Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Skaldjur och reptiler.
InläggPostat: mån 23 jan 2017, 10:57 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: tis 14 maj 2013, 17:06
Inlägg: 25
Ort: Dalarna
Vad finns det för skaldjur och reptiler som kan ätas i Sverige?

Jag ser ofta överlevare och bushcrafters som pratar om samlande av diverse musslor, sniglar, snäckor och grodor. Ibland även ödla om vi ser till områden som Arizona och New Mexico, t.ex. .

_________________
"The sad truth is that the human animal has been domesticated to the point where it actually fears Liberty." - Dane Whalen

"Schweiß spart Blut, Blut rettet Leben, aber Gehirn spart beide." - Erwin Rommel


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaldjur och reptiler.
InläggPostat: mån 23 jan 2017, 11:43 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 dec 2014, 17:17
Inlägg: 155
Ormar går väl att äta, inte mycket mat dock.
Skaldjur, där funkar väl de flesta musslor, blåmusslorna kan vara lite små men helt ok. Tångräkor har jag fångat (i Östersjön) och kokat, det är också ätbart. Pilligt, men ätbart.

Sniglar (med skal) går väl att ät, de stora är kanske mat på med. Men de svarta/bruna som är vanliga skulle jag nog faktiskt inte få i mig.
Grodor, ödlor osv, går säkert att äta, men det finns ju inte så gott om dem att det är något som spelar roll.

Musslor tror jag är det enda du kan räkna med att äta dig mätt på av det ovan. Om du är vid rätt del av kusten. Resten är nog mer av en slump.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaldjur och reptiler.
InläggPostat: mån 23 jan 2017, 11:57 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 jan 2017, 01:56
Inlägg: 119
Arktos skrev:
Musslor tror jag är det enda du kan räkna med att äta dig mätt på av det ovan. Om du är vid rätt del av kusten. Resten är nog mer av en slump.



Det finns musslor i insjöar med, som är rejält stora dessutom, minns inte namnet på dem, men de är fridlysta har jag för mig,


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaldjur och reptiler.
InläggPostat: mån 23 jan 2017, 12:01 
För information så är alla grodor och reptiler fridlysta i Sverige.
http://sverigesherptiler.nu/

Men i en överlevnadssituation är det ju annorlunda. Men har hört att det går åt mer energi att försöka fånga t.ex en groda än den lilla mat som finns på dem.

Myror, rötter,fisk och småvilt är nog bättre lägga energin på.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaldjur och reptiler.
InläggPostat: mån 23 jan 2017, 12:10 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Kräftor, helt klart.
Finns i de flesta vatten och kan fiskas under hela året utom under ömsning då de ligger still.
Det går att fånga dem på många olika sätt.
Med liten utrustning och väldigt många olika beten (ta vad man har) går det att få ihop bra måltider. Stora skaldjur som ger mycket mat för lite arbete.

Musslor går de med, men då får man aktivt plocka dem.

Mördarsniglar (skaldjur...?) finns ju i överflöd och sägs (?) göra god stuvning till toast.
Är man desperat, så...
Eller beta kräftburarna med dem. ;)

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaldjur och reptiler.
InläggPostat: ons 25 jan 2017, 15:41 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 12 jan 2017, 16:09
Inlägg: 70
Ort: Linköping
Tror inte man ska äta sniglar på grund av risken för att de kan bära på massa skit.

Ödlor och grodor kan du äta. Tror det är paddor som har nå körtlar på ryggen (?) som utsöndrar nåt gift vid beröring. Dessa behöver såklart avlägsnas och händerna tvättas. Orm kan du också äta. Om det är en giftig orm behöver du se till att du kapar av giftkörtlarna, tror försvarets överlevnadshandbok rekommenderar att kapa 10-15 cm bakom huvudet.

Ska du käka musslor så fångar du stängda musslor och kokar dem. Undvik att samla musslor i förorenat vatten eftersom de livnär sig på att filtrera, och då också riskerar att bära på grejer som de fått i sig från vattnet. Undvik också musslor när algerna blommar (maj-juni, augusti-september).


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaldjur och reptiler.
InläggPostat: ons 25 jan 2017, 16:00 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07
Inlägg: 151
Har ingen aning om eventuell farlighet, men SvD vågade iallafall publicera ett recept
http://www.svd.se/recept-pa-mordarsnigeltoast-for-fyra


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaldjur och reptiler.
InläggPostat: tor 26 jan 2017, 00:23 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Många snigelarter i sverige är mellanvärdar för inälvsparasiter som tex leverflundror . De är inte kul behandling för den som drabbas och inte lätt fixad i shtf-läge

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaldjur och reptiler.
InläggPostat: tor 26 jan 2017, 11:00 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07
Inlägg: 151
Dör inte de vid tillagning?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaldjur och reptiler.
InläggPostat: tor 26 jan 2017, 11:49 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 15 okt 2016, 00:33
Inlägg: 139
Ort: Vagabond
Det kommer knappast vara gott. Jag har ätit groda, snok och en ödla en gång. Det är helt klart proteinkällor. Jag har också ätit mask för att imponera på en tjej en gång när jag var kanske 8. Hon blev inte imponerad.
Jag kan tänka mig att jag skulle retirera till att äta det mesta om jag var tvungen, men jag skulle koka det länge, till fibrerna kollapsar helt, då är parasiter och liknande döda. Gifter är det värre med. Man kan också lägga till lite klorin till padd-gröten, mixa runt och låta stå ett tag. Men nu pratar vi många dagar utan mat.

_________________
3-3-3

4318


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaldjur och reptiler.
InläggPostat: tor 26 jan 2017, 14:28 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: mån 22 dec 2014, 00:24
Inlägg: 82
Vinbergssnäckor kanske? Det är ju ordentligt med mat på dom och dom kan ha väldigt täta populationer. Men dom bör tydligen gå på diet nån - några dar innan tillagning för att bli av med parasiter.

_________________
- What do we say to the God of death?

- Not today!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaldjur och reptiler.
InläggPostat: tor 26 jan 2017, 20:33 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
De fleste snigler fra hage/land ville jeg ventet lenge med å spise :shock: . Først og fremst fordi jeg har lest/hørt at de både bærer virus og parasitter vi mennesker ikke har godt av (mangler kilde), men også fordi de fremstår utrolig lite fristende i mine øyne. Når det er sagt, så ville jeg også vært skeptisk til padde. Årsaken her er som nevnt tidligere i tråden, at de kan være giftige. Mulig det er godt nok å flå dem, men ...

Skalldyr ellers er min favoritt føde. Siden jeg er kystboer så synes jeg det er en fordel. Alt jeg har spist med skall fra havet smaker godt. Ikke alt er like lett å tygge, men smaken er god :lol: . Selv om jeg ikke har lyst til å prøve å spise maneter (i hvert fall ikke brennmaneter) eller sjøstjerner, så tror jeg at absolutt det meste man finner/fanger av levende i strandsonen, er som mat å regne for oss mennesker. Jeg har selv mange kulinariske opplevelser bak meg med det som hentes i strandsonen, og ser ingen problem med å bygge mer på det i et fremtidig kosthold.

Når det gjelder reptiler, så har jeg ingen erfaring med å spise det selv. Som skrevet, så venter jeg så lenge som mulig med å spise hagesnigler :? , men om man må fø seg og sine, så ville jeg ikke tvilt med å spise reptiler her i norden. Om man skulle finne en klase froske (grode) egg, så kan man fort ha 1-2 kg med protein og fett og det vil trolig være en jackpot om man er der hvor man leter etter mat. Om det er orm, salamander eller frosk spiller nok liten rolle om man er sulten nok tror jeg, så ved behov ville jeg nok spist de alle. (Egentlig har jeg lyst til å tilberede å spise en orm, kanskje det kommer som en oppskrift her på forumet :lol: Det er vel ikke noen forskjell fra ål, som jo er orm som bor i vannet :lol: )

Når det er sagt, så ville jeg ikke satset energi på å fange reptiler om jeg var sulten. Om man bestemmer seg for at i dag skal det stå orm på menyen, så tror jeg man sløser mer energi enn man vinner. Derimot så ser jeg det som en en matkilde man tar med seg om man kommer over den.

Med mindre det skjer en økokatastrofe i forhold til hvordan det er i dag, så ser jeg derimot skalldyr og annet i strandsonen som trolig den største kilden (jakt/fiske/sanking) til protein og fett i


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet