Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nyttiga växter nära oss
InläggPostat: sön 23 jul 2017, 14:55 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tis 17 maj 2011, 20:31
Inlägg: 109
Såhär i sommartider kan jag rekommendera att spana efter nyttiga växter (både ätliga och medicinalväxter) när man är utomhus. Det är både enkelt och givande eftersom många av dem växter alldeles inpå oss som ogräs och de är dessutom rätt vanliga. Oavsett om man är ute på en promenad, löptur eller cykeltur så skadar det inte att slänga ett öga i södersluttningar, diken, vildgräsbevuxna områden med mera för att få syn på några av dessa nyttiga växter. Det är också bra att veta vart dessa finns eftersom det gör att man kan få ett gratis kolhydrat-tillskott i en nödsituation.

Dom jag hittills hittat är:
Maskros
Mjölke
Hundkäx
Lavar
Skräppa
Kvanne
Tistel
Kvickrot
Rödklöver
Vass
Kolsäv

Samtliga dessa är klassificerade som ätbara i boken "Vilda Växter som Mat och Medicin".


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nyttiga växter nära oss
InläggPostat: sön 23 jul 2017, 15:47 
Ett starkt tips är att inte bara titta efter nyttoväxter och nöja sig med det. Börja skörda och smaka redan nu.

Om du exempelvis får en allergisk reaktion eller i övrigt är känslig mot någon växt är det hög tid att ta reda på det nu; när vi har tillgång till antihistaminer och i värsta fall sjukvård, och inte när du inte har något annat att äta och skiten redan har träffat fläkten.

Vidare skulle jag vara ytterst försiktig med flockblommiga växter i form av hundloka och "kvanne", eftersom hundlokan kan förväxlas med odört och vildpersilja. Tack och lov är odörten ganska ovanlig och luktar unket; har sett den en gång i mitt liv i Finland, och vildpersiljan stinker lök. Hundloka doftar behagligt av morot, särskilt fröna.

Med "kvanne" förmodar jag att det avser strättan, Angelica Sylvestris, vilken i äldre litteratur har kallats för skogskvanne. Det som idag kallas för kvanne är antingen fjällkvannen, Angelica Archangelica Archangelica, som i praktiken uteslutande växer i fjällen, eller strandkvannen, Angelica Archangelica Litoralis, vilken växter längs kusten. De få gånger jag har sett kvanne i trädgårds/åker/dikes-miljö har varit där de har odlats och ev. förvildats. Kvanne och strätta i ungt stadium kan tämligen enkelt förväxlas med udda specimen av sprängört, Cicuta Virosa, vilken är en väldigt obehagligt giftig växt som tyvärr blir vanligare och vanligare . Vad jag vet finns det bara ett säkert sätt att skilja liknande specimen av Angelica från Cicuta, och det är att släktet Cicuta är de enda av de flockblomstriga växterna vars bladådror slutar mellan sågtänderna på bladen, istället för i topparna av sågtänderna. Se bild enligt länk:

https://1.bp.blogspot.com/-TaLlrLQy9VY/V2luTs4N8yI/AAAAAAAAEcI/Ilu1oDXa9PsUgLq0UbjN6SSSUcNhcJiSgCLcB/s1600/Angelica%2Barguta%2BCicuta%2Bdouglasii%2BPoison%2BHemlock%2Bleaflet%2Bcomparison.jpg


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nyttiga växter nära oss
InläggPostat: sön 23 jul 2017, 19:35 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Sprängörten luktar gott . Den luktar selleri . Ryska fångar här i sverige som satts i tvångsarbete på vatten och bröd sökte vilda växter att dryga ut maten med . De åt då av sprängörten . De dog i svåra plågor .
Jag har mycket sprängört här och brukar få rensa dikeskanter och dammbankar innan korna kan släppas dit på bete . En kviga har dött av växten för nåt år sedan . Om djuren går i vatten där sprängörten växer och dessutom trampar sönder den så kan djuren sedan dö av att dricka vattnet .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nyttiga växter nära oss
InläggPostat: sön 23 jul 2017, 20:54 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag trodde grönfoder ger dåligt med kolhydrater. Däremot gott om vitaminer och även en del mineraler. Rötter, frön och eventuellt blommor ger nog fler kalorier än bladen.

Det finns många sorters maskrosor, man kan se det på bladen. Det är visst rätt olika smak på dem också. Fast ur smaksynpunkt ska de visst helst blekas, växa under en kruka eller så, så att solen inte kommer åt dem.

Einh skrev:
Samtliga dessa är klassificerade som ätbara i boken "Vilda Växter som Mat och Medicin".

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nyttiga växter nära oss
InläggPostat: mån 24 jul 2017, 17:15 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 18 jul 2017, 13:08
Inlägg: 6
Einh skrev:
Samtliga dessa är klassificerade som ätbara i boken "Vilda Växter som Mat och Medicin".


Kan rekommendera boken Gröna apoteket
En bok om medicinalväxter :)

_________________
Läs om supersolstormar. Det är inte jag som är galen, det är du som är obildad.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet