Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bästa konserveringsmetoderna för att bevara maten
InläggPostat: tis 22 feb 2011, 11:26 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:18
Inlägg: 479
Lite som en sammanfattningstråd av tankar och tips för konservering tänkte jag med tänkta scenarion.
Situationen är att du är i vildmarken och har fått en större jakt/fiske/bärplockningslycka på väg till din nya lägerplats där du planerar att stanna ett kvar då förflyttning längre in känns otryggt på grund av en skada du ådragit dig. Så du måste bevara den mat du har kommit över så bra och länge som möjligt (då du har det knappert).

Realistiskt så har du inte flera kilo salt med dig utan bara en mindre mängd så du måste använda knappa resurser. Du har följande råvaror (förutom grundläggande redskap som elddon, utrustning för lägerbyggen etc);

Salt (0.2 kg)
Socker (0.2kg)
Honung (0.2kg)

Frågan är; - Hur gör du för att bevara nedanstående föda på bästa sätt och hur länge tror du att du kan hålla det ätbart med metoderna?
Du är ensam i vildmarken och tänk scenariot i två skiljda perioder;

Period 1 = Några veckor till rötmånad
Period 2 = Höst med flera veckor kvar till första minusgraderna


A) En vildsvinsgalt på 110 kg
B) Fiskeflyt innan du förlorade fiskeutrustningen resulterade i 10 blandade fiskar (4 aborrar, 2 braxar och 4 gäddor)
C) 2 kg svamp och 2 kg bär, 5 kg vilda äpplen (bären och äpplena gäller givet enbart under de perioder då de är mogna)
D) 14 blandade fåglararter (mest änder och några kråkor)

Tips away :D

_________________
Realist + Optimist = Survivalist


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa konserveringsmetoderna för att bevara maten
InläggPostat: tis 22 feb 2011, 12:20 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det där handlar inte om att konservera med "konserveringsmedel" :evil:

De mängder du tagit till är alldeles för små , så man får tänka lite annorlunda .

För att sylta och safta går det lätt 0,5 kg socker per liter färdig saft eller sylt , som du ser håller inte dina resurser .
Så om jag hade mycket lingon och lämpligt kärl med tätt lock så hade jag letat efter en kallkälla med friskt vatten och bara fyllt flaskan med vatten och bär . Håller sig flera månader om det förvaras svalt tex i kanten av kallkällan .
Blåbären brukar inte hålla lika lätt med den metoden då lingon innehåller en syra som konserverar .
Utan till blåbären skulle jag försöka torka på en primitivt gjord torkolla som går att plasera nära elden .
Likaså nypon mfl bär går bra att torka .

Svampen och äpplena likaså , torka .

Kråkorna skulle jag slänga , så hungrig blir jag inte att jag riskerar min hälsa .
Änderna blir svårare då de är feta fåglar och fett härsknar . Hade jag en bra lägerplats , med utmärkt eldstad och en större modell av kastrull , några glasburkar med skruvlock som fortfarande var hela så skulle jag ev. kunna testa att koka in fåglarna under ett lager av deras eget fett . förvarat kallt kan det hålla ganska länge , någon vecka i alla fall utan andra konserveringsmedel än fettet . Lite känsligt kanske runt rötmånaden .
Blandade fåglar , då finns det kanske även orre eller tjäder ? Där skulle jag bara skära ur bröstfileerna och torka och röka lätt nära elden .
Jag skulle med en bit tarp eller lilknande kunna bygga en rökkåta , där vildsvinet skulle hänga styckat i mindre hanterbara bitar .
Nu till det delvis rökta torkade köttet skulle jag börja använda saltet .
jag skulle blanda en saltlag så gott det går och sedan doppa köttbitarna i saltlaken under rökningens gång för att spara på saltet och få det att räcka till mer kött . Jag skulle få hålla koll dagligen på köttet och skära bort bitar som börjar bli dåliga .
Men tror nog att det mesta skulle gå att förvara så här även under rötmånaden .Saltningen genom att doppa kommer även den ev. skogsfågeln att få gå igenom .

Gädda och abborre går bra att torka eller röka , pytte lite salt kanske hittar till dem också .

Sedan handlar det om att spara och konservera rätt , så att man börjar äta av den mat som inte låter sig konserveras så lätt under dessa förhållandena och hellre frossar i det som man har än att spara tills det blir ruttet .

Så sockret och honungen har jag kvar till tallbarrsteet och ev. till att röra ihop med lingonen till sylt när det ska ätas . Går mindre med socker på det viset när det bara är för smaken .

Jag äger varken kylskåp eller frysbox där jag är nu , med en gigantisk fruktträdgård och många bärbuskar . Det skulle inte gå att köpa de mängder socker som skulle behövas för hela skörden , så att sylta och safta utan eller att lägga bär i flaska fylld med vatten funkar fint . Äpplen och päron torkas eller mustas .
Köper kött i halvor eller kvartar som ska saltas in och sedan hängas till förvaring .Funkar även det tom mitt i rötmånaden .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa konserveringsmetoderna för att bevara maten
InläggPostat: tis 22 feb 2011, 13:37 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:18
Inlägg: 479
Redan nu ser jag enorm potential på denna tråd :D
Så mycket god feedback.

Ja salt och sockermängderna var mer med för att påvisa realismen att man då man behöver det som mest, troligen inte bär runt på några kilo samt att maten sällan kommer i stora lass då man behöver spara dem (svält) :D

Gärna mer och fler tankar. Tror att det är kunskap som denna som appliceras på scenarion som är bland de viktigaste för då kan man lätt reflektera över det och minnas det då man verkligen behöver det.

_________________
Realist + Optimist = Survivalist


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa konserveringsmetoderna för att bevara maten
InläggPostat: tis 22 feb 2011, 13:42 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:18
Inlägg: 479
Dela gärna info om egna erfarenheter/metoder för rökkåtor och saltag :). Är allt annat än kunnig på området av att förlänga hållbarheten hos föda.
Samt några DO and DONTS på torkningen av fisk/frukt/svamp :)

_________________
Realist + Optimist = Survivalist


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa konserveringsmetoderna för att bevara maten
InläggPostat: tis 22 feb 2011, 13:49 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 jul 2009, 19:29
Inlägg: 726
Bär och speciellt svamp går utmärkt att torka.

Kött kan likaså torkas eller rökas. Eller både och.

För torkning är allt som krävs egentligen en ugn (veduppvärmd för den delen), för svamp inte ens det utan någon form av finmaskigt nät (eller tidningspapper) duger.

_________________
Bloggar på http://cornucopia.cornubot.se. Författare till undergångsromanen Stjärnklart, samt Midvintermörker och Midsommargryning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa konserveringsmetoderna för att bevara maten
InläggPostat: tis 22 feb 2011, 13:51 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:18
Inlägg: 479
Ugn kan man bygga vet jag men nät känns återkommande bra att ha med sig i INCH:en.
Även för att hänga kött osv.

_________________
Realist + Optimist = Survivalist


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa konserveringsmetoderna för att bevara maten
InläggPostat: tis 22 feb 2011, 15:04 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Här i mina trakter finns det endel Ryskt som lever kvar , och en tradition är att torka fisk .
Oftast så handlar det om mört . Efter fångsten läggs fisken i en saltlake direkt , utan att man gör något med fisken inte ens rensar den .
Sedan brukar det sitta en träram på husväggen med hönsnät över , däri finns det krokar där fisken hängs upp för att torka .

Sedan när man äter får man spotta fjäll och ben och FÖRSÖKA rensa bort tarmar , mage och galla .
Ingen höjdare men ätbart , inget jag längtar efter och räkna med en mage i uppror dagen efter första målet fisk . :lol:

Varmrökning ger ett kött med kortare hållbarhet än kallrökt . Så jag skulle leta efter en sandig backe och leta stenar för att försöka bygga en rökgång i en sluttning . I slutet på gången ställa upp några vidjor som till en tipi och lägga duken runt .
Är kvällarna kalla och fuktiga kan man hjälpa till genom att på kvällen värma stenar i elden som sedan placeras inne i tältet och håller en jämnare temp och luftfuktighet .
Finns inte möjligheten till denna typ av kallrök så bygg tipin bara och elda inne i tältet och använd varma stenar .
Gör jag även i den röken ute på gården när jag röker lite längre perioder , att jag lägger in varma stenar .

För att torka bär och frukt ska man tänka på hur saftiga bären , frukten är . Tex de med mycket saft ska torka i svag värme de första dagarna för att inte spricka och bli bara ett tomt skal . Först när ytan är lite hård kan man öka värmen .
Torrare frukter och bär torkar man i högre värme direkt .
Krusbär , blåbär , plommon , vindruvor är ex på bär / frukt som ska torka svalt i början .
Svamp kan man torka uppträdda på en tråd och upphängda i tälttaket .

Recept på saltlag finns det många bra här på forumet redan plus länkar till div. sidor som är bra att läsa .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa konserveringsmetoderna för att bevara maten
InläggPostat: tis 22 feb 2011, 16:10 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:18
Inlägg: 479
Bra feedback, tackar och bockar. Skall kollas upp :rambo:

_________________
Realist + Optimist = Survivalist


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bästa konserveringsmetoderna för att bevara maten
InläggPostat: tis 22 feb 2011, 20:12 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 jul 2009, 19:29
Inlägg: 726
Kan tillägga att en sk viltsäck modell minsta ("hare") är tunn, lätt och enkel att ha med sig. Och fungerar som nät för torkning. Förutom förstås hängning av vilt. Har även hängt vår lök i den för torkning, ingen flätning, utan använt hela säcken som en påse och låtit hänga några veckor utomhus i höstas. Har inte behövt slänga en enda lök av de som jag torkade på det viset, även om rödlöken nu tagit slut. Scharlottenlök och gul lök finns iaf kvar några kilo av fortfarande.

_________________
Bloggar på http://cornucopia.cornubot.se. Författare till undergångsromanen Stjärnklart, samt Midvintermörker och Midsommargryning.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet