Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: utemat.se ?
InläggPostat: tor 18 mar 2010, 09:35 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 12:05
Inlägg: 248
Ort: V
Kanske inte riktigt rätt forum att lägga den här tråden i men någon vänlig moderator får väl flytta den om det anses nödvändigt.. :)

Till saken..

Tänkte skaffa lite torrkäk att stoppa i EDCn och BOBen, men har väldigt begränsad erfarenhet av sortimentet.
Fattar att det naturligtvis är väldigt individuellt vad man gillar, men om någon/några av er har något att tillföra ang. allmän kvalitet, hållbarhet, m.m. på dom olika fabrikaten så vore det intressant att höra lite åsikter.

www.utemat.se

//Klang

_________________
"Duct Tape is like the FORCE, It has a Light and Dark side and it holds the universe together"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: utemat.se ?
InläggPostat: tor 18 mar 2010, 10:17 
Funderade också på mat till min BOB men då var jag mest ute efter MRE:
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/board/mre-var-kan-man-kopa-det-i-sverige-t1041.html


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: utemat.se ?
InläggPostat: tor 18 mar 2010, 10:32 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 12:05
Inlägg: 248
Ort: V
Eftersom jag har ett Katadyn pocket i EDC/BOB och kommer att röra mig i marker med god vattentillgång så kändes det vettigare med torrkäk för att slippa släpa på vattnet i en MRE, både med tanke på vikt och volym.

_________________
"Duct Tape is like the FORCE, It has a Light and Dark side and it holds the universe together"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: utemat.se ?
InläggPostat: tor 18 mar 2010, 12:12 
Jag förstår dig. Är själv också ute efter bra utemat för användning under SSKG3 i början av maj. Hoppas på att flera andra skriver och berättar om sina favoriter när det gäller utemat.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: utemat.se ?
InläggPostat: tor 18 mar 2010, 13:55 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: tor 21 jan 2010, 19:49
Inlägg: 831
Mycket jobb men att torka saker själv sägs bli kanon. Finns böcker om torkning och torkapparater att köpa eller bygga om man är lagd åt det hållet. Men torkapparaterna är ganska dyra men ungefär som att köpa en bra kniv :D. Kan nog vara en bra investering om man har som hobby att vara förberedd. Jagar man dessutom själv kan man komma snuskigt billigt undan och få jättebra proteinkällor som håller länge och som är kanongoda. Har länge funderat på att köpa en torkapparat för att torka allt möjligt kanske främst för att göra blåbärs-russin...

_________________
En knivlös karl är sämre än en rumplös märr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: utemat.se ?
InläggPostat: tor 18 mar 2010, 14:26 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 12:05
Inlägg: 248
Ort: V
Har tittat på både torkmöjligheter och vacuumförpackning, men skall man ha något som är värt namnet så handlar det om ganska mycket pengar.
Och med tanke på hur mycket torrkäk jag förbrukar på ett år så är det inte direkt hållbart.

Dessutom är jag ute efter något som kan förvaras riktigt länge i rumstemperaturer, och kvaliten som man får på färdigköpta produkters förpackningar är nog rejält svårt att uppnå själv.

_________________
"Duct Tape is like the FORCE, It has a Light and Dark side and it holds the universe together"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: utemat.se ?
InläggPostat: tis 04 jan 2011, 23:50 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Citera:
Fattar att det naturligtvis är väldigt individuellt vad man gillar, men om någon/några av er har något att tillföra ang. allmän kvalitet, hållbarhet, m.m. på dom olika fabrikaten så vore det intressant att höra lite åsikter.



* bump *

Tänkte handla på mig rätt stora mängder nu.

MRE tycker jag smakar, eh.. typ apa..

Så är det nån som har nån åsikt om tex Real Field Meal?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: utemat.se ?
InläggPostat: ons 05 jan 2011, 02:22 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: tor 23 okt 2008, 00:15
Inlägg: 384
Av de frystorkade fabrikaten som finns ute just nu Sverige har jag provat Real, Trek'n'eat (före detta trekking mahlzieten), Mountain House (både amerikanska och engelska), Blå band(expedition och outdoor meals) och Pack'n'Go. Mer än hälften av allt jag ätit har varit från Real, både gröna och orangea påsar (militära och civila).

Rent kvalitetsmässigt tycker jag Real, Mountain house och Blå bands Expedition meal ligger i topp och de är i det avseenden ganska lika. Trek'n'eat har varit ok men inte lika prisvärda som de tre föregående. Trek'n'eats påsar har även haft lite mindre innehåll än de andra. Runt 100 gram mot ~140-170 för de andra. Pack'n'Go har visserligen högt energiinnehåll per krona men de har jag haft mer problem med. Smakerna har inte funkat för mig och konsistensen har varit ojämn. Blå bands Outdoormeals tillagar man inte på samma sätt som de övriga och hamnar därför i samma kategori som till exempel Knorr spaghetteria.

Blå bands Expedition meal är ett samarbete mellan blå band och SFAB för att användas inom FM. De är mycket bättre än outdoor meals och är de jag har blivit mest överraskad av. Kvaliteten är bra och smakerna suveräna. Bra att de även har nya smaker och ganska stor variation på rätterna. Mountain House tycker jag generellt har smakat för lite så där kan man behöva krydda lite extra men annars är de väldigt bra. Tänk på att plocka ur eventuella syreätare innan man tillsätter vatten bara. Eftersom jag har ätit mest Real så är de någon sorts standard för mig och smakar som det ska göra. Inte så mycket att anmärka på förutom att undvika de rätterna med fisk i. En del säger att det ska skilja en del mellan reals civila och militära varianter men jag har inte märkt något.

Generellt sett håller maten mycket längre än bäst före. Se till att man inte punkterar dem för de är lite känsligare än konserver. Det kan ibland vara svårt att få rätt konsistens. Jag brukar ha i lite för lite vatten till att börja med och hälla i mer när jag har ätit lite.

Några favoriter:
-Reals Chili con carne, så gott som perfekt
-Mountain House lasagne. Osten förhöjde rätten och köttet var lagom "köttigt".
-Blå bands Expedition meals Kryddstarka grönsaker. Låter inte så speciellt men smaken var kanon.

Avskyr:
-Reals Torskgryta, Sej i tomatsås och Royal Thai. Jävla norsk mat med inkvoterad fisk.
-Pack'n'Gos Chili con carne. Det kanske var ett måndagsexemplar jag fick men den var oätbar.

Jag har handlat en hel del från utemat och varit nöjd varje gång. Bra service, bra utbud och bra priser.

_________________
havamal skrev:
Hellre intellektuell än ett klappmongo av första graden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: utemat.se ?
InläggPostat: ons 05 jan 2011, 03:43 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Perfekt. Tack så mycket!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: utemat.se ?
InläggPostat: tor 06 jan 2011, 11:53 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 maj 2010, 14:25
Inlägg: 112
Gillar ni inte dem där REAL gröna man hade i stridspackningen? Tyckte några av dem var ritkigt goda!

Hette inte dem Field meal? Där det var lite kex och trams också, men dem vakumförpackade pastarätterna var grymt goda!

Någon som kan fylla i på namn och inköpställe?

EDIT:
Ja Field meal är det, MENY 5 minns jag alltid att jag hade med mig. Kornblanding med honung till frukost, sedan sedan nåt mulligatwy till lunch som var ok och sedan pasta bolognese till kvällsmat! Den var ljuvligt god! Och inte dumt med lite halväcklig energichoklad och kex å tuggummi heller! Hyfsat förpackat osv.

En stor nackdel... dyrt som fan själv


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: utemat.se ?
InläggPostat: tor 06 jan 2011, 20:55 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: lör 01 jan 2011, 23:51
Inlägg: 19
Är det inga MEGA mängder som behövs, så kanske jag kan fixa fram till bättre pris än på utemat.se. Jag köper mina Real (Grönpåse) och 24H (Gul/Guld) via civila kontakter i Sverige och
Norge. Visst Ibland slinker det med en från jobbet (Skatteåterbäring), men min moral och mina principer håller mig ifrån att ta med några mängder.
Skicka ett PM så får vi se vad som går att lösas.
Måste själv snart beställa ett gäng påsar själv för att fixa datum rotationen på ett gäng påsar. Blir frugan jätte glad när hon får äta grönpåse till lunch ett tag hehe.

_________________
Yae though i walk in the shadow of the valley of death i will fear no evil for am the hardest bast..d in the valley.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet