: fre 14 okt 2011, 07:13 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Mestadels svar till skogsstjärnan men ni andra kan ju läsa med.
Säljakt - ja dom har en förmåga att sjunka men det går ju.
Nej det är inte direkt ICA i skogen men många här på forumet har vapen i nån form och vet att det inte går att köpa kött bakom en myrstack. Jakt och fiske är svårt och man misslyckas fler gånger än vad det ger i magen. I detta scenariot fanns det ju inga sjöar i närheten heller så =(
"Tallbarrste heter det"? Vad är det för attityd? Dricker jag granbarrste så heter det väl för tusan inte tallbarrste? =)

Ja det finns många växter och svampar men detta är mitt i vintern och då gömmer sig oftast växterna på hotell eller under stenar. Dom är lite blyga så fort kylan kommer.

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet